Ile kosztuje oklejenie samochodu folią?

Co najważniejsze, takie rozwiązanie nie niszczy oryginalnego lakieru, a nawet wręcz przeciwnie – chroni go przed uszkodzeniem. W tym tekście dowiesz się, dlaczego warto wybrać folię ochronną i ile przeciętnie kosztuje usługa oklejenia samochodu osobowego.

 

 

 

 

Na czym polega oklejanie samochodu?

Proces oklejania aut polega na nałożeniu dopasowanych arkuszy folii z mocnym klejem na poszczególne elementy nadwozia. Fachowiec od car wrappingu potrafi okleić średniej wielkości samochód osobowy nawet w ciągu… dwóch dni!


Arkusze nakładane są na oryginalny lakier w jak największym rozmiarze, aby możliwie ograniczyć widoczność ewentualnych łączeń. Ponadto po nałożeniu w zależności od rodzaju folii konieczne jest poddanie jej wysokiej temperaturze celem utrwalenia.


Dobrze nałożona folia jest trwała i ciężko ją odróżnić od oryginalnego lakieru.


oklejenie samochodu folią

 

Oklejanie folią a lakierowanie – różnice

Mimo że zarówno oklejanie folią, jak i lakierowanie powodują zmianę koloru karoserii, to jednak są to dwa zupełnie odmienne zabiegi. Przede wszystkim różnią się one trwałością.


Lakierowanie jest nieodwracalne, a jego efekty utrzymują się przez długie lata (o ile należycie dbamy o kondycję lakieru). Natomiast oklejenie folią jest jedynie tymczasowe, a czas trwałości folii zależny jest od jej rodzaju i jakości. Zazwyczaj jest to około 3 – 5 lat.


Różnica kryje się również w cenie, bowiem zmiana koloru auta poprzez oklejenie folią ochronną jest nawet o połowę tańsza od ponownego lakierowania.

Kiedy warto okleić samochód

Oczywiście oklejenie auta to subiektywna decyzja jego właściciela, wynikająca na przykład z chęci zmiany koloru. Istnieje jednak kilka przypadków, w których szczególnie warto zdecydować się na to rozwiązanie.


Pierwszy z nich to ochrona lakieru samochodu, który dopiero co opuścił salon. Dzięki oklejeniu zostaje on zabezpieczony przed uszkodzeniami mechanicznymi (obicie, odpryski, zadrapania), co w dłuższej perspektywie przełoży się na wartość pojazdu.


Kolejną sytuacją, w której oklejanie samochodu folią jest naprawdę przydatne, to zakup samochodu z drugiej ręki w nieodpowiadającym naszemu gustowi kolorze. Czasem tak się zdarza, że znajdujemy ciekawą ofertę sprzedaży auta z dobrym wyposażeniem, jednak jego kolor zupełnie nam się nie podoba. Mało kto wie, że zmiana koloru auta wcale nie jest taka trudna i kosztowna, jak się mogło wydawać. Obecna technologia pozwala zrobić to nawet w ciągu dwóch dni, a efekty mogą utrzymywać się nawet 10 lat.


Ostatnia sytuacja (i tutaj uważają szczególnie Panie) to tymczasowa zmiana koloru samochodu na inny, bardziej nam odpowiadający bądź modny w danym momencie. Dzięki oklejeniu nasze ukochane auto zyska nowy, efektowny wygląd, a jeśli ten się znów znudzi, możemy w dowolnej chwili wrócić do stanu poprzedniego. Dopasowanie auta do koloru torebki i butów… w sumie, czemu nie?

Zalety oklejania folią ochronną

Folia ochronna przede wszystkim zabezpieczy elementy karoserii przed typowymi uszkodzeniami, np.:

  • otarciami parkingowymi,
  • odpryskami kamieni,
  • zarysowaniami lusterka,
  • odrapaniem klamki drzwi,
  • blaknięciem koloru (powoduje je promieniowanie UV),
  • osadzaniem się asfaltu i trudnych zabrudzeń.
 

oklejenie samochodu folią 3

 

Folie ochronne – wszystko co powinieneś o nich wiedzieć

Na rynku dostępne są rozmaite folie do oklejania samochodów. Wybór odpowiedniego rodzaju uzależniony jest od pożądanego efektu (zmiana koloru, elementy dekoracyjne, nadruki reklamowe lub personalizujące).

 

Przeciętna folia ma grubość od 40 do około 100 mikronów (nieco więcej niż lakier z podkładem) i zawiera mocny klej. Niektóre rodzaje posiadają też specyficzne mikro kanaliki ułatwiające ujście powietrza podczas oklejania, a także nowoczesne rozwiązania pozwalające na precyzyjne dopasowanie do elementu.

Rodzaje folii ochronnych

Wyróżniamy głównie folie monomeryczne, polimeryczne, kalandrowane i wylewane. Te ostatnie cieszą się jednak największą popularnością w car-detailngu, z racji swojej wysokiej elastyczności. Dzięki niej potrafią się idealnie dopasować do wszystkich elementów trójwymiarowych (lusterka, wytłoczenia, zderzaki). Folie wylewane cechuje również tzw. efekt pamięci, który zapobiega nieestetycznym odkształceniom.


To, co najbardziej zainteresuje osoby planujące oklejenie auta folią, to dostępne kolory. Trzeba tutaj zaznaczyć, że producenci oferują nam naprawdę szeroką gamę folii w setkach barw: błyszczące, matowe, strukturalne, satynowe, metaliczne czy nawet folie zmieniające odcień (tzw. kameleony).  Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. A dla osób, które nie chcą zmiany koloru na swoim samochodzie dostępna jest także folia bezbarwna.

Kiedy nie naklejać folii?

Należy pamiętać, że zanim nakleimy folię, musimy najpierw odpowiednio przygotować karoserię. Niezbędne okaże się dokładne czyszczenie, usunięcie rys i wypełnienie ubytków lakieru. Karoseria całego auta powinna być możliwie nieskazitelna, w przeciwnym razie istnieje ryzyko pęcherzy lub częściowego odklejenia.

 

Nie zaleca się aplikacji folii ochronnej na samochody po sporych poprawkach lakierniczych – podczas późniejszego usuwania może ona na nowo uszkodzić te elementy.


oklejenie samochodu folią 4

Oklejanie samochodu folią – Warszawa – Sprawdź!


Ile kosztuje oklejanie samochodów folią?

Ceny oklejania samochodów stają się coraz korzystniejsze i uzależnione są głównie od wielkości auta. Na ostateczną kwotę mają jednak wpływ takie czynniki, jak:

  • powierzchnia, którą chcemy okleić (całe auto lub tylko niektóre elementy nadwozia),
  • rodzaj i trwałość stosowanej folii,
  • trudność wykonania usługi (skomplikowanie bryły w konkretnych samochodach).

Mały samochód osobowy możemy okleić już w cenie około 5000 zł, natomiast większe auta to koszt od 7000 zł wzwyż.

Czy można okleić samochód samodzielnie?

Niektórzy, chcąc zaoszczędzić pieniądze decydują się na zakup folii i oklejenie samochodu samodzielnie. Niestety nie jest to zbyt dobry pomysł, zważywszy na to, że osoba niedoświadczona z pewnością popełni szereg błędów, a tym samym efekt nie będzie zadowalający.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3061

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *