Audi RS 7 Sportback

łączy w sobie moc samochodu sportowego z elegancją dużego pięciodrzwiowego coupé. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,9 sekundy, a jego prędkość maksymalną można opcjonalnie zwiększyć do 305 km/h. Mimo ogromnej siły jednostki V8 biturbo, generującej moc 412 kW (560 KM), Audi RS 7 Sportback zużywa średnio tylko 9,8 l paliwa na 100 km.

Wysmakowana stylistyka i charakter imponujący sportowym duchem – Audi RS 7 Sportback fascynuje już na pierwszy rzut oka. Długa maska silnika, rozstaw osi 2,92 m i krótkie zwisy formują rzeźbę samochodu o silnych, ale pełnych harmonii proporcjach. Niska, płynna linia dachu długiej (5,01 m) sylwetki Audi RS 7 Sportback jest doskonale widoczna.

Charakterystyczne detale nadają wyglądowi pięciodrzwiowego coupé sportowych akcentów. Najbardziej widoczne z nich to: zderzak o wyrazistym konturze, częściowo przyciemnione diodowe reflektory, czarne, polerowane na wysoki połysk kratownice o strukturze plastra miodu, dodatkowe elementy karoserii wykonane z matowego aluminium oraz poszerzone progi. Stromo opadający, wyglądający niczym przycięty tył pojazdu, kończy się wyrazistym spojlerem. To typowa cecha samochodów sportowych. Dzięki dwóm pakietom stylistycznym, Aluminium matt i Carbon, Audi RS 7 Sportback może uzyskać na życzenie klienta jeszcze bardziej indywidualny wygląd.

Dzięki technice lekkiej konstrukcji, karoseria pojazdu ze swym niewielkim ciężarem, wyznacza nowe standardy. Stworzona jako hybrydowa konstrukcja aluminiowa, waży ok. 15 procent mniej niż porównywalna konstrukcja ze stali. Ponad 20 procent karoserii wykonano z aluminium.

Silnik 4.0 TFSI: moc 412 kW (560 KM) i moment obrotowy 700 Nm. Sercem RS 7 Sportback jest silnik 4.0 TFSI, perfekcyjne ucieleśnienie praktykowanej przez Audi strategii downsizingu w jej najbardziej zaawansowanym wydaniu. Jednostka napędowa V8 biturbo, dzięki 3993 cm3 pojemności skokowej, generuje olbrzymią moc. Jej maksymalnych 412 kW (560 KM) generowanych jest w zakresie od 5700 do 6600 obr./min. Pomiędzy 1750 a 5500 obr./min dostępny jest stały moment obrotowy 700 Nm.

Wysokoobrotowy silnik wytwarza siłę szybko i spontanicznie. To zasługa konsekwentnego zorientowania jednostki na niewielkie straty towarzyszące wymianie i przepływowi mieszanki paliwowo-powietrznej. Strona ssąca głowic cylindrów znajduje się na zewnątrz, a strona wydechowa – wewnątrz. Obie turbosprężarki typu Twinscroll, wytwarzające do 1,2 bara ciśnienia ładowania, osadzono wraz z ich intercoolerami pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów.

Osiągi Audi RS 7 Sportback mówią same za siebie: Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w czasie 3,9 sekundy. Prędkość maksymalną producent ograniczył seryjnie do 250 km/h. Opcjonalny pakiet „dynamic” przesuwa ograniczenie do wartości 280 km/h, a pakiet „dynamic plus” – nawet do 305 km/h.

Nowy, topowy model serii A7 zużywa w cyklu NEDC średnio 9,8 litra paliwa na 100 km. Wśród wielu rozwiązań technicznych zapewniających wysoką efektywność Audi RS 7 Sportback, szczególną rolę odgrywa system cylinder on demand (COD). Przy niskich i średnich obciążeniach oraz niskiej liczbie obrotów, system odłącza drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder, zamykając ich zawory i uniemożliwiając tym samym wtrysk paliwa. Dopóki kierowca nie doda energiczniej gazu, silnik 4.0 TFSI pracuje jak jednostka 4-cylindrowa. W aktywnych cylindrach optymalne punkty pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń i ich sprawność wzrasta. System COD redukuje zużycie paliwa w cyklu NEDC o ok. 10 procent.

Montowaną seryjnie ośmiostopniową skrzynię tiptronic, dostosowano specjalnie do sportowego charakteru Audi RS 7 Sportback. Kierowca może wybrać między trybem jazdy sportowej „S”, a trybem jazdy komfortowej „D”, ale może również przełączać biegi manualnie. W trybie manualnym, sygnał optyczny wyświetlany na monitorze systemu informacji kierowcy (FIS) informuje o osiągnięciu granicznej liczby obrotów i konieczności przełączenia biegu. Podczas gdy niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, bieg ósmy dysponuje długim przełożeniem, które pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.

Stały napęd na cztery koła sprawia, że to pięciodrzwiowe coupé charakteryzuje się wyjątkową trakcją i zapewnia doskonałe bezpieczeństwo jazdy. Centralnym elementem układu napędowego jest zaprojektowany na nowo międzyosiowy mechanizm różnicowy o podwyższonej wartości blokowania. Mechanizm rozdziela moment obrotowy elastycznie, zależnie od potrzeb. Podczas normalnej jazdy, do 60 procent momentu przekazywanych jest na oś tylną, a 40 procent na oś przednią. Selektywny rozkład napędu między kołami optymalizuje pracę mechanizmu różnicowego w obszarach granicznych. Na życzenie, Audi przy tylnej osi montuje sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy poszczególnymi kołami.

Podwozie: zawieszenie pneumatyczne RS-adaptive air suspension. RS 7 Sportback to jeden z pierwszych modeli Audi, w którym seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, charakteryzujące się specjalnymi właściwościami. Dynamiczna regulacja zawieszenia pozwoliła na obniżenie karoserii o 20 mm. Zintegrowany z zawieszeniem system kontroli siły amortyzacji dostosowuje się do stanu nawierzchni, stylu jazdy i trybu wybranego przez kierowcę w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System ten pozwala osobie prowadzącej auto na zdefiniowanie sposobu pracy ważnych elementów samochodu, w tym wspomagania układu kierowniczego, zarządzania pracą silnika, funkcjonowania przekładni tiptronic oraz opcjonalnego sportowego mechanizmu różnicowego. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów: comfort, auto, dynamic i individual.

CZYTAJ DALEJ  1.0 EcoBoost w Fordach C-MAX i Grand C-MAX

Alternatywnie do zawieszenia pneumatycznego, Audi dostarcza sztywniejsze zawieszenie sportowe RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC). W tym układzie zastosowano sprężyny stalowe i amortyzatory o trójstopniowym zakresie regulacji, połączone ze sobą przewodami olejowymi i jednym zaworem centralnym. Kolejnym elementem dostępnym opcjonalnie, który można zintegrować z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, jest dynamiczny układ kierowniczy z bezstopniową regulacją przełożenia.

Seryjnie, nowe Audi RS 7 Sportback jeździ na 20-calowych kutych kołach aluminiowych z siedmioma podwójnymi ramionami. W opcji można nabyć felgi o średnicy 21 cali, dostępne w trzech liniach stylistycznych. Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe o falowym kształcie, przyczyniły się do redukcji ciężaru samochodu o trzy kilogramy. Przednie tarcze mają średnicę 390 mm. Obejmują je 6-tłoczkowe zaciski hamulców. Na życzenie, Audi montuje ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) posiada tryb sportowy. Można go również całkowicie dezaktywować.

Pełne wyposażenie: wnętrze i innowacyjne rozwiązania. Wnętrze Audi RS 7 Sportback cechuje elegancka dynamika. Najbardziej widocznym elementem jest tzw. wrap around – zamaszysty poziomy łuk przebiegający u podstawy przedniej szyby. Kokpit pojazdu dostosowano do potrzeb kierowcy. Środkowa konsola jest lekko pochylona w jego stronę.

Okrągłe zegary mają czarne tło, białe skale i czerwone wskazówki. Emblematy RS zdobią kluczyk, wielofunkcyjną kierownicę sportową z trzema ramionami i spłaszczonym u dołu wieńcem, podświetlane listwy progowe, obrotomierz, duży wyświetlacz systemu informacji kierowcy FIS oraz elektrycznie wysuwany monitor nawigacji MMI Navigation plus. Gałkę dźwigni biegów pokryto perforowaną skórą i również ozdobiono emblematem RS. Manetki przy kierownicy utrzymane są w stylistyce aluminium. Elementy ozdobne z aluminium, w kolorze lakieru fortepianowego oraz karbonowe listwy dekoracyjne, to dodatkowe akcenty stylistyczne.

Sportowe siedzenia RS z wyraźnie zaakcentowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami, dostępne są w wyposażeniu seryjnym. Ich czarne obicia wykonano z kombinacji Alcantary i skóry, a środkowe części siedzisk ozdobiono stebnówką w kształcie rombów. Alternatywnie, kupujący może zamówić siedzenia wykonane ze szczególnie cennej skóry Valcona w kolorze czarnym lub srebrnym Mond, ozdobione obszyciem w kształcie rombów. Ponadto na życzenie, Audi montuje regulowane elektrycznie siedzenia komfortowe z funkcją zapamiętywania ustawień. Oba siedzenia tylne mają również mocno zarysowane, sportowe kontury. Zależnie od ustawienia ich oparć, bagażnik ma pojemność od 535 do 1390 litrów.

CZYTAJ DALEJ  Koncern Volkswagen

Wyposażenie seryjne modelu RS 7 Sportback obejmuje m. in. automatyczną klimatyzację o czterech zakresach, nawigację MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i system nagłaśniający Audi sound system. Oferta opcjonalnego wyposażenia high-end sięga od wyświetlacza na szybę Head-up-display przez system nagłaśniający Bang & Olufsen Advanced Sound System, aż po systemy wsparcia kierowcy, w tym korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu adaptive cruise control z funkcją Stop & Go oraz asystent jazdy nocą z funkcją rozpoznawania pieszych na jezdni lub poboczu. System Audi connect z telefonem pokładowym, umożliwia korzystanie z usług internetowych. Dzięki punktowi dostępu hotspot (WLAN), pasażerowie mogą swobodnie surfować po Internecie.

W salonach sprzedaży Audi RS 7 Sportback pojawi się jesienią tego roku.

Audi RS 7 Sportback

Stylistyka i karoseria

  • duże pięciodrzwiowe coupé o sportowych i pełnych elegancji proporcjach
  • wyraziste detale stylistyczne, charakterystyczne dla modeli RS
  • lekka konstrukcja Audi: hybrydowa karoseria aluminiowa

Silnik

  • 4.0 TFSI, V8 biturbo o pojemności 3993 cm3
  • moc 412 kW (560 KM), moment obrotowy 700 Nm dostępny w zakresie od 1750 do 5500 obr./min
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,9 sekundy, na życzenie prędkość maksymalna 305 km/h
  • pionierskie rozwiązania efektywnościowe, jak np. system Audi cylinder on demand (COD)
  • zużycie paliwa wg normy ECE, tylko 9,8 litra na 100 km

Przeniesienie napędu

  • ośmiostopniowa przekładnia tiptronic o dynamicznej charakterystyce
  • stały napęd na cztery koła quattro, z nowym międzyosiowym mechanizmem różnicowym i selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, opcjonalnie sportowy mechanizm różnicowy

Podwozie

  • pneumatyczne RS-adaptive air suspension o specjalnych właściwościach
  • opcjonalnie zawieszenie sportowe RS plus, z układem jezdnym Dynamic Ride Control (DRC)
  • system regulacji dynamiki jazdy Audi drive select w standardzie, dynamiczny układ kierowniczy jako opcja dodatkowa
  • seryjne koła w rozmiarze 20 cali, opcjonalnie koła o średnicy 21 cali
  • tarcze hamulcowe w stylistyce Wave, na życzenie tarcze ceramiczne
  • system stabilizacji toru jazdy ESC z trybem jazdy sportowej i możliwością wyłączenia systemu
CZYTAJ DALEJ  Fiat Bravo z nowym silnikiem

Wnętrze

  • wnętrze utrzymane w czerni, dekoracyjne listwy z CRP, wiele detali w kolorze aluminium
  • podświetlane listwy progowe, emblematy RS 7 we wnętrzu
  • siedzenia sportowe RS ze zintegrowanymi zagłówkami w wyposażeniu seryjnym
  • dwa duże, sportowe siedzenia tylne

Wyposażenie

  • reflektory diodowe i diodowe światła tylne
  • system informacji kierowcy (FIS) typowy dla modeli RS z optycznym sygnałem informującym o konieczności przełączenia biegu
  • nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i systemem nagłaśniającym Audi sound system w wyposażeniu seryjnym
  • liczne systemy wspomagające, dostępne na życzenie
  • w opcji system Audi connect z telefonem pokładowym umożliwiający dostęp do Internetu

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *