kiedy powietrze gęstnieje, gdy stopniowo naciskasz pedał przyspieszenia; odchylasz głowę na boki i nie ma nic, co przesłaniałoby widok, wtapiasz się w błękit nieba. W przypadku modelu Cascada to nic nadzwyczajnego. Cascada, nowy całoroczny kabriolet firmy Opel, który zostanie wprowadzony do sprzedaży z początkiem 2013 r. To stylowy, czteromiejscowy wóz o wydłużonej sylwetce, wyposażony w miękki dach wykonany w doskonałej technologii. Jako samochód skierowany w topową część oferty Opla, Cascada, będąca średniej wielkości kabrioletem, wyróżnia się nie tylko wymiarami (długość: 4697 mm, szerokość: 1840 mm bez lusterek), ale także, a może głównie, niepowtarzalnym urokiem oraz najwyższej klasy technologią, którą wykorzystano przy jej konstrukcji, a także funkcjami, jakie oferuje.
Po wielu generacjach kompaktowych kabrioletów na bazie modeli Kadett i Astra, Opel powraca do starszej tradycji kabrioletów, o średnich wymiarach, z czterema miejscami, i miękkim dachem, które są symbolem prestiżu i nietuzinkowości — jak Opel Käpitan czy Rekord; tym razem jednak w nowej, odświeżonej formule, przy wykorzystaniu najlepszych współczesnych technologii. Cascada daje wyraziste odczucia z jazdy; jest w stanie zapewnić je dzięki wyjątkowo sztywnemu nadwoziu, przedniemu zawieszeniu wykonanemu w technologii HiPerStrut oraz adaptacyjnemu systemowi amortyzatorów FlexRide. Zarówno kierowca, jak i pasażer mogą w pełni cieszyć się owiewającym ich powietrzem. Zapewnia im to miękki dach, który może zostać otwarty w ciągu 17 sekund podczas jazdy nawet z prędkością 50 km/h zarówno z pilota jak również przez naciśnięcie przycisku. Dzięki rozwiązaniom takim jak elektryczne napinacze pasów bezpieczeństwa, niedostępna nigdzie indziej skóra Nappa oraz ergonomiczne, wentylowane fotele, jak i niewidoczne, nieustannie czuwające systemy bezpieczeństwa, życie staje się wolne od trosk.
Thomas Sedran, zastępca prezesa w radzie nadzorczej firmy Adam Opel mówi: „Segment średniej wielkości kabrioletów zajmują głównie bardzo drogie samochody od producentów aut klasy premium. Wprowadzając model Cascada, Opel oferuje wszystkie typowe możliwości oraz właściwości charakterystyczne dla średniej klasy kabrioletu klasy premium, ale za przystępną cenę. Model Cascada uzupełnia ofensywę produktową Opla: w latach 2012 i 2013 rozbudowujemy nasze portfolio i wkraczamy do wszystkich nowych segmentów, począwszy od elektrycznego modelu Ampera, przez mały SUV Mokka, po bardzo modnego, miejskiego ADAMA, teraz zaś pora na średniej wielkości kabriolet.”
Nastawienie: elegancja, jaka płynie z miękkiego dachu, pozwala cieszyć się opływającym auto powietrzem. Przez szeroki rozstaw kół i opływowe kształty, tak charakterystyczne dla Opla, Cascada nawiązuje swoją stylistyką do klasycznej i ponadczasowej elegancji samochodów „Grandes Routières” z czasów ich świetności. Przy dachu złożonym, gotowa do jazdy na świeżym powietrzu Cascada ma nieskazitelny profil: począwszy od doskonale ukształtowanego słupka A nie ma żadnego elementu dachu ani jakiejkolwiek widocznej osłony, która zakłócałaby idealną sylwetkę auta. Poniżej tych wyraźnych linii, aby dodać nieco dramatyzmu, subtelna krawędź Opla w dolnej części karoserii została odwzorowana jak w lusterku w jej górnej części, w postaci ostrego załamania, które przebiega w górę aż do tylnych świateł. Delikatnie podniesiona linia środkowa została podkreślona przez poziomą chromowaną listwę, która elegancko rozciąga się wokół kokpitu, opływowo i w sposób przyjemny dla oka oznaczając granicę pomiędzy dachem a nadwoziem.
„Większość kabrioletów dobrze wygląda z opuszczonym dachem, lecz wiele z nich z podniesionym dachem wygląda wręcz niezdarnie. Dzięki miękkiemu dachowi wysokiej jakości, który ma doskonałe własności aerodynamiczne i idealny profil, Opel Cascada po zamknięciu nabiera bardzo wyrazistych kształtów” — mówi Malcolm Ward, dyrektor działu Designu, zajmujący się stylistyką nadwozia.
Wyrzeźbiona ze smakiem pokrywa silnika, mająca kształt sygnalizujący skrywaną moc, zakończona jest przednią kratką osłony chłodnicy z odważnymi, chromowanymi elementami. Reflektory przeciwmgłowe przybrały zarys dwóch drapieżnych oczu rekina, który to efekt jest optycznie wzmocniony przez chromowane elementy wnętrza. Dzięki zastosowaniu technologii LED światła do jazdy dziennej w reflektorach oraz światła tylne wpisują się w typową stylizację Opla. W tylnej części moduły oświetleniowe LED zostały rozproszone, by zapewnić mocne i wyraźne światło kierunkowskazu — co jest typową cechą aut klasy premium. Dumnie przebiegająca listwa chromowa łącząca moduły oświetleniowe w pokrywie bagażnika stanowi równowagę dla chromowanego wykończenia przodu auta.
Do wyprodukowania miękkiego dachu Opla Cascada zastosowano wysokiej jakości materiały od wybranych dostawców, którzy zaopatrują najbardziej prestiżowych producentów kabrioletów. Ta konstrukcja wyróżnia się doskonałą izolacją akustyczną, jak również izolacją termiczną, a to dzięki specjalnej warstwie poliestru pomiędzy warstwą zewnętrzną a wewnętrzną okładziną. Elektro-hydrauliczny mechanizm uruchamiany za pośrednictwem przełącznika umieszczonego pomiędzy przednimi fotelami otwiera dach w ciągu 17 sekund przy prędkości nawet 50 km/h — taki wynik plasuje model Cascada pośród najlepszych, jeżeli chodzi o wydajność mechanizmu dachu. Dodatkowo jako standard we wszystkich modelach Cascada zapewniono funkcję zdalnego sterowania zarówno zamykaniem, jak i otwieraniem dachu. W czasie wprowedzania na rynek dostępne będą trzy kolory dachu. Będzie można je zgrać z różnymi barwami nadwozia.
Wygoda: dopracowany kokpit kuszący komfortem i funkcjonalnością. Cascada kusi swoim kokpitem poprzez imponującą wyrzeźbioną wręcz, a jednocześnie sportową stylistykę, która podkreślona jest precyzyjnie dopracowanymi szczegółami. Uskrzydlone linie tablicy wskaźników, które wyglądają jak zaszyte w miękkie, zamknięte powierzchnie, przepływają na drzwi, dynamicznie otaczając przednie fotele. Całkiem nowe fotele, doskonale dopasowane do nadwozia, będą oferowane w bogatej gamie materiałów i skór. Idealnej jakości ergonomiczne fotele posiadające certyfikat AGR obszyte są miękką skórą Nappa; fotele wyposażono dodatkowo w systemy ogrzewania i wentylacji: w gorące, słoneczne dni świeże powietrze jest zasysane przez otwory w perforowanej skórze, co znacznie poprawia komfort jazdy prowadzącego pojazd. Kierowca i pasażer są bezpieczni dzięki mechanizmowi elektrycznego przedłużenia pasa bezpieczeństwa; dzięki niemu, za pośrednictwem ramienia wysuwanego na teleskopie, pas zawsze jest w zasięgu ręki. Dzięki elektrycznemu systemowi „Easy Entry” dostęp do tylnych foteli jest wygodny i nie sprawia trudności.
Opel Cascada to także wielka przestrzeń bagażowa jak na kabriolet, co umożliwia wykorzystywanie samochodu o każdej porze roku. Wiele dużych, przydatnych schowków rozlokowano wokół kierowcy: w drzwiach, wewnątrz deski rozdzielczej i pod nią oraz — dzięki dostępnemu w standardzie elektrycznemu hamulcowi postojowemu umieszczonemu w konsoli środkowej — właśnie tam, gdzie potrzeba najwięcej miejsca. Minimalna pojemność przy otwartym dachu to 280 litrów oraz 350 litrów, kiedy dach jest zamknięty. Aby można było zwiększyć dostępną pojemność lub aby możliwe było przewożenie szczególnie długich ładunków, model Cascada wyposażono w system FlexFold, który elektrycznie rozkłada i składa tylne siedzenia w proporcji 50:50; jest to funkcja, która nie jest dostępna w większości kabrioletów z twardym dachem.
Doskonałość: pierwszorzędna sztywność nadwozia połączona z wiodącą technologią zastosowaną w nadwoziu. Sztywność nadwozia to kluczowe kryterium oceny pojazdów z otwieranym dachem; ma ona znaczny wpływ na zachowanie samochodu podczas jazdy, na precyzję kierowania, akustykę, bezpieczeństwo oraz wygodę; niesie ze sobą również wyraźny „smak” wysokiej jakości. Opel Cascada spełnia, a często wykracza poza współczesne najwyższe standardy dzięki wielu zastosowanym rozwiązaniom, w tym imponujące belki stalowe pod podwoziem oraz wzmocnione profile zawieszenia. W porównaniu do poprzedniej generacji kabrioletów Opla, Astra Twin Top, nadwozie Cascady jest o 43% sztywniejsze przy skręcaniu i 10% przy zginaniu. Taki układ zapewnia solidną podstawę dla zawieszenia i przyczynia się do znacznego obniżenia hałasu, wibracji oraz neutralizuje trudne warunki jazdy.
Nowy Opel Cascada, średniej wielkości kabriolet, w sposób naturalny prezentuje swoją postacią wyraźniejszy wizerunek niż kompakt z 2006 r., Astra Twin Top. Ma rozstaw osi większy o 71 mm, rozstaw kół przednich szerszy o 56 mm i rozstaw kół tylnych szerszy o 70 mm. To przekłada się korzystnie na kierowanie i stabilizację toru jazdy. Przednia oś Cascady już w standardzie wykorzystuje najlepszą dostępną technologię nadwozia Opla z układem HiPerStrut, który został opracowany przy konstruowaniu Opla Insignia OPC. Rozwiązanie HiPerStrut (High Performance Strut) rozdziela funkcje amortyzatora i układu kierowniczego i zapewnia najwyższą trakcję i precyzję pokonywania zakrętów, zmniejsza siłę pociągową odczuwaną na kole kierownicy podczas przyspieszania, jak również poprawia kontrolę w każdych warunkach. Opel Cascada wyposażony jest we wspomagany zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem kierownicy zestrojonym z prędkością pojazdu. Aby zwiększyć jeszcze i tak doskonałe odczucia prowadzenia, na zębatce zamontowano silnik elektryczny, naprzeciwko podstawy kolumny kierownicy. FlexRide, w pełni zintegrowany z rozwiązaniami Opla adaptacyjny system kontroli nadwozia, jest oczywiście także dostępny w Cascadzie. System ten wzmacnia kontrolę nad samochodem i poprawia bezpieczeństwo, jak również dopasowuje się do sytuacji drogowej, stylu jazdy oraz preferencji indywidualnych kierowcy. Opel Cascada może być wyposażony w koła o średnicy od 17 do 20 cali. Tarcze hamulcowe mają rozmiary do 326 mm na przedniej osi i 325 mm na tylnej osi.
Wydajność: silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim 1,6 Turbo nowej generacji. Kabriolet Opel Cascada dostępny będzie wraz z szeroką gamą jednostek napędowych. Benzynowy silnik 1,4 z turbosprężarką otwiera ofertę; będzie występował z 6-biegową manualną skrzynią biegów; zostanie udostępniony w dwóch wersjach mocy: 88 kW/120 KM oraz 103 kW/140 KM. Obydwie jednostki dostarczają moment obrotowy rzędu 220 Nm dzięki funkcji doładowania. W przypadku silników diesla do dyspozycji będzie silnik 2,0 CDTI o mocy 121 kW/165 KM dostępny z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. Silnik ten dostarcza moment obrotowy rzędu 380 Nm.
Jednak w całej gamie dostępnych w Cascadzie silników akcent został położony na silnik benzynowy ECOTEC 1,6 SIDI Turbo. Ten średniej pojemności silnik z modułem wtrysku bezpośredniego stanowi przykład silnika nowej generacji, które to silniki zadebiutują z początkiem 2013 r.; założeniem ich konstrukcji było uzyskanie płynnej jazdy oraz stabilnego momentu obrotowego przy jednoczesnej doskonałej ekonomice zużycia paliwa. Zapewnia on moc 125 kW/170 KM w zakresie między 1 650 a 3 200 obr./min oraz 280 Nm dzięki zastosowaniu funkcji doładowania. Ten silnik dostępny będzie wraz z 6-biegową automatyczną i manualną skrzynią biegów. Nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów dla Opla Cascady, o niskiej charakterystyce tarcia wyposażona jest w funkcję Active Select, która umożliwia manualne przełączanie biegów, co nadaje jeździe bardziej sportowy charakter.
Potężniejsze wersje silników zarówno benzynowych, jak i diesel zostaną przedstawione dla Opla Cascada w późniejszym etapie.
Błogostan: zaawansowana technologia i funkcje bezpieczeństwa. Cascada łączy w sobie przyjemność jazdy z otwartym dachem z najnowszymi technologiami Opla. Obejmują one: system AFL+, czyli adaptacyjny układ oświetlenia przedniego z 11 funkcjami, drugą generację kamery Opel Eye wraz z nowymi, rozbudowanymi działaniami (zaawansowane funkcje rozpoznawania znaków drogowych oraz ostrzeżenia o opuszczeniu pasa ruchu, a także innowacyjne funkcje odległości od poprzedzającego samochodu oraz alarmu kolizyjnego), kamerę cofania, zaawansowaną funkcję asystenta parkowania, która ułatwia manewry parkowania, funkcję eliminacji martwego punktu, ergonomiczne fotele przednie, podgrzewaną kierownicę oraz asystenta ruszania pod górę.
Wyjątkowo sztywna konstrukcja kabiny nadwozia Opla Cascada została wykonana głównie z wytrzymałej stali, która nie podlega deformacjom i zapewnia wysokie bezpieczeństwo w przypadku kolizji. Drzwi zostały wyposażone w naprzeciwlegle umieszczone bardzo wytrzymałe stalowe belki oraz we wzmocnienie pasa drzwi. Słupki A, wzmacniające szybę przednią, zostały wykonane ze wzmocnionej stali prasowanej. W przypadku dachowania za tylnymi fotelami aktywowane zostają za pomocą ładunków pręty o dużej wytrzymałości. Ta funkcja działa również w przypadku poważniejszych kolizji — podczas detonacji poduszek powietrznych; jej zadaniem jest wówczas przygotowanie pojazdu do ewentualnych uderzeń wtórnych i możliwego w takich sytuacjach dachowania. Przednie fotele wyposażone są w regulowane, aktywne zagłówki oraz podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa; fotele tylne również zaopatrzono w napinacze pasów bezpieczeństwa.
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.