Bezpieczeństwo w Nowym Scenicu

korygowania w przypadku wystąpienia niespodziewanej sytuacji na drodze i ochrony pasażerów w razie zderzenia. Badania, oparte na analizie wypadków drogowych (badania ośrodka LAB ), pozwalają Renault na oferowanie rozwiązań dostosowanych do rzeczywistych sytuacji na drodze. Zdobyte doświadczenia i wiedza zostały oczywiście wykorzystane przy konstruowaniu Nowego Renault Scenic.

Oferowane są liczne urządzenia umożliwiające zapobieganie wypadkom:

  • automatycznie włączane światła i wycieraczki,
  • regulator-ogranicznik prędkości,
  • system kontroli ciśnienia w oponach (dostępny w zależności od kraju),
  • reflektory kierunkowe bi-ksenonowe ze zmianą kierunku wiązki świateł mijania w zakrętach, technologią, która wpływa na komfort jazdy nocą, dzięki poprawie widoczności ukształtowania drogi i lepszemu oświetleniu pobocza,
  • kontrolka zapięcia pasa bezpieczeństwa (Seat Belt Reminder) na przednich miejscach oraz kontrolka ostrzegająca o niezapięciu pasów na tylnych miejscach.


Zachowanie na drodze i działanie układu hamowania Nowego Scenica zapewnia użytkownikom komfort jazdy. Dodatkowo samochody te wyposażono w systemy wspomagające prowadzenie i pozwalające na korygowanie toru jazdy w trudnych warunkach drogowych lub w sytuacji awaryjnej:

  • ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania,
  • wspomaganie nagłego hamowania montowane seryjnie,
  • system ESC (Electronic Stability Control) z dodatkową funkcją kontroli podsterowności.

    
Aby chronić osoby znajdujące się w kabinie w przypadku zderzenia, Nowy Scenic jest
wyposażony w:

  • strefy kontrolowanego zgniotu, które pochłaniają energię zderzenia, aby jak najlepiej chronić kabinę, a tym samym życie znajdujących się w niej osób,
  • materiały oraz stal o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości, gwarantujące maksymalne pochłonięcie i rozproszenie energii kinetycznej,
  • System Renault Protection trzeciej generacji, obejmujący urządzenia zapobiegające tzw. nurkowaniu (podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa, ogranicznik napięcia pasa i poduszki powietrzne dostosowujące działanie do siły zderzenia − patrz ramka poniżej),
  • podwójne czujniki uderzeń bocznych i dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, miednicę i jamę brzuszną, wprowadzone w Lagunie III i dostępne w całej gamie Megane,
  • 3-punktowy system mocowania Isofix, do montażu fotelików dla dzieci na trzech miejscach w drugim rzędzie foteli,
  • bardziej elastyczne i wyżej umieszczone klamry pasów, ułatwiające ich zapinanie na przednich i tylnych fotelach,
  • zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w samym zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela i które zapewniają lepszą ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Profil fotela pozwala wtedy na lepsze przyleganie pleców do oparcia (o 60 mm), co przy zderzeniu zmniejsza ruch głowy względem klatki piersiowej.
CZYTAJ DALEJ  Volvo V60 Plug-IN


System Renault Protection trzeciej generacji. Jedyny w swoim rodzaju system na rynku, który uwzględnia siłę zderzenia i budowę ciała użytkowników. W Nowym Scenicu obejmuje on:

  • podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (który pozwala ograniczyć przesunięcie ciała do przodu dzięki mocniejszemu dociśnięciu pasa do klatki piersiowej i miednicy),
  • ogranicznik napięcia (w celu zmniejszenia nacisku pasa na klatkę piersiową),
  • dwukomorowe adaptacyjne poduszki powietrzne (rozkładające się w odpowiednim stopniu i pozwalające na końcową amortyzację zderzenia).

System gwarantuje w ten sposób optymalne zabezpieczenie przed tzw. nurkowaniem, czyli wsunięciem miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa, powodującym liczne i niekiedy bardzo poważne obrażenia jamy brzusznej podczas zderzenia.

Również w przedniej części Nowego Scenica wprowadzono nowe rozwiązania techniczne, mające na celu zapewnienie lepszej ochrony pieszych w przypadku zderzenia:

  • zmieniono sztywność i grubość zderzaka (elementy amortyzujące na wysokości piszczeli i kolan),
  • maska i sąsiednie części nadwozia (błotniki, chowane wycieraczki, zawiasy pokrywy silnika, wykrój spodniego poszycia pokrywy silnika) zostały poddane szczególnym badaniom w zakresie ich zdolności pochłaniania energii.

    
Wprowadzono również zmiany w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych: dzięki nowej głowicy silnik 2.0 dCi jest obecnie niższy, a osłona głowicy jest wykonana z włókien, w celu zapewnienia lepszego pochłaniania energii w razie zderzenia.
 
Samochody przyjazne dla środowiska spod znaku Renault eco2. Dzięki ograniczonej masie, dopracowanej aerodynamice, oszczędnym silnikom przystosowanym do zasilania biopaliwami, Nowy Renault Scenic jest symbolem know-how Renault w zakresie ochrony środowiska.

Nowy Renault Scenic posiada 4 wersje silników (1.5 dCi 85, 1.5 dCi 105, 1.5 dCi 110 FAP i 1.6 16V 110 E85, dostępne w zależności od kraju) spełniające trzy kryteria przyznawania znaku
Renault eco²:  

  • są one wyposażone w silniki emitujące mniej niż 140 g CO2/km lub przystosowane do zasilania biopaliwami ;
  • są produkowane w fabryce posiadającej certyfikat ISO 14001, czyli spełniającej normę ochrony środowiska dla zakładów przemysłowych;
  • 95% ich masy nadaje się do powtórnego wykorzystania, zawierają również przynajmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
CZYTAJ DALEJ  Pozycja za kierownicą

Program Renault eco2 oznacza przejście Renault do kolejnego etapu zaangażowania w zmniejszanie niekorzystnego oddziaływania na środowisko przez cały okres życia samochodu.

Dzięki utrzymaniu masy na poprzednim poziomie, pomimo większych rozmiarów oraz optymalizacji aerodynamiki podwozia (spojlery przed kołami i aerodynamiczne osłony podwozia), Nowy Scenic charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i emisją CO2, bez uszczerbku dla przyjemności prowadzenia oraz osiągów. Oszczędności te sięgają, w zależności od wersji, od 2 do 15 g CO2/km w porównaniu do Scenica II z podobnym wyposażeniem i silnikiem.

Aż 95% masy Nowego Scenica nadaje się do powtórnego wykorzystania. Model ten również zawiera blisko 14% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, czyli średnio 34 kg.

Nowy Scenic posiada silniki przystosowane do zasilania biopaliwem, zarówno bioetanolem, jak
i biodieselem. Silnik benzynowy 1.6 16V 110 KM Bioetanol E8, który wejdzie do sprzedaży latem
br. (w zależności od kraju), jest silnikiem uniwersalnym, a więc może być zasilany zarówno biopaliwem, jak i benzyną. Wersja LPG, pozwalająca na uzyskanie ulg podatkowych w niektórych krajach, będzie oferowana na przełomie roku.

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *