Niemniej dzięki sukcesowi nowych produktów Grupa umocniła swoją pozycję na najważniejszych rynkach i kontynuowała wzrost poza Europą.
Wyniki handlowe: istotne fakty w pierwszym kwartale 2013 r. W sytuacji wzrostu światowego rynku samochodowego o 0,7%, sprzedaż Grupy Renault wyniosła 608 455 samochodów – co oznacza spadek o 4,7% ze względu na utrzymujący się spadek na rynku europejskim. Grupa kontynuuje rozwój na rynkach pozaeuropejskich (które stanowią 50% jej sprzedaży wobec 46% w pierwszym kwartale 2012 r.). Sprzedaż wzrosła tu o 3,5% pomimo wstrzymania produkcji w Brazylii na okres pięciu tygodni w związku z pracami prowadzonymi w celu zwiększenia mocy produkcyjnych zakładu w Kurytybie. Nowe Clio i Nowa Dacia Sandero, wprowadzone pod koniec 2012 r., potwierdziły swój sukces handlowy. Duster – flagowy model napędzający rozwój Renault na rynkach pozaeuropejskich, stał się najlepiej sprzedającym się modelem Grupy na świecie.
W Europie, na znacznie trudniejszym rynku niż oczekiwano (-10,0%), w szczególności we Francji (-13,9%), sprzedaż spadła o 11,6%. Udział Grupy w rynku wyniósł 8,9%, co oznacza spadek o -0,2 punktu. Jest on związany z restrukturyzacją oferty sprzedaży w Wielkiej Brytanii, bo jednocześnie Grupa odzyskała udziały w rynku w innych krajach, zwłaszcza we Francji, Niemczech i Hiszpanii. Marka Renault uplasowała się na trzecim miejscu w Europie z udziałem 7,1% (-0,5 p.) w rynku samochodów osobowych i dostawczych. Marka utrzymała pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych dzięki udziałowi w rynku na poziomie 14,3% (-2,2 p.).
W kilka miesięcy po swoim debiucie rynkowym Nowe Clio odniosło oczekiwany sukces. We Francji jest najlepiej sprzedającym się modelem na rynku. Marka Dacia uzyskała 1,8% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych, co oznacza wzrost (0,4 p.) w stosunku do roku 2012 r. Nowa Dacia Sandero zaliczyła udany debiut rynkowy dzięki 70 tys. złożonych zamówień.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej sprzedaż spadła o 8,0% przy wzroście na rynku o 1,6%. Spadek ten był zresztą przewidywany w związku z okresowym zamknięciem zakładu w Kurytybie w celu rozbudowy i zwiększenia rocznych mocy produkcyjnych do 380 tys. samochodów (w porównaniu do 280 tys. poprzednio). Dlatego też sprzedaż w Brazylii spadła o 18,6% przed spodziewanym ponownym wzrostem w drugim kwartale. W Argentynie sprzedaż wzrosła o 1,6% pomimo spadku na rynku o 0,4%.
Sytuacja w regionie Eurazji potwierdziła słuszność przyjętej strategii Grupy – wzrost sprzedaży wyniósł 20,8% przy wzroście na rynku o 1,3%. W Rosji – drugim co do wielkości rynku Grupy w pierwszym kwartale – Renault jest drugą marką w kraju, po Ładzie. Udział Grupy w rynku wzrósł o 1,4 p. do poziomu 7,8%.
W regionie Euromedu i Afryki sprzedaż zwyżkowała o 9,1% na bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku (+14,3%). W oczekiwaniu na wprowadzenie w marcu Nowego Renault Symbol, które uzupełnia ofertę, Grupa odnotowała spadek o 1,7 p. w Algierii i o 1,2 p. w Turcji. Warto odnotować również sukces Nowego Clio w Turcji, gdzie model ten jest liderem w swoim segmencie.
W regionie Azji i Pacyfiku wzrost sprzedaży wyniósł 3,8% przy wzroście całego rynku o 2,0%. Renault korzysta w dalszym ciągu z sukcesu Dustera w Indiach. Kraj ten stał się obecnie jedenastym rynkiem zbytu Grupy, a jej udział w rynku osiągnął 2,4% (+2,2 p.). W Korei Południowej sprzedaż Renault Samsung Motors osiągnęła po raz pierwszy od października 2011 r. stabilny poziom.
Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności. W pierwszym kwartale 2013 r. obroty Grupy spadły o 11,8% do 8,265 miliardów euro (-9,0% bez uwzględnienia różnic kursowych przy zachowaniu identycznego zakresu).
Obroty sektora samochodowego spadły o 12,6% do poziomu 7,736 miliardów euro. Za ten spadek odpowiada w 11,0 punktach zmniejszenie sprzedaży Grupy w stosunku do pierwszego kwartału 2012 r. i wysprzedaż samochodów znajdujących się na stanie w sieci. Rozwój Grupy na rynkach pozaeuropejskich i jego wpływ na miks geograficzny sprzedaży był ujemny (1,0 p.). Wpływ mixu do ceny jest dodatni i wyniósł 2,8 punktu. Wpływ różnic kursowych jest ujemny (2,8 p.). Na saldo w wysokości -0,4 p. składają się inne zakresy działalności, m.in. sprzedaż gotowych samochodów, komponentów i podzespołów mechanicznych dla partnerów Grupy. Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 529 mln euro, co daje wzrost o 1,9% w stosunku do analogicznego okresu roku 2012. Średnia wartość portfela w pierwszym kwartale 2013 r. wyniosła 24,3 miliarda euro, co oznacza wzrost o 1,4%. Liczba nowych umów finansowania spadła o 4,0% do poziomu 229 000 w ciągu całego kwartału.
Perspektywy 2013. W pierwszym kwartale spadek na rynku europejskim, a zwłaszcza francuskim, był większy niż się spodziewano. Mając na uwadze nadal bardzo niepewną sytuację ekonomiczną, Grupa przewiduje obecnie, że spadek na rynku europejskim i w tym francuskim powinien wynieść w skali roku 5%, przy czym pierwsze półrocze będzie słabsze niż drugie. Światowy rynek samochodów osobowych i dostawczych powinien niemniej odnotować wzrost o 3% w stosunku do 2012 r. W tej sytuacji Grupa Renault będzie kontynuowała swoją strategię rozwoju na rynkach pozaeuropejskich.
W Europie Grupa ma zamiar wykorzystać w pełni wprowadzenie najnowszych modeli (Captur, ZOE, Nowe Clio Grandtour, Nowy Logan) oraz modeli wypuszczonych na rynek pod koniec 2012 r. (Nowe Clio i Nowe Sandero), aby odzyskać udziały w rynku i jednocześnie rozwijać strategię handlową, która przyczyni się do umocnienia pozycji jej marek.
Cele Grupy Renault na rok 2013 (pod warunkiem, że rynek europejski, w tym francuski, nie spadną znacznie poniżej spodziewanego poziomu) pozostają niezmienione:
– zwiększenie sprzedaży,
– uzyskanie dodatniej marży operacyjnej w sektorze samochodowym,
– wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.