i przełomowej technologii SKYACTIV.
Mazda TAKERI jest premierowo prezentowana na tegorocznym salonie w Tokio. Ten model koncepcyjny jest ucieleśnieniem nowego designu „KODO – Dusza Ruchu” i przełomowej technologii SKYACTIV, pokazując przyszłość nowej generacji sedana klasy CD Mazdy.
TAKERI dziedziczy po samochodzie koncepcyjnym Mazda SHINARI wizję czterodrzwiowego coupe, łącząc prędkość i ekscytację ze stylizacją nadwozia typu sedan. Jest wyposażony w nowy silnik diesla SKYACTIV-D, system wyłączania silnika na wolnych obrotach i-stop i odzyskujący energię układ hamulcowy „i-ELOOP”. Te technologie zapewniają osiągnięcie zdumiewającego obniżenia zużycia paliwa i zwiększenia dynamiki jazdy.
Nowa generacja sedana klasy CD, z zastosowaniem stylizacji „KODO – Dusza Ruchu” i technologii SKYACTIV
Ewoluując z Mazdy SHINARI, Mazda TAKERI przedstawia stylizację, która w pełni odzwierciedla naturę sedana klasy CD Mazdy. Nazwa TAKERI pochodzi od japońskiego słowa znaczącego „mężczyzna”.
Podczas prac nad TAKERI Mazda poszukiwała designu, który byłby przełomowym dla sedana tej klasy. Celem było uzyskanie równowagi między uderzająco emocjonalnym urokiem a klasyczną linią sedana. Mazda TAKERI jest wyposażona w pełen pakiet technologii SKYACTIV, który pojawił się też w Maździe CX-5.
Silnikiem TAKERI jest SKYACTIV-D – nowej generacji ekonomiczny diesel, który w połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów SKYACTIV i systemem automatycznego wyłączania silnika podczas postoju i-stop oferuje znakomite osiągi, zapewniając przy tym niskie zużycie paliwa.
Koncept TAKERI zawiera także odzyskujący energię układ hamulcowy „i-ELOOP”, który reprezentuje Krok 2 strategii Building Block Mazdy, następny po i-stop.
Dzięki połączeniu odzyskującego energię systemu hamulcowego, układu napędowego o wysokiej efektywności oraz nadwozia SKYACTIV i systemu i-stop, TAKERI dostarcza zdumiewająco dużo przyjemności z jazdy i niezrównaną neutralność dla środowiska naturalnego.
TAKERI jest ucieleśnieniem wizji nowej generacji sedanów klasy CD Mazdy i jednocześnie zapewnia najwyższą efektywność energetyczną, dostępną dla samochodu bez technologii hybrydowej.
Widok przodu
Głęboka rzeźba przodu ma „znak skrzydła”, który natychmiast mówi nam, że mamy do czynienia z Mazdą nowej generacji. Przód jako całość sprawia wrażenie solidności i budzi zaufanie, jak przystało na sedana klasy CD. Przednie reflektory osadzono głęboko w wyprofilowanych gniazdach.
Widok z boku
TAKERI zawiera komfortową przestrzeń dla czterech dorosłych osób, a kabina jest położona nieco z tyłu, by podkreślić dynamiczne proporcje budujące doskonałą równowagę pomiędzy pięknem stylizacji sedana, wywołującą emocje elegancją i niezrównaną ekspresję siły, która wywołuje w nas intuicyjne odczucie radości z jazdy.
Widok z tyłu
Podobnie jak przód, tył ma głęboko rzeźbiony kształt. Boczne linie i kształt pokrywy bagażnika tworzą zgrabną równowagę pomiędzy wrażeniem prędkości i poczuciem stabilności.
Kolor nadwozia
Nowo opracowana czerwień dodatkowo akcentuje rzeźbę nadwozia, czyniąc wymowę designu KODO bardziej subtelną. Intensywna czerwień wzmacnia ekspresję, dzięki jej głębi kształty są w promieniach słońca podkreślone przez przenikające się wzajemnie obszary światła i cienia. To wzmaga doznania kierowcy.
Projekt wnętrza
Biorąc za punkt wyjścia wnętrze Mazdy SHINARI, stylizacja TAKERI stara się utrzymać równowagę między wrażeniem prędkości i funkcjonalnością miejsca kierowcy. Oczywiście użyte materiały, ogólne poczucie komfortu i atmosfera kabiny są odpowiednie dla wieńczącego linię modelową Mazdy sedana klasy CD.
Linie przepływające z górnej części tablicy przyrządów do tapicerki drzwi wywołują wrażenie prędkości i przyspieszającej puls dynamiki. Dolna część deski rozdzielczej tworzy mocną poziomą linię, wyglądającą jak część ramy, biegnącą poziomo po stronie pasażera aż do centralnej konsoli. Efektem jest wrażenie stabilności odpowiedniej dla sedana, znacząco odróżniające TAKERI od wnętrza czterodrzwiowego coupe jakim jest SHINARI.
W dalszej części deska rozdzielcza ma metalową podstawę z przejrzystą powłoką, co tworzy świeże odczucie nowości. Gdy padnie na nią światło, podstawa mieni się naturalnym, metalicznym połyskiem, kreując wrażenie głębi i jakości, które przystoi sedanowi tej klasy.
Technologia SKYACTIV – pełne przyjęcie technologii do Kroku 2 strategii Building Block: unikatowy układ hamulcowy odzyskujący energię
SKYACTIV-D, nowy silnik diesla z pierwszym* na świecie systemem wyłączania silnika na postoju, umożliwiającym ponowny start już od pierwszego cyklu sprężania oraz układ hamulcowy odzyskujący energię „i-ELOOP”
Nowy silnik diesla SKYACTIV-D w Maździe TAKERI osiąga wywołany ciśnieniem samoczynny zapłon przy najniższym* na świecie stopniu sprężania. Główną zaletą takiej budowy jest doskonały cykl sprężania z wysokowydajną przemianą energii. Efektem jest także zmniejszenie obciążeń mechanicznych i ograniczenie tarcia, co pozwala na zredukowanie wagi każdego z elementów silnika. Dzięki tym korzyściom SKYACTIV-D pozwala dynamicznie przyspieszać, jednocześnie zapewniając wyjątkowo niskie zużycie paliwa.
TAKERI jest także wyposażony w system i-stop, specjalnie przygotowany do współpracy z silnikiem diesla. Jest pierwszym* na świecie systemem ponownego startu, który uruchamia silnik już po pierwszym suwie sprężania. Dzięki temu znacznie zmniejsza się obciążenie akumulatora i rozrusznika podczas ponownych uruchomień silnika, jednocześnie obniżając zużycie paliwa, co w istotnym stopniu zmniejsza zanieczyszczenie środowiska. To zdecydowanie odróżnia i-stop od konwencjonalnego systemu automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika, jako że i-stop umożliwia płynny, szybki start, a więc bezstresową jazdę w miejskich korkach.
TAKERI wyposażony jest również w unikatowy system hamulcowy odzyskujący energię i-ELOOP, który wydatnie zwiększa osiągi auta zmniejszając zużycie paliwa.
* W listopadzie 2011, według danych Mazdy
źródło: Mazda
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.