Polacy sprowadzają starsze samochody niż rok temu

Co ciekawe sprowadzane do kraju samochody są coraz starsze. Jak stare auta kupujemy za granicą i dlaczego są one coraz droższe ? Sprawdźmy.

 

 

 

 

 

 

Jaki jest średni wiek sprowadzanych aut ?

Rekordowym miesiącem pod względem importu samochodów był marzec – wówczas sprowadziliśmy do kraju blisko 100 tysięcy aut z zagranicy, co było jednym z najwyższych miesięcznych wyników na przestrzeni ostatnich kilku lat. W kwietniu zarejestrowanych używanych samochodów było już nieco mniej, bowiem liczba ta wynosiła 81 413.

Jednocześnie jak zauważają specjaliści importujemy coraz starsze samochody. Średni wiek sprowadzanych samochodów w tej chwili przekracza 12 lat. Ta wartość jest jeszcze większa w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi i wynosi średnio 13 lat, i 1 miesiąc. Najczęściej importowane są samochody z roczników 2006-2009, co stanowi 1/3 wszystkich zarejestrowanych samochodów sprowadzonych z zagranicy.

Skąd Polacy sprowadzają najwięcej samochodów?

W najnowszym, opublikowanym 6 maja 2021 r. raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR możemy zobaczyć listę TOP10 krajów, z których Polacy najczęściej sprowadzają samochody:

  1. Niemcy – 179 895 szt.

  2. Francja – 32 870 szt.

  3. Belgia – 20 285 szt.

  4. Holandia – 13 191 szt.

  5. Stany Zjednoczone – 10 672 szt.

  6. Włochy – 10 464 szt.

  7. Szwajcaria – 8 259 szt.

  8. Austria – 7 683 szt.

  9. Dania – 6 441 szt.

  10. Szwecja – 5 904 szt.

Jak widać na pierwszym miejscu cały czas plasują się Niemcy, skąd pochodzi blisko 60% wszystkich sprowadzonych samochodów. Wynika z tego, że co druga osoba poruszająca się importowanym samochodem ma go z Niemiec. Warto tutaj zauważyć, że pomiędzy Niemcami, a Francją i Belgią, które zajmują kolejne miejsca w rankingu jest ogromna przepaść w ilości sprowadzanych z tych krajów aut. Spowodowane jest to co najmniej kilkoma czynnikami. Najważniejszym z nich jest stosunkowo bliska odległość do Niemiec, co znaczenie ułatwia transport auta do kraju i jednocześnie zmniejsza jego koszty. Kolejnym czynnikiem, który wpływa na popularność tego kraju jest ogromny wybór samochodów na tamtejszym rynku wtórnym. Dodatkowo panuje przekonanie, że auto kupione w Niemczech będzie zadbane, regularnie serwisowane i bezwypadkowe. Swoje robią także przyzwyczajenia – w Polsce moda na auta sprowadzane od naszego zachodniego sąsiada zaczął się w latach 90. ubiegłego wieku i trwa nieprzerwanie do tej pory.

Jakie samochody najczęściej sprowadzamy?

Wspomniany już raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR pokazuje także, które marki samochodów cieszą się największym uznaniem wśród klientów. Poniższe dane jasno pokazują, że do najczęściej sprowadzanych marek należą Volkswagen, Opel i Ford. Import samochodów tych firm stanowi niemalże 30% całości. Na kolejnych miejscach znalazły się takie marki jak Audi, Renault czy BMW. Najmniej sprowadzanych jest z kolei samochodówfirm Honda, Mazda i Suzuki – stanowią one tylko nieco ponad 5% wszystkich sprowadzonych aut.

  1. Volkswagen – 31 856 szt.

  2. Opel – 31 045 szt.

  3. Ford – 28 518 szt.

  4. Audi – 24 523 szt.

  5. Renault – 20 345 szt.

  6. BMW – 17 528 szt.

  7. Peugeot – 16 223 szt.

  8. Citroen – 14 608 szt.

  9. Mercedes – 13 974 szt.

  10. Fiat – 10 672 szt.

  11. Hyundai – 10 001 szt.

  12. Toyota – 9 977 szt.

  13. Nissan – 8 568 szt.

  14. SEAT – 7 882 szt.

  15. Volvo – 7 805 szt.

  16. Kia – 7 568 szt.

  17. Skoda – 7 237 szt.

  18. Honda – 5 903 szt.

  19. Mazda – 5 409 szt.

  20. Suzuki – 4 317 szt.

W tym samym raporciemożna można zobaczyć również, że największą popularnością cieszą się modele takie jakAudi A4 (9 207 szt.), Opel Astra (8 523 szt.)orazVolkswagen Golf (7 986 szt.). W pierwszej dziesiątce znalazły się również Volkswagen Passat, Ford Focus i Opel Corsa.

Ceny samochodów używanych – będzie jeszcze drożej?

Pandemia koronawirusa która niespodziewanie wybuchła w marcu zeszłego roku, bardzo mocno wpłynęła na gospodarkę na całym świecie. Wprowadziła niemałe zamieszanie na rynku motoryzacyjnym oraz spowodowała wzrost cen samochodów, zarówno nowych, jak i używanych. Wszyscy Ci, którzy liczyli, że przez pandemię ceny samochodów będą niższe, srogo się rozczarują. Już teraz ceny aut sprowadzanych z zagranicy wzrosły średnio o 15 %, co jest nawet większą podwyżką niż w przypadku nowych modeli prosto z salonu. Jak prognozują specjaliści, tendencja wzrostowa będzie się utrzymywała.

Choć w początkowym etapie pandemii, przy pierwszym lockdownie, który zaskoczył wszystkich, rzeczywiście auta były nawet o 30% tańsze, to później ich ceny zaczęły rosnąć i rosną nadal. Ma to związek również z tym, że wiele osób, które korzystały z komunikacji miejskiej w obliczu zagrożenia koronawirusem oraz obostrzeń w publicznym transporcie postanowiły zakupić własne auto, a skoro wzrósł popyt, to wzrosły również ceny. Duży wpływ na to ma również fakt, że nowe samochody są coraz droższe – w związku z tym ich wartość po kilku latach również będzie inna. Kolejnym czynnikiem jest fakt, że Unia Europejska od 2021 roku dla nowych samochodów wprowadziła wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin, przez co wzrosły koszty produkcji.


Artykuł powstał we współpracy z Moto-home – skup aut Poznań.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3061

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *