Model nawiązuje stylem do nowego S60, oferuje większą przestrzeń bez rezygnowania z mocnego silnika i dynamicznego wyglądu auta.
Przód pojazdu nie różni się od sedana S60. Maska została tak zaprojektowana, aby samochód wydawał się niższy i smuklejszy. Linia boczna bardziej przypomina zwinne coupe niż rodzinne kombi. Bardzo ciekawie prezentuje się tył nowego V60 z charakterystycznymi światłami, a także czarną listwą na klapie bagażnika. Wnętrze samochodu przypomina stylem S60. Kolorystyka tapicerki i akcesoriów oraz komfort przestrzeni nowego V60 sprawiają, że to nie tylko auto rodzinne ale również elegancka limuzyna.
Dynamiczne zawieszenie
Nowe Volvo V60 ma długość 4628mm a jego rozstaw osi to 2776mm. Rozstaw przednich kół to 1588mm a rozstaw tylnich to 1585mm. Auto będzie dostępne z dwoma typami zawieszenia: wersję turystyczną i dynamiczną. Różnice pomiędzy tymi rodzajami zawieszenia widać w budowie amortyzatorów oraz konstrukcji przedniej i tylnej ramy pomocniczej zawieszenia. Wariant turystyczny ma nieco bardziej miękkie ustawienia, pozwalające na bardziej płynną jazdę na drogach o nawierzchniach charakteryzujących się gorszą jakością.
Nowe V60 może również zostać opcjonalnie wyposażone w aktywne zawieszenie FOUR-C. Jest to zaawansowany samo-korygujący się system aktywnego zawieszenia, który wykorzystuje liczne czujniki w celu ciągłego monitorowania zachowania samochodu. W przeciągu ułamków sekundy amortyzatory dostosowywane są w taki sposób, aby jak najlepiej działać w sytuacji, w której znajduje się samochód. Dzięki trzem alternatywnym ustawieniom zawieszenia, kierowca może w łatwy sposób wybrać za pomocą przycisku jeden z trzech dostępnych trybów: Komfortowy, Sportowy lub Aktywny.
Większa sterowność, grubsze amortyzatory i twardsze sprężyny
Przekładnia kierownicy V60 działa o 10 procent szybciej niż w poprzednich modelach, wzmacniając tym samym poczucie kontroli oraz zapewniając szybszy czas reakcji samochodu. Kolumna kierownicy wyposażona została w grubsze rury i sztywniejszą izolację, co pozwoliło na zwiększenie sztywności skrętnej o 100 procent. Naprawdę dobry układ sterowania powinien być intuicyjny, samochód powinien 'wyczuwać’ intencje kierowcy już w momencie, kiedy powstają one w jego głowie. Czuję, że w tym obszarze posunęliśmy się znacząco do przodu – powiedział Stefan Sällqvist, odpowiedzialny za prace nad zawieszeniem nowego V60.
Pierwsze sportowe kombi z systemem Advanced Stability Control
Nasz system regulacji hamulców jest najbardziej zaawansowanym systemem tego typu na świecie. System Dynamic Stability and Traction Control w nowym Volvo V60 posiada kilka zaawansowanych funkcji, które pozwalają na poprawę zarówno bezpieczeństwa jak i przyjemności z prowadzenia samochodu – powiedział Stefan Sällqvist.
- Podobnie jak nowe S60, również nowe V60 jest wyposażone w system ASC (ang. Advanced Stability Control). Dzięki nowemu czujnikowi poprzecznego przechylenia samochodu możliwe jest wykrycie tendencji do „zarzucenia” już w bardzo wczesnej fazie poślizgu. To oznacza, że układ antypoślizgowy zadziała wcześniej i precyzyjniej. System ASC pomaga również w zachowaniu przyczepności auta oraz umożliwia wykonywanie szybkich manewrów wymijania.
- System Engine Drag Control zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania silnikiem na śliskiej nawierzchni.
Nowe dynamiczne zawieszenie wspomagane jest przez szereg elektronicznych systemów, które mają za zadanie dalszą poprawę sportowych wrażeń z prowadzenia tego samochodu.
System Corner Traction Control to nowe rozwiązanie, które poprzez sterowanie wektorem momentu obrotowego pozwala na jeszcze bardziej płynne pokonywanie zakrętów. Ta technologia jest dodatkowo wspomagana przez system Dynamic Stability and Traction Control (DSTC).
Podczas pokonywania zakrętu, system sterując jednocześnie przyhamowywaniem kół po wewnętrznej stronie łuku kieruje więcej mocy do kół znajdujących się po zewnętrznej stronie łuku. Dzięki temu, możliwe jest bardziej ciasne pokonanie zakrętu i redukcja tendencji samochodu do wpadania w podsterowność.
Zaawansowane, zintegrowane funkcje hamowania
Nowe sportowe kombi Volvo jest wyposażone w wiele układów, które współdziałając ze sobą zapewniają najkrótszą możliwą drogę hamowania we wszystkich możliwych sytuacjach występujących na jezdni.
- System Ready Alert Brakes potrafi przewidzieć, w jakiej sytuacji niezbędne jest gwałtowne hamowanie.
- System Hydraulic Brake Assist pomaga kierowcy w skróceniu wymaganej drogi hamowania. W przypadku sytuacji kryzysowych, kiedy kierowca nie dociśnie hamulca z wystarczającą siłą, lub wystarczająco szybko, system Hydraulic Brake Assist wykorzysta system ABS, aby możliwie najbardziej skrócić całkowitą drogę hamowania.
- Optimised Hydraulic Brakes to układ, który zwiększa siłę hamowania poprzez użycie wspomagania hydraulicznego, kompensującego niskie ciśnienie w przewodach hamulcowych.
- System Fading Brake Support wykorzystuje wspomaganie hydrauliczne, by stopniowo zwiększać siłę hamowania podczas długiego i silnego hamowania. W ten sposób zmniejsza się ryzyko, że siła hamowania osłabnie, oraz pozwala zachować czucie hamulca.
Jeszcze mocniejsza wersja silnika T6
W pierwszym roku produkcji, nowe Volvo V60 dostępne będzie w wersjach z szeregiem różnych silników benzynowych i wysokoprężnych, począwszy od ekonomicznego 115 konnego silnika w wersji DRIVe, aż do bardzo wydajnego turbodoładowanego silnika 304 konnego. Zdecydowane działania w kierunku redukcji emisji CO2 zaowocowały redukcją zużycia paliwa we wszystkich oferowanych silnikach.
Benzynowy silnik T6 o pojemności 3.0 litra został udoskonalony, przede wszystkim dzięki redukcji wewnętrznego tarcia. Teraz jednostka ta osiąga moc 304 koni oraz moment obrotowy nie mniejszy niż 440Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h kształtuje się na poziome 6,6 sekund a prędkość maksymalna ograniczona jest do 250km/h.
Jednocześnie, specjalistom od silników z firmy Volvo Cars udało się zredukować poziom zużycia paliwa o około 10 procent do poziomu 10,2l/100km (cykl mieszany).
Nowy dwulitrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem
Nowy czterocylindrowy silnik 2.0T GTDi (ang. Gasoline Turbocharged Direct Injection) ma pojemność dwóch litrów i generuje moc na poziomie 203 koni mechanicznych z momentem obrotowym rzędu 300 Nm przy 1750 obrotach na minutę. Przyspieszenie od 0 do 100km/h kształtuje się na poziomie 7,9 sekund przy skrzyni manualnej oraz 8,4 sekund przy skrzyni automatycznej. Maksymalna prędkość zarówno w wersji ze skrzynią automatyczną jak i manualną, to 230km/h.
Pod koniec pierwszego roku produkcji, nowe Volvo V60 będzie również dostępne z silnikiem 2.0 GTDi o mocy 240 koni mechanicznych i momencie obrotowym 320Nm.
Dwa nowe 1.6-litrowe silniki GTDi
Ponadto, dostępna będzie również jednostka 1.6 GTDi w dwóch wersjach: 1.6 GTDi (T3) o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM.
Silnik o mocy 180 KM posiada moment obrotowy 240 Nm na poziomie od 1500 do 5000 obrotów na minutę. W czasie chwilowego przeładowania (tzw. overboost) silnik potrafi wygenerować moment obrotowy na poziomie 270Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu, samochód przy każdej prędkości posiada wysoką zdolność do przyspieszenia. Krzywa momentu obrotowego jest stosunkowo łagodna, co w szczególności umożliwia komfortową jazdę. 150-cio konny silnik posiada moment obrotowy 240 Nm.
DRIVe diesel
W trakcie pierwszego roku produkcji nowego V60 wprowadzona zostanie również wersja DRIVe z silnikiem diesla o pojemności skokowej 1,6l. Ta jednostka będzie posiadać moc 115KM oraz moment obrotowy na poziomie 270Nm i będzie dostępna wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Zestawienie dostępnych silników:
Silniki benzynowe Pojemność skokowa Układ cylindrów Moc Moment obrotowy
T6 3.0 6 cyl. w rzędzie 304 KM 440 Nm
2.0T 2.0 4 cyl. w rzędzie 203 KM 300 Nm
T5 2.0 4 cyl. w rzędzie 240 KM 320 Nm
T4 1.6 4 cyl. w rzędzie 180 KM 240 Nm
T3 1.6 4 cyl. w rzędzie 150 KM 240 Nm
Silniki wysokoprężne Pojemność skokowa Układ cylindrów Moc Moment obrotowy
D5 2.4 5 cyl. w rzędzie 205 KM 420 Nm
D3 2.0 5 cyl. w rzędzie 163 KM 400 Nm
1.6 D DRIVe 1.6 4 cyl. w rzędzie 115 KM 270 Nm
źródło: Volvo
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.