Wszystko co musisz wiedzieć o olejach do amortyzatorów motocyklowych

Oraz druga, która przekonała się o dobrodziejstwie prawidłowo ustawionego zawieszenia. Rozumiejąc, jakie znaczenie ma olej do amortyzatorów i jego odpowiedni dobór. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, dlaczego olej do lag jest kluczowy, zarówno w przypadku jazdy sportowej, jak i hobbystycznej oraz udowodnimy, że jego regularna wymiana oraz dbanie o prawidłowy serwis przedniego zawieszenia opłaca się zarówno w kwestii wygody, bezpieczeństwa, jak i oszczędności pod kątem ewentualnych napraw, które mogą wynikać z wieloletnich zaniedbań serwisowych.

Prawidłowe prowadzenie motocykla a olej do amortyzatorów

Motocykl podczas jazdy nieustannie pracuje – kontakt z podłożem mają wyłącznie opony, które za pośrednictwem przedniego i tylnego zawieszenia (amortyzator przedni oraz tylny) przekazują odpowiedni feedback dla motocyklisty. Chodzi o odczucia związane z jazdą, ewentualnymi nierównościami powierzchni, czy przyczepnością (tak zwane dobicie, wynikające z dynamicznego uginania się zawieszania, oraz odbicie, czyli stan, w którym zawieszenie gwałtownie wraca do pozycji wyjściowej). Łatwo wyobrazić sobie, że źle ustawione zawieszenie, w którym znajduje się stary, przepracowany olej do amortyzatorów, nie będzie umożliwiało liniowej pracy, czy prawidłowego chłodzenia podzespołów, z których zbudowane jest zawieszenie. Motocykl nie będzie zachowywać się tak, jak przewidzieli to inżynierowie, którzy zaprojektowali maszynę.

Oczywiście podczas zwykłych hobbystycznych przejażdżek, czy w przypadku młodych stażem motocyklistów, nie jest to aż tak odczuwalne. Często wszelkie mankamenty związane z problemami jezdnymi motocykla zrzucają oni między innymi na opony, brak mocy, czy złą nawierzchnię, nie mając świadomości, że znaczenie ma coś innego. Nie zwracają uwagi na to, co najważniejsze, czyli prawidłowe ustawianie zawieszenie pod swoją wagę oraz przeznaczenie oraz przede wszystkim jakość i świeżość oleju w lagach. Należy wiedzieć, że olej do lag, jak i inne płyny w motocyklu (olej silnikowy, płyn hamulcowy, czy chłodniczy), z biegiem czasu tracą swoje właściwości. Nie ma znaczenia, czy w sezonie pokona się 100 kilometrów, czy 10 tysięcy – czas jest nieubłagany, a płyn starzeje się. Po pewnym czasie, łańcuchy węglowodorów będące budulcem oleju rozpadają się na skutek wysokich temperatur i tracą swoje cechy, które umożliwiają płynne działanie elementów zawieszenia motocyklowego.

CZYTAJ DALEJ  Opel prezentuje nowy silnik 1.0 SIDI Turbo

Jeśli chodzi o olej do amortyzatorów, traci on swoją lepkość kinematyczną, powodując, że zawieszenie zaczyna pracować zbyt miękko. Sprawia to wrażenie braku amortyzacji. W efekcie prowadzenie motocykla staje się niebezpiecznie – zarówno na prostej drodze, jak i na łukach, czy zakrętach.

Olej do lag – kiedy go wymienić?

W poprzednim akapicie wspomnieliśmy, że olej do lag zachowuje się podobnie, jak inne płyny – na przykład olej silnikowy, czy płyn hamulcowy. Jest to prawdą, niemniej należy mieć na uwadze fakt, że jeśli chodzi o olej do amortyzatorów motocyklowych, częstotliwość wymiany jest o wiele łaskawsza dla portfeli motocyklistów, niż chociażby oleju silnikowego, którzy trzeba wymieniać co roku. W przypadku oleju do zawieszenia (o ile nie jeździ się wyczynowo po torze czy w ciężkim terenie), konieczność wymiany pojawia się po upływie  około 2 lat(zależy od maszyny i instrukcji serwisowej) lub po przejechaniu 20-30 tysięcy kilometrów (również zależy to od konkretnej maszyny i zaleceń serwisowych producenta). W przypadku maszyn torowych enduro, oleje w przednim zawieszeniu wymienia się po 15 motogodzinach. Należy zatem pilnować dwóch parametrów – czasu i przejechanych kilometrów.

Olej do amortyzatorów – oznaczenia i dobór

Jaki olej do amortyzatorów motocyklowych wybrać? W przypadku motocykli drogowych do lag wlewamy olej o takiej lepkości, jaką zaleca producent w serwisówce. Bardzo ważne są również ilości na każdą z lag – trzeba ich pilnować, co do mililitra. Należy unikać sytuacji, kiedy wleje się zbyt dużo lub zbyt mało oleju, co może skutkować nieprawidłową pracą zawieszenia.

Zazwyczaj do motocykli stosuje się olej do lag 5W lub olej do lag 10W (według klasyfikacji SAE). Oznaczenia te dotyczą parametrów oleju, czyli jego lepkości kinematycznej. Czym wyższy parametr, tym olej ma większą lepkość, a zawieszenie staje się “twardsze”. Dlatego zazwyczaj bardziej lepkie oleje stosuje się w przypadku ciężkich motocykli lub do maszyn sportowych (torowych) oraz enduro, których zawieszenie musi zmierzyć się z wymagającym terenem albo jazdą wyczynową.

CZYTAJ DALEJ  Astra OPC w Polsce

Oleje do amortyzatorów dzielimy również na mineralne i syntetyczne. Z racji swoich parametrów technicznych (wyższej odporności i tolerancji na wysokie temperatury, a także dłuższej żywotności) oleje syntetyczne wypierają mineralne odpowiedniki.

Jaki olej do lag?

Czy możemy zatem wlać olej do amortyzatorów o innej lepkości i rodzaju, niż zaleca producent? Oczywiście, że tak, pamiętając o odpowiedniej ilości. Należy mieć jednak na uwadze, że zawieszenie będzie pracować zupełnie inaczej. Należy mieć tego świadomość i indywidualnie dopasować je do własnych preferencji lub stylu jazdy.

Natomiast, jeśli nie jesteśmy zawodnikami, którzy profesjonalnie ścigają się na torze lub nie planujemy przejechać rajdu Paryż-Dakar, zmiana parametru oleju do lag nie większego ma sensu. Posiadając zawieszenie zaprojektowane przez inżynierów do jazdy drogowej, będzie ono najlepiej pracować na określonym przez nich w serwisówce oleju.

Jakie korzyści daje stosowanie wysokiej jakości oleju do amortyzatorów?

Wysokiej jakości olej do lag cechuje się doskonałą absorpcją drgań w szerokim zakresie temperatur (jest to wynik zastosowania zaawansowanych baz olejowych) oraz czynnikami zapobiegającymi korozji elementów zawieszenia i ograniczającymi pienienie. Co więcej, dobry olej do amortyzatorów powinien wydłużać żywotność uszczelniaczy. Jak widzisz, odpowiednio dobrany olej – pod warunkiem, że będzie wysokiej jakości – nie tylko zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę, ale także pozwoli ci zaoszczędzić sporo pracy i pieniędzy na wymianie np. uszczelniaczy. To tylko niektóre cechy olejów do amortyzatorów motocyklowych z wyższej półki, dlatego warto sięgać po produkty renomowanych marek, np. Motul, Valvoline, Castrol, Liqui Moly i Silkolene. 

Gdzie kupić olej do lag?

Bardzo ważne jest, aby kupować olej od sprawdzonych producentów i dystrybutorów, unikając podróbek, których na rynku jest bardzo wiele. Wszystkich motocyklistów zapraszamy na imready.eu, do znanego w Polsce, profesjonalnego sklepu z częściami, odzieżą i akcesoriami motocyklowymi, w którym dostępne są wyłącznie wysokiej jakości oleje do amortyzatorów renomowanych firm, dostępne w konkurencyjnych cenach. W I’M Ready pracują pasjonaci motocykli, którzy w razie wątpliwości podpowiedzą, jaki olej do konkretnego modelu zawieszenia wybrać, zgodnie z zaleceniami serwisówki lub według preferencji i potrzeb motocyklisty.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *