W trybie Race podwyższone jest między innymi tłumienie drgań (a tym samym zredukowane ruchy nadwozia), a reakcja silnika i punkty zmiany przełożenia opcjonalnej DSG zostały ustawione bardziej dynamiczne. W trybie Individual kierowca może sam połączyć parametry poszczególnych trybów. W profilu Eco natomiast silnik, klimatyzacja i inne urządzenia pomocnicze pracują w sposób optymalny pod względem zużycia paliwa. Ponadto w Golfie R z DSG w trybie Eco dostępna jest funkcja „żeglowania”: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, na przykład podjeżdżając do czerwonego światła lub zjeżdżając ze wzniesienia, DSG wysprzęgla się i silnik pracuje na biegu jałowym. Pozwala to na większe wykorzystanie energii kinetycznej Golfa R.
Układ hamulcowy. Do wyższych osiągów Golfa R dostosowany został także układ hamulcowy. Volkswagen zastosował 17-calowe hamulce z wentylowanymi tarczami i czarnymi zaciskami (z logo „R”) na wszystkich kołach. Z przodu tłoczki hamulców mają średnicę 60 mm, z tyłu – 42 mm. Średnica tarcz hamulcowych przedniej osi o grubości 30 mm wynosi 340 mm. Na tylnych kołach zamontowane są tarcze o grubości 22 mm i średnicy 310 mm.
Wygląd zewnętrzny Golfa R. Zindywidualizowana stylistyka. Wraz z nowym Golfem R, Volkswagen przenosi do kolejnej generacji samochodów cieszącą się uznaniem koncepcję stylistyczną. Prezentowany obecnie Golf R nie narzucającym się, lecz charakterystycznym wyglądem sygnalizuje swoje doskonałe możliwości. Neutralny charakter i typowa dla Golfa stylistyka stanowią podstawę dla wersji „R”. Klaus Bischoff, szef designu marki Volkswagen wyjaśnia: „Także „R” jest neutralny pod względem statusu, tak jak Golf. Chodziło nam o stworzenie interesującej równowagi między powagą a sportowym charakterem, powściągliwością i zróżnicowaniem.”
Golf R odróżnia się od pozostałych modeli tej serii sportowymi motywami stylistycznymi i dopracowanymi detalami. Jego sylwetka sprawia wrażenie, jakby był odlany z jednej bryły. Części montowane do nadwozia tworzą z nim jedną, integralną całość. Charakterystyczny design przodu nadwozia z dużymi wlotami powietrza demonstruje bezkompromisowo sportowy charakter tego samochodu. Tył nadwozia dzięki dwóm podwójnym końcówkom rur wydechowych ma niepowtarzalny design, jaki jeszcze nigdy nie został zastosowany w żadnym Golfie.
Przód nadwozia. Golfa R można rozpoznać po nowym zderzaku z dużymi wlotami powietrza, zmodyfikowanej osłonie chłodnicy (z logo „R”) oraz nowych, wbudowanych w reflektory bi-ksenonowe światłach dziennych. Diodowe światła dzienne tworzą pod reflektorami wyraźny kształt podwójnego „U”.
Sylwetka. Z boku Golfa R charakteryzują 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Cadiz o nowej stylistyce z oponami 225/40, czarne zaciski hamulców z logo „R”, osłony progów w kolorze nadwozia w stylu R, logo „R” na przednich błotnikach oraz chromowane, matowe osłony lusterek zewnętrznych. Opcjonalnie można zamówić tego sportowego Golfa z 19-calowymi obrę-czami ze stopu metali lekkich Cadiz lub oferowanymi wyłącznie w rozmiarze 19 cali obręczami Pretoria – tak zwanymi „flow forming” (wyjątkowo lekkie i stabilne).