Audi TT quattro sport concept w czystej postaci ucieleśnia pełen dynamiki potencjał nowego Audi TT. Jego dwulitrowy silnik TFSI generuje moc 309 kW (420 KM), przenoszoną na jezdnię za pomocą napędu na cztery koła quattro.
„Koncepcyjne Audi TT quattro sport concept pokazuje wprost, co potrafią rozwiązania techniczne zastosowane w nowym modelu TT, jeśli nadamy im bardziej ekstremalną formę“– tłumaczy prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „To samochód wyścigowy, ekstremalna maszyna sportowa, przeznaczona specjalnie dla naszych klientów – entuzjastów sportów motorowych.“
Napęd. Silnik Audi TT quattro sport concept to najmocniejszy punkt tego auta. Jednostka 2.0 TFSI generuje moc 309 kW (420 KM) przy 6700 obr./min. To nowy rekord w kategorii silników dwulitrowych. Moc 155 kW (210 KM) na decymetr sześcienny pojemności skokowej to więcej niż może pochwalić się zwycięzca wyścigu Le Mans z roku 2001, Audi R18, w którym cztery pierścienie po raz pierwszy połączyły turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI. W zakresie od 2400 do 6000 obr./min., ta czterocylindrowa jednostka napędowa wytwarza 450 Nm momentu obrotowego, a przy zaledwie 1900 obr./min., już ponad 300 Nm momentu obrotowego.
Ciężar samochodu – 1344 kg – sprawia, że Audi TT quattro sport concept to prawdziwy lekkoatleta. Każdy koń mechaniczny ważącego mniej niż 150 kg czterocylindrowego silnika musi poruszyć jedynie 3,2 kg. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 3,7 sekundy.
Dr Stefan Knirsch, kierownik ds. rozwoju silników w Audi, tak opisuje zamontowany tam silnik: „Ta wysokiej mocy jednostka napędowa to niezaprzeczalny dowód potencjału naszej serii silników EA888. Wielokrotnie nagradzany motor doskonale spisywał się już w wielu sportowych modelach Audi, a tutaj, w TT quattro sport concept, ukazuje swój cały potencjał. Zdobyte przez nas ponad 35-letnie doświadczenie w produkcji seryjnej turbodoładowanych jednostek napędowych, znalazło odzwierciedlenie w tym właśnie silniku dając optymalną kombinację mocy, dynamiki i efektywności.”
Bazą dla ogromnych możliwości tej jednostki jest seria produkcyjna silników EA888 trzeciej generacji. Zastosowano w niej szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. system zmiennego sterowania zaworami Audi Valvelift System (AVS), wałki rozrządu z możliwością przestawienia dwóch krzywek wlotu, czy podwójny system wtrysku (FSI plus MPI). Dokonano też licznych modyfikacji: m.in zastosowano specjalne aluminiowe tłoki ze zintegrowanymi kanałami chłodzącymi, a wał korbowy wykonano z najtwardszej, kutej stali.
Głowicę silnika dostosowano do zwiększonych obciążeń i zwiększonego przepływu gazów. By sprostać podwyższonej mocy, znaną już, kompaktową skrzynię korbową głowicy EA888, która miała cienkie ścianki, zastąpiono skrzynią z twardego odlewu. Efektem myśli racjonalizatorskiej jest również turbosprężarka, w której zastosowano ulepszoną drogę przepływu wirującego powietrza, dzięki czemu wytwarza ona ciśnienie ładowania o wartości do 1,8 bara.
Podczas jazdy, czterocylindrowy silnik fascynuje swoim ekstremalnie sportowym charakterem. Jednostka z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem spontanicznie reaguje na dodawanie gazu, osiągając maksymalnie aż 7200 obr./min.
Silnik 2.0 TFSI przekazuje moment obrotowy do kompaktowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic. Dwusprzęgłowa przekładnia błyskawiczne przełącza biegi, dając w ten sposób znakomite przyśpieszenie.
Siły napędowe na jezdnię przenosi stały napęd na cztery koła quattro. By optymalnie rozłozyć ciężar samochodu, elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe z napędem hydraulicznym umieszczono przy tylnej osi. Napęd quattro rozdziela moment obrotowy między osiami, aktywnie go dopasowując w czasie tysięcznych sekundy i czyniąc w ten sposób samochód bardzo dynamicznym.
Podwozie. Audi TT quattro sport concept, dzięki swemu zaawansowanemu podwoziu zapewnia wysoką precyzję prowadzenia. Zawieszenie przednie to konstrukcja McPhersona z aluminiowymi komponentami. Zwarte zestrojenie pojazdu wpłynęło na umieszczenie nadwozia niżej niż w seryjnych modelach TT. 54 procent ciężaru spoczywa na osi przedniej, 46 procent na tylnej. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie wyłączyć, doskonale uzupełnia sportowe właściwości podwozia. Podczas pokonywania zakrętów uaktywnia się selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego. Zależnie od potrzeby, moment przekazywany jest z kół toczących się po wewnętrznej stronie zakrętu, na koła zewnętrzne. Dzięki takiemu podziałowi, pojazd wchodzi w zakręt bardzo lekko, precyzyjnie i spokojnie, ułatwiając kierowcy wykonywanie manewru. Zyskuje jednocześnie na dynamice i stabilności.
Karoseria. Decydującą rolę w zachowaniu zasady lekkiej konstrukcji w Audi TT quattro sport concept odgrywa karoseria bazująca na zastosowanej tu koncepcji modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Jej hybrydowa konstrukcja reprezentuje najwyższy stopień rozwoju karoserii typu Audi Space Frame (ASF). Dodatkowo, w porównaniu do seryjnego modelu TT drugiej generacji, udało się jeszcze bardziej obniżyć środek ciężkości pojazdu.
Przednia część karoserii to stal. Podłoga przedziału pasażerskiego zawiera elementy wykonane z twardych, hartowanych stopów stali, które dzięki swej wysokiej wytrzymałości mogą mieć cienkie ściany, a tym samym mniej ważyć. Górna część przedziału, cała warstwa zewnętrzna karoserii oraz drzwi i pokrywy wykonano z aluminium w trzech typowych dla Audi formach: węzłów odlewanych, tłoczonych profili i blach.
Stylistyka zewnętrzna. Z przodu pojazdu koncepcyjnego dominują płaskie reflektory diodowe Matrix LED i szeroka, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe. Jej wyraziste obramowanie zdobi u dołu emblemat quattro. Oczka ciemnej siatki grilla mają kształt rombów.
Masywne wloty powietrza, także z kratownicą o oczkach w kształcie rombów i mocno zarysowanych krawędziach, przypominają airboxy. To nawiązanie do kluczowego elementu języka stylistycznego nowego Audi TT: elementy takie jak okna i wnęki kół sprawiają wrażenie niezależnych brył geometrycznych i tworzą charakterystyczne napięcie. Koncepcyjne Audi TT quattro sport concept ma 20-calowe, mocowane centralnie koła i opony typu pół-slick.
Wysuniety znacznie do przodu dyfuzor z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP), spina przód od spodu i zwiększa siłę nacisku na przednią oś.
Sylwetka polakierowanego w całości na kolor biały z efektem kryształowym Audi TT quattro sport concept, z każdej strony sprawia wrażenie atletycznej i dynamicznej. Cechą typową dla modeli TT jest to, że wnęki kół tworzą klasyczne półokręgi. Po każdej stronie są o 30 mm szersze niż w seryjnym odpowiedniku. Dzięki temu, pojazd pewnie stoi na drodze. Przednie i tylne wnęki są połączone nisko przebiegającymi, wyrazistymi listwami progowymi wykonanymi z CRP. Całość, wraz z przednim i tylnym dyfuzorem tworzy bardzo aerodynamiczny kontur.
Z tyłu szeroki, wyraźnie podzielony na sześć sekcji i wystający poza sylwetkę pojazdu dyfuzor wykonany z CRP podkreśla wyczynowy charakter Audi TT quattro sport concept. Dwie duże, okrągłe końcówki rur wydechowych umieszczone w obrębie dyfuzora, przesunięto bardziej ku jego zewnętrznym krawędziom. Po bokach, poniżej tylnych świateł, umieszczono spore wyloty powietrza. Duże, zamontowane na stałe skrzydło spojlera zwiększa docisk tylnej części pojazdu.
Stylistyka wnętrza. Wnętrze zredukowano do najistotniejszych elementów i odchudzono z licznych części zbędnych na torze wyścigowym.
W obudowach drzwi zrezygnowano z podłokietników i głośników. We wnętrzu samochodu dominuje Alcantara. Wyraźny, umieszczony po przekątnej pas tego materiału służy do domykania drzwi. Klamki są filigranowych rozmiarów. Siedzenia to nisko zamontowane kubełkowe fotele wyścigowe z czarnymi czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa i z białymi kontrastującymi paskami. W bagażniku umieszczono dwa kaski wyścigowe.
Podobnie jak w modelu TT produkcji seryjnej, cała koncepcja obsługa koncentruje się wyłącznie na potrzebach kierowcy. Osoba prowadząca Audi TT quattro sport concept siedzi za kompaktową kierownicą, której masywne koło jest spłaszczone u dołu. Na ramionach kierownicy, obok czerwonego przycisku Start-Stop, znajdują się przyciski i pokrętła obsługi Audi virtual cockpit. Po odpowiednim uruchomieniu przycisku ukazuje się cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 12,3 cala, prezentująca różne informacje.
źrodło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.