X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Fiat Panda - wyposażenie i bezpieczeństwo

2004-01-20
Strona główna -> Fiat -> Panda -> 2 (2003-2012)

Fiat Panda - wyposażenie i bezpieczeństwo

Poza przyjemnym prowadzeniem, od auta marki Fiat wymaga się także dobrego samopoczucia za kierownicą.

Oznacza to zaoferowanie kierowcy i pasażerom technologii gwarantującej najwyższy komfort. Stąd konieczność przekształcenia wnętrza auta w przytulny salon. W nowym Fiacie Panda mamy zatem automatyczną klimatyzację z filtrem; Skydome, otwierany, wielkoformatowy szklany dach oraz trzy różne opcje radia samochodowego.

To jednak nie wszystko. Nowy Fiat Panda daje olbrzymią łatwość manewrowania i komfort jazdy, głównie dzięki zastosowanemu układowi zawieszenia. I tak, przednie zawieszenie jest niezależne typu McPherson, natomiast tylne współzależne, z belką skrętną.

W celu zapewnienia optymalnej równowagi między łatwym prowadzeniem a komfortem, w nowym Fiacie Panda zastosowano koła i opony o dużych wymiarach. Dla wersji Actual, Active, Dynamic i Van przewidziano opony 155/80 13" oraz obręcze o szerokości podstawy pięć cali.

Automatyczna klimatyzacja. Atmosfera wewnątrz auta to jeden z podstawowych składników komfortu podczas podróży, istotny również ze względu na bezpieczeństwo prewencyjne, ponieważ temperatura, wilgotność i wentylacja wpływają na samopoczucie kierowcy, a tym samym na poziom jego koncentracji. Nie należy zapominać, że zadaniem instalacji ogrzewania i nawiewu jest także odmrażanie szyby przedniej oraz szyb bocznych.

Oto dlaczego, poza tradycyjną klimatyzacją manualną, dla nowego Fiata Panda przewidziano nowoczesną klimatyzację, która automatycznie kontroluje, poprzez centralkę elektroniczną, temperaturę, natężenie nawiewu powietrza, jego dystrybucję, włączanie kompresora oraz recyrkulację powietrza. Poza tym, jakość powietrza, które dociera do wnętrza pojazdu, zależy również od filtra zatrzymującego cząstki o średnicy powyżej 0,5 mikronów oraz kurz (który może wywoływać reakcje alergiczne).

Instalacja nowego Fiata Panda stosuje strategię kontroli klimatu w samochodzie według zasady "wyrównania temperatury". Za pomocą czujników rejestruje temperaturę wewnętrzną i zewnętrzną i ocenia wrażenia termiczne odczuwane przez pasażerów, tzn. wymianę energii pomiędzy ciałem człowieka a wnętrzem pojazdu, na którą wpływają wilgotność, temperatura i natężenie nawiewu przefiltrowanego powietrza.

Wszystkie te parametry są nieustannie rejestrowane i wykorzystywane do automatycznego aktualizowania dystrybucji, wentylacji i mieszania powietrza. W ten sposób regulowana jest temperatura powietrza wychodzącego z wylotów powietrza oraz prędkość wentylatora w sposób gwarantujący osobom znajdującym się wewnątrz pojazdu samopoczucie, jakiego pragną (oczywiście poprzez żądaną wysokość temperatury). W rezultacie uzyskuje się stały klimat, także w przypadku znacznych zmian warunków zewnętrznych.

Aby sprawić, by powietrze wpuszczone do wnętrza auta dotarło do wszystkich zakamarków kabiny, klimatyzacja może być ustawiona w jednej z pięciu, przewidzianych kombinacji. Klient ma możliwość stopniowania temperatury, za każdym razem o pół stopnia, aż do uzyskania idealnej temperatury otoczenia. Pokrętło pozwala na regulację o 16°C.

Regulacje ręczne mają zawsze pierwszeństwo w stosunku do automatycznych. Co więcej sygnalizowane są wyłączeniem diody "Auto" i zapamiętywane aż do momentu, gdy użytkownik nie anuluje polecenia. Przy każdorazowym włączeniu, system powraca do warunków zapamiętanych przy wyłączeniu, za wyjątkiem funkcji "MAX DEF", która zostaje wyzerowana. Przewidziano także możliwość ręcznego wyłączenia całego systemu, odłączając całkowicie instalację klimatyzacji.

Otwierany dach Skydome. Nowy Fiat Panda może być wyposażony w otwierany, szklany dach wielkoformatowy Skydome, który jest nowością w tym segmencie, dzięki czemu postrzega się samochód w nowy sposób. To urządzenie najnowszej generacji zajmuje prawie 70 procent dachu i składa się z dwóch przeźroczystych paneli (jeden stały, a drugi ruchomy) oraz z dwóch osłon przeciwsłonecznych, które przesuwają się niezależnie w stronę tylnej części samochodu.

W podróży pozwala za każdym razem na inne podejście do otaczającego środowiska. Z zamkniętego pojazdu nowego Fiata Panda może zmienić w auto ze szklanym lub otwieranym dachem, które dostarcza wrażeń dorównujących pojazdom typu cabrio. Wszystko zależy od pogody w danym dniu. Kiedy pragniemy wpuścić promienie światła do wnętrza, system umożliwia zamknięcie części przeźroczystej i otwarcie osłon przeciwsłonecznych.

Jeśli natomiast wolimy podróżować na otwartym powietrzu, wystarczy siedem sekund, aby wydać polecenie pełnego otwarcia szklanego panelu przedniego oraz osłon, ciesząc się prawdziwym "widokiem nieba". Warto dodać, że klient może zdecydować się na częściowe otwarcie panelu przedniego. Wystarczy, nacisnąć przycisk na środkowej lampce sufitowej, aby przesunąć panel przedni. W pierwszej pozycji szyba przechodzi w podwyższony spoiler, a przy dalszym naciskaniu przycisku, przybiera pośrednie pozycje, przesuwając się do tyłu po aluminiowych prowadnicach. Wystarczy zwolnić przycisk, aby zatrzymać ruch i uzyskać pożądaną pozycję. Te same ruchy, w odwrotnej kolejności, następują przy zamykaniu.

Radio samochodowe i sprzęt Hi-Fi. Szczególnie ciekawy w nowym Fiacie Panda jest sprzęt audio, który obejmuje trzy typy radia i odtwarzacz CD, wszystkie wyprodukowane przez firmę Blaupunkt, jednego ze światowych liderów w branży.

Wspólną cechą, zaprojektowanych we współpracy z niemiecką firmą, trzech typów radia jest odpowiedni zestaw głośników. Zostały one opracowane i wypróbowane we wnętrzu samochodu i są dostępne w dwóch wersjach, w zależności od typu zainstalowanego radia. Pierwszy zestaw ma cztery kanały i cztery głośniki full-range (dwa 40 Watt i dwa 35 Watt). Drugi natomiast charakteryzuje się wyrafinowaną techniką, idealną dla tych, którzy pragną nowoczesnego sprzętu o wysokiej jakości odtwarzanego dźwięku. Składa się zatem z sześciu głośników (2 mid-woofer, 2 tweeter i 2 full-range, każdy po 40 Watt) oraz jednego sub-woofera uzupełnionego o wzmacniacz z pojedynczym kanałem wyjściowym 100 Watt.

Te trzy typy radia są w pełni zintegrowane ze stylistyką deski rozdzielczej i mają ergonomiczne położenie. Znajdują się w górnej części deski (odpowiednie położenie z punktu widzenia kierowcy) i mogą być łatwo dostępne także dla pasażera. Poza tym, wyposażone są w system RDS (Radio Data System) oraz funkcję TA (informacje o ruchu ulicznym). Na uwagę zasługuje również urządzenie, które przy każdym uruchomieniu sprawia, ze głośność radia jest taka, jak w momencie wyłączenia.

Trzy typy radia różnią się odtwarzaczami. W pierwszym przypadku mamy odtwarzacz kaset z autoreversem oraz reduktorem poziomu hałasu Dolby B. Druga wersja radia pozwala na odtwarzanie CD (pojedynczych), natomiast trzeci typ radia ma dodatkowo odtwarzacz plików MP3. Ostatnie dwa systemy posiadają mechanizm regulujący głośność w zależności od prędkości pojazdu.

Połączone z zestawem głośnomówiącym radio wyłącza się automatycznie (pozycja "mute"), gdy dzwoni telefon komórkowy. W takim przypadku do dyspozycji jest również funkcja "Phone-in", która pozwala na przeniesienie rozmów z telefonu komórkowego (z zestawem głośnomówiącym) do głośników za pomocą radia.

Radia z odtwarzaczem płyt CD są chronione przed kradzieżą dzięki połączeniu z jednostką elektroniczną sterującą instalacją elektryczną (body computer). Oto jak działa: w momencie włączenia radia body computer odczytuje kod bezpieczeństwa (czterocyfrowy) i uruchamia je tylko wtedy, gdy rozpoznaje sekwencję cyfr. Dzięki temu sprzęt jest bezużyteczny w innym samochodzie, który nie dysponuje tym samym urządzeniem. Co więcej, także radio z odtwarzaczem kasetowym chronione jest przed kradzieżą dzięki specjalnemu kodowi osobistemu.

I wreszcie klient może zamówić odtwarzacz CD, odtwarzacz wielopłytowy CD (do pięciu płyt), który można zainstalować w przednim schowku i który sterowany jest przyciskami radia.

Zawieszenia przednie i tylne
. Jednym z celów, jakie przyświecały inżynierom zajmującym się projektem nowego Fiata Panda, było opracowanie zawieszenia dającego osiągi porównywalne z autami wyższej klasy. Chodziło więc o urządzenia, które zagwarantują dużą łatwość i precyzję jazdy, doskonałą przyczepność i jak najlepszy komfort dla pasażerów. Stąd wybór dwóch sprawdzonych systemów, które w tym przypadku "pracują" w sposób szczególnie wydajny, między innymi, dzięki charakterystykom nowej ramy podwozia.

Bezpieczeństwo najwyższe w tej kategorii
. Nowy Fiat Panda nie tylko oferuje bogatą osobowość, nowoczesną i niezawodną mechanikę, piękne wnętrza i olbrzymi komfort. To także samochód bardzo bezpieczny. Co więcej, bardziej niż poszczególne urządzenia, właśnie zastosowane rozwiązania sprawiają, że nowy Fiat Panda jest jednym z najbezpieczniejszych w tym segmencie.

Bezpieczeństwo czynne. Szybkie i stopniowe zatrzymywanie auta oraz krótką drogę hamowania nowego Fiata Panda zapewnia, przede wszystkim, układ hamulcowy, złożony z dwóch obwodów hydraulicznych niezależnych i skrzyżowanych. Pedał jest niski, dzięki pełnemu wykorzystaniu zalet wspomagania hamulca.

Tarcze przednie mają średnicę 240 mm, pełne dla wersji z silnikiem 1.2 8v i 1.1 8v, samowentylujące do wersji wyposażonych w silnik 1.3 16v Multijet. Tylne hamulce są bębnowe (180x30) we wszystkich wersjach, mają szczęki samocentrujące i automatyczny powrót, by zapewnić ograniczoną i stałą wysokość pedału, a także szybsze hamowanie.

Wspomaganie hamulców 9'' ułatwia hamowanie, zmniejszając wysiłek związany z naciskiem na pedał. W wersjach z kierownicą po prawej stronie, wyposażonych w system ESP, całkowicie od nowa opracowano zestaw pedałów oraz kinematykę, by uzyskać dobrą wysokość pedału oraz odpowiednią modulację siły hamowania.

W wersjach Active i Actual z silnikiem 1.1 8v i bez ABS przewidziano układ wyposażony w dwa zawory w jednej linii (VIL) zamontowane na pompie hamulcowej, które rozkładają odpowiednio hamowanie na oś tylną niezależnie od obciążenia, redukując w ten sposób drogę hamowania. Oczywiście, w wersjach posiadających ABS, korektor hamowania jest elektroniczny.

System ABS. ABS w nowym Fiacie Panda (Bosch 8) ma cztery aktywne czujniki, cztery kanały, centralkę hydrauliczną z czterema elektrozaworami, uzupełnioną o funkcję EBD (Electronic Brake Distribution).

Mamy do czynienia z systemem, który może zagwarantować odpowiednią siłę hamowania wszystkich kół, zanim któreś z nich ulegnie zablokowaniu; system pozwala tym samym na zachowanie pełnej kontroli kierunku jazdy za kierownicą w sytuacjach awaryjnych.

Mocnym punktem systemu są aktywne czujniki, które same kontrolują prędkość kół (bez konieczności przesyłania danych do centralki), mogą odczytywać wartości bliskie zeru (czujniki pasywne nie rejestrują prędkości poniżej 2,5 km/h) i są mniej wrażliwe na zakłócenia wywołane polem elektromagnetycznym.

Dopełnieniem tego wysoce zaawansowanego systemu ABS jest funkcja EBD. Rozkłada ona siłę hamowania na cztery koła, w sposób umożliwiający blokadę kół tylnych i gwarantujący równomierną reakcję pojazdu w każdych warunkach. Przystosowuje ponadto działanie systemu do stanu przyczepności opon do podłoża i siły hamowania. Redukuje także temperaturę przednich hamulców oraz nacisk wymagany od urządzenia wspomagającego hamowanie.

ABS jest dostępny seryjnie w wersjach posiadających silnik 1.2 i 1.3 16v Multijet, a na zamówienie w jednostce 1.1 8v.

ESP. W celu zagwarantowania jeszcze lepszej kontroli, nowy Fiat Panda jest jedynym autem w swojej kategorii, które proponuje wysublimowany system Electronic Stability Program. System, dostępny z początkiem 2004 roku, interweniuje w sytuacjach ekstremalnych, gdy zagrożona jest stabilność pojazdu, i pomaga kierowcy w panowaniu nad autem.

ESP nieustannie sprawdza przyczepność opon do nawierzchni zarówno wzdłuż jak i z boku, a w razie gwałtownego skrętu interweniuje, aby przywrócić właściwy kierunek oraz stabilność auta. Poprzez czujniki rejestrujące rotację pojazdu wokół osi pionowej (prędkość odchylenia od kursu), przyspieszenie boczne auta oraz kąt kierownicy ustawiony przez prowadzącego (który wskazuje wybrany kierunek). Dane te następnie porównuje z parametrami opracowanymi przez komputer i ustala, poprzez złożoną formułę matematyczną, czy samochód pokonuje zakręt w ramach limitów przyczepności, czy też zjeżdża z kursu przednią lub tylną częścią albo zaczyna się przechylać (zbyt mały lub zbyt duży kąt skrętu kierownicy).

Aby przywrócić odpowiednią trajektorię pojazdu, system wywołuje moment odchylenia kierunku przeciwny do tego, który powoduje brak stabilności, hamując pojedynczo odpowiednim kołem (wewnętrznym lub zewnętrznym) i redukując moc silnika (działa na przepustnicę). Właśnie na tym polega szczególny charakter układu opracowanego dla nowego Fiata Panda. Jego działanie na hamulce jest regulowane w sposób jak najdelikatniejszy (dzięki czemu nie zakłóca jazdy) a jednocześnie redukcja mocy silnika jest niewielka, co gwarantuje świetne osiągi i dużą przyjemność podczas jazdy. System ESP jest zawsze włączony.

ASR i MSR. W razie ograniczonej przyczepności, w celu zmniejszenia poślizgu kół napędowych, nowy Fiat Panda dysponuje zaawansowanym rozwiązaniem do automatycznej kontroli napędu. Chodzi tu o system ASR (Anti Slip Regulation), montowany seryjnie we wszystkich wersjach wyposażonych w ESP. System ASR działa przy każdej prędkości i wpływa na moment obrotowy w zależności od zarejestrowanego współczynnika przyczepności.

System ASR pomaga więc zachować stabilność pojazdu i jest szczególnie przydatny, gdy nastąpi utrata przyczepności (wystarczy pomyśleć o podjeździe garażu zimą) oraz za każdym razem, gdy asfalt nie gwarantuje jednakowej przyczepności.

Inną zaletą ASR, której nie należy pominąć jest efekt mniejszego naprężenia części mechanicznych takich jak dyferencjał i skrzynia biegów, uzyskany dzięki kontroli ruszania i napędu przy niskiej prędkości.

ASR włącza się automatyczne przy każdorazowym uruchomieniu silnika. Aby wyłączyć urządzenie wystarczy nacisnąć wyłącznik umieszczony na desce rozdzielczej. Kiedy ASR jest aktywny na konsoli zapala się kontrolka.

Samo zapalenie się diody na konsoli (przy zgaszonej diodzie na wyłączniku) sygnalizuje ewentualne anomalie lub nieprawidłowości systemu. Wyłączenie ASR jest konieczne, gdy stosuje się łańcuchy antypoślizgowe, ponieważ aby „złapać" przyczepność do nawierzchni, koło musi "ubić" śnieg małymi poślizgami, których unikanie jest zadaniem ASR.

Natomiast, gdy w warunkach obniżonej przyczepności następuje gwałtowna redukcja biegu, włącza się system MSR (Motor Schleppmoment Regelung), który przywraca obroty silnika, unikając poślizgu wywołanego nagłą blokadą kół.

HBA. Nowy Fiat Panda stosuje urządzenie wspomagające nagłe hamowanie. W samochodach z systemem ESP jest to funkcja sterowana elektronicznie z centralki ABS i nazywa się HBA (Hydraulic Brake Assistance).

Przy nagłym hamowaniu większość kierowców, dostrzegając niebezpieczeństwo sytuacji, naciska gwałtownie pedał hamulca, jednak najczęściej nie z taką siłą, jaka jest konieczna. Wynika to stąd, iż jeśli nie jest się kierowcą zawodowym, ma się tendencje do hamowania z pewnym określonym "obciążeniem" na pedał. Poza tym w grę wchodzi również przyzwyczajenie do powtarzania tej samej siły hamowania niezależnie od okoliczności.

W nowym modelu w tym momencie interweniuje system Brake Assist, który pomimo niezmienionej siły nacisku na pedał, zapewnia zmniejszenie prędkości pojazdu odpowiadające hamowaniu z właściwą siłą.

To jednak nie wszystko. Urządzenie wspomagające nagłe hamowanie okazuje się bardzo przydatne także dla bardziej doświadczonych kierowców, którzy w razie konieczności hamują szybko i z właściwym naciskiem. A wynika to z faktu, że system umożliwia w każdym przypadku zredukowanie trwania manewru hamowania, to znaczy czasu pomiędzy rozpoczęciem i wywarciem siły na pedał a momentem, w którym obwód osiąga maksymalny nacisk i daje najwyższą skuteczność.

Hill Holder. Nazywa się Hill Holder i jest systemem, który wspomaga kierowcę w czasie ruszania pod górkę. Działa, gdy centralka ESP zarejestruje zmianę nachylenia samochodu poprzez czujnik przyspieszenia umieszczony na podłodze pod siedzeniem pasażera. W fazie ruszania pod górę centralka przygotowuje się więc do reakcji przy włączeniu pierwszego biegu oraz naciśniętych pedałach hamulca i sprzęgła. W ten sposób nacisk na szczęki tylne utrzymany zostaje przez około 1,5 sekund po zwolnieniu pedału hamulca, pozwalając kierowcy na swobodne ruszenie do przodu. W razie ruszania z górki na pierwszym biegu funkcja Hill Holder nie uruchamia się. To samo zachowanie dotyczy włączonego biegu wstecznego: przy ruszaniu z górki system jest aktywny, natomiast przy ruszaniu pod górkę - wyłączony.

Bezpieczeństwo bierne
. Model stanowi najbardziej zaawansowany projekt w dziedzinie systemów bezpieczeństwa biernego. Dowodem na to jest piętnaście tysięcy godzin obliczeń, osiemdziesiąt crash testów, siedemdziesiąt symulacji z poślizgiem HyGe oraz sto czterdzieści prób na komponentach i podsystemach. Cyfry te świadczą o zaangażowaniu firmy w uczynienie z nowego Fiata Panda jednego z najbezpieczniejszych pojazdów w tym segmencie.

Koncepcja została dokładnie przemyślana, począwszy od fazy projektu komponentów zewnętrznych i wewnętrznych, dzięki któremu powstała struktura pojazdu wytrzymała w części kabiny (w sposób chroniący pasażerów przed skutkami uderzenia w samochód), a jednocześnie posiadająca strefy o podwyższonej zdolności pochłaniania energii w części zewnętrznej kabiny.

Ochrona wspomagana jest dodatkowo przez urządzenia przeznaczone specjalnie do celów bezpieczeństwa. Wystarczy zacząć od poduszek powietrznych (może ich być aż sześć), poprzez pasy bezpieczeństwa trzypunktowe z napinaczami i ogranicznikami napięcia, skończywszy na regulowanych zagłówkach i systemie przeciwpożarowym FPS. Dalej mamy nową ramę podwozia, zaprojektowaną także pod katem skutecznego pochłaniania energii w razie zderzenia. I wreszcie karoseria, osłona silnika, drzwi, belka deski rozdzielczej, które również mają wpływ na bezpieczeństwo podróżujących.

Należy także pamiętać o tym, iż istotnym elementem bezpieczeństwa biernego są fotele i panele drzwi, które pomimo innych funkcji, zostały opracowane z uwzględnieniem ich zachowania również w trakcie zderzenia.

Poduszki powietrzne z przodu
. Poduszka kierowcy jest montowana seryjnie w całej gamie, natomiast dla pasażera dostępna jest seryjnie w wyposażeniu Dynamic Plus (na zamówienie także w innych wersjach).

Obydwie poduszki powietrzne, dzięki swoim wymiarom i formie, nie zakłócają wygody klientów.

Airbag, znajdujący się z przodu po stronie pasażera, wyłącza się automatycznie za pomocą wyłącznika umieszczonego we wnęce na desce rozdzielczej kluczem do stacyjki. W ten sposób można przewozić dziecko na foteliku ułożonym w stronę przeciwną do kierunku jazdy (w dalszym ciągu aktywny jest napinacz).

Boczne poduszki powietrzne
. Aby chronić miednicę i klatkę piersiową pasażerów również w trakcie zderzenia bocznego, nowy Fiat Panda dysponuje dwoma bocznymi poduszkami z przodu (opcja w wersji Dynamic). Znajdują się one wewnątrz oparcia foteli, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę podróżujących, niezależnie od postury, przyjętej pozycji oraz regulacji siedzenia.

Kurtyny powietrzne. Na zamówienie w wyposażeniu wersji Dynamic mogą znaleźć się poduszki powietrzne, działające wzdłuż okien, które chronią głowę pasażerów w razie kolizji bocznej.

W stosunku do innych rozwiązań, kurtyny powietrzne zastosowane w nowym Fiacie Panda oferują lepszą ochronę dzięki dużej powierzchni napełnionej poduszki oraz możliwości samodzielnego utrzymywania się także przy boku oparcia.

Skutecznie zabezpieczają zarówno głowę pasażerów z przodu, jak i na tylnym siedzeniu, ponieważ ich wymiary odpowiadają szerokości okien. Dwie poduszki (jedna po prawej, a druga po lewej stronie) mieszczą się wzdłuż dachu, złożone w zamkniętym schowku. W odpowiednim momencie schowek otwiera się, umożliwiając nadmuchanie poduszek i ich wysunięcie w dół.

Pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Nowy Fiat Panda jest wyposażony w przednie pasy bezpieczeństwa ze zwijaczem, napinaczem i ogranicznikiem napięcia. W razie zderzenia, napinacz pirotechniczny, sterowany elektronicznie, w ciągu kilku ułamków sekundy reguluje taśmę, zapewniając idealne przyleganie pasa do ciała. Wewnątrz zwijaczy przednich umieszczono ograniczniki napięcia, które w sposób kontrolowany dozują siłę działania pasa na plecy użytkownika. Przy tylnych fotelach również przewidziane są pasy ze zwijaczem.

Zagłówki tylne mają regulowaną jedną pozycję, która ma zabezpieczać także osoby o wyższym wzroście. Kiedy są obniżone ich forma pozwala na wygodne korzystanie z nich osobom siedzącym z tyłu. W wersji pięcioosobowej zagłówki są stałe i piankowe.

Centralka kontrolna i czujniki. Jak widać nowy Fiat Panda, wyposażony jest we wszystkie najnowocześniejsze urządzenia z zakresu bezpieczeństwa biernego dostępne dzisiaj na rynku. Aby nimi sterować opracowano zaawansowany „system nerwowy", kierowany z centrali elektronicznej, umieszczonej w przednim tunelu. Otrzymuje ona sygnały pochodzące od licznych czujników umieszczonych w różnych punktach pojazdu (poza czujnikami znajdującymi się wewnątrz kabiny) i na ich podstawie określa ilość i rodzaj stosowanych rozwiązań.

Oto dlaczego system w całości może być określony jako "inteligentny". Nie włącza się, jeśli pomimo wpływu z zewnątrz, nie istnieje zagrożenie, w wyniku którego pasażer mógłby uderzyć o ściany samochodu. Rozpoznaje naprężenia, które nie mają związku z uderzeniem. Działa także w przypadku odcięcia instalacji elektrycznej.

Aby wszystko to było możliwe, niezbędne są wysoce zaawansowane funkcje oraz urządzenia rejestrujące. Takie jak dwukierunkowe czujniki przyspieszenia, dostarczające całą serię informacji, które z kolei wspomagają sygnały pochodzące od czujników peryferyjnych umieszczonych na słupkach centralnych (sterujących włączeniem bocznych poduszek powietrznych i window-bag).

Podwozie. W razie zderzenia czołowego lub tylnego, pojazd skutecznie chroni pasażerów tylko, jeśli jego szkielet jest w stanie przejąć większość energii wytworzonej w wyniku zderzenia, by była ona jak najmniej odczuwalna dla podróżujących. Pod tym względem nowy Fiat Panda może liczyć na nową ramę podwozia, która oferuje dwie linie obciążenia, wzdłuż których ma się rozłożyć siła uderzenia w pojazd. I tak obecność na całej długości struktury nowego Fiata Panda, na którą składają się wzmocnienia przednie i tylne oraz podłużnice pod podłogą, gwarantuje stopniową i narastającą deformację, proporcjonalną do siły uderzenia.

Jest to zasługa materiałów o wysokiej wytrzymałości, różnej twardości i grubości, właśnie po to, by bez jakiejkolwiek szkody przejąć uderzenie przy małej prędkości a jednocześnie pochłonąć energię zderzenia przy dużej prędkości, zachowując w całości kabinę pojazdu.

Wzmocnienia struktury są pionowo połączone w przedniej strefie przez specjalny element, charakterystyczny dla nowego Fiata Panda, i mają za zadanie blokowanie naprężenia, które dociera do górnej części auta, szczególnie w trakcie zderzenia samochodu z tyłem ciężarówki.

Nadwozie. Również zewnętrzna cześć karoserii spełnia ważną rolę pod względem ochrony pasażerów w razie wypadku. Ma bowiem za zadanie wspomagać podwozie w zderzeniach czołowych i tylnych, jak   również w czasie zderzeń bocznych. Jest to możliwe między innymi dzięki szerokiemu przekrojowi słupków środkowych, a także obecności w dachu belek dachowych oraz belki poprzecznej łączącej same słupki środkowe.

Na koniec, zastosowanie blach podwójnie cynkowanych, zarówno do ramy podwozia jak i karoserii, zapobiega korozji, gwarantując niezmienny stan pojazdu przez cały okres użytkowania.

Drzwi. Dla zapewnienia bezpieczeństwa, drzwi boczne zostały wyposażone w powiększone - w stosunku do standardów narzuconych przez wymogi prawne - zawiasy i zamki tak, aby nie otwierały się niespodziewanie podczas zderzenia i by z łatwością dały się otworzyć po ewentualnym zderzeniu. Przede wszystkim mają one sztywne wzmocnienie wzdłuż linii bocznej. Są to tradycyjne stalowe pręty o wysokiej wytrzymałości, które zwiększają ochronę podczas zderzeń bocznych.

Poprzeczna belka pod deską rozdzielczą. Poniżej deski rozdzielczej, poprzeczna belka stalowa o dużej wytrzymałości, stanowi trwałe połączenie miedzy dwoma przednimi słupkami oraz podłogą i gwarantuje, że cały przód pojazdu nie będzie podatny na zgięcia. Poza tym wspiera wał kierownicy, nie dopuszczając, podczas zderzenia, do przesunięcia się kierownicy w górę, a tym samym przyblokowania kierowcy.

Pokrywa silnika. Także pokrywa silnika ma specjalnie zaprojektowanie linie zgniotu, które - wraz z zaczepami powstrzymującymi - uniemożliwiają podczas zderzenia przebicie się pokrywy przez szybę przednią.

Siedzenia. Struktura siedzeń nowego Fiata Panda specjalnie została tak opracowana, by w razie ewentualnej kolizji, wspomagać działanie ochronne podstawowych systemów bezpieczeństwa. Dlatego też pod poduszką przednich siedzeń umieszczono dwie masywne rury, które podczas zderzeń czołowych mają zapewnić skuteczne wsparcie siedzącemu, zaś podczas kolizji bocznych zredukować do minimum deformacje fotela. Zaś rura przednia i kształt podstawy siedzenia nie pozwalają pasażerom na wysunięcie się spod pasów bezpieczeństwa (antisubmarining).

Także w tylnej kanapie umieszczono element zapobiegający wysuwaniu się (antisubmarining), który zintegrowano z podstawą siedzenia. Oparcie tylnego siedzenia posiada wzmocnioną strukturę w kształcie elementów zamkniętych (skrzynkowych), która ulegając tylko lekkiej deformacji, może wytrzymać energię czołowego zderzenia, nawet, jeśli w bagażniku znajduje się duży ładunek.

Zaczepy ISOFIX. Aby zachęcić klientów do częstego i właściwego używania fotelika dla dzieci, który gwarantuje ich przewóz w warunkach absolutnego bezpieczeństwa, nowy Fiat Panda został wyposażony w zaczepy ISOFIX na tylnej dzielonej i przesuwnej kanapie. Zaczepy te składają się z dwóch par kostek (umieszczonych u podstawy oparcia tylnego siedzenia), które pozwalają na łatwe i szybkie montowanie i zdejmowanie fotelika dla dzieci: wystarczy nacisnąć dwa zamki na zatrzaski. Kostki mają regulowane wysięgi o europejskich standardach - dlatego fotelik można używać także w jakimkolwiek innym samochodzie.

Deska rozdzielcza. Pokrywa poduszki powietrznej po stronie pasażera umieszczona została w przedniej części deski rozdzielczej, gdzie nie można pozostawiać żadnych przedmiotów, bo w momencie otwarcia poduszki mogłyby one zostać rozrzucone wewnątrz pojazdu

W dolnej części deski rozdzielczej nie ma elementów sztywnych, o które pasażerowie mogliby uderzyć kolanami. Zaś obszar pod wałem kierownicy został zabezpieczony przez okrągłą osłonę metaliczną, która z kolei pokryta jest izolacją oraz obiciem zewnętrznym. Także dźwignia służąca do regulacji kąta nachylenia kierownicy i włącznik zapłonu zostały umieszczone w taki sposób, aby nie stanowić przeszkody dla kolan w momencie kolizji.

Panele drzwi i poręcze. W górnej części panele drzwi są gładkie i miękkie, zaś poręcze zostały zaprojektowane tak, aby poddawały się podczas zderzeń bocznych i by nie stanowiły zagrożenia dla pasażerów.

Zderzaki. Chronią samochód przed drobnymi zderzeniami i mają wypukłe przetłoczenia, aby uniemożliwić zarysowanie lakieru podczas zwykłego otarcia. Dwie poprzeczne belki, które podtrzymują zewnętrzną pokrywę, pozwalają nowemu Fiatowi Panda na bezusterkową amortyzację uderzeń do prędkości 4 km/h.

 

źródło: Fiat

Komentarze