VW Jetta Hybrid w Los Angeles

Za napęd odpowiedzialne jest oszczędne i przyjazne dla środowiska połączenie nowoczesnego silnika benzynowego z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem (TSI o mocy 110 kW/150 KM) i silnika elektrycznego (o mocy 20 kW). Napęd jest przenoszony przez jedną z najnowocześniejszych automatycznych skrzyń biegów: 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię DSG skonstruowaną przez Volkswagena. Mimo że napęd hybrydowy umożliwia uzyskanie doskonałych osiągów (przyspieszenie od 0-60 mph w czasie poniżej 9 sekund), nowa Jetta Hybrid może pochwalić się ekstremalnie niskim zużyciem paliwa 5,2 l/100 km (w cyklu mieszanym). Ta sportowa limuzyna potrzebuje zatem o około 20 procent mniej paliwa, niż samochód o podobnej mocy z tradycyjnym napędem.

Ekstremalnie cicha. Po Touaregu Hybrid nowa Jetta Hybrid jest drugim modelem największego europejskiego producenta samochodów z hybrydowym napędem składającym się z silnika benzynowego i elektrycznego, łączącym minimalne zużycie paliwa z doskonałymi osiągami. Spokojnie pracujący silnik TSI, nowy układ wydechowy, zastosowanie nowej przedniej szyby z folią wyciszającą, grubsze szyby boczne z przodu i liczne inne rozwiązania sprawiają, że Jetta Hybrid jest jednym z najcichszych samochodów, jakie Volkswagen oferuje w tej klasie aut.

TSI jest jednym z najnowocześniejszych na świecie silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Efektywność w czystej postaci. W modelu Jetta Hybrid Volkswagen po raz pierwszy zastosuje silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 1,4 litra. Silniki TSI Volkswagena zdobyły liczne wyróżnienia, między innymi w 2011 roku jedno z najważniejszych na świecie wyróżnień przyznawanym silnikom za ich konstrukcję czy innowacyjność: „Engine of the Year ”.

Sprawdzony silnik o małej pojemności. Z pojemności 1395 cm3 ten czterocylindrowy, zgodny z zasadą downsizingu i niezwykle wytrzymały silnik, już przy prędkości obrotowej niewiele wyższej od prędkości biegu jałowego (od 1400 obr./min) rozwija maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Pod tym względem przewyższa nawet pięciocylindrową, benzynową wolnossącą 2,5-litrową jednostkę, oferowaną w Stanach Zjednoczonych dla VW Jetta. Maksymalny moment obrotowy tego niezwykle cichego TSI utrzymuje się na wysokim poziomie aż do 3500 obr./min. Ważący tylko 98 kilogramów silnik TSI razem z silnikiem elektrycznym tworzy zespół napędowy, który sprawia, że Jetta Hybrid staje się sportową i wygodną limuzyną

Moduł hybrydowy składający się z silnika TSI, sprzęgła i silnika elektrycznego. Nowoczesny zespół. Silnik TSI razem z silnikiem elektrycznym i sprzęgłem wbudowanym między tymi dwoma jednostkami napędowymi tworzy moduł hybrydowy. Sprzęgło całkowicie odłącza silnik benzynowy, przy jeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej lub tzw. „żeglowaniu” dzięki funkcji wolnobiegu (rozłączenie skrzyni biegów pozwala na swobodne toczenie się bez efektu hamowania silnikiem).

Najnowocześniejsza technologia baterii. Energię do napędu silnika elektrycznego dostarcza bateria litowo-jonowa. Kompaktowy system akumulatorów umieszczony został pod tylną kanapą i nie zmniejsza przestrzeni we wnętrzu samochodu. Bateria o masie 35,8 kg składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, dzięki którym uzyskuje się napięcie nominalne 220 V i 1,1 kWh. Nieustanna zmiana z trybu ładowania i rozładowania w napędzie hybrydowym wymaga bardzo skutecznego chłodzenia baterii, które w tym przypadku zapewnione jest przez wentylator umieszczony bezpośrednio przy akumulatorach. Bateria musi być ponadto wyposażona we własny system sterowania przejmujący funkcję bezpieczeństwa, diagnozy i monitoringu oraz sterujący gospodarką cieplną. Odpowiednia do potrzeb regulacja wentylatora (między innymi w zależności od temperatury zewnętrznej i poboru mocy) umożliwia pracę baterii w optymalnym zakresie temperatur. W stanie spoczynku lub przy ewentualnej kolizji specjalne systemy zabezpieczające odłączają baterie.

CZYTAJ DALEJ  68. Tour de Pologne

Szybka przekładnia dwusprzęgłowa DSG. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiedzialna jest automatyczna, działająca szybko i efektywnie 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG, która zrewolucjonizowała w Europie rynek automatycznych skrzyń biegów. Wyjątkowym rozwiązaniem jest tutaj połączenie napędu hybrydowego i DSG, czyli przyjemności jazdy i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa waży 74 kg i ma kompaktową budowę. Warto zauważyć, że dzięki zastosowaniu lekkich podzespołów masa Jetty Hybrid, mimo zainstalowanych baterii, zwiększyła się tylko o ok. 100 kg. Z dodatkowymi rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo nowa Jetta Hybrid waży poniżej 1500 kg.

Właściwy tryb jazdy w każdej sytuacji. Ekologiczny napęd silnikiem elektrycznym. Jeżeli akumulator Jetty Hybrid jest wystarczająco naładowany, może ona przejechać do 2 km wykorzystując wyłącznie silnik elektryczny, czyli bez emisji CO2. Napęd elektryczny Jetty Hybrid włącza się automatycznie (przy prędkości poniżej 60 km/h) lub na żądanie kierowcy (poniżej 70 km/h). W tym celu kierowca musi wcisnąć przycisk trybu elektrycznego E-Mode, który umieszczony jest przed dźwignią zmiany biegów. W obu przypadkach sprzęgło rozłącza silnik TSI od układu napędowego, obniżając w ten sposób zużycie energii i zwiększając zasięg jazdy na silniku elektrycznym. Elektryczny tryb jazdy pozwala uzyskać jedną trzecią możliwej oszczędności w Jetta Hybrid.

Ładowanie baterii poprzez rekuperację. Podczas hamowania Jetta Hybrid przechodzi w tryb rekuperacji, który zamienia energię kinetyczną w energię elektryczną i magazynuje ją w akumulatorze. Sposób działania jest następujący: gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, sprzęgło odłącza silnik od układu napędowego pozwalając na swobodne toczenie się samochodu. Gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, silnik elektryczny zaczyna pracować jak alternator, wytwarzając większy prąd ładowania, który magazynowany jest w akumulatorach. Energia ta jest wykorzystywana do zasilania wewnętrznej instalacji elektrycznej samochodu, podczas jazdy silnikiem elektrycznym.Rekuperacja zapewnia jedną trzecią możliwej oszczędności w zużyciu paliwa.

W mieście TSI milknie tak często, jak to tylko możliwe. Gdy samochód porusza się w mieście, a kierowca wciśnie hamulec, to pod warunkiem, że akumulator jest wystarczająco naładowany, silnik benzynowy Volkswagena zostanie wyłączony. Ogrzewanie, klimatyzacja i urządzenia wymagające zasilania jak np. system audio, nadal działają.

Interesujący jest fakt, że inaczej niż przy konwencjonalnych systemach, silnik benzynowy w Jetta Hybrid zostaje nie tylko wyłączony, lecz również odłączony przez sprzęgło od układu napędowego, aby przy ponownym uruchomieniu samochodu (przy wystarczająco naładowanym akumulatorze) umożliwić alternatywnie do napędu benzynowego, także jazdę w trybie elektrycznym. Możliwie jak najczęstsze wyłączanie silnika spalinowego przynosi kolejną jedną trzecią oszczędności zużycia paliwa.

,,Żeglowanie’’ z wyłączonym silnikiem TSI. Gdy przy wyższych prędkościach (do 135 km/h) kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik TSI zostaje wyłączony i odłączony sprzęgłem od układu napędowego, aby wyeliminować hamowanie silnikiem. W rezultacie Jetta Hybrid toczy się swobodnie i nie zużywa przy tym paliwa.

Podwójna siła. Jeżeli dźwignia zmiany biegów znajduje się w przełożeniu „S” lub w trybie manualnym, układ napędowy przy mocnym wciśnięciu pedału gazu reaguje maksymalną mocą połączonych silników TSI oraz elektrycznego. To samo dotyczy klasycznego kickdownu (szybkie wciśnięcie pedału przyspieszenia do oporu). W tym przypadku moc silnika elektrycznego i TSI łączy się, osiągając maksymalnie 125 kW/170 KM. W żargonie technicznym taka współpraca obu silników nazywana jest boostowaniem. Dzięki niemu znacznie skraca się np. czas manewru wyprzedzania, co zwiększa bezpieczeństwo czynne.

CZYTAJ DALEJ  Pół wieku Octavii TS 1200

Napęd silnikiem benzynowym. Przy szybkiej jeździe i/lub niskim poziomie naładowania akumulatora Jetta Hybrid napędzana jest tylko silnikiem TSI. W takim przypadku silnik TSI dostarcza więcej mocy, niż jest potrzebne do samego napędu samochodu. Nadmiar mocy jest odpowiednio wykorzystywany: w zależności od aktualnego stanu naładowania akumulatora dodatkowa energia przekazywana jest poprzez silnik elektryczny, pracujący w tym przypadku jako alternator, do zespołu baterii. Tak zwane aktywne fazy ładowania są tak skoordynowane z fazami jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego, aby możliwe było uzyskanie jak najniższego zużycia paliwa.

Szczegółowe informacje dla większej oszczędności. Nowe menu. Wszystkie istotne tryby pracy pokazywane są na wyświetlaczu. Kierowca wywołuje te informacje korzystając z menu. W punkcie menu „Hybrid” prezentowany jest aktualny sposób napędu w formie grafiki przepływu energii ze strzałkami wskazującymi kierunek. Dodatkowo wyświetlany jest stan naładowania akumulatora. Bezpośrednio pod tą grafiką znajduje się tak zwany E-Powermeter, który pokazuje względną moc silnika elektrycznego. E-Powermeter jest aktywny tylko w trybie pracy „jazda elektryczna”, „E-Mode” i „boostowanie”.

Powermeter pokazuje, co robi napęd hybrydowy. Bardzo duże znaczenie posiada także Powermeter (nie mylić z E-Powermeter). Jest to wyświetlacz wielofunkcyjny, znajdujący się w miejscu obrotomierza, który informuje kierowcę o aktualnym trybie pracy Jetty Hybrid, na przykład o gotowości do jazdy (Ready), rekuperacji (Charge), trybie ekonomicznym (Eco), boostowaniu (Boost) lub trybie tylko z silnikiem benzynowym TSI (Off). Ponadto na wskaźnikach wyświetlane są informacje o automatycznej jeździe z napędem elektrycznym oraz o manualnie wybranym przez kierowcę trybie elektrycznym (E-Mode).

Czytelna informacja o oszczędności. Wyświetlacz systemu audio został także włączony w strategię eko-informacji, której celem jest wyjątkowo ekonomiczny sposób jazdy. Podmenu „Zero Emission” umożliwia obejrzenie graficznej prezentacji czasu jazdy bez emisji spalin. Wartości „zero emisji” są przedstawiane w formie diagramu belkowego w procentach, przy czym częstotliwością pomiarową jest minuta jazdy. Wartość 100 procent oznacza, że w danej minucie Jetta Hybrid poruszała się całkowicie bez emisji spalin, czyli z wyłączonym silnikiem TSI. Maksymalnie analizowany czas to 30 minut.

CZYTAJ DALEJ  Ford na salonie we Frankfurcie

 

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *