pomimo zarysowującej się stabilizacji oraz zróżnicowanej sytuacji na rynkach pozaeuropejskich, PEUGEOT sprzedał na całym świecie 1 553 000 samochodów. Sprzedaż zmontowanych samochodów (1 552 000 sztuk) utrzymuje stabilny poziom w stosunku do 2012 roku (1 555 000 sztuk).
Spadek łącznej sprzedaży (samochodów zmontowanych + komponentów) o 8,7% w 2013 należy ogólnie przypisać zawieszeniu dostaw komponentów do Iranu od kwietnia 2012 (-144 000 samochodów).
Marka dysponuje możliwościami wzrostu w roku 2014. Czynnikami wzrostu są między innymi:
-Kontynuacja przyjętej polityki produktowej i dynamiczne wprowadzanie nowych modeli:
-Wzbogacenie oferty nowego PEUGEOT 308 o wersję SW i nowe jednostki napędowe (Blue HDi, PureTech) oraz nową, automatyczną skrzynię biegów…
-Odnowienie oferty w segmencie A
-Zmiany w ofercie lekkich samochodów dostawczych o dużej ładowności (segment K3/K4)
-Sukces ostatnich debiutów rynkowych (2008, 301, 308, 3008 w Chinach, itd.)
-Kontynuacja polityki coraz bogatszego wyposażenia modeli
-Spodziewane ożywienie na rynkach Europy Południowej, istotne dla sprzedaży marki w Europie
-Dobre wyniki PEUGEOT na większości najważniejszych rynków odnotowujących wzrost
Sukces nowych modeli. W 2013 roku marka PEUGEOT kontynuowała proces odnowy i poszerzania swojej oferty produktowej.
PEUGEOT 208 wkrótce powinien osiągnąć próg 600 tysięcy wyprodukowanych samochodów. Liczba ta obejmuje auta wyprodukowane w Europie i Brazylii od wprowadzenia tego modelu w 2012 roku.
W 2013 roku (wynik za 11 miesięcy) model ten umocnił swoją pozycję w Europie na podium w segmencie B, zwłaszcza we Francji, Belgii i Luksemburgu, Holandii, Portugalii i Danii… pomimo ostrej konkurencji. Ukoronowaniem sagi modeli „200” było pojawienie się w ofercie na wiosnę 2013 dwóch kultowych wersji, 208 XY i 208 GTi, na które do końca grudnia klienci złożyli 9 500 zamówień.
Niemal jedna trzecia nabywców 208 wybiera wersje z poziomu 3 oraz 3+ (Féline , XY i GTi).
Marka PEUGEOT 208 wyróżniła się również w sporcie: model 208 T16 Pikes Peak odniósł zwycięstwo i pobił rekord w legendarnym amerykańskim rajdzie, samochody 208 GTi Peugeot Sport mogą się poszczycić potrójnym zwycięstwem w swojej kategorii w 24-godzinnym wyścigu na torze w Nürburgring, wprowadzone zostały również wersje wyczynowe dla klientów (208 R2 , 208 Racing Cup Circuit i 208 T16).
Miejski crossover 2008, który od momentu wprowadzenia na rynek na wiosnę 2013 do końca grudnia zebrał ponad 82 000 zamówień, odniósł sukces przekraczający wyznaczone cele, mimo że kategoria CUV w segmencie B przeżywa obecnie dynamiczną ekspansję. Wysoka atrakcyjność tego modelu, potwierdzona otrzymanymi w Europie nagrodami, przełożyła się na zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki w Miluzie, które stopniowo wzrosły do 650 samochodów dziennie. Był to również sukces jakościowy dzięki wyjątkowo wysokiemu udziałowi wyższych wersji wykończenia w sprzedaży: 69% zamówień złożonych w Europie dotyczy poziomów wykończenia 3 oraz 4 z oferty tego modelu, podczas gdy początkowy cel wynosił 48%. Model 2008 jest również przeznaczony na rynki pozaeuropejskie, czego konkretnym przykładem będzie wprowadzenie go do sprzedaży w Chinach w 2014 roku i w następnym roku w Brazylii.
Nowy PEUGEOT 308 również ma na swoim koncie sukces przekraczający ambitne cele, wyznaczone temu modelowi. W ciągu nieco ponad trzech miesięcy sprzedaży zebrał ponad 35 tysięcy zamówień i to jeszcze przed wprowadzeniem go na rynek Wielkiej Brytanii. Również i ten model, z ponad 50-procentowym mixem poziomów wykończenia 3 i 4 (Allure i Féline), potwierdza coraz większe znaczenie lepiej wyposażonych wersji w ofercie PEUGEOT.
Nagrodzony już licznymi tytułami (we Francji, Szwajcarii, Hiszpanii, Chorwacji, Słowacji…), nowy PEUGEOT 308 znalazł się również wśród 7 finalistów prestiżowej nagrody „Car of the Year 2014”.
Do swoich licznych zalet nowy 308 dodaje jeszcze najwyższy poziom bezpieczeństwa, potwierdzony pięcioma gwiazdkami, otrzymanymi niedawno w nowych testach zderzeniowych EuroNCAP.
Na wiosnę oferta tego modelu wzbogaci się o nową wersję nadwoziową (SW) i innowacyjne zespoły napędowe, takie jak 1.6 Blue HDi i zupełnie nowy 1.2 THP, a także nową, automatyczną skrzynię biegów.
PEUGEOT 301 – nowe narzędzie podboju marki na wschodzących rynkach (sprzedaż tego modelu na rynki pozaeuropejskie stanowi 93%), został wprowadzony w listopadzie do produkcji i sprzedaży w Chinach. W 2013 roku sprzedał się w ilości ponad 67 000 sztuk. Szczególny sukces odniósł w Algierii i Turcji. W 2014 roku PEUGEOT 301 przyczyni się do rozwoju marki. Jego sprzedaż na świecie ma wynieść przynajmniej 130 000 samochodów (w tym 65 000 w Chinach).
Coraz wyższy poziom wyposażenia modeli podstawą strategii marki. W 2013 roku samochody Premium powinny stanowić ponad 1/5 (22%) łącznej sprzedaży marki, podczas gdy w 2012 roku było to 18%. Wśród nich należy wymienić PEUGEOT 508, z silnikami spalinowymi oraz HYbrid4, którego sprzedano 89 000 sztuk, w tym 30% w Chinach.
Crossover 3008/3008 HYbrid4 zdobył 141 000 nabywców, głównie w Europie i Chinach. Klientom wydano również 74 000 miejskich crossoverów 2008. Model RCZ, którego oferta wzbogaciła się o radykalną wersję R, opracowaną przez Peugeot Sport, zdobył ponad 9 200 nabywców, a coupé-kabriolet i SUV 4008 sprzedały się odpowiednio w ilości 14 500 i 9 100 sztuk.
Zmniejszenie oddziaływania na środowisko. Zobowiązania PEUGEOT na rzecz ochrony środowiska znajdują swoje odbicie w liczbach za rok 2013: oferta trzech modeli HYbrid4, optymalizacji silników benzynowych i HDi, wprowadzenie 3-cylindrowych silników benzynowych nowej generacji w kolejnych modelach (1.2 VTi) oraz wprowadzenie na szeroką skalę systemu Stop & Start e-HDi, umożliwiły marce zmniejszenie średniej ważonej emisji dla gamy oferowanej w Europie do 115,2 g CO2/km (dane za 11 miesięcy 2013), w porównaniu do 121,6 g CO2/km w 2012 roku.
PEUGEOT kontynuuje prace, aby osiągnąć cel, jakim jest obniżenie spalania do 2 l/100 w perspektywie roku 2020. Opracowany wspólnie z firmą TOTAL prototyp 208 HYbrid FE prezentujący nowe technologie w ramach badania różnych możliwości rozwoju, osiągnął imponująco niską emisję 46 g CO2 /km (1,9 l/100 km).
Europa: PEUGEOT stawia na rentowną sprzedaż. W sytuacji nadal ostrej konkurencji na europejskim rynku samochodów osobowych i lekkich dostawczych, spadku sprzedaży (-1,6%) oraz zarysowującej się w drugim półroczu stabilizacji, marka PEUGEOT postawiła na najbardziej rentowne kanały sprzedaży, przyjmując w 2013 roku bezpieczną politykę sprzedaży. Niemniej rok 2013 przyniósł stopniową poprawę wyników PEUGEOT w stosunku do roku 2012: sprzedaż, która w pierwszym kwartale spadła o 11,7%, rosła w ciągu roku do poziomu +3,5% w czwartym kwartale.
Marka sprzedała 897 000 samochodów (743 000 samochodów osobowych i 154 000 lekkich samochodów dostawczych), co przekłada się na spadek o 6,1% oraz 6,5% udziału w rynku w porównaniu do 6,8% w poprzednim roku.
Zmiana ta jest odbiciem niekorzystnego mixu rynkowego, pod wpływem utrzymującej się recesji na dużych rynkach Europy Południowej, które tradycyjnie napędzały sprzedaż marki.
W 2013 roku marka odnotowała wzrost udziałów w rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w wielu krajach regionu, zwłaszcza w Hiszpanii, Francji, Portugalii i Irlandii, a także wzrost sprzedaży w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii. Warto zauważyć, że w Hiszpanii PEUGEOT jest zarówno liderem pod względem całego rynku jak i rynku lekkich samochodów dostawczych, na którym zajmuje mocną pierwszą pozycję.
W Europie Środkowej i Wschodniej w warunkach ogólnie stabilnego rynku, PEUGEOT odnotował zwiększenie sprzedaży o 6,3%, z wyraźnym wzrostem na najważniejszych rynkach tego regionu (Węgry, Polska, Słowacja, Czechy…).
Na europejskim rynku lekkich samochodów dostawczych PEUGEOT powinien utrzymać mocną pozycję z niemal niezmiennym udziałem w rynku na poziomie 10,5%.
Polska: wyniki sprzedaży PEUGEOT POLSKA. W roku 2013 Peugeot w Polsce osiągnął udział rynkowy na poziomie 5,47% w skumulowanej sprzedaży samochodów osobowych oraz dostawczych z liczbą 18 155 sztuk sprzedanych samochodów (5,12% za analogiczny okres w 2012 roku). Najwyższą dynamikę wzrostu miała sprzedaż samochodów dostawczych, która sięgnęła 33,7 % w stosunku do ubiegłego roku dając Peugeot udział 13,59 % i drugą lokatę na polskim rynku z liczbą 5734 egzemplarzy. (10,89% udziału w analogicznym okresie w 2012 roku)
Najpopularniejszym modelem w gamie okazał się model Peugeot 208 z liczbą 3 838 sztuk zarejestrowanych na rynku polskim. Dodatkowo w segmencie B model 208 w roku 2013 względem 2012 zwiększył sprzedaż, aż o 40%.
W roku 2014 Peugeot planuje kontynuację aktywności z modelem 208, a także wzmocnienie obecności w segmencie C za sprawą wprowadzonego do sprzedaży jesienią 2013 modelu 308, a także dzięki wprowadzeniu do gamy w 2014 odmiany SW.
Znacząca poprawa wyników na światowych rynkach. Dzięki 673 000 sprzedanych samochodów, udział PEUGEOT w pozaeuropejskich rynkach wzrósł z 39 do 43%, co odpowiada celowi, jaki marka sobie wyznaczyła – do 2015 roku sprzedaż na tych rynkach ma stanowić 50% łącznej sprzedaży marki.
Rok 2013 był dla Peugeot rokiem przyspieszenia w niemal wszystkich głównych regionach na świecie odnotowujących wzrost.
W Chinach, będących największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie, PEUGEOT osiągnął znakomity wynik, ze wzrostem sprzedaży o 25,8 % (przy wzroście rynku o 19%) do rekordowego poziomu 272 000 samochodów i udziałami w rynku na poziomie 1,8% (1,7% w roku 2012).
Wyniki te są owocem ambitnej polityki produktowej PEUGEOT (dwa modele wchodzące do sprzedaży w 2014 roku: 3008 i 301), rozbudowy sieci (540 dealerów na koniec 2013 roku), dużego nacisku na odpowiednią obsługę chińskich klientów (pierwsze miejsce w klasyfikacji JD Power China pod względem jakości obsługi posprzedażnej) oraz wprowadzenia do oferty nowych zespołów napędowych (e-Power).
W Ameryce Łacińskiej (Argentyna, Brazylia, Chile, Meksyk), liczba sprzedanych samochodów marki wzrosła o 6%, zdecydowanie szybciej niż cała strefa (+2,9%), choć wyniki w poszczególnych krajach tej strefy są mocno zróżnicowane. W Argentynie PEUGEOT odnotował kolejny historyczny rekord, ze sprzedażą 98 300 samochodów, co stanowi wzrost o 21,6 % – ponad dwukrotnie wyższy od średniej na tym rynku. Należy tu w szczególności podkreślić sukces debiutu rynkowego modelu PEUGEOT 208, wprowadzonego do sprzedaży w lecie 2013 r, który już obecnie plasuje się na drugim miejscu w segmencie B (w drugim półroczu), stanowiącym 65% rynku argentyńskiego. W Chile sprzedaż modeli PEUGEOT osiągnęła poziom 12 000 samochodów, co stanowi wzrost o 33,1% przy wzroście rynku o 10,3%. W Meksyku sprzedaż wzrosła o 33,4% (6 900 samochodów), znacznie powyżej wzrostu całego rynku (+ 7,9%). Natomiast w Brazylii, która znajduje się w trudnej sytuacji gospodarczej i której rynek podlegają silnej presji, wprowadzony do sprzedaży w tym roku model PEUGEOT 208 nie pozwolił jak dotąd Marce osiągnąć ponownie tendencji wzrostowych. PEUGEOT sprzedał w tym kraju 57 500 samochodów, co oznacza spadek o 20,2% na rynku, który wykazuje lekką tendencję spadkową (-1,5%).
W Rosji, na rynku, który skurczył się w 2013 roku o 5,4%, marka podjęła decyzję o ograniczeniu sprzedaży, której rentowność uległa znacznemu pogorszeniu ze względu na bardzo niekorzystny kurs euro względem rubla. W tych szczególnych warunkach PEUGOT sprzedał na rynku rosyjskim 33 900 samochodów, co przekłada się na spadek o 23,8%.
Znaczący wzrost sprzedaży, o 26,3% (5 400 samochodów) nastąpił natomiast na Ukrainie, pomimo spadku na tamtejszym rynku.
Marka odnotowała również sukcesy w szeregu krajów śródziemnomorskich. W Algierii, w warunkach lekkiej poprawy na rynku (-1,5 %), PEUGEOT ustanowił kolejny rekord, sprzedając 74 400 samochodów (+ 12,1%). Do tego doskonałego wyniku przyczynił się sukces nowego modelu PEUGEOT 301. Dzięki temu po raz pierwszy od 10 lat Marka uplasowała się na pozycji lidera na rynku, uzyskując 17% udziałów (15% w roku 2012).
Podobnie w Turcji, również dzięki bardzo pozytywnemu przyjęciu modelu PEUGEOT 301, Marka odnotowała w 2013 roku wzrost sprzedaży o 15,1% do poziomu 34 000 samochodów (przy wzroście rynku o 9,8%).
źródło: Peugeot
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.