Opel Vectra 1.8 o mocy 122 KM – nie tylko dla tajniaków

Zobaczmy jaki jest naprawdę… Testowe auto zostało wyprodukowane w 2005 roku i wyposażone jest w benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,8l, osiągającą moc 122KM. Przebieg wynosi 78.000km. Średnia rynkowa wartość to 28.000 PLN.

 

Stylistyka. Prezentowana generacja Vectry w porównaniu do poprzedniej sprawia wrażenie dużo większego i bardziej masywnego samochodu. Duże, zespolone reflektory oraz obszerne wloty powietrza nadają autu agresywny wygląd. Sylwetka samochodu jest harmonijna i zachowuje proporcje średniej wielkości limuzyny (długość auta przekracza 460cm). Na marginesie dodamy, że wersja kombi ma ponad 480cm długości, dzięki czemu jest jeszcze bardziej funkcjonalnym samochodem, a to z racji większego o 7cm rozstawu osi oraz olbrzymiego, 530-litrowego bagażnika.

Wróćmy jednak do naszego auta testowego. Bardzo podoba nam się tył Vectry C. Jest dobrze zaprojektowany, duże czytelne lampy tylne, elegancka chromowa listwa przebiegająca przez pokrywę bagażnika oraz ładnie wkomponowane trzecie światło stop nadaje autu eleganckiego wyglądu.


Wnętrze auta. Wygodna wielofunkcyjna kierownica, dobra widoczność w przód i na boki, delikatnie ograniczona widoczność do tyłu, a to za sprawą opadającej tylnej szyby oraz zagłówków. Materiały użyte do wykończenia wnętrza Vectry są znacznie lepszej jakości niż te znane z Vectry B. Zegary są czytelne, jednak coś w nich do końca nam się nie podoba. Mało przyjazna jest też centralna część deski rozdzielczej z seryjnym radiem oraz sterowaniem klimatyzacji. Mimo mało atrakcyjnego wyglądu o funkcjonalności nie można powiedzieć niczego złego. Wygodne fotele wykonano z przyjemnych materiałów. Należy zaznaczyć, że dobrze trzymają w trakcie jazdy po krętych drogach. Dużym plusem jest obszerne wnętrze, dzięki któremu samochodem wygodnie podróżują cztery osoby ze sporym bagażem.

 

Uruchamiamy silnik. W kabinie jest bardzo cicho, a to za sprawą benzynowej jednostki napędowej. Włączamy światła i ruszamy. Skrzenia biegów pracuje bardzo dobrze, a elastyczny silnik nie zmusza nas do częstej zmiany biegów. Przyspieszając od 0 do 100km/h auto staje się dynamiczne po przekroczeniu około 3000-3500 obrotów i wtedy spod maski dociera do nas przyjemny dla ucha dźwięk. Maksymalny moment obrotowy wynosi 167Nm. Według danych producenta 100km/h pojawia się na prędkościomierzu testowej Vectry po ponad 11 sekundach. Maksymalna prędkość tego ważącego blisko 1400kg wynosi 203km/h. Nam udało się bez większych problemów rozpędzić Vectrę 1.8 do ponad 180km/h.


W trakcie wyprzedzania długich ciężarówek jadących z prędkością około 95km/h trzeba zredukować bieg najlepiej na trójkę, gdyż przy czwórce auto nie jest na tyle dynamiczne, by szybko i bezpiecznie wykonać manewr – mamy tu na myśli podróżowanie po zwykłych, jednopasmowych drogach, na których tzw. bezpieczeństwo bierne odgrywa ogromną rolę.

 

Zawieszenie i komfort jazdy. W trakcie podróży po dobrych i równych drogach Opel Vectra zachowuje się wręcz wzorowo. Wszystkie nierówności są bardzo dobrze „wybierane” przez zawieszenie, a ciasne zakręty nawet przy większej prędkości nie wywołują najmniejszej podsterowności. Gorzej jest, gdy zdecydujemy się na podróż po bardziej wyboistych drogach. Wtedy auto ma tendencję do podskakiwania co negatywnie wpływa na komfort jazdy.

 

Spalanie i eksploatacja. W trakcie jazd testowych przejechaliśmy około 500km. Wynik spalania w cyklu miejskim to 11,5l na 100km. W trasie podróżując płynnie autostradą z czterema osobami na pokładzie oraz z pełnym bagażnikiem z prędkością około 140 km/h auto spaliło 8,5l na 100km.


100km w trasie przy dynamicznym stylu jazdy, z częstymi manewrami wyprzedzania, również z czterema osobami na pokładzie testowa Vectra spaliła ponad 9,5l
Odnośnie kosztów eksploatacyjnych Vectra C uchodzi za znacznie mniej usterkową niż choćby generacja B. Testowy samochód jest poprawnie eksploatowany i regularnie serwisowany, dzięki czemu właściciel ponosi jedynie koszty wymiany płynów oraz części, które zużywają się w trakcie użytkowania samochodu.

 

Podsumowanie. W naszym odczuciu mankamentem Vectry z silnikiem 1,8 jest może jednak zbyt mała dynamika nie idąca w parze z dość wysokim spalaniem. Zdecydowanie na plus oceniamy przestronność wnętrza, stylistykę nadwozia, wysoki komfort podróżowania oraz funkcjonalność.

 

Opel Vectra 1.8l to interesujący samochód zwłaszcza dla rodzin, które potrzebują dużego i komfortowego wnętrza oraz obszernej przestrzeni bagażowej. Stosunkowo niskie koszty eksploatacyjne, atrakcyjny wygląd i duża jak na auto osobowe funkcjonalność plasują Vectrę w czołówce samochodów z segmentu D.

 

źródło: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *