Pojazdy z napędem 4WD, lub systemem Traction+ i ekskluzywnymi pakietami wyposażenia, sponsoring sportowy i niezwykłe konstrukcje prototypowe – to recepta na „Fiat Winter Fun” − kompleksowy sposób marki Fiat na spędzenie ekscytującego sezonu zimowego w duchu świetnej zabawy, ale także bezpieczeństwa.
Świetna zabawa i bezpieczeństwo to nierozdzielne połączenie, które tak w branży motoryzacyjnej, jak i dziedzinie sportów zimowych, obejmuje cztery niezbędne elementy: doskonale wyposażenie podstawowe, komfortowy i modny ubiór, najlepsze technologie oraz kreatywność, prowadzącą do podejmowania nowych wyzwań.
Po pierwsze, to właśnie wyposażenie powinno zapewniać najwyższy poziom niezawodności oraz znakomite własności jezdne i maksimum kontroli w czasie jazdy. Oczekują tego wszyscy zapaleni kierowcy bez względu na warunki drogowe czy pogodowe. W tym roku „wyposażenie zimowe” Fiata składa się z nowej Pandy 4×4 i Trekking – obok Freemonta AWD, Qubo Trekking i Sedici.
Ale dobra zabawa wymaga także komfortowego i „technicznego” ubioru, niepozbawionego stylu i oryginalności. Podobnie jak pakiet Nitro Kit, w skład którego wchodzi dachowy pojemnik bagażowy, relingi dachowe, poręczny plecak i samochodowa grafika Nitro-Fiat Free Style Team − albo inne akcesoria sportowe należącej do Fiat Spa i Chrysler Group LLC marki Mopar®, działającą w sektorze części zamiennych i serwisu technicznego (Parts and Service) oraz obsługi klienta (Customer Service).
Trzecim elementem dobrej zabawy na śniegu jest technika jazdy na nartach czy snowboardach i „know-how’’, które można przyswoić tylko przy pomocy profesjonalnych instruktorów − m.in. uczestniczących drugi już rok z rzędu w projekcie „Fiat Freemont dla najlepszych szkół narciarskich” (Fiat Freemont Top Ski Schools).
No i w końcu, nabywszy już techniki i zręczności, można przystąpić do czwartego elementu dobrej zabawy na śniegu. Powitajmy drużynę „Fiat Freestyle Team” − reprezentującą szczególny styl życia oparty na najwyższych umiejętnościach i ogromnej wyobraźni. Na podobnej zasadzie powstał Fiat Panda Monster Truck, w pełni działający prototyp pojazdu typu „Big Foot”, który będzie gwiazdą reklam telewizyjnych Pandy w roku 2013.
Wyposażenie: kompletna gama pojazdów na zimowy plener. Fiat Panda 4×4 i Trekking, Freemont AWD, Qubo Trekking i Sedici to jedna z najszerszych i najbardziej kompletnych ofert pojazdów o napędzie 4WD, zdolnych stawić czoła wszelkim wyzwaniom w plenerze.
Panda 4×4. Wyróżniony prestiżową nagrodą „SUV of The Year 2012” przez brytyjski magazyn „Top Gear” zaledwie kilka dni temu, Fiat Panda 4×4, jest jedynym modelem 4WD w segmencie A i dominuje bez mała w całym regionie Alp, podobnie jak jej dwie poprzednie generacje. Wystarczy wspomnieć, że w ciągu zaledwie trzech miesięcy obecności na rynku Panda 4×4 i Trekking trafiły do ponad 4000 klientów, osiągając 14% sprzedaży Pandy. Proporcja ta rośnie do 50% w rejonie szwajcarskich i włoskich Alp i przekracza 70% w Austrii.
Następca bestsellera sprzed 29 lat, obwołanego najmniejszym i najbardziej fascynującym „śmiałkiem” w swej kategorii, dzisiejsza Panda 4×4 to prawdziwy as w rękawie, zdolny „bezstresowo wspinać się” zarówno po trudnych górskich szlakach, jak i pokonywać meandry dżungli wielkiego miasta. W dodatku do standardowego wyposażenia, które zadowolić może najbardziej wymagającego nabywcę, nowa Panda 4×4 wykazała już nieraz zaskakujące zalety techniczne, pozwalające konkurować z pojazdami off-roadowymi o znacznie potężniejszych wymiarach (nie mówiąc już o ich wyższej cenie).
Zaprojektowany dla najbardziej wymagających nabywców i entuzjastów przygody w plenerze, Fiat Panda 4×4, posiada aktywowany w miarę potrzeby, automatyczny system napędu typu „Torque On Demand’, by utrzymać przyczepność na każdym niemal podłożu. Wyposażeniem seryjnym Pandy 4×4 jest również system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC oraz mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym ELD, który poprawia trakcję podczas ruszania i jazdy po nawierzchni śliskiej (zaśnieżonej, oblodzonej czy też zabłoconej).
Cechą charakterystyczną nowego Fiata Panda 4×4 jest ponadto dynamika i komfort jazdy, niezbędne w czasie dłuższych i trudniejszych podróży. Zasługa należy przede wszystkim do zmodernizowanego niezależnego zawieszenia na kolumnach MacPherson (z przodu) oraz półzależnego zawieszenia tylnego w postaci belki skrętnej. Swój udział ma także silnik TwinAir Turbo oraz 6-stopniowa skrzynia przekładniowa o „skróconym” pierwszym biegu, podkreślająca uterenowienie pojazdu i pozwalająca sprawnie ruszać na wzniesieniu.
Maksymalną przyczepność na każdej nawierzchni zapewniają specjalne opony błotno-śniegowe 175/65 R15 84T M+S. Panda 4×4 to jedyny „miejski” samochód z tego rodzaju ogumieniem w wyposażeniu standardowym. Opony „Snow Flake” przeznaczone są do użytku nie tylko na śniegu czy lodzie, ale także na drogach „normalnych” i szutrowych, wykazując trakcję wyższą o 20% niż poprzedni model Pandy. Warto podkreślić, że nie cierpi na tym zużycie paliwa ani ogólne koszty eksploatacji, ponieważ zgodnie z maksymą „Po prostu więcej”, kierowca Pandy 4×4 nie musi martwić się o wymianę opon na sezon letni lub zimowy.
Fiat Panda 4×4 może bez trudu mierzyć się z trudniejszym terenem, czego dowodzi wartość nie tylko jej prześwitów: 160 mm w wersji z silnikiem Diesla MultiJet II i 150 mm dla wersji z silnikiem TwinAir Turbo, ale także „terenowych” kątów nadwozia: najazdu, zejścia i rampowego, które wynoszą odpowiednio: 210 , 360 i 200.
Fiat Panda 4×4 dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych z systemem oszczędnościowym Start&Stop: napędzanej nową, 85-konną benzynową jednostką TwinAir Turbo o pojemności 0,9 litra oraz 75-konnym turbodieslem 1.3 MultiJet II. W porównaniu z silnikiem Fire 1.2 poprzedniej generacji, różnica wytwarzanego momentu obrotowego wynosi aż 40 procent na korzyść nowego TwinAir Turbo. W tandemie z 6-stopniową skrzynią biegów oznacza to łatwiejszy start samochodu także i na wzniesieniu, lepsze przyspieszenia na drodze oraz zwiększoną elastyczność napędu, przydatną m.in. w trakcie manewru wyprzedzania. Dla Diesla 1.3 MultiJet II wzrost momentu obrotowego sięga 30 procent.
Panda Trekking. Fiat Panda Trekking jest nie tylko „ogniwem” łączącym wersje 4×2 i 4×4, ale także pierwszym 5-drzwiowym samochodem typu CUV (City Utility Vehicle albo Użytkowy Pojazd Miejski) marki Fiat w segmencie „A” i przykładem udanego połączenia off-roadowego wyglądu z inteligentnym napędem na koła przednie za sprawą innowacyjnej technologii kontroli trakcji Traction+, usprawniającej ruszanie i prowadzenie samochodu w trudnych i śliskich warunkach nawierzchniowych. Jest to także zasługą specjalnych opon błotno-śniegowych 175/65 R15 84T M+S.
Dostępny z silnikami 0.9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM oraz 75-konnym Dieslem 1.3 MultiJet II standardowy system Traction+ doskonale więc pasuje do koncepcji Pandy − samochodu pozwalającego „robić wszystko”. Jest to więc perfekcyjna propozycja dla osób użytkujących swój środek transportu głównie w warunkach miejskich, ale dbających o bezpieczeństwo także na podłożach o niepewnej przyczepności podczas wycieczek plenerowych. A wszystko to bez uszczerbku dla przestrzeni i wszechstronności, a więc cech, którymi imponuje ten zwinny, miejski SUV o kompaktowych wymiarach zewnętrznych, lecz zaskakująco obszerny w środku.
Fiat Freemont AWD (napęd na cztery koła).Nowa wersja AWD (All-Wheel Drive) akcentuje jeszcze wyraźniej złożony charakter Freemonta, łączącego wszechstronność i charakter SUVa z łatwością prowadzenia station wagona i siedmioosobowym wnętrzem typowym dla MPV − zdolnego radzić sobie z najtrudniejszymi nawet warunkami drogowymi na co dzień.
Fiat Freemont AWD wyposażony jest w 170-konny silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet 2 lub benzynowy 3.6 V-6 o mocy 280 KM − oba współpracujące z nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Ten zaawansowany technologicznie zespół napędowy charakteryzuje się doskonałymi osiągami oraz kulturą działania, zapewniając imponujący komfort i dynamikę jazdy.
Fiat Freemont AWD posiada aktywny system napędu na cztery koła typu „On Demand” (w miarę potrzeby) sterowany elektronicznie, który w oparciu o wskazania układu czujników ocenia stopień przyczepności kół i decyduje o stopniu rozdziału mocy na oś tylną. System ten działa w sytuacjach obniżonej przyczepności (błoto, śnieg, lód, itp.) zapewniając maksimum trakcji bez względu na podłoże. W przypadku jazdy na asfalcie działanie AWD generuje dodatkową przyczepność, zwiększając bezpieczeństwa jazdy na łukach (zakrętach).
Modulacja dostarczanego momentu obrotowego odbywa się przy pomocy elektronicznego sprzęgła osiowego ECC, które działa bardziej elastycznie i dokładniej niż sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe) lub układ Torsen®, współpracuje ponadto z systemami stabilizacji toru jazdy ESP i kontroli trakcji. Pracując z założenia w trybie „On Demand”, system AWD Freemonta nie powoduje nadmiernego zużycia paliwa.
Qubo Trekking. Qubo Trekking jest „topowym” modelem z fiatowskiej gamy pojazdów „pojemnościowych” wyposażonym w system kontroli trakcji Traction+ oraz elementy nadwozia wskazujące na „zacięcie plenerowe”: metalizowane gniazda reflektorów, dwutonowe czarno-aluminiowe listwy ochronne karoserii oraz panele osłonowe zderzaka przedniego i tylnego, ale także system Traction+, podwyższone zawieszenie oraz osłonę miski olejowej silnika (przydatną podczas jazdy po wyboistym terenie), relingi dachowe, przyciemniane szyby tylne oraz seryjne felgi z lekkiego stopu ze specjalnym ogumieniem 185/65 R15 M+S.
Od lipca 2009 Fiat Qubo jest oficjalnym pojazdem „NITRO Road Warriors Team”, czyli drużyny profesjonalnych snowboardzistów, sponsorowanej przez amerykańskiego producenta snowboardów NITRO i promującego najlepsze lokalizacje dla tego sportu w Europie.
Fiat Sedici. Fiat Sedici to bestseller 4×4 we Włoszech. Doskonały na górskie drogi i trudne warunki pogodowe jest to idealny samochód dla klienta poszukującego kompaktowego SUVa o wyróżniającym się stylu i nieprzemijającym charakterze − sprawdzającego się zarówno off-road, jak i w dżungli miasta. Jego niewielkie wymiary (długość 411, szerokość 176, wysokość 162 i rozstaw osi 250 centymetrów) oraz zastosowane rozwiązania mechaniczne (m.in. napęd 4×4 „On Demand”) sprawiają, że Sedici 2012 jest samochodem wprost uniwersalnym i zdolnym służyć jako auto do jazdy miejskiej, ale także wyruszyć w plener po dowolnym podłożu, a to dzięki kątowi najazdu 200 i prześwitowi 190 mm. System 4WD „On Demand’ pozwala kierowcy decydować, kiedy przełączyć z napędu 4×2 na 4×4 i odwrotnie. Elektroniczny moduł czuwający nad trakcją automatycznie rozdziela moment obrotowy na oś przednia i tylną, obniżając w ten sposób zużycie paliwa w porównaniu z innymi samochodami tej kategorii. Możliwa jest również blokada osiowego mechanizmu różnicowego („Lock”) umożliwiająca stały podział mocy 50/50 na każdą oś.
Ubiór: Sportowy i stylowy Nitro Pack dla pasjonatów aktywności w plenerze.Po sukcesie z Fiatem Qubo Trekking w roku 2011, Fiat postanowił o rozszerzeniu oferty pakietu Nitro Kit (stworzonego przez Mopar® we współpracy z wiodącym amerykańskim producentem snowboardów NITRO) także na dwa kolejne modele − Pandę i Sedici. Dostępny a rynkach rejonu Alp we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Austrii i Niemiec, pakiet adresowany jest do najbardziej aktywnych użytkowników, dla których samochód z 490-litrowym pojemnikiem dachowym zamontowanym do relingów dachowych oraz snowboard „Road Warriors” marki NITRO, to sposób na uprawianie sportów zimowych. Akcenty stylistyczne pakietu obejmują naklejki samochodowe oraz poręczny plecak z grafiką „Nitro – Fiat Free Style Team”.
Jest to swoisty symbol konsolidacji partnerstwa, zawiązanego w roku 2009 pomiędzy FIAT Freestyle Team i Nitro Snowboards i utrzymanego także w roku 2012. W tym układzie FIAT Freestyle Team wspiera „Nitro Road Warriors”, czyli drużynę utalentowanych amatorów, ale także doświadczonych „graczy”, udostępniając im Qubo jako oficjalny samochód na podróże po Europie w poszukiwaniu najlepszych terenów snowboardowych.
Kolejnym efektem synergii obu marek w roku 2011 było rozszerzenie umowy o filię Nitro Snowboards Italia i oferta Fiat Qubo Trekking Nitro Kit, nawiązująca do stylu i zasad wyznawanych przez entuzjastów, czyli motoryzacja plus snowboarding jako połączenie dwóch słów symbolizujących wspólnotę sportu i niezłomnego ducha. Nowy Nitro Kit oferowany jest obecnie dla wszystkich wersji modelowych Fiata Qubo, Sedici, Pandy Trekking i Pandy 4×4.
Technika na stoku: początek drugiej edycji projektu „Fiat Freemont dla najlepszych szkół narciarskich”. W tym tygodniu startuje druga edycja projektu „Fiat Freemont dla najlepszych szkół narciarskich”. Jest to inicjatywa obejmująca 14 najbardziej prestiżowych włoskich szkół narciarskich oraz ponad 640 pracujących tam instruktorów, którzy mają szansę stać się prawdziwymi ambasadorami włosko-amerykańskiego producenta motoryzacyjnego.
Samochody Fiat Freemont otrzymają na swe codzienne potrzeby szkoły, wyselekcjonowane ze względu na prestiż i markę w najpopularniejszych kurortach zimowych Włoch, a instruktorzy − kompletny, „techniczny” zestaw ubiorów dedykowany Freemontowi. Inicjatywa ma promować znaczenie bezpieczeństwa i wiarygodności, akcentując cechy charakteru wspólne dla instruktora i Freemonta, ale także stanowić przykład nowego podejścia firmy Fiat do tematyki komunikacji i marketingu. I tak − każdy nabywca Freemonta z rekomendacji instruktora narciarskiego w okresie do 31 marca 2013, otrzyma w prezencie zestaw relingów dachowych oraz bagażnika dachowego na narty dla czterech osób od Mopar® Accessories Line.
Fiat zdecydował wesprzeć elitę włoskich szkół narciarskich udostępniając im samochody Freemont, pierwsze pojazdy pod marką Fiat produkowane w wyniku partnerstwa z amerykańską Chrysler Group. Już sama nazwa tego samochodu przywodzi na myśl poczucie swobody i możliwość stawienia czoła każdej sytuacji na drodze. Zaprojektowany na zróżnicowane potrzeby nowoczesnej rodziny oraz dla osób poszukujących obszernego i wszechstronnego środka transportu z bogatym wyposażeniem, Fiat Freemont jest bestsellerem kategorii pojazdów 7-osobowych we Włoszech.
Kreatywność: zawodnicy „Fiat Freestyle Team” gwiazdami sportów zimowych już od 8 lat. Założony w roku 2004 jako zespół najlepszych włoskich snowboardzistów i narciarzy free-style’owych w okresie przygotowań do Olimpiady Zimowej w Turynie 2006, drużyna Fiat Freestyle Team wykształciła się „w zawodzie” od tego czasu i zdobyła własną markę, m.in. dzięki włączeniu do programu nowych dyscyplin i wspieraniu swych najzdolniejszych reprezentantów. Fiat Freestyle Team promowała także ważne imprezy oraz rozwijała twórczo różne projekty budujące scenę sportu − by zyskać w końcu uznanie zarówno fachowców w branży, jak i rzesz swoich kibiców.
Dzięki bogatemu programowi działań i projektów z udziałem swych zawodników i partnerów, Fiat Freestyle Team jest gwiazdą szeregu imprez publicznych w najpopularniejszych kurortach podczas sezonu zimowego 2012-2013.
Fiat Freestyle Team to synonim kreatywności i dowód na fakt, że − czy to w świecie sporu czy samochodów − nie jest żadną amatorską improwizacją, lecz efektem studiów, profesjonalnych umiejętności i czasem bardzo złożonych procesów, zmuszających do przestrzegania rygorystycznej drogi do sukcesu. Jest to także wyraz postawy, wyrażanej przez fiatowską koncepcję „PO PROSTU WIĘCEJ”. Zastosowana w warunkach plenerowych, koncepcja ta oznacza wyposażenie samochodów w zaawansowane technologie i systemy, m.in. 4×4, AWD i Traction+, pozwalające dojechać wszędzie i w dowolnych warunkach drogowych.
Panda Monster Truck: gdy rzeczywistość wykracza poza granice fantazji. Nowa Panda nie przestaje zaskakiwać, potwierdzając reklamę „Nowa Panda, ekstremalnie Panda”. I rzeczywiście, dzięki stosowanej w filmach animowanych technologii cyfrowej ten nowy city-car Fiata zmieniał się w szybki skuter, a zaraz potem w lekki samolot transportowy. Dzisiaj, by zademonstrować off-roadowe osiągi nowej Pandy 4×4, Fiat zdecydował się skorzystać z nowych technik filmowych w połączeniu z tuninigiem samochodowym. I w ten to właśnie sposób powstała Panda Monster Truck, pojazd prototypowy, zbudowany przez Fiata we współpracy ze studiem filmowym Mercurio Cinematografica, scenografem Andrea Faini oraz atelier Fabio Gementi Worskhop.
Monster Truck to kombinacja Pandy 4×4 z platformą Jeepa CJ7 4200 i wielkich „traktorowych” kół z ogumieniem High Speed o średnicy 150 i szerokości 50 centymetrów, mocowanych przy pomocy specjalnie toczonych stalowych kołnierzy. Efektem dwutygodniowych prac montażowych, uwzględniających odpowiednie i niezawodne zespolenie układu kierowniczego, sterowania sprzęgłem, hamulcami i silnikiem obu bazowych pojazdów jest Panda „Big Foot”, mierząca 390 cm wysokości, 380 cm długości i 250 cm szerokości.
Panda Monster Truck jest pojazdem w pełni funkcjonującym i będzie gwiazdą reklam telewizyjnych, emitowanych już od początku 2013 roku.
źródło: Fiat
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.