Taksówki przyszłości Nissana

Od dziś pierwszy pełny prototyp „Taksówki przyszłości” mogą oglądać jej przyszli kierowcy, pasażerowie i właściciele. Nissan NV200 Taxi 2014, czyli nowojorska „Taksówka przyszłości” miała swój światowy debiut dziś wieczorem na specjalnej prezentacji zorganizowanej w SoHo z udziałem prezesa i dyrektora naczelnego Nissana Carlosa Ghosna oraz burmistrza Nowego Jorku Michaela R. Bloombeerga.

Po prezentacji Taksówka przyszłości zostanie przetransportowana na Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny Nowy Jork 2012, gdzie będą ją mogli oglądać nowojorczycy i goście z całego świata. Salon motoryzacyjny w Jacob Javits Center jest otwarty dla publiczności w dniach 6-15 kwietnia.

„Jesteśmy dumni, że możemy przedstawić Nowemu Jorkowi nową erę miejskiej mobilności w postaci nowojorskiej Taksówki przyszłości, czyli Nissana NV200 Taxi” – powiedział Ghosn. „W Taksówce przyszłości przygotowanej specjalnie dla Nowego Jorku Nissan wykorzystał globalne doświadczenie w budowie pojazdów komercyjnych, a także opinie nowojorskich taksówkarzy i ich pasażerów, którzy zwrócili uwagę na konieczność udoskonalenia niektórych rozwiązań stosowanych we współczesnych taksówkach. Taksówka Nissana wyróżnia się bezprecedensową innowacyjnością i zapewni komfort podróżowania 600 000 nowojorczyków codziennie korzystających z tego środka transportu”.

Po dwuletnim procesie oceny ofert według rygorystycznych kryteriów w maju 2011 roku Nowojorska Komisja ds. Taksówek i Limuzyn (TLC) wybrała Nissana NV200 Taxi jako wyłączny model nowojorskiej taksówki, który będzie eksploatowany na ulicach tego miasta od końca 2013 roku. Oprócz Nissana i TLC w projektowaniu pojazdu uczestniczył także Design Trust for Public Space and Smart Design (Trust na rzecz Przestrzeni Publicznej i Inteligentnego Wzornictwa) przy Cooper-Hewitt National Design Museum.

„Zaprezentowany dziś Nissan NV200 będzie najbezpieczniejszą, najwygodniejszą i najbardziej komfortową taksówą w naszym mieście” – powiedział burmistrz Nowego Jorku Michael R. Bloomberg. „Nowojorskie taksówki zawsze były symbolem miasta, a teraz wyznaczą nowy standard. 600 000 pasażerów korzystających codziennie z tego środka lokomocji zasługuje na najnowocześniejszą technologię i najwyższy poziom bezpieczeństwa, jaki zapewnia ten model”.

Standardowe udogodnienia i wyposażenie skompletowane od podstaw zgodnie z sugestiami nowojorskich taksówkarzy, posiadaczy licencji na przewóz osób, właścicieli parków pojazdów oraz pasażerów obejmuje między innymi:

  • Dużo miejsca dla czterech pasażerów i ich bagażu – znacznie więcej w porównaniu z obecnie eksploatowanymi modelami taksówek
  • Przesuwane drzwi ze stopniem i uchwytami asekuracyjnymi ułatwiającymi wsiadanie i wysiadanie
  • Przezroczysty panel dachowy ułatwiający podziwianie widoków
  • Otwierane szyby boczne
  • Niezależnie sterowaną klimatyzację w tylnej części przedziału pasażerskiego
  • Podsufitkę z aktywnym węglem pochłaniającym nieprzyjemne zapachy
  • Lampki do czytania dla pasażerów i oświetlenie przypodłogowe
  • Mobilną stację ładowania dla pasażerów z gniazdkiem 12V i dwoma portami USB
  • Przewiewną, antybakteryjną, przyjazną dla środowiska, trwałą i łatwą do utrzymania w czystości tapicerkę foteli przypominająca wyglądem i w dotyku naturalną skórę
  • Płaską podłogę podnoszącą komfort jazdy w części dla pasażerów
CZYTAJ DALEJ  Hyundai i10 i20 i30

Inne godne uwagi atuty pojazdu:

  • Sprawdzony 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, którego zastosowanie przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin i zużycia paliwa przez taksówki
  • Gwarancja na zespół napędowy na 150 000 mil
  • Niedokuczliwy klakson sprzężony z oświetleniem zewnętrznym, dzięki któremu sygnał dźwiękowy będzie używany rzadziej niż dotychczas
  • Fotel kierowcy z regulacją ustawienia w sześciu kierunkach, w tym z możliwością regulacji pochylenia oparcia i podparcia kręgosłupa lędźwiowego nawet przy zainstalowanej przegrodzie
  • Unikatowy materiał tapicerki i szwy w fotelu kierowcy zapewniające lepszą wentylację
  • Port USB i gniazdko ładowania dla kierowcy
  • Standardowy system nawigacji ze zintegrowanym monitorem ułatwiającym cofanie
  • Pętla indukcyjna dla pasażerów z wadami słuchu
  • Interkom do komunikacji między kierowcą a pasażerem
  • Instalacja do podłączenia systemu T-PEP

Taksówka przyszłości jest też wyposażona w rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo:

  • Jedyna taksówka poddana testom i certyfikacji w zakresie bezpieczeństwa z pełną przegrodą
  • Poduszki kurtynowe dla osób podróżujących z przodu i z tyłu oraz poduszki boczne zamontowane w fotelach pierwszego rzędu
  • Standardowy system kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu
  • Przesuwane drzwi ograniczające ryzyko urazu pieszych, rowerzystów i innych użytkowników dróg i chodników przy nieostrożnym otwieraniu
  • Światła ostrzegające innych użytkowników drogi o otwarciu drzwi taksówki

Łączny roczny przebieg 13 000 taksówek to 500 milionów mil, dlatego konstrukcja pojazdu musi charakteryzować się wyjątkową trwałością. Wykorzystując doświadczenie w budowie pojazdów komercyjnych różnego przeznaczenia – w tym taksówek eksploatowanych w metropoliach całego świata – Nissan przeprowadzi intensywne testy weryfikacyjne Nissana NV200 Taxi przed wprowadzeniem modelu do sprzedaży. Ponadto, zgodnie z zapowiedzią burmistrza Bloomberga z maja 2011 roku, Taksówka przyszłości będzie pierwszą taksówką w Nowym Jorku, którą sprawdzono w testach zderzeniowych z całym wyposażeniem takiego pojazdu, łącznie z przegrodą.

Nissan nawiązał także współpracę z Braun Corp. – światowym liderem w dziedzinie produktów motoryzacyjnych ułatwiających mobilność – zlecając zaprojektowanie, skonstruowanie i produkcję kreatywnego rozwiązania ułatwiającego korzystanie z taksówek w Nowym Jorku przez osoby na wózkach inwalidzkich. Dzięki innowacyjności i doświadczeniu firmy Braun w dziedzinie konstrukcji zapewniających mobilność Nissan zaoferuje licencjonowanym nowojorskim taksówkarzom odpowiednie rozwiązania, które będą dostępne od chwili wprowadzenia pojazdu na rynek w 2013 roku.

W ramach programu „Taksówka przyszłości” Nissan będzie też współpracował z władzami miasta Nowy Jork oraz właścicielami taksówek przy pilotażowym wprowadzeniu zeroemisyjnych taksówek elektrycznych. Nissan udostępni bezpłatnie taksówkarzom oraz miastu Nowy Jork 6 stuprocentowo elektrycznych Nissanów LEAF oraz 3 stanowiska ładowania Level 2 w celu przetestowania możliwości elektryfikacji taboru taksówkowego.

CZYTAJ DALEJ  Audi Q6 - crossover z pazurem

Nissan NV200 Taxi będzie produkowany w zakładach Nissana w Ameryce Północnej w Cuernavaca w Meksyku. Cena detaliczna sugerowana przez producenta za standardowo wyposażony model wyniesie około 29 700 USD.
 
O Taksówce przyszłości
W 2007 roku władze miasta Nowy Jork powołały grupę interesariuszy, w której skład weszli przedstawiciele kierowców i właścicieli taksówek oraz pasażerów. Zadaniem grupy było opracowanie założeń dla nowej miejskiej taksówki dla Nowego Jorku w ramach projektu „Taxi of Tomorrow” („Taksówka przyszłości”). Taksówka przyszłości to efekt przełomowych prac Design Trust for Public Space (Trustu na rzecz Przestrzeni Publicznej) oraz NYC Taxi & Limousine Commission (Nowojorskiej Komisji ds. Taksówek i Limuzyn), których celem było przebudowanie całego systemu taksówkowego, w tym pojazdów pod kątem potrzeb 21 wieku. W grudniu 2009 roku TLC wystosowała zapytania ofertowe do producentów i projektantów pojazdów prosząc o zgłaszanie pomysłów na model zaprojektowany specjalnie jako nowojorska taksówka. Procedura zakończyła się wyborem Nissana NV200, który od 2013 roku przez następne 10 lat będzie eksploatowany w tym właśnie charakterze.

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *