Fiat 500L – dwa nowe silniki

Fiat 500L łączy kultowy styl 500 z funkcjonalnością projektu Made in Fiat. Z tego wyjątkowego połączenia zrodziło się pojęcie „City Lounge”, nowej koncepcji miejskiego samochodu. Przeobraża ona kategorię samochodów kompaktowych dla nowoczesnej rodziny poprzez nadanie modernistycznych form cechom charakterytyczym klasycznej 500-ki.

Model ten często pełni rolę głównego samochodu rodzinnego lub jedynego auta młodych rodzin, ponieważ łączy w jednym cechy pozornie nie do pogodzenia: kompaktowe wymiary zewnętrzne pojazdu, połączone z przestronnością wnętrza i bogatym wyposażeniem typowym dla samochodu z segmentu C. Całość oferowana w przystępnej cenie auta miejskiego, posiada unikalną, dodatkową zaletę: wyjątkową osobowość  Fiata 500, prawdziwej ikony Made in Italy.

Fiat 500L udowadnia, że dorastanie nie jest ograniczeniem, ale szansą, która teraz staje się jeszcze większa dzięki osiągom właściwym dla aut z segmentu C. Jest to zasługa nowego silnika turbodiesel 1.6 MultiJet II o mocy 105 KM, który razem z wersją benzynową 0.9 TwinAir Turbo 105 KM odzwierciedlają  dwa różne charaktery tej samej mocy.

Technologicznie zaawansowane, obydwa silniki z turbodoładowaniem o mocy 105 KM w odmienny sposób zaspakajają gusta klientów, różnych pod względem upodobań, wieku i codziennych celów, do jakich wykorzystują samochód. Stupięciokonny silnik 1.6 MultiJet II stawia 500L u szczytu segmentu, dzięki efektywnemu napędowi, który jednocześnie potrafi dać dużą frajdę z jazdy, oferując zarazem wszystko, co najlepsze w dieselu: zasięg, komfort i doskonałe osiągi, zapewnione przez system MultiJet drugiej generacji.

Zupełnie odmienny, mimo tej samej mocy 105KM, okazuje się silnik 0.9 TwinAir. Trafia on w gusta klienta wyjątkowo wrażliwego na zużycie paliwa i emisję spalin, szczególnie w jeździe po mieście. “Świadomy i odpowiedzialny” silnik jest więc szczególnie doceniamy w tych krajach, w których obowiązują surowe normy i opłaty za posiadanie i eksploatację samochodu o wysokiej emisji spalin. Nieprzypadkowo emisja spalin jest tak niska, że już dzisiaj mieści się w parametrach standardów europejskich wyznaczonych na 2020 rok.

Połączone z 6 stopniowymi, manualnymi skrzyniami biegów (C514 w 0.9 TwinAir Turbo i C635 w 1.6 MultiJet II), oba silniki montowane we Fiacie 500L wprowadzają pojęcie “Cool & Capable” również pod maską silnika: obydwa są “inteligentne” ze względu na stosowane technologie, odmienną charakterystykę i niskie koszty obsługi. Jednocześnie są to doskonałe napędy pod względem emisji spalin, zużycia paliwa i osiągów, gwarantujące faktyczne i wymierne korzyści dla klienta.  

Stupięciokonny silnik TwinAir jest już dostępny w ofercie, natomiast obecnie dołacza do niego silnik 1,6 Multijet 105 KM, który w drugiej połowie marca będzie wystawiany w salonach sprzedaży Fiata wszystkich największych rynków europejskich. W tym też miesiącu zakończy się plan wprowadzania modelu w Europie (w krajach z obowiązującym ruchem prawostronnym), jak również zostanie rozpoczęta dystrybucja w Afryce Północnej.

Wraz z wzrostem liczby koni mechanicznych, wzbogaca się też oferta handlowa Fiat 500L w Europie: w zasadzie, moc od 100 do 120 KM pokrywa nawet 25% całej sprzedaży tego segmentu. Jest to więc pole do popisu, które z pewnością pozwoli przyczynić się do utrwalenia doskonałych wyników Fiata 500L: w ciągu zaledwie 5 miesięcy wpłynęło około 38.300 zamówień z całej Europy, z czego ponad połowa spoza Włoch. To właśnie we Włoszech, Fiat 500L okazał się najlepiej sprzedawanym samochodem segmentu i drugim w klasyfikacji silników diesel. Nawiasem mówiąc, pomimo, że nie został jeszcze zakończony cały plan wprowadzania modelu na poszczególne rynki europejskie, Fiat 500L jest jedynym modelem, który stale się umacnia w swoim segmencie w Europie, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznjej Starego Kontynentu.

Zresztą, nowy “city lounge” doskonale wciela w życie formułę antykryzysową Fiata, ponieważ jest to auto, które tworzy nowe zasady w segmencie: ikona stylu, kompaktowa na zewnątrz, przestronna wewnątrz, wyjątkowo  wszechstronna i z pełną ochroną pasażerów, potwierdzoną prestiżowymi 5 gwiazdkami EuroNCAP  –  równocześnie potrafi być oszczędna w eksploatacji i dostępna w konkurencyjnej cenie. To właśnie te cechy zdecydowały o przyznaniu temu modelowi tytułu „Nowość Roku 2013” przez czytelników włoskiego magazynu Quattroruote i uplasowaniu go przed najlepszymi konkurentami z Niemiec.

Interesujące jest, że 57% klientów 500L poprzednio jeździło samochodami innych marek, a 61% miało wcześniej samochody bardzo od siebie różne: 37% z segmentu B,  16% z C i 8% z A. W sumie, 500L to samochód wszechstronny, który  zaspakaja gusta klientów, różnych pod względem upodobań, wieku i codziennych celów, do jakich wykorzystywane jest auto. Na przykład, dzięki swojej funkcjonalności podoba się on tradycjonalistom, rodzinom, które zwykle interesują się samochodami z wyższych segmentów, właśnie dlatego, że są funkcjonalne, przestronne, wygodne i które z tych samych względów wybierają Fiata 500L.

Tak samo, dzięki swojemu zabawnemu i sympatycznemu wyglądowi, 500L podoba się również ludziom, którzy są zdecydowanie młodsi, niż wskazuje na to średnia statystyczna wieku użytkowników tego segmentu. Są oni wymagający i doceniają  wyszukane, acz łatwo dostępne rozwiązania technlologiczne, które spełniają zarówno konkretne potrzeby codziennego, swobodnego przemieszczania jak i biorą pod uwagę coraz mocniej akcentowane aspekty ochrony środowiska. Nawiasem mówiąc, kolejny rok z rzędu Fiat jest marką z najniższą emisją CO2 w samochodach sprzedawanych w Europie: 118,2 g/km.

Wreszcie, nowy model Fiata pełni rolę głównego samochodu w młodych rodzinach, właśnie. Tak więc, wierny koncepcji “Dorastanie z 500L jest cool”, innowacyjny Fiat 500L rośnie, aby pomieścić wszystkie małe przyjemności i wielkie życiowe emocje: dzieci, znajomi, podróże, muzyka i wspólnota. W tym kontekście, gama 500 podąża za zmianami dokonującymi się w rodzinie, dając niekonwencjonalne możliwości nowego stylu życia i „bycia rodziną”. Jest to zatem inteligentny i doskonały model, który, jak wskazuje na to  pięć prestiżowych gwiazdek EuroNCAP, zapewnia pełną ochronę dzięki uzyskaniu ogólnej punktacji 83/100, w tym: 94% za ochronę osób dorosłych, 78% za ochronę przewożonych dzieci, 65% za ochronę osób pieszych oraz 71% za systemy bezpieczeństwa pojazdu.
To jednak nie wszystko. Ostatnio Fiat 500L wzbogacił się o innowacyjny system “City Brake Control”, system czynnego bezpieczeństwa, który rozpoznaje obecność innych samochodów lub przeszkód przed samochodem i, w przypadku braku reakcji kierowcy, automatycznie uruchamia hamulce, zapobiegając w ten sposób kolizji.

 

Multijet II: moc 105 KM
“Werwa” jest z pewnością kluczowym słowem, określającym nowy turbodiesel 1.6 Multijet II o mocy 105 KM. Istotnie, aby pewnie prowadzić 500L w każdych warunkach jazdy, a szczególnie poza miastem, potrzebny jest  niezawodny silnik, taki jak nowy Multijet drugiej generacji, który zapewnia mnóstwo zabawy, dużą swobodę, niskie koszty eksploatacji i długie odstępy między przegladąmi.

Dzięki nowemu 1.6 MultiJet II z homologacją Euro 5+, Fiat 500L osiąga maksymalną prędkość 181 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11,3 sekundy. W cyklu mieszanym samochód spala 4,5 litra/100 km i emituje 117 g/km CO2. To jednak nie wszystko – podobnie jak inne wersje diesel, aby utrzymać doskonałą formę, 1.6 MultiJet II wymaga przeglądu tylko co 35.000 km (lub co 2 lata).

MultiJet drugiej generacji i Common Rail trzeciej generacji
W 500L debiutuje technologia MultiJet II, w połączeniu z silnikiem turbodiesel 1.6 o mocy 105 KM. Połączenie to wydobywa zalety silnika,  pozwalając na znaczne wyciszenie hałasów oraz ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin.

Zastosowanie niewielkiej turbosprężarki o stałej geometrii łopatek pozwala jednostce napędowej zapewnić wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej (320 Nm przy 1.750 obrotach/min), zachowując cały czas elastyczność jazdy.
Jednak sercem 1.6 MultiJet II nowej 500L jest bez wątpienia system wtrysku Common Rail trzeciej generacji, który wykorzystuje innowacyjne wtryskiwacze, zdolne do szczególnie szybkiego i elastycznego podawania paliwa, dzięki precyzji hydraulicznego sterowania w krótkich odstępach czasowych.


Dzięki tym wtryskiwaczom można sterować zwiększoną liczbą wtrysków (nawet do 8) w jednym cyklu spalania i realizować coraz nowocześniejsze strategie mające na celu zoptymalizowanie procesu spalania, m.in. dzięki zastosowaniu wtrysku „Injection Rate Shaping” (dwa wtryski następujące po sobie). Tym sposobem poprawia się proces spalania, redukując poziom hałasu i emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Ponadto, dzięki prostszej konstrukcji oraz ograniczeniu ilości komponentów o 40%, cała jednostka staje się prostsza i bardziej niezawodna.


Cel efektywność. Połączona z 6- stopniową manualną skrzynią biegów C635, jednostka napędowa 1.6 MultiJet II Fiata 500L proponuje wiele rozwiązań, których celem jest redukcja zużycia paliwa oraz emisji spalin. Spośród niech warto wspomnieć o inteligentnym alternatorze, który odzyskuje energię na wybiegu silnika, magazynując ją w akumulatorze; o optymalizacji układu chłodzenia skracającym czas rozgrzewania silnika; o energooszczędnej pompie oleju o zmiennej wydajności, która odpowiednio reguluje ciśnienie oleju, redukując pobieraną przez siebie moc. Do standardu należy także system Start&Stop oraz olej silnikowy i przekładniowy o niskiej lepkości.

Układ przetwarzania spalin przewiduje wykorzystanie technologii DPF typu “close-coupled”, który integruje katalizator z filtrem cząstek stałych (CCDPF). Kompaktowe rozmiary tego elementu nie zwiększają oporów przepływu, uzyskując redukcję spalania paliwa i emisji CO2. Położenie filtra cząstek stałych w pobliżu wylotu z turbosprężarki pozwala ponadto na uzyskanie wyższych temperatur spalin na wejściu do filtra cząstek stałych i zredukowanie ilości oleju napędowego potrzebnego do przeprowadzenia regeneracji.

Poza tym, zintegrowanie tych dwóch elementów pozwala na zredukowanie ciężaru układu wydechowego i poprawia jego ogólną wydajność. Z filtrem cząstek stałych (CCDPF) połączony jest system recyrkulacji spalin (EGR), w którym wszystkie komponenty tworzą jeden element (moduł EGR) o wyjątkowo małych rozmiarach.

Przeglądy. Fiat 500L wyposażony w silnik 1.6 MultiJet II, aby utrzymać doskonałą formę, wymaga przeglądu co 35.000 km. Świadczy to o wysokiej jakości oraz opłacalnych wysiłkach włożonych w poprawę wytrzymałości i niezawodności wszystkich elementów samochodu. Korzyści jasno więc przekładają się na zmniejszenie kosztów eksploatacji: na przykład, po przejechaniu 100.000 km oszczędza się jeden przegląd.

TwinAir 105 KM: przeznaczenie miejskie
Nazwa Fiata 500L zawiera w sobie literę “L” rozumianą także jako „Lightness –  Lekkość” zmierzającej do uproszczenia i poprawy jakości życia w rozumieniu innowacji, ukierunkowanej zarówno na poszanowanie środowiska jak i oszczędności paliwa w codziennej eksploatacji.
Stupięciokonny TwinAir stanowi tego wyraźny dowód, co potwierdzone jest zużyciem paliwa oraz emisją CO2 plasującymi go u szczytu swojej kategorii: w cyklu mieszanym  są to odpowiednio 4,8 litra/100km i 112 g/km.. Nawiasem mówiąc, emisja spalin jest tak niska, że już dzisiaj mieści się w parametrach standardów europejskich wyznaczonych na 2020 rok.

Stupięciokonny TwinAir ukazuje więc “bardziej miejski” charakter 500L, ponieważ zapewnia wysoki komfort, jest ekonomiczny, ekologiczny, ale niczego nie można mu odmówić pod względem osiągów: uzyskuje prędkość maksymalną 180 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 12,3 sekundy, szczycąc się ponadto mocą 120 KM/litr, wartością na poziomie sportowych jednostek napędowych.

Technologia i wydajność bez rezygnacji z osiągów. W najnowszej wersji Turbo 105 KM, wielokrotnie nagradzany silnik 0.9 TwinAir charakteryzuje się niezwykłym temperamentem i niskim zużyciem paliwa. Nowa jednostka napędowa z rodziny silników TwinAir łączy koncepcję downsizingu (zmniejszenia pojemności skokowej i masy) z wyszukanymi technologiami, takimi jak zastosowanie wysokowydajnej turbosprężarki, integracja kolektora wydechowego w głowicy cylindrów oraz nowy system sterowania zaworami dolotowymi MultiAir2.

Dzięki specjalnemu profilowi krzywki napędzającej zawory dolotowe, druga generacja MultiAir optymalizuje wydajność termodynamiczną silnika poprzez modulację wewnętrznej (tzw. internal EGR) recyrkulacji spalin wydechowych w komorze  spalania.

Zintegrowanie kolektora wydechowego z głowicą cylindrów przyczynia się do obniżenia temperatury spalin (które chłodzone są bezpośrednio przez układ chłodzenia silnika). Ma to pozytywny wpływ na zużycie paliwa, szczególnie w trudniejszych warunkach jazdy, ponieważ optymalizuje się wówczas jednorodność mieszanki, uzyskując w potrzebnych warunkach ograniczenie  maksymalnej temperatury spalin w celu zachowania prawidłowych warunków pracy turbosprężarki. Poza tym, w fazie nagrzewania silnika można wykorzystać ciepło ze spalanych gazów, które w przeciwnym razie, zostałoby oddane na zewnątrz. W ten sposób, skraca się przemiana termiczna i zwiększa czas, w którym silnik pracuje w optymalnej temperaturze, uzyskując w ten sposób wyjątkowo korzystne zużycie paliwa i emisji CO2.

Silnik benzynowy 0.9 TwinAir Turbo połączony z 6- stopniową, manualną skrzynią biegów C514, dostarcza 105 KM przy 5.500 obrotach/min. i osiąga maksymalny moment obrotowy równy 145 Nm przy 2.000 obrotów/min. (80% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już przy 1.700 obrotach).

Tryb ECO. Tak, jak w innych samochodach Fiat Group Automobiles, w których montowany jest silnik Turbo TwinAir, również w nowym Fiacie 500L dostępny jest tryb pracy “ECO”: po jego włączeniu maksymalny moment obrotowy jest ograniczony do 120 Nm, a moc do 98 KM, umożliwiając w ten sposób jednostce napędowej działanie w zakresie maksymalnej wydajności i w konsekwencji  zmniejszenie zużycia paliwa. Poza tym, w wyposażeniu seryjnym występuje system Start&Stop.
Silnik TwinAir jest „perełką” konstrukcyjną również z uwagi na poziom komfortu zapewnianego przez przeciwbieżny wałek wyrównoważający oraz dwumasowe koło zamachowe, co pozwala ograniczyć wibracje oraz zoptymalizować dźwięk pracy. Szczególną uwagę zwrócono także na poprawę wygłuszenia i jakość materiałów wygłuszających, mających na celu obniżenie hałasów odczuwalnych w kabinie pasażerskiej i wyeliminowanie niepożądanych drgań.

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *