zbudowanego na nowej płycie podłogowej LX Grupy Chrysler. Podobnie jak pierwsza Thema z roku 1984 mierzy w najtrudniejszy, lecz także najbardziej prestiżowy segment rynku, jako zapowiadana już od pewnego czasu mocna oferta alternatywna.
Grupą docelową Themy jest niezwykle wymagający Klient, nastawiony tylko na to, co najlepsze, a więc na jeszcze wyższy komfort, kunszt rękodzielniczego wykończenia szczegółów wyposażenia wnętrza oraz jeszcze większy „temperament” auta.
Dzięki szczególnym wartościom „zapisanym w swym DNA”, Lancia śmiało pretenduje do tego, by lepiej niż inne auta „oddać w sobie” wszystkie nowe trendy, ekskluzywność oraz spełniać wymagania i potrzeby Klienta, przywiązującego wagę do technologii, oczekującego nie tylko dobrego produktu, ale także stylu i mocnego charakteru samochodu. Aby osiągnąć ten cel, nowa Lancia Thema, globalny flagowiec marki, łączy typowo amerykańskie cechy wzięte z Chryslera, jak wymiary, komfort i zachowanie na drodze, z luksusem skórzanej tapicerki Poltrona Frau®, charakterystyczną dla dużych Lancii ciszą we wnętrzu oraz dbałością o szczegóły wyrażające w najdoskonalszy sposób koncepcję „Made in Italy”.
Charakterystyczny kształt.
Mierząca 5066 mm długości, 1488 mm wysokości, 1902 mm szerokości i posiadająca 3052-milimetrowy rozstaw osi, nowa Thema wyróżnia się nowoczesną i wyrazistą stylizacją.
Z przodu znajduje się kratka chłodnicy z wkomponowanym logo Lancia i poziomymi poprzeczkami, które podkreślają precyzję i pieczołowitość wykonania. Chromowane wykończenie poprzeczek i kształt logo efektownie kontrastują z chromowaną ramą. Obraz ten dopełniają prestiżowe, nowoczesne reflektory z diodami LED i z funkcją DRL (Daytime Running Light = świateł dziennych), które tworzą literę „C”. Dzięki temu rozwiązaniu przód samochody wygląda wyjątkowo charakterystycznie.
Profil nowej Themy charakteryzuje się znaczną smukłością, co w skojarzeniu z rozmieszczeniem trzech brył oraz kształtami jak spod dłuta rzeźbiarza, podkreśla jednocześnie klasyczne i unikatowe proporcje modelu. Agresywny przód łączy się z linią dachu, a następnie przechodzi w linię tyłu już na 3/4 jego wysokości. Następnie wyłania się charakterystyczny zespół świateł, dopełniając w ten sposób „sylwetkę” pojazdu. Ponadto nachylenie przedniej szyby zapewnia opływowy kształt, a umiarkowana grubość słupków zapewnia kierowcy doskonałą widoczność.
Finalnym elementem stylizacji jest zintegrowany spojler tylny, pod którym centralnie wkomponowany został logotyp Lancii. Kasety tylnych lamp LED łączy chromowana aplikacja wskazująca na klasę nowego flagowca. Swoistym nawiązaniem do potężnego przodu są dwie chromowane końcówki wydechu w roli stylistycznego „przypomnienia” potencjału oferowanych jednostek napędowych.
Elegancja Made in Italy
Nowa Thema łączy wiodące w swym segmencie standardy konstrukcyjne z wyjątkowym komfortem i klasą, czym marka Lancia zawsze wyróżniała się wśród innych marek. Efektem jest jakość wnętrza wykonanego ze szlachetnych, ciepłych i ekskluzywnych materiałów (zamiast zimnego i zracjonalizowanego wystroju innych pojazdów tego segmentu). Wnętrze to zyskało unikalny styl i zapewnia wyjątkowy komfort podróży, a to dzięki miękkim w dotyku materiałom, luksusowi detali, opcji elektrycznie podgrzewanych siedzeń ze skóry nappa, czy obszyciu nakładki tablicy przyrządów skórą Poltrona Frau®, – obok wstawek z prawdziwego drewna w konsoli centralnej, na desce rozdzielczej, panelach drzwi i kierownicy (w wersji Executive obszytej dwubarwną skórą). Ponadto tablicę przyrządów i panele drzwi nowego modelu zdobią dyskretne akcenty wykonane w technice „cast skin”, z imitującego skórę tworzywa ”trójwymiarowego” o połyskliwym ziarnie, potęgującego wrażenie komfortu i delikatności.
Niezaprzeczalnym walorem deski rozdzielczej jest jej dyskretne chromowanie i nowoczesny design, z zegarami w podświetleniu Sapphire Blue – w takim samym odcieniu, który odnajdziemy w oświetleniu LED w części dla pasażerów. Aby zapewnić najwyższą w tej klasie pojazdów wygodę, wszystkie siedzenia otrzymały nową architekturę stelaży i sprężyny typu falistego. Przednie fotele posiadają regulację siedziska w czterech położeniach (wysoko-nisko, przód-tył) oraz wygodną, elektryczną regulację podparcia lędźwiowego oraz regulację twardości.
Nowe standardy jakościowe
Wyrafinowane materiały i kształty korespondują z wysokim poziomem i jakością wykonania auta. Jest to również zasługa specjalnego zespołu wyłonionego w zakładzie produkcyjnym, który podczas fazy projektowania cyfrowego skupił się z wielką uwagą na „jakości postrzeganej” przez Klientów najbardziej wymagających, aby w ścisłej współpracy z projektantami rozwiązań technicznych udoskonalić montaż, elementy wykończenia, jakość powierzchni, elementy wyposażenia opcjonalnego, nie tylko jeśli chodzi o zastosowane materiały, ale także „jakość akustyczną” części ruchomych takich jak drzwi, czy różne schowki na przedmioty. Ponadto na tak wysoką jakość wykonania złożyły się prace zrealizowane w zakładach w Brampton (Toronto, Kanada), gdzie jest wytwarzana Lancia Thema. Niedawno zakłady te przeszły gruntowną modernizację według założeń metodologii World Class Manufacturing (WCM), obejmującej cały cykl produkcyjny zakładu: począwszy od zagadnień ekologii, a skończywszy na aspektach obsługi posprzedażnej, logistyki i jakości. Na tym nie koniec: pod kątem dalszego doskonalenia jakości nowej Themy, w zakładzie Brampton powołano nowe Centrum Metrologii, gdzie realizowane są działania w zakresie pomiarów i walidacji geometrii nadwozi.
Urok „sześciu cylindrów”
Z myślą o wyjątkowych osiągach zarówno w jeździe miejskiej, jak i podczas dłuższych podróży, Lancia Thema wyposażona jest w dwie różniące się od siebie, wydajne, sześciocylindrowe jednostki napędowe współpracujące z przekładniami automatycznymi przekazującymi napęd na tylne koła: silnik benzynowy V6 Pentastar o pojemności 3,6 l i mocy 286 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach i wysokoprężne jednostki napędowe V6 o pojemności 3,0 l, wytwarzające moc odpowiednio 190 KM i 239 KM, obydwie współpracujące z automatyczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach.
Silnik benzynowy Pentastar V6 konstrukcji Chrysler Group należy do czołówki w tej klasie mocy i spełnia z powodzeniem normę emisji spalin Euro 5. Rozwija moc 286 KM przy 6.350 obr./min. a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 340 Nm przy 4.650 obr./min., natomiast emisja CO2 wynosi 219 g/km (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,4 l/100 km). Tak wyposażona nowa Thema może osiągnąć prędkość maksymalną 240 km/godz. i przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 7,7 sekundy. Wynik ten zawdzięcza również nowej automatycznej skrzyni biegów o 8 przełożeniach zaprojektowanej przez firmę ZF.
Produkowane przez VM Motori, a skonstruowane we współpracy z Fiat Powertrain silniki Diesla (Euro V) wytwarzają moc odpowiednio 190 KM lub 239 KM przy 4000 obr/min i współpracują z pięciostopniową przekładnią automatyczną. Silnik o mocy 239 KM rozwija moment maksymalny 550 Nm w zakresie 1800-2800 obr/min, a silnik 190-konny – moment 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr/min. Emisja CO2 obu jednostek wynosi 185 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 7,1 l/100 km. Tak wyposażona nowa Thema może rozwijać prędkość maksymalną 230 km/godz. i przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w ciągu 7,8 sekundy (239 KM) i 220 km/godz. w ciągu 9,7 sekundy (190 KM).
Zaawansowane technologie komfortu i bezpieczeństwa
Dobre samopoczucie „na pokładzie” samochodu wiąże się z zastosowaniem rozwiązań zapewniających wysoki komfort akustyczny i klimatyczny. Stąd też potrzeba stworzenia wnętrza na kształt wygodnego living-roomu. Aby ten cel zrealizować, przy tworzeniu nowej Themy sięgnięto po najbardziej innowacyjne technologie, a ich efektem jest to, że nawet codzienny dojazd do pracy dostarcza wrażeń jak daleka podróż – bowiem w tym wypadku to nie tylko po prostu wyjazd i przyjazd, ale w międzyczasie ciągłe pasmo przyjemnych emocji. „Udana podróż” to nie tylko wyjazd i przyjazd do punktu przeznaczenia, ale także nieustający ciąg emocji.
A szczegóły? Nowa Thema charakteryzuje się nowoczesną, niezwykle sztywną konstrukcją nadwozia zrealizowaną w architekturze zaprojektowanej przez Chrysler Group z przeznaczeniem dla dużych sedanów z napędem na tylne koła. Zaprojektowana jako zintegrowana konstrukcja , zapewnia doskonałą dynamikę jazdy i pewność prowadzenia na każdym rodzaju nawierzchni drogowej, bez względu na warunki pogodowe.
Jest to m.in. zasługa innowacyjnego zawieszenia kół przednich i tylnych typu multi-link, zapewniającego temu prestiżowemu sedanowi osiągi klasy Gran Turismo.
Dzięki nowoczesnej, ultra-sztywnej strukturze nadwozia, nowa Thema może się poszczycić najniższym w swej klasie pojazdów poziomem hałasu w kabinie pasażerskiej. Dźwiękochłonne panele podpodłogowe wykonane z materiałów kompozytowych, laminowana szyba czołowa oraz wykładziny głuszące kabiny i wnęk kół to elementy, które skutecznie absorbując hałasy jazdy oraz pozwalają znacząco podwyższyć komfort akustyczny podczas jazdy. Efektem końcowym jest doskonale wyciszony przedział pasażerski, w którym ruch samochodu po drodze jest prawie niesłyszalny.
Reasumując, nowa Lancia Thema plasuje się na szczycie swojej klasy pod względem komfortu prowadzenia, możliwości manewrowych, reakcji koła kierownicy i efektywności wspomagania elektryczno-hydraulicznego. To samo można powiedzieć o zawieszeniu, doskonałej sztywności strukturalnej, układzie hamulcowym, gwarantujących płynną i bezpieczną jazdę.
„Okno na świat”
Wyposażenie Lancii Thema obejmuje nowoczesny system infotelematyczny Uconnect® Touch, którego zadaniem jest zapewnienie łączności, bezpieczeństwa oraz maksymalnego komfortu kierowcy i pasażerom pojazdu, wyposażony w największy w swej klasie ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala (213 mm), dzięki któremu pasażerowie mogą komunikować się ze światem zewnętrznym. Począwszy od systemu nawigacji satelitarnej z ekranem dotykowym, poprzez dwustrefową klimatyzację – aż po możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowanika różnych funkcji samochodu, system Uconnect Touch dostarcza wiele przyjemności i satysfakcji w trakcie podróży. Ponadto począwszy od wersji modelowej Platinum seryjnym wyposażeniem jest system nawigacji GPS Garmin z programem usług TMC Premium oraz system audio klasy Premium z 9 głośnikami, subwooferem o łącznej mocy wzmacnianej 506 W (opcja w wersji modelowej Platinum i standard w wersji Executive). Dostępny opcjonalnie w wersji Executive jest także system dźwiękowy marki Harmon Kardon – obejmujący 19 głośników, plus subwoofer o łącznej mocy wzmacnianej 900 W.
Ponad 70 zaawansowanych elementów bezpieczeństwa
Nowa Thema wyposażona jest w ponad 70 zaawansowanych elementów bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym standardowy system stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz systemy gotowości oraz osuszania hamulców (Ready Alert Braking i Rain Brake Support). System RAB powoduje przejście hamulców w stan gotowości z chwilą zwolnienia nacisku na pedału przyspieszenia, skracając w ten sposób opóźnienie w działaniu układu hamulcowego. System RBS aktywuje się po uruchomieniu wycieraczek w warunkach intensywnych opadów deszczu i chwilowo zbliża klocki do tarczy hamulcowych w celu ich osuszenia. Maksymalną widoczność w niekorzystnych warunkach pogodowych zapewniają adaptacyjne reflektory biksenonowe systemu SmartBeamTM montowane seryjnie w wersjach Platinum oraz Executive.
Kolejnym elementem bezpieczeństwa jest system aktywnej ochrony pieszego (Active Pedestrian Protecion), powodujący „podniesienie” maski silnika od tyłu celem uchronienia uderzonej przez samochód osoby pieszej przed większymi obrażeniami oraz system bezkluczykowego dostępu Enter-N-Go, który pozwala posiadaczowi odpowiednio zakodowanego klucza/pilota wygodnie otworzyć drzwi pojazdu, a następnie uruchomić silnik jednym naciśnięciem przycisku na desce rozdzielczej.
Parkowanie staje się znacznie prostsze i bezpieczniejsze dzięki systemom wspomagającym parkowanie: Parkview i Rear Back-Up Camera oraz ParkviewTM, stanowiących wyposażenie standardowe we wszystkich wersjach modelowych. System Rear Back-Up Camera aktywuje się automatycznie po załączeniu biegu wstecznego i pokazuje przestrzeń za pojazdem na 8,4-calowym ekranie wbudowanym w deskę rozdzielczą.
Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są także inne systemy, dzięki którym Lancia Thema wyznacza i stanowi wzór do naśladowania w swej kategorii. Na przykład system adaptacyjnej kontroli prędkości (ACC) daje możliwość uniknięcia ograniczeń narzucanych przez tradycyjny tempomat. W przypadku zbliżania się do jadącego wolniej pojazdu poprzedzającego, ACC ogranicza zaprogramowaną prędkość lub uruchamia hamulce tak, by utrzymywać bezpieczny dystans bez konieczności częstych interwencji kierowcy (lub zmian ustawień w przypadku klasycznego tempomatu), dzięki czemu jazda staje się mniej stresująca i bardziej komfortowa. Uzupełnieniem jest funkcja ostrzeżenia o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW), podnosząca poczucie bezpieczeństwa kierowcy dzięki wyświetlaniu w zestawie wskaźników na desce rozdzielczej stosownego ostrzeżenia o nadmiernym zbliżeniu się do poprzedzającego pojazdu, umożliwiając w ten sposób podjęcie odpowiedniego działania w celu uniknięcia kolizji.
Do wyposażenia Lancii Thema należy także system detekcji martwych pół widzenia (BSD od „Blind Spot Detection”), wykrywający inne pojazdy poruszające się równolegle na drodze, lecz niewidzialne w lusterkach wstecznych samochodu. Sygnalizowany kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu powoduje uruchomienie alarmu dźwiękowego i wizualnego, zmuszając kierowcę do starannego sprawdzenia obecności innych pojazdów przed rozpoczęciem planowanego manewru.
Jeszcze innym elementem wyposażenia flagowca Lancii jest system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania (CPD), zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach podczas manewrowania (oparty na kilku czujnikach obecności pobliskich pojazdów w trakcie cofania) oraz „inteligentne” reflektory wyładowcze (HID) systemu SmartBeam, reagujące na jasność otoczenia oraz światła pojazdów nadjeżdżających z przeciwka tak, aby w każdej sytuacji zapewnić optymalne oświetlenie drogi.
Począwszy od października b.r. Lancia Thema jest dostępna u wszystkich dealerów w Europie w trzech wersjach wyposażenia – Gold, Platinum i Executive oraz z dwoma różnymi jednostkami napędowymi: silnik benzynowy 3.6L V6 o mocy 286 KM z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach i oraz nowa jednostka turbodiesel 3.0L V6 o mocach odpowiednio 190 KM i 239 KM współpracująca z automatyczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach.
źródło: Fiat
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.