Samochód został wyprodukowany w 1998 roku i wyposażono go w 90-konny silnik TDI.
Prezentowany Volkswagen został sprowadzony do Polski z Niemiec jesienią 2010 roku. Stan licznika to 208.000km.
VW Golf czwartej generacji jest jednym z najpopularniejszych aut na naszych drogach, dlatego odpuścimy sobie zbędną opinię na temat jego wyglądu zewnętrznego, gdyż większość kierowców zna to auto i posiada własne zdanie w ww. kwestii.
Wymiary. Długość: 4149mm, szerokość: 1735mm, rozstaw kół przód/tył: 1513/1487mm, średnica skrętu: 10,9m.
Stylistyka. Na pierwszy rzut oka testowy Golf wygląda bardzo ładnie. Granatowy lakier, fabrycznie przyciemnione klosze tylnych lamp, bardzo czyste, pozbawione wszelkich zadrapań reflektory przednie. Niestety na tym nasz zachwyt się kończy.
Już po pierwszym obejrzeniu auta widzimy, że w przeszłości doznało ono uszkodzenia przodu oraz prawego boku. Widać nierówne szczeliny między elementami karoserii, kody kreskowe dwóch szyb przednich szyb także różnią się między sobą, podobnie jak roczniki ich produkcji.
Reflektory były niedawno wymieniane stąd ich piękny blask rzadko spotykany w 13-letnich samochodach. Prezentowany Golf został wyposażony w spryskiwacze przednich świateł, stąd jego zbiornik na płyn zamiast 3 litrów ma pojemność 5,5 litra. Wszystko byłoby w porządku gdyby niedbały mechanik naprawiający auto po wypadku wszystko podłączył. W testowym Golfie dysze spryskiwaczy nawet się nie wysuwają, ponieważ zostały na stałe przyklejone do zderzaka, a płyn zamiast na światła leje się spod zderzaka na ziemię. BRAWO!!!
Zaglądamy do wnętrza auta. Z tzw. ponadstandardowego wyposażenia nasz Golf posiada boczne poduszki powietrzne, podgrzewane przednie fotele, manualną klimatyzację i przednie halogeny. Patrząc na zużycie kierownicy, dźwigni zmiany biegów czy tapicerki śmiało możemy oszacować przebieg na około 260.000-280.000km.
Zajmijmy jednak miejsce za kierownicą. Fotele wygodne, aczkolwiek mogłyby posiadać nieco dłuższe oparcia. W trakcie jazdy po krętych drogach dobrze trzymają ciało kierowcy.
W Golfie 4 mamy dobrą widoczność w zasadzie na wszystkie strony. Przyciski i przełączniki zostały przemyślanie rozmieszczone.
Tylna kanapa także jest wygodna, jednak w czasie dłuższej podróży trzem dorosłym osobom będzie po prostu ciasno.
Bagażnikma pojemność 330 litrów i został on dobrze zaprojektowany. Równa podłoga oraz ściany boczne pozwalają na przewożenie nawet sporych walizek. Przestrzeń łatwo powiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy.
Napęd. Uruchamiamy silnik. 90-konny turbo diesel startuje bez problemu. Mimo znacznego przebiegu pracuje cicho i równo. Ruszamy. 5-biegowa skrzynia biegów także działa bez zarzutów.
Układ kierowniczy także działa zadowalająco. Manewry na parkingu wykonywane są bez większego wysiłku, a wraz ze wzrostem prędkości wspomaganie stopniowo się wyłącza.
Byliśmy niemal pewni, że turbina testowego Golfa będzie niesprawna, a tu proszę miła niespodzianka. Auto żwawo przyspiesza do 100km/h, a wyprzedzanie w przedziale prędkości 80-120km/h nie stanowi problemu. Wystarczy przy 80km/h wrzucić 4 bieg i bez problemu szybko wyprzedzimy np. tira.
Według producenta od 0 do 100km/h testowy VW powinien rozpędzić się po 12,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna do 180km/h. My w trakcie naszych testów rozpędziliśmy się do 165km/h i widać było, że to jeszcze nie był kres możliwości Golfa 1.9 TDI 90KM. Co ciekawe we wnętrzu nie było aż tak głośno, a we wstecznym lusterku nie widzieliśmy czarnego dymu.
Po włączeniu klimatyzacji osiągi nie ulegają znacznemu pogorszeniu.
Zawieszenie dobrze pochłania nierówności, również na zakrętach radzi sobie świetnie. Na krętych drogach byłoby jeszcze lepiej, gdyby Golf posiadał niższe opony – seryjnie montowano 65.
W trakcie jazdy po nierównościach z tylnej części samochodu do wnętrza docierał stukot, okazało się jednak, że to źle zamocowany trójkąt ostrzegawczy. Od czasu do czasu we wnętrzu auta zatrzeszczy jakiś plastik, ale w 13-letnim samochodzie nie powinno stanowić to zaskoczenia.
Spalanie. Pojemność zbiornika paliwa to 55 litrów, gdy odpowietrzymy zbiornik zmieścimy dodatkowych 7-9 litrów i wtedy zasięg auta na trasie wyniesie nawet 1.100km! W cyklu miejskim nasz Golf spalał około 6,5 litra oleju napędowego na 100km. Po włączeniu klimatyzacji wartość wzrastała do około 7,2 litra. Jazda zna trasie z prędkością około 100-110km/h to spalanie rzędu 5,3 litra. Po włączeniu klimatyzacji auto spali 6-6,2 litra.
Podsumowanie. W trakcie naszego testu przejechaliśmy około 1500km. Testowy VW Golf 4 1.9 TDI 90KM (66kW) mimo niejasnej przeszłości bardzo pozytywnie nas zaskoczył.
Oszczędny, elastyczny i dynamiczny silnik, tanie części zamienne, dobrej jakości materiały użyte do wnętrza auta oraz niskie koszty eksploatacyjne to tylko niektóre z atutów Golfa czwartej generacji.
Orientacyjna wartość VW Golfa 1.9 TDI 90KM wynosi 13.500 PLN.
7doSetki.pl
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.