Mercedes-Benz Vito

  • Ministrowie gospodarki krajów UE pierwszymi widzami
  • Vito oferuje mobilność na terenach miejskich bez emisji CO2
  • Vito z napędem elektrycznym w krótkiej serii w roku 2010
  • Pierwszy na świecie transporter wyposażony fabrycznie w napęd elektryczny
  • Prymat Daimlera w dziedzinie technologii
  • Akumulator litowo-jonowy daje Vito dużo możliwości zastosowania
  • Ponad 900 kg ładowności

San Sebastian/Hiszpania – Z okazji nieformalnego posiedzenia Rady UE ds. konkurencyjności „Informal EU Competitiveness Council,”, które odbyło się w San Sebastián w dniach 7 – 9 lutego, Mercedes-Benz zaprezentował prototyp samochodu dostawczego z napędem elektrycznym, skonstruowanego na bazie Mercedes-Benz Vito. Tematem dyskusji ministrów gospodarki państw UE były korzyści, jakie mogą dać technologie przyszłości. Dr Dieter Zetsche, prezes zarządu spółki Daimler AG, obecnie również prezes ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów) wygłosił referat na temat przyszłości samochodów o napędzie elektrycznym.

Zaprezentowany publiczności prototyp, skonstruowany na bazie pojazdu Vito Mercedes-Benz, zapowiada początek ery mobilności w ruchu lokalnym bez emisji CO2. Vito będzie pierwszym w świecie transporterem wyposażanym fabrycznie w napęd elektryczny. Spółka Daimler AG akcentuje w ten sposób własne poczucie odpowiedzialności w dziedzinie mobilności ekologicznej. Zaprezentowany Vito jest efektem prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez spółkę Daimler AG, a koncentrujących się na trzech kierunkach: doskonaleniu silników spalinowych, wzroście efektywności poprzez odpowiedni rozwój pojazdów o napędzie hybrydowym i bezemisyjnym napędzie pojazdów, opartym na ogniwie paliwowym.

W ciągu roku 2010 ponad 100 egzemplarzy Mercedes-Benz Vito zostanie przekazanych dwudziestu klientom. Będą to w pierwszym rzędzie zarządcy flot oraz instytucje publiczne, których zadaniem jest realizowanie przewozów na terenach wrażliwych ekologicznie pojazdami pracującymi cicho, nie emitującymi substancji toksycznych i CO2.  Głównym obszarem ich eksploatacji będą krótkie trasy w centrach miast, z częstymi postojami. W następnym etapie planuje się dostawę dalszych 2000 pojazdów tego typu.
Koncepcja napędu opiera się na rozwiązaniach opracowanych wyłącznie na potrzeby napędu elektrycznego i rezygnuje z mechanizmu napędowego stosowanego w silnikach spalinowych.

Energia niezbędna do napędu Vito jest gromadzona w bardzo wydajnych bateriach litowo-jonowych. Napięcie robocze 400 V, natężenie 16 A i pojemność 32 kWh pozwalają na uzyskanie zasięgu średnio 130 km, a przy odpowiedniej technice jazdy jeszcze znacznie większego. Silnik elektryczny osiąga moc maksymalną 90 kW. Osiągi samochodu są dostosowane do potrzeb klientów: prędkość maksymalna ograniczona elektrycznie do 80 km/h pozwala na wykonywanie zadań transportowych zarówno w mieście, jak i na trasach podmiejskich.

W zakresie wyposażenia zapewniającego bezpieczeństwo w Vito o napędzie elektrycznym nie zastosowano żadnych ograniczeń. Wszystkie pojazdy tego typu będą standardowo wyposażone w układ ESP z systemami ABS i ASR. Również liczba i rodzaj poduszek powietrznych nie uległa zmianie w stosunku do aktualnych standardów dostawy. Dla zagwarantowania bezpieczeństwa pasywnego, pojazdy będą poddawane testom zderzeniowym. Nie ma też żadnych negatywnych różnic w porównaniu z Vito o napędzie konwencjonalnym, jeśli chodzi o ładowność i pojemność transportową: ładowność przekracza 900 kg.

Montaż Vito o napędzie elektrycznym będzie się odbywał w ramach produkcji seryjnej. Zakład Mercedes-Benz w Vitorii w Kraju Basków przygotowuje się już do wyzwań, jakie stawia przed nim produkcja nowej wersji Vito. Zadania w zakresie logistyki, szkolenia pracowników i technologii produkcji uzyskują wsparcie finansowe ze strony rządu baskijskiego.

Również w Niemczech Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego (BMU) udziela spółce Mercedes-Benz Vans pomocy finansowej na realizację przedsięwzięć w dziedzinie badań i rozwoju, prób i eksploatacji u klientów.

CZYTAJ DALEJ  Renault i 65. Festiwal Filmowy w Cannes

 

źródło: Daimler

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *