Pasek rozrządu – co to jest, kiedy wymienić?

Jego wymiana jest czynnością, o której powinien pamiętać każdy kierowca, ze względu na ogromne i niezwykle kosztowne skutki jej zaniechania. Wymiana, której dokonuje się raz na kilka lat, pozwoli cieszyć się bezproblemowym działaniem samochodu. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest pasek rozrządu i jak często trzeba go wymieniać. 

 

 

 

 

 

Co to jest pasek rozrządu?

Pasek rozrządu to element wyposażenia auta, który tak jak wiele innych części, jest niewidoczny dla naszych oczu. Jednak to właśnie on pełni szereg ważnych funkcji, które wpływają na prawidłową pracę samochodu. Przede wszystkim pasek rozrządu steruje pracą całego silnika, gdyż odpowiada za otwieranie oraz zamykanie zaworów ssących, które pobierają powietrze. Dlatego, kiedy pasek rozrządu wraz ze wszystkim elementami zestawu jest sprawny, silnik pracuje na pełnej mocy, równo oraz w pełni prawidłowo.

Do czego służy zestaw paska rozrządu?

Zestaw paska rozrządu służy do zapewnienia prawidłowej pracy tłoków oraz zaworów silnika. Części znajdujące się w zestawie paska rozrządu, zapewniają prawidłowe przeniesienie momentu obrotowego z elementów wału korbowego, jakim jest koło pasowe na inne podzespoły. Aby zapewnić optymalną pracę silnika, producenci zalecają aby dokonywać wymiany wszystkich elementów znajdujących się w zestawie paska rozrządu. Dzięki temu właściciele aut mogą mieć pewność ochrony silnika przed jego szybkim zużyciem. Tutaj przykładowy zestaw paska rozrządu INA nadający się do takich samochodów jak Audi A3/A4, VW Golf 3 i 4, Passat B6, Skoda Octavia, Fabia i wielu innych modeli z popularnym silnikiem 1.9 TDI.

Co zawiera zestaw paska rozrządu?

Kiedy pasek rozrządu ulegnie zerwaniu, tak naprawdę należy wiedzieć, że odpowiada za to często nie wada samego paska, a np. pompa wody, napinacz paska czy rolki. Dlatego, aby układ rozrządu mógł pracować prawidłowo, konieczna jest wymiana całego zestawu paska rozrządu. W jego skład wchodzi:

  • pasek rozrządu,
  • napinacz paska,
  • pompę wody,
  • rolkę prowadzącą,
  • rolkę zwrotną.

Gdzie jest zamontowany rozrząd?

Układ rozrządu stanowi jedną z najważniejszych części silnika tłokowego. Znajduje się w głowicy silnika, gdzie koło wału korbowego oraz wałek rozrządu znajdujące się pod pokrywą łączą się z paskiem rozrządu zlokalizowanym na zewnątrz. Jego wymiana jest konieczna, a prawidłowe serwisowanie gwarantuje odpowiednie działanie całego pojazdu.

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Wymiana paska rozrządu jest jedną z najważniejszych czynności eksploatacyjnych samochodu. Kiedy jednak należy go wymienić? Odpowiedź brzmi: wszystko zależy od silnika auta i jego warunków technicznych. Producenci, w zależności od modelu samochód określają, kiedy konieczna może być wymiana paska rozrządu. Najlepiej zajrzeć do książki serwisowej swojego samochodu lub podjechać na stację diagnostyczną. Określona przez producenta trwałość paska rozrządu, powinna być przez nas skrócona o około 30 tys. kilometrów, tak aby mieć pewność, że pasek nie ulegnie uszkodzeniu przed wymianą, niszcząc w ten sposób silnik.

Profilaktyczna wymiana paska rozrządu jest również konieczna w sytuacji zakupu używanego samochodu, gdyż często nie ma pewności, jaki jest prawdziwy przebieg auta oraz historia serwisowa. Kiedy pasek jest zabrudzony olejem czy płynem chłodzącym, uszkodzony mechanicznie czy popękany również konieczna jest jego wymiana. Warto również wymienić pasek po 5 latach od poprzedniej wymiany, bez względu na to ile kilometrów wskazuje nasz przebieg.

Skąd mam wiedzieć, że czas zmienić pasek rozrządu?

Okazuje się, że ocena stanu zużycia paska jest praktycznie niemożliwa poprzez sprawdzenie jego wyglądu. Profilaktyczna wymiana pasku rozrządu jest zalecana ze względu na brak możliwości oceny jego zużycia. Wygląd samego paska podczas jego użytkowania praktycznie się nie zmienia. Czasami może zdarzyć się sytuacja, że na pasku uwidoczni się parcenie gumy czy kruszenie zębów. Wtedy konieczna jest jego natychmiastowa wymiana. Bardzo częstym objawem zużycia paska jest nierówna praca silnika, hałasy spod obudowy paska czy szarpanie podczas gaszenia silnika. Czasami może być widoczna na pasku jego wytarta powierzchnia od napinacza i rolek oraz jego poluzowanie czy wyciągnięcie.

Kiedy jakikolwiek z objawów jest widoczny, należy jak najszybciej zgłosić się do mechanika w celu wymiany całego zestawu paska rozrządu, gdyż jego zerwanie może być tragiczne w skutkach dla całego samochodu.

Czy mogę sam wymienić zestaw, czy muszę go odwieźć do warsztatu?

Samodzielna wymiana zestawu paska rozrządu pozwala na zaoszczędzenie kilku złotych na robociźnie, jednak skutki nieprawidłowej wymiany mogą być tragiczne. Do wymiany całego zestawu przydatne jest doświadczenie i profesjonalna wiedza, gdyż brak jakiegokolwiek elementu może spowodować zniszczenie silnika. Konieczne jest posiadanie odpowiednich narzędzi, których zakup może równać się kosztom robocizny. Decydując się na samodzielną wymianę, należy mieć pewną wiedzę o elementach całego rozrządu i silnika, tak aby nie popełnić żadnego błędu. W przeciwnym razie może  to spowodować znaczne uszkodzenie silnika, a tym samym duże koszty finansowe.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *