korygowania w przypadku wystąpienia niespodziewanej sytuacji na drodze i ochrony pasażerów w razie zderzenia. Badania, oparte na analizie wypadków drogowych (badania ośrodka LAB ), pozwalają Renault na oferowanie rozwiązań dostosowanych do rzeczywistych sytuacji na drodze. Zdobyte doświadczenia i wiedza zostały oczywiście wykorzystane przy konstruowaniu Nowego Renault Scenic.
Oferowane są liczne urządzenia umożliwiające zapobieganie wypadkom:
- automatycznie włączane światła i wycieraczki,
- regulator-ogranicznik prędkości,
- system kontroli ciśnienia w oponach (dostępny w zależności od kraju),
- reflektory kierunkowe bi-ksenonowe ze zmianą kierunku wiązki świateł mijania w zakrętach, technologią, która wpływa na komfort jazdy nocą, dzięki poprawie widoczności ukształtowania drogi i lepszemu oświetleniu pobocza,
- kontrolka zapięcia pasa bezpieczeństwa (Seat Belt Reminder) na przednich miejscach oraz kontrolka ostrzegająca o niezapięciu pasów na tylnych miejscach.
Zachowanie na drodze i działanie układu hamowania Nowego Scenica zapewnia użytkownikom komfort jazdy. Dodatkowo samochody te wyposażono w systemy wspomagające prowadzenie i pozwalające na korygowanie toru jazdy w trudnych warunkach drogowych lub w sytuacji awaryjnej:
- ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania,
- wspomaganie nagłego hamowania montowane seryjnie,
- system ESC (Electronic Stability Control) z dodatkową funkcją kontroli podsterowności.
Aby chronić osoby znajdujące się w kabinie w przypadku zderzenia, Nowy Scenic jest
wyposażony w:
- strefy kontrolowanego zgniotu, które pochłaniają energię zderzenia, aby jak najlepiej chronić kabinę, a tym samym życie znajdujących się w niej osób,
- materiały oraz stal o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości, gwarantujące maksymalne pochłonięcie i rozproszenie energii kinetycznej,
- System Renault Protection trzeciej generacji, obejmujący urządzenia zapobiegające tzw. nurkowaniu (podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa, ogranicznik napięcia pasa i poduszki powietrzne dostosowujące działanie do siły zderzenia − patrz ramka poniżej),
- podwójne czujniki uderzeń bocznych i dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, miednicę i jamę brzuszną, wprowadzone w Lagunie III i dostępne w całej gamie Megane,
- 3-punktowy system mocowania Isofix, do montażu fotelików dla dzieci na trzech miejscach w drugim rzędzie foteli,
- bardziej elastyczne i wyżej umieszczone klamry pasów, ułatwiające ich zapinanie na przednich i tylnych fotelach,
- zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w samym zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela i które zapewniają lepszą ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Profil fotela pozwala wtedy na lepsze przyleganie pleców do oparcia (o 60 mm), co przy zderzeniu zmniejsza ruch głowy względem klatki piersiowej.
System Renault Protection trzeciej generacji. Jedyny w swoim rodzaju system na rynku, który uwzględnia siłę zderzenia i budowę ciała użytkowników. W Nowym Scenicu obejmuje on:
- podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (który pozwala ograniczyć przesunięcie ciała do przodu dzięki mocniejszemu dociśnięciu pasa do klatki piersiowej i miednicy),
- ogranicznik napięcia (w celu zmniejszenia nacisku pasa na klatkę piersiową),
- dwukomorowe adaptacyjne poduszki powietrzne (rozkładające się w odpowiednim stopniu i pozwalające na końcową amortyzację zderzenia).
System gwarantuje w ten sposób optymalne zabezpieczenie przed tzw. nurkowaniem, czyli wsunięciem miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa, powodującym liczne i niekiedy bardzo poważne obrażenia jamy brzusznej podczas zderzenia.
Również w przedniej części Nowego Scenica wprowadzono nowe rozwiązania techniczne, mające na celu zapewnienie lepszej ochrony pieszych w przypadku zderzenia:
- zmieniono sztywność i grubość zderzaka (elementy amortyzujące na wysokości piszczeli i kolan),
- maska i sąsiednie części nadwozia (błotniki, chowane wycieraczki, zawiasy pokrywy silnika, wykrój spodniego poszycia pokrywy silnika) zostały poddane szczególnym badaniom w zakresie ich zdolności pochłaniania energii.
Wprowadzono również zmiany w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych: dzięki nowej głowicy silnik 2.0 dCi jest obecnie niższy, a osłona głowicy jest wykonana z włókien, w celu zapewnienia lepszego pochłaniania energii w razie zderzenia.
Samochody przyjazne dla środowiska spod znaku Renault eco2. Dzięki ograniczonej masie, dopracowanej aerodynamice, oszczędnym silnikom przystosowanym do zasilania biopaliwami, Nowy Renault Scenic jest symbolem know-how Renault w zakresie ochrony środowiska.
Nowy Renault Scenic posiada 4 wersje silników (1.5 dCi 85, 1.5 dCi 105, 1.5 dCi 110 FAP i 1.6 16V 110 E85, dostępne w zależności od kraju) spełniające trzy kryteria przyznawania znaku
Renault eco²:
- są one wyposażone w silniki emitujące mniej niż 140 g CO2/km lub przystosowane do zasilania biopaliwami ;
- są produkowane w fabryce posiadającej certyfikat ISO 14001, czyli spełniającej normę ochrony środowiska dla zakładów przemysłowych;
- 95% ich masy nadaje się do powtórnego wykorzystania, zawierają również przynajmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Program Renault eco2 oznacza przejście Renault do kolejnego etapu zaangażowania w zmniejszanie niekorzystnego oddziaływania na środowisko przez cały okres życia samochodu.
Dzięki utrzymaniu masy na poprzednim poziomie, pomimo większych rozmiarów oraz optymalizacji aerodynamiki podwozia (spojlery przed kołami i aerodynamiczne osłony podwozia), Nowy Scenic charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją CO2, bez uszczerbku dla przyjemności prowadzenia oraz osiągów. Oszczędności te sięgają, w zależności od wersji, od 2 do 15 g CO2/km w porównaniu do Scenica II z podobnym wyposażeniem i silnikiem.
Aż 95% masy Nowego Scenica nadaje się do powtórnego wykorzystania. Model ten również zawiera blisko 14% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, czyli średnio 34 kg.
Nowy Scenic posiada silniki przystosowane do zasilania biopaliwem, zarówno bioetanolem, jak
i biodieselem. Silnik benzynowy 1.6 16V 110 KM Bioetanol E8, który wejdzie do sprzedaży latem
br. (w zależności od kraju), jest silnikiem uniwersalnym, a więc może być zasilany zarówno biopaliwem, jak i benzyną. Wersja LPG, pozwalająca na uzyskanie ulg podatkowych w niektórych krajach, będzie oferowana na przełomie roku.
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.