Bezpieczeństwo w Nowym Scenicu

korygowania w przypadku wystąpienia niespodziewanej sytuacji na drodze i ochrony pasażerów w razie zderzenia. Badania, oparte na analizie wypadków drogowych (badania ośrodka LAB ), pozwalają Renault na oferowanie rozwiązań dostosowanych do rzeczywistych sytuacji na drodze. Zdobyte doświadczenia i wiedza zostały oczywiście wykorzystane przy konstruowaniu Nowego Renault Scenic.

Oferowane są liczne urządzenia umożliwiające zapobieganie wypadkom:

  • automatycznie włączane światła i wycieraczki,
  • regulator-ogranicznik prędkości,
  • system kontroli ciśnienia w oponach (dostępny w zależności od kraju),
  • reflektory kierunkowe bi-ksenonowe ze zmianą kierunku wiązki świateł mijania w zakrętach, technologią, która wpływa na komfort jazdy nocą, dzięki poprawie widoczności ukształtowania drogi i lepszemu oświetleniu pobocza,
  • kontrolka zapięcia pasa bezpieczeństwa (Seat Belt Reminder) na przednich miejscach oraz kontrolka ostrzegająca o niezapięciu pasów na tylnych miejscach.


Zachowanie na drodze i działanie układu hamowania Nowego Scenica zapewnia użytkownikom komfort jazdy. Dodatkowo samochody te wyposażono w systemy wspomagające prowadzenie i pozwalające na korygowanie toru jazdy w trudnych warunkach drogowych lub w sytuacji awaryjnej:

  • ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania,
  • wspomaganie nagłego hamowania montowane seryjnie,
  • system ESC (Electronic Stability Control) z dodatkową funkcją kontroli podsterowności.

    
Aby chronić osoby znajdujące się w kabinie w przypadku zderzenia, Nowy Scenic jest
wyposażony w:

  • strefy kontrolowanego zgniotu, które pochłaniają energię zderzenia, aby jak najlepiej chronić kabinę, a tym samym życie znajdujących się w niej osób,
  • materiały oraz stal o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości, gwarantujące maksymalne pochłonięcie i rozproszenie energii kinetycznej,
  • System Renault Protection trzeciej generacji, obejmujący urządzenia zapobiegające tzw. nurkowaniu (podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa, ogranicznik napięcia pasa i poduszki powietrzne dostosowujące działanie do siły zderzenia − patrz ramka poniżej),
  • podwójne czujniki uderzeń bocznych i dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, miednicę i jamę brzuszną, wprowadzone w Lagunie III i dostępne w całej gamie Megane,
  • 3-punktowy system mocowania Isofix, do montażu fotelików dla dzieci na trzech miejscach w drugim rzędzie foteli,
  • bardziej elastyczne i wyżej umieszczone klamry pasów, ułatwiające ich zapinanie na przednich i tylnych fotelach,
  • zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w samym zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela i które zapewniają lepszą ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Profil fotela pozwala wtedy na lepsze przyleganie pleców do oparcia (o 60 mm), co przy zderzeniu zmniejsza ruch głowy względem klatki piersiowej.
CZYTAJ DALEJ  Chevrolet radzi


System Renault Protection trzeciej generacji. Jedyny w swoim rodzaju system na rynku, który uwzględnia siłę zderzenia i budowę ciała użytkowników. W Nowym Scenicu obejmuje on:

  • podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (który pozwala ograniczyć przesunięcie ciała do przodu dzięki mocniejszemu dociśnięciu pasa do klatki piersiowej i miednicy),
  • ogranicznik napięcia (w celu zmniejszenia nacisku pasa na klatkę piersiową),
  • dwukomorowe adaptacyjne poduszki powietrzne (rozkładające się w odpowiednim stopniu i pozwalające na końcową amortyzację zderzenia).

System gwarantuje w ten sposób optymalne zabezpieczenie przed tzw. nurkowaniem, czyli wsunięciem miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa, powodującym liczne i niekiedy bardzo poważne obrażenia jamy brzusznej podczas zderzenia.

Również w przedniej części Nowego Scenica wprowadzono nowe rozwiązania techniczne, mające na celu zapewnienie lepszej ochrony pieszych w przypadku zderzenia:

  • zmieniono sztywność i grubość zderzaka (elementy amortyzujące na wysokości piszczeli i kolan),
  • maska i sąsiednie części nadwozia (błotniki, chowane wycieraczki, zawiasy pokrywy silnika, wykrój spodniego poszycia pokrywy silnika) zostały poddane szczególnym badaniom w zakresie ich zdolności pochłaniania energii.

    
Wprowadzono również zmiany w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych: dzięki nowej głowicy silnik 2.0 dCi jest obecnie niższy, a osłona głowicy jest wykonana z włókien, w celu zapewnienia lepszego pochłaniania energii w razie zderzenia.
 
Samochody przyjazne dla środowiska spod znaku Renault eco2. Dzięki ograniczonej masie, dopracowanej aerodynamice, oszczędnym silnikom przystosowanym do zasilania biopaliwami, Nowy Renault Scenic jest symbolem know-how Renault w zakresie ochrony środowiska.

Nowy Renault Scenic posiada 4 wersje silników (1.5 dCi 85, 1.5 dCi 105, 1.5 dCi 110 FAP i 1.6 16V 110 E85, dostępne w zależności od kraju) spełniające trzy kryteria przyznawania znaku
Renault eco²:  

  • są one wyposażone w silniki emitujące mniej niż 140 g CO2/km lub przystosowane do zasilania biopaliwami ;
  • są produkowane w fabryce posiadającej certyfikat ISO 14001, czyli spełniającej normę ochrony środowiska dla zakładów przemysłowych;
  • 95% ich masy nadaje się do powtórnego wykorzystania, zawierają również przynajmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
CZYTAJ DALEJ  Jak najlepiej zapakować bagaż

Program Renault eco2 oznacza przejście Renault do kolejnego etapu zaangażowania w zmniejszanie niekorzystnego oddziaływania na środowisko przez cały okres życia samochodu.

Dzięki utrzymaniu masy na poprzednim poziomie, pomimo większych rozmiarów oraz optymalizacji aerodynamiki podwozia (spojlery przed kołami i aerodynamiczne osłony podwozia), Nowy Scenic charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją CO2, bez uszczerbku dla przyjemności prowadzenia oraz osiągów. Oszczędności te sięgają, w zależności od wersji, od 2 do 15 g CO2/km w porównaniu do Scenica II z podobnym wyposażeniem i silnikiem.

Aż 95% masy Nowego Scenica nadaje się do powtórnego wykorzystania. Model ten również zawiera blisko 14% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, czyli średnio 34 kg.

Nowy Scenic posiada silniki przystosowane do zasilania biopaliwem, zarówno bioetanolem, jak
i biodieselem. Silnik benzynowy 1.6 16V 110 KM Bioetanol E8, który wejdzie do sprzedaży latem
br. (w zależności od kraju), jest silnikiem uniwersalnym, a więc może być zasilany zarówno biopaliwem, jak i benzyną. Wersja LPG, pozwalająca na uzyskanie ulg podatkowych w niektórych krajach, będzie oferowana na przełomie roku.

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *