Fiat przedstawia samochody 500L Living i 500L Trekking, czyli wersje rozwojowe oryginalnego modelu 500 z 2007 roku, które to w imieniu rodziny „Pięćsetki” gotowe są zdobywać nowe terytoria, przełamując konwencjonalne bariery europejskich segmentów klasyfikacji samochodów osobowych. Pojazdy te różnią się od siebie, lecz wywodzą się ze wspólnego mianownika: Fiata 500 – prawdziwej ikony włoskiej inżynierii, docenianej na świecie dzięki typowo włoskiej elegancji, nieustającej innowacyjności, poszanowania dla środowiska naturalnego oraz pierwszorzędnej jakości wykonania. Na tym właśnie polega ta magiczna formuła, która „Pięćsetce” posłużyła do rozjaśnienia szarości swego segmentu rynkowego pokazując, że nawet niewielki „city car” jest w stanie odnieść globalny sukces pod warunkiem stworzenia rodziny atrakcyjnych i przystępnych cenowo samochodów, zdolnych wyjść naprzeciw zróżnicowanym gustom i preferencjom Klienteli.
Fiat postanowił zaprezentować obie nowości rodziny 500 w dzielnicy Zona Tortona w Mediolanie – symbolu miasta, które zdołało odnaleźć się we współczesności, przekształcając swe industrialne korzenie w awangardowe środowisko designerskiej kreatywności. To nastrojowe miejsce, perfekcyjnie oddające ducha stałej transformacji Mediolanu, metropolii otwierającej się na nowe wyzwania oraz futurystyczną wystawę Expo 2015, której globalnymi partnerami (Global Partners) wybrano firmy Fiat S.p.A. i Fiat Industrial.
Podobne nastawienie, ukierunkowane na odnalezienie się we współczesności charakteryzuje markę Fiat, która wraz z pojawieniem się ikony – modelu 500 podjęła w roku 2007 trud gruntownej transformacji, wyznaczając początek nowych ambicji na niwie stylistycznej i przemysłowej. Premiera „Pięćsetki” zyskała miano „manifestu nowego Fiata”, czyli modelu, który do dzisiaj symbolizuje nowe podejście do konstrukcji pojazdu mechanicznego i strategii marki oraz inne spojrzenie na pojęcie samochodu – z naciskiem na jakość, emocje i pomysłowość rozwiązań. W tym to właśnie sensie Mediolan i Fiat – za sprawą rodziny 500 – mówią językiem wspólnym, zbliżając się do siebie w kategoriach tożsamości, zdolności re-inwencji oraz nowatorskich sposobów relacji z otoczeniem.
Fiat 500L Living. Fiat 500L Living to najnowsza ewolucja w rodzinie „Pięćsetki” i samochód, który wybiega w kierunku zróżnicowanej Klienteli, poszukującej czegoś nowego – równowagi pomiędzy funkcjonalnością i designem oraz walorów praktycznych użytkowania, w połączeniu z przestrzenią na własną inwencję, lecz bez zbędnych kompromisów w sferze estetyki i stylu. Nowy, Magic Purpose Wagon Fiata posiada wszelkie uroki oryginalnej „Pięćsetki”, odznacza się zwinnością i wymiarami samochodu klasy kompaktowej, komfortem i wyposażeniem typowym dla kombi segmentu C oraz obszernością i uniwersalnością wnętrza pojazdu kategorii MPV. To główne składniki nowej koncepcji samochodu, który nie bazuje tylko na wymogach technicznej specyfikacji, ale przede wszystkim na doświadczeniach życiowych. Stąd też w centrum uwagi znalazła się przestrzeń użytkowa.
Jako ewolucja ikony modelu z roku 2007, Fiat 500L Living powstał z myślą o „życiu na całego”, biorąc za początek kombinację unikalnego designu „made in Fiat” z optymalnymi proporcjami wymiarów wewnętrznych i zewnętrznych. A dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń, 500L Living jest najbardziej kompaktowym pojazdem 5+2 typu MPV w swej kategorii; jego długość/szerokość/wysokość wynosi odpowiednio 4350/1780/1670 mm. Pomimo mniejszej o 200 mm długości niż klasyczne kombi segmentu C, Fiat 500L Living zapewnia wyjątkowy komfort jazdy, dużą przestrzeń pasażerską oraz bagażową – czego najlepszą ilustracją jest pojemność ładunkowa wynosząca 638 litrów.
Z tego właśnie względu 500L Living spełnić się może perfekcyjnie jako pierwszy samochód dla całej rodziny oraz – dzięki swemu stylowi, funkcjonalności i niskim kosztom eksploatacji – przypaść do gustu jeszcze szerszej grupie Klienteli. Fiat 500L Living to najlepszy przykład charakterystycznej dla marki Fiat pomysłowości w tworzeniu samochodów sprawiających, że nasze codzienne życie staje się łatwiejsze z domieszką uśmiechu i radości.
W momencie premiery rynkowej gama jednostek napędowych obejmować będzie jeden tylko silnik benzynowy – 105-konny 0.9 TwinAir Turbo oraz dwa turbodiesle – 105-konny 1.6 MultiJet II oraz 85-konny 1.3 MultiJet II (ten silnik dostępny także ze zautomatyzowaną skrzynią biegów).
Gama modelowa obejmuje dwa poziomy wyposażenia (Pop Star i Lounge) w wersji 5- lub 7-miejscowej, 19 kolorów nadwozia (w tym 11 kompozycji dwutonowych), 6 wersji kolorystycznych wnętrza, 15 wzorów felg z lekkiego stopu i kołpaków – co składa się na 282 zestawy kolorystyczno-akcesoryjne. W ramach opcji dostępne jest wyposażenie spotykane w pojazdach wyższych segmentów: skórzana tapicerka wnętrza, zintegrowany system nawigacji GPS oraz kamera cofania Parkview ułatwiająca parkowanie tyłem.
Fiat 500L Living produkowany jest w nowej fabryce Kragujevac (Republika Serbii). Pierwsze zamówienia we Włoszech przyjmowane są już od lipca bieżącego roku, a następnie również w innych krajach europejskich.
Fiat 500L Trekking. Fiat 500L Trekking to „bezpieczny buntownik o dwóch przenikających się duszach”: tej miejskiej, by radzić sobie w meandrach wielkiej metropolii i tej bardziej przygodowej na wypady weekendowe, kiedy czuje się, że życie jest piękne. Przyciąga wzrok specyficznie rasowym wyglądem, wysokim zawieszeniem i specjalnymi zderzakami z „off-roadowymi” płytami osłonowymi. Swoistego stylu nadają mu 17-calowe felgi z lekkiego stopu o wzorze rombowym, satynowane klamki zewnętrzne drzwi oraz boczne listwy ochronne nadwozia urozmaicone wstawkami ze szczotkowanej stali. Nowy model „Pięćsetki” posiada rozbudowane wyposażenie standardowe, obejmujące m.in. „inteligentny” napęd na przednie koła w technologii Traction+, która, wraz z oponami błotno-śniegowymi M+S wyraźnie poprawia własności trakcyjne na podłożach o niskiej przyczepności. Nie bez znaczenia jest też to, że bez uszczerbku dla przestrzeni wnętrza i funkcjonalności, charakterystycznych dla modelu 500L, fiatowski „City Lounge” w wersji Trekking zapewnia dosyć miejsca dla dzieci czy przyjaciół w podróży – a to za sprawą sięgającej 3,17 m3 objętości kabiny pasażerskiej i obszernego bagażnika o regularnym kształcie (pojemność do 455 litrów z kompletem pasażerów).
Fiat 500L Trekking oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi: 95-konnym 1.4 16v i 105-konnym 0.9 TwinAir Turbo oraz dwoma wysokoprężnymi: 105-konnym 1.6 MultiJet II i 85-konnym 1.3 MultiJet (ten silnik dostępny także ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic). Wszystkie wersje silnikowe posiadają elementy wyposażenia „z wyższej półki”. Do standardowego wyposażenia modelu Trekking należą m.in.: klimatyzacja manualna, 6 poduszek powietrznych, ESP, ASR, Hill Holder, MSR, DST (System Dynamicznej Kontroli Skrętu), ERM (System zapobiegający dachowaniu), ABS + EBD, system kontroli trakcji Traction+, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz tylne, radioodtwarzacz CD/MP3 z systemem Uconnect oraz z 5-calowym ekranem dotykowym, kierownica skórzana ze sterowaniem radiem, tempomat, tylna kanapa przesuwana, składana i dzielona w proporcji 60/40 z systemem Fold&Tumble, fotel kierowcy z regulacją wysokości, fotel pasażera składany w stolik, światła przeciwmgielne, przyciemniane szyby boczne i tylna, podłokietnik na tylnej kanapie, System Smart Fuel oraz 17” felgi ze stopów lekkich. Wersją silnikową prawdopodobnie najlepiej demonstrującą „poznawczą naturę” nowego modelu jest bez wątpienia wprowadzony ostatnio do gamy modelowej 500L, turbodiesel 1.6 MultiJet II o mocy 105 KM i momencie obrotowym 320Nm. Jednostka ta wykazuje się znaczną elastycznością pracy, rozwijając wiodący w tym segmencie wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach wału korbowego. Jest to więc idealne źródło mocy w każdej dosłownie sytuacji trakcyjnej i drogowej – istny „omnibus”, niezwykle pozytywnie przyjęty przez właścicieli 500L. Cyfry mówią tu za siebie: w czasie pierwszych 4 miesięcy na silnik ten zdecydowało się 20 procent nabywców Fiata 500L.
Rodzina 500: od protoplasty w roku 2007 do nowego 500L w roku 2012. Debiutujący na rynku 4 lutego 2007 roku nowy Fiat 500 jest ikoną, samochodem typowo włoskim, który podbił świat swym radosnym stylem i zachętą do korzystania z życia. Nic więc dziwnego, że jest to najpopularniejszy model Fiata poza obszarem Włoch: spośród 1.100.000 samochodów sprzedanych do dziś od roku 2007, 65 procent znalazło nabywców za granicą Italii. Produkowany w Polsce od początku, a od roku 2010 w meksykańskiej fabryce Toluca, Fiat 500 sprzedawany jest w ponad 100 krajach całego świata: od Włoch do Brazylii, poprzez Polskę i RPA, aż po USA i Japonię. Jest to również samochód, który wyznaczył powrót marki Fiat na rynek USA, gdzie od 15 miesięcy bije własne rekordy sprzedaży, a liczba jego nabywców przekroczyła już 100.000.
Model ten został równie dobrze przyjęty przez krytyków i specjalistów na świecie, zdobywając dotąd ponad 40 międzynarodowych nagród, m.in. prestiżowy tytuł „Samochodu Roku 2008”, posiada także 357.000 wiernych fanów, zarejestrowanych na oficjalnej Facebook Fan Page. Do niezwykłej kolekcji wyróżnień dodać można jeszcze klika rekordów należących do Fiata 500 w tym segmencie aut: był to pierwszy samochód miejski wyposażony seryjnie w 7 poduszek powietrznych i pierwszy zdobywca 5-gwiazdkowej klasyfikacji EuroNCAP, pierwszy samochód w tej klasie z opcją ESP we wszystkich wersjach modelowych oraz pierwszy samochód marki Fiat napędzany gamą dwucylindrowych silników TwinAir.
Jedną z tajemnic światowego sukcesu jest bez wątpienia posiadana przez rodzinę „Pięćsetki” zdolność stałego rozwijania i przeobrażania się w nowych „wcieleniach”: wystarczy wspomnieć 500 Abarth (marzec 2008), 500 by Diesel (wrzesień 2008), 500 Pink (czerwiec 2009), 500C (lipiec 2009), 500C Abarth (marzec 2010), 500C by Diesel (czerwiec 2010), 500 TwinAir (lipiec 2010), 500 Matt Black (wrzesień 2010), dwubarwny 500 Two-Tone (grudzień 2010), 500 i 500C by Gucci (kwiecień i sierpień 2011), 500 America Limited Edition (luty 2012) 500S i 500 Color Therapy Lounge (grudzień 2012) oraz najnowszy – 500 GQ z czerwca 2013.
Na kanwie światowego sukcesu ikony w roku 2007, rodzina 500 „postawiła” w roku ubiegłym na podbój nowych terytoriów i stworzyła 500L, czyli Fiat City Lounge, który skutecznie łączy cechy uważane zazwyczaj za wzajemnie się wykluczające: typowe dla segmentu B kompaktowe wymiary nadwozia, z przestrzenią wnętrza i bogatym wyposażeniem godnym segmentu C. Niedawno odnowiony przez wprowadzenie dwóch nowych silników: 105-konnego turbodiesla 1.6 MultiJet II i benzynowego, także 105-konnego 0.9 TwinAir Turbo, Fiat 500L charakteryzuje się obniżoną emisją spalin i niskim zużyciem paliwa oraz możliwością rozlicznych konfiguracji przestrzeni pasażerskiej (najlepszy indeks porównawczy w swej klasie) i bagażowej. Panoramiczne okna zapewniają niezrównaną w tym segmencie widoczność, do wiodących w tej kategorii samochodów należą także osiągi dynamiczne i ekonomika codziennej eksploatacji.
Właśnie za sprawą swych cech specjalnych, w połączeniu z wysokim stopniem bezpieczeństwa, potwierdzonym prestiżową, 5-gwiazdkową klasyfikacją EuroNCAP, Fiat 500L jest jedynym modelem w tym segmencie samochodów o stale rosnącej sprzedaży w Europie, pomimo ogólnie skomplikowanej sytuacji gospodarczej. Od czasu premiery rynkowej liczba sprzedanych i zarejestrowanych aut sięga 41.000. Co ciekawe, 52 procent nabywców 500L to poprzedni właściciele samochodów innej marki, a 61 procent migrowało z innej klasy: 35% z segmentu B, 15% z segmentu C i 10% z segmentu A. Mówiąc w skrócie, 500L to samochód „trans-segmentowy”, który zaspokaja potrzeby szerokiej Klienteli w różnych przedziałach wiekowych i o różnych preferencjach użytkowania. I tak na przykład, z uwagi na swój praktyczny charakter, 500L odpowiada bardziej tradycyjnej Klienteli tego segmentu – 40% nabywców ma od 36 do 50 lat, a 30% – od 50 do 65. Mieszczą się tu także starsze wiekowo rodziny, które preferując modele wyższych segmentów – wybierają właśnie Fiata City Lounge ponieważ spełnia ich oczekiwania co do samochodu funkcjonalnego, przestronnego i komfortowego. Z drugiej strony – szeroko „uśmiechnięty, radosny” z wyglądu 500L podoba się także Klienteli o wieku niższym, niż przeciętny dla tego segmentu (16% nabywców ma od 18 do 35 lat), która szuka wyszukanych, lecz prostych w obsłudze rozwiązań i technologii, odpowiadających potrzebom codziennej mobilności, ale również rosnącej świadomości ekologicznej. Podkreślić tu należy, że marka Fiat już szósty rok z rzędu może poszczycić się najniższym wśród samochodów sprzedawanych w Europie poziomem emisji CO2 – zaledwie 119,8 g/100 km.
Fiat 500L to idealny przykład ilustrujący, jak przyszłość rodziny 500 wiąże się z jej rozwojem „trans-segmentowym”. Na tle 500 uznawanej par excellence za „cool city car”, Fiat 500L to niezrównana funkcjonalność w życiu na co dzień oraz osiągi i przemyślane wyposażenie – a wszystko to, aby dać właścicielowi szansę posmakowania nowych wrażeń poza granicami wielkiego miasta.
źródło: Fiat
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.