X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

BMW serii 5 Touring E61, dane techniczne, spalanie

2004-02-17
Strona główna -> BMW -> Serii 5 -> E60 (2003-2009)

Trzecia generacja BMW serii 5 Touring

BMW serii 5 touring trzeciej generacji tworzy nową równowagę pomiędzy sportowym charakterem, komfortem, przestronnym wnętrzem i praktycznością na co dzień.

To eleganckie auto pozwoli idealnie połączyć pracę, życie rodzinne i czas wolny. BMW serii 5 Touring wyposażone jest (standardowo lub na życzenie) we wszystkie innowacje, nowinki techniczne i elementy bezpieczeństwa limuzyny serii 5, takie jak aktywny układ kierowniczy, układ Dynamic Drive, wyświetlacz Head-Up, reflektory adaptacyjne itp. Ponadto, w stosunku do swego poprzednika, wyposażone jest w jeszcze większy i bardziej wszechstronny bagażnik, z komfortowym dostępem poprzez automatycznie otwieraną klapę tylną.


Sportowa elegancja i niepowtarzalna stylistyka
Jego niezwykła sylwetka sprawia, że nowe BMW serii 5 Touring emanuje dynamiką, a jednocześnie spokojem. Stanowi indywidualną i elegancką interpretację nowego języka kształtów BMW. Dlatego, pomimo dużych rozmiarów, sprawia wrażenie lekkości, a jednocześnie wydaje się silniejsze i bardziej wyraziste niż jego poprzednik.


Linia boczna, biegnąca od maski silnika aż po lampy tylne, podkreśla elegancki charakter, na który składa się również lekko opadająca do tyłu linia dachu, przypominająca wyglądem coupé. Sportowe ambicje nowego BMW serii 5 Touring widać również po wyglądzie tyłu auta, który świadomie cytuje elementy stylistyczne limuzyny. Przemieszczenie szczeliny klapy tylnej na ścianę boczną optycznie poszerza tył, dzięki czemu przypomina on raczej samochód sportowy niż touring. Nowe BMW serii 5 Touring to klasyczne BMW serii 5, które dzięki swej wszechstronności i funkcjonalności spełnia najwyższe wymagania i pozwala połączyć pracę, „życie rodzinne” i czas wolny.


Debiut z czterema wersjami silników
Nowe BMW serii 5 Touring wchodzi na rynek w wersjach 525i i 545i oraz 525d i 530d. Z wyjątkiem znanego już z poprzedniego modelu 2,4-litrowego rzędowego silnika benzynowego z układem Bi-VANOS w BMW 525i, pozostałe trzy silniki są nowością w BMW serii 5 Touring i odznaczają się wyraźnie wyższymi wartościami mocy, momentu obrotowego, a tym samym i osiągów. Modele 520i i 530i zostaną wprowadzone na rynek wiosną 2005 r.


Nowy sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,5 l, z turbiną o zmiennej geometrii i systemem wtryskiwania Common Rail najnowszej generacji, osiąga teraz moc 130 kW (177 KM) z pojemności 2497 cm3 i oferuje potężny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 2000 do 2750 obr./min. W porównaniu z jego poprzednikiem oznacza to wzrost mocy o 10 kW/14 KM i moment obrotowy większy o 50 Nm. Model 525d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 (8,5)* sekundy, a w cyklu pomiarowym UE zużywa tylko 7,0 (8,0) litrów paliwa na 100 kilometrów. Prędkość maksymalna wynosi 225 (222) km/h.


* Wartości w nawiasach odnoszą się do pojazdów z automatyczną skrzynią biegów.


Potężny, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3 l, osiągający 160 kW (218 KM) i imponujący moment obrotowy 500 Nm w zakresie od 2000 do 2750 obr./min., znany jest już z limuzyny serii 5 i serii 7. Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym tylko 7,2 (8,0) l model 530d Touring przyspiesza od 0 do 100 km/h w jedyne 7,2 (7,4) sekundy i osiąga prędkość maksymalną 242 (240) km/h.


Już w wyposażeniu standardowym: norma Euro 4 i filtr cząsteczek stałych w modelach 525d i 530d
Oba silniki wysokoprężne wyposażone są standardowo w nowo skonstruowany przez firmę BMW filtr cząsteczek stałych, który razem z dodatkowymi innowacjami w silniku sprawia, że modele te, podobnie jak odpowiednie modele limuzyny serii 5, już teraz spełniają wymogi normy emisji spalin Euro 4, obowiązującej dopiero od roku 2005. Dzięki powłoce katalitycznej ten innowacyjny system nie wymaga stosowania dodatków do paliwa i regeneruje się automatycznie. Dla klientów oznacza to dłuższą żywotność filtra cząsteczek stałych bez dodatkowej konserwacji, zmniejszenia mocy silnika czy wzrostu zużycia paliwa.


Silnik 525i z układem Bi-VANOS, o pojemności 2,5 l, mocy 141 kW (192 KM) i momencie obrotowym 245 Nm przy 3500 obr./min. reprezentuje „złoty środek” wśród sześciocylindrowych silników benzynowych – dynamiczny i spokojnie pracujący, silny i ekonomiczny zarazem. BMW 525i Touring przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 (8,8) sekundy, osiąga prędkość maksymalną 232 (229) km/h, a w cyklu pomiarowym UE zużywa 9,9 (10,3) l na 100 kilometrów.


Model luksusowy z supernowoczesnym silnikiem ośmiocylindrowym
Ośmiocylindrowy, aluminiowy silnik o pojemności 4,4 l z układem Valvetronic, Bi-VANOS i w pełni regulowanym układem ssącym to absolutny hit wśród silników serii 5. Jego moc 245 kW (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 450 Nm pozwalają BMW 545i Touring uzyskać osiągi prawdziwego samochodu sportowego i katapultują go od 0 do 100 km/h w 5,9 (6,0) sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h, a średnie zużycie w cyklu pomiarowym UE wypada skromnie, jak na takie osiągi, i wynosi jedynie 11,3 (11,2) l na 100 kilometrów.


Skrzynia sześciobiegowa w wyposażeniu standardowym
Wszystkie modele BMW serii 5 Touring wyposażone są standardowo w sześciobiegową skrzynię ręczną. Na życzenie dostępna jest sześciobiegowa skrzynia automatyczna z funkcją Steptronic, a dla modelu 545i alternatywnie również sportowa sześciobiegowa skrzynia SMG, obsługiwana za pomocą dźwigienek na kierownicy, podobnie jak w Formule 1.


Aluminiowy układ jezdny z regulacją poziomu zawieszenia

Podobnie jak limuzyna serii 5, nowe BMW serii 5 Touring wyposażone jest w układ jezdny wykonany w całości z aluminium; specjalna konstrukcja zespolonej osi tylnej, stworzona specjalnie na potrzeby touringa, zapewnia całkowicie płaską podłogę bagażnika oraz bardzo szeroki bagażnik. Wszystkie modele BMW serii 5 Touring wyposażone są standardowo w automatyczną regulację poziomu zawieszenia poprzez amortyzatory pneumatyczne osi tylnej, dzięki czemu komfort jazdy nie zmienia się niezależnie od stanu załadowania. Na trakcję i dynamikę jazdy korzystnie wpływa też obciążenie osi tylnej wynoszące ok. 52 procent masy pojazdu. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z układem dynamicznej kontroli trakcji (DTC), układem dynamicznej kontroli hamowania (DBC) i układem kontroli hamowania na zakrętach (CBC) uzupełnia wysoki standard bezpieczeństwa aktywnego układu jezdnego BMW serii 5.


Standardowo BMW serii 5 Touring wyposażone jest w 16- lub 17-calowe (545i) obręcze kół ze stopu lekkiego z oponami w rozmiarze 225/55 R 16 lub 225/50 R 17 (545i). W wyposażeniu dodatkowym dostępne są montowane fabrycznie obręcze kół ze stopu lekkiego w technologii run-flat aż do rozmiaru 245/40 R 18.
Doskonałe właściwości idealnie dostrojonego układu jezdnego w BMW serii 5 Touring można zwiększyć już tylko za pomocą innowacyjnych systemów, takich jak aktywny układ kierowniczy czy system minimalizacji przechyłów bocznych Dynamic Drive. Dla kierowców o szczególnie sportowych ambicjach dostępne jest też na życzenie sztywniejsze, obniżone zawieszenie.


Dynamic Drive: doskonałe prowadzenie bez przechyłów bocznych
Dostępny w wyposażeniu dodatkowym system Dynamic Drive przekształca układ jezdny BMW serii 5 Touring z układu klasycznego w aktywny, który w ciągu ułamków sekundy reaguje na aktualną sytuację na drodze. System Dynamic Drive zmienia rozkład i wartość momentów stabilizujących zgodnie z zapotrzebowaniem. Odbywa się to za pomocą podzielonych stabilizatorów osi przedniej i tylnej. Funkcję łącznika pomiędzy obiema częściami pełni napędzany hydraulicznie silniczek. Poprzez ciśnienie hydrauliczne w silniczku mogą one wytworzyć w każdym momencie optymalną siłę stabilizującą na każdym kole, co niemal całkowicie eliminuje przechyły boczne karoserii. Do przyspieszenia bocznego o wartości 0,6 g, którą osiąga się przeważnie tylko przy bardzo sportowym stylu jazdy, karoseria przechyla się jedynie o pół stopnia; w samochodach bez układu Dynamic Drive przechył taki występuje już przy przyspieszeniu bocznym wynoszącym 0,1 g. Pomiędzy 0,6 g a 0,8 g kąt nachylenia wzrasta do 1,3 stopnia. Ten system minimalizacji przechyłów bocznych zapewnia bezpieczne i stabilne prowadzenie pojazdu. Samochód mocno trzyma się drogi i łączy komfort jazdy luksusowej limuzyny, z techniką prowadzenia samochodu sportowego. Gwarantuje to podwójną radość z jazdy poprzez większą dynamikę i komfort.


Aktywny układ kierowniczy:
połączenie zwinności na zakrętach, stabilnego toru jazdy i komfortu
Podobnie zwiększoną radość z jazdy, zwinność, bezpieczeństwo i komfort zapewnia też jedyny w swoim rodzaju aktywny układ kierowniczy z wbudowaną funkcją Servotronic. Układ ten, dostępny w wyposażeniu dodatkowym, zapewnia w BMW serii 5 Touring zawsze optymalne przełożenie układu kierowniczego i odpowiednio dostosowaną siłę kierowania dla każdej prędkości. W zwykłym układzie kierowniczym stosunek skrętu kierownicy do skrętu kół przednich jest niezależny od prędkości jazdy. W przypadku aktywnego układu kierowniczego w kolumnę kierownicy wbudowana jest przekładnia planetarna połączona z silniczkiem nastawczym, który zmienia przełożenie układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Przy niskich prędkościach silniczek nastawczy pracuje zgodnie z kierunkiem obrotu kierownicy i wzmacnia w ten sposób kąt skrętu kół. Przy dużych prędkościach silniczek pracuje w kierunku odwrotnym do obrotów kierownicy i tym samym redukuje kąt skrętu kół.


Dzięki temu na ostrych zakrętach BMW serii 5 Touring jest zwrotne jak nigdy dotąd – teraz można szybko i zwinnie jechać slalomem przy minimalnym nakładzie ruchów kierownicy.
Przy dużych prędkościach mniej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego sprawia, że auto porusza się jak po szynach.


Ponadto aktywny układ kierowniczy BMW zwiększa bezpieczeństwo. Na krętych odcinkach drogi kierowca nie musi prawie wcale przekładać rąk na kierownicy. Pozostają one zawsze w optymalnej pozycji, co pozwala wygodnie obsługiwać przyciski kierownicy wielofunkcyjnej lub dźwigienki skrzyni SMG. Ponadto aktywny układ kierowniczy automatycznie koryguje tendencję do nadsterowności, dzięki czemu wspiera funkcje układu dynamicznej kontroli stabilności w sposób wygodny i nieodczuwalny.


Inna korzyść to znaczne zwiększenie wygody. Podczas parkowania wystarczą niecałe dwa zamiast, jak dotąd, trzech obrotów kierownicą, aby obrócić koła do oporu w przeciwną stronę. Dzięki temu manewrowanie staje się dziecinną igraszką.


Również jazda na autostradzie jest mniej stresująca. Ponieważ przy dużych prędkościach układ zmniejsza kąt skrętu kół, mimowolne małe ruchy kierownicy, wynikające na przykład z nierówności nawierzchni, mniej wpływają na tor jazdy. Podczas szybkiego wchodzenia w zakręt na autostradzie łatwiej jest dozować skręt kierownicy, przez co samochód porusza się spokojniej. Ewentualne niebezpieczeństwo zbyt gwałtownej reakcji poprzez szarpnięcie kierownicy – na przykład w razie nagłego pojawienia się przeszkody – jest dzięki temu mniejsze. Aktywny układ kierowniczy firmy BMW to światowa nowość, stanowiąca optymalne połączenie zwinności na zakrętach, stabilnego toru jazdy, komfortu i bezpieczeństwa.


Technologia run-flat i sygnalizacja uszkodzenia opony:

bezpieczeństwo w przypadku nagłej lub powolnej utraty ciśnienia
Bezpieczeństwo jazdy BMW serii 5 Touring dodatkowo podnoszą opony typu run-flat, które dołączane są do prawie wszystkich obręczy kół ze stopu lekkiego dostępnych w wyposażeniu dodatkowym. Nawet po całkowitej utracie ciśnienia w oponach pozwalają one przejechać co najmniej 150 km z prędkością maksymalną 80 km/h.
Zmiana koła na poboczu nie jest konieczna – jest to szczególnie cenne w ciemności, podczas deszczu lub w miejscach o złej widoczności. Wszystkie modele BMW serii 5 Touring wyposażone są standardowo w sygnalizację uszkodzenia opony, która stale monitoruje ciśnienie w oponach podczas jazdy, sygnalizując ewentualny spadek ciśnienia optycznie i akustycznie.


Bagażnik: większy, bardziej wszechstronny i łatwiej dostępny

Podczas otwierania klapy tylnej BMW serii 5 Touring nie trzeba już brudzić rąk: wystarczy nacisnąć przycisk w kluczyku, a klapa otwiera i zamyka się automatycznie (wyposażenie dodatkowe). Podczas otwierania klapy bagażnika lub tylnej szyby również osłona przestrzeni bagażowej przesuwa się do góry po szynach w słupku tylnym, co umożliwia wygodny załadunek i wyładunek bez dodatkowych czynności. Podobnie jak w innych touringach marki BMW, tylna szyba otwiera się oddzielnie w celu wkładania i wyjmowania mniejszych przedmiotów.


Bagażnik ma całkowicie płaską podłogę i pojemność od 500 (535) l do 1615 (1650) l przy złożonym oparciu kanapy i załadowaniu aż po dach. Jest to o 90 (125) l więcej niż w poprzednim modelu (wartości w nawiasach dotyczą samochodów bez koła dojazdowego z oponami typu run-flat).


Podczas podróży rodzinnych bagażnik bez problemu pomieści dwie duże i dwie średnie walizki z twardego materiału i dwie torby podróżne. Zamiast tego można też załadować cztery 46-calowe torby golfowe.
Zamykana podłoga bagażnika jest podnoszona, a dzięki amortyzatorom pneumatycznym, pozostaje w górze – podobnie jak maska silnika – tak długo, aż zostanie ręcznie opuszczona. Pod podłogą bagażnika kryje się schowek z przestawianymi przegródkami na drobne przedmioty. Pod nim znajduje się koło dojazdowe lub dodatkowy schowek o pojemności 35 l, w przypadku gdy BMW serii 5 Touring wyposażone jest w opony typu run-flat (wyposażenie dodatkowe). Ponadto przechowywany jest tu dostępny w wyposażeniu dodatkowym hak holowniczy, który można w razie potrzeby łatwo zamontować.


Standardowo bagażnik wyposażony jest w osłonę przestrzeni bagażowej, siatkę oddzielającą, cztery zaczepy do mocowania bagażu i gniazdko, służące na przykład do podłączenia elektrycznej lodówki. Na życzenie dostępny jest dodatkowy pakiet schowków z podzieloną podłogą bagażnika, składanymi przegródkami, zapobiegającymi przewracaniu się toreb, elastycznymi taśmami mocującymi w bocznych ścianach bagażnika i uchwytami wielofunkcyjnymi, na przykład do zawieszania toreb plastikowych o wadze do 10 kilogramów. Siedzisko kanapy dzielone jest w stosunku 60:40, a na życzenie wyposażone w system załadunkowy z rękawem na narty. W wyposażeniu dodatkowym dostępny jest również reling dachowy, umożliwiający łatwe mocowanie skrzyń na bagaż lub bagażników dachowych do 100 kg maksymalnego obciążenia dachu.


Lekka konstrukcja: więcej miejsca, większa wygoda, mniejsza masa
Daje się to odczuć już w momencie wsiadania: szlachetne materiały w pięciu wariantach wyposażenia i czterech zestawieniach kolorystycznych, najwyższa jakość wykończenia i doskonały komfort, na przykład nowa, szczególnie cicha klimatyzacja automatyczna z automatycznym zamykaniem obiegu powietrza i adaptacyjną regulacją wilgotności powietrza, a na życzenie także fotele komfortowe z regulowaną szerokością oparcia, regulowanym szczytem oparcia, regulowaną długością siedziska i wentylacją. Jeszcze nigdy wnętrze BMW serii 5 Touring nie było tak jasne i przestronne, ponieważ w wyposażeniu dodatkowym dostępny jest znany już z modelu X3 dwuczęściowy, panoramiczny szklany dach o powierzchni 0,68 m2, gwarantujący również pasażerom z tyłu świetną widoczność; gdy dach jest otwarty, w BMW serii 5 Touring można poczuć się prawie jak w kabriolecie. Ponadto nowe BMW serii 5 Touring jest znacznie większe od swego poprzednika – na długość o 38 mm, na szerokość o 46 mm, a na wysokość o 23 mm. Oto imponujące wymiary nowego touringa: 4,84 m długości, 1,85 m szerokości i 1,49 m wysokości. Jednak z zewnątrz zwiększone wymiary nie rzucają się w oczy. Krótkie zwisy i duże, szeroko rozstawione koła nadają samochodowi elegancki i dynamiczny wygląd. Większe wymiary dają się odczuć przede wszystkim we wnętrzu: pasażerowie mają więcej miejsca nad głową i po bokach, a pasażerowie z tyłu mają o całe 4 cm więcej miejsca na nogi. Pomimo zwiększenia zewnętrznych i wewnętrznych wymiarów, a także zabezpieczeń pasywnych, masa auta nie wzrosła, a dzięki innowacyjnej aluminiowo-stalowej karoserii – zastosowanej również w limuzynie – nawet zmalała: zależnie od modelu i wyposażenia nawet o 50 kg.

 


System obsługi iDrive z funkcją sterowania głosem:
touring, który dosłownie słucha kierowcy. We wnętrzu auta  kierowca znajdzie przejrzysty, uporządkowany kokpit. Podobnie jak limuzyna serii 5, nowy touring serii 5 wyposażony jest w nowatorską koncepcję obsługi iDrive. Przewiduje ona minimalną liczbę niezbędnych elementów obsługi. Ograniczenie się do tego, co najważniejsze, pozwala kierowcy skupić się na prowadzeniu i radości z jazdy. Większość elementów obsługi istotnych dla prowadzenia pojazdu umieszczono bezpośrednio na i wokół kierownicy wielofunkcyjnej, dostępnej w wyposażeniu standardowym. Wiele spośród funkcji komfortowych kierowca może obsługiwać za pomocą kontrolera – specjalnego, doskonale leżącego w dłoni pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej.
Menu i informacje ukazują się na wyświetlaczu kontrolnym pośrodku tablicy rozdzielczej – dużym, 6,5-calowym kolorowym monitorem umieszczonym optymalnie w polu widzenia kierowcy i pasażera. System obsługi ma tak prostą i logiczną strukturę, że kierowca orientuje się intuicyjnie.


Ponadto nowe BMW serii 5 Touring dosłownie słucha poleceń kierowcy. Innowacyjny, rozszerzony system sterowania głosem dostępny jest w połączeniu z systemem nawigacyjnym Professional opartym na DVD (z funkcją wyświetlania mapy), dostępnym w wyposażeniu dodatkowym. Wszystkie istotne funkcje komfortowe systemu iDrive, systemy audio, telefon i system nawigacyjny wraz z określaniem celu podróży itp. można obsługiwać za pomocą poleceń głosowych, bez odwracania wzroku od drogi. Na życzenie w nowym touringu dostępny jest również portal BMW Online, oferujący liczne usługi od wiadomości giełdowych poprzez przewodnik po hotelach i restauracjach aż po informacje o zajętości ponad 2500 parkingów. Wszystkie adresy można przejmować bezpośrednio do systemu nawigacyjnego, a przychodzące wiadomości elektroniczne czy SMS-y odczytywane są przez inteligentny system syntezy mowy „text to speech”.


Tempomat aktywny: zrelaksowana jazda
Jednak nie tylko obsługa pojazdu została znacznie ułatwiona – również sama jazda nowym BMW serii 5 Touring jest jeszcze bardziej komfortowa dzięki innowacyjnym systemom wspomagania. Na życzenie dostępny jest na przykład tempomat aktywny ACC (Active Cruise Control). Za pomocą radaru mierzy on stale odległość od pojazdu poprzedzającego, rejestruje aktualną prędkość jazdy, oblicza na tej podstawie odpowiedni odstęp i utrzymuje go automatycznie. Kierowca wybiera już tylko żądaną prędkość jazdy, na przykład 130 km/h na autostradzie, a resztą zajmują się inteligentne układy elektroniczne. Przy zbliżaniu się do pojazdu jadącego wolniej, znajdującego się na tym samym pasie ruchu, tempomat aktywny redukuje prędkość jazdy. Gdy droga jest znów wolna, samochód przyspiesza do zadanej uprzednio prędkości. W efekcie odstęp od pojazdu poprzedzającego nigdy nie jest ani zbyt duży, ani zbyt mały, przy czym można go ustawić trzystopniowo. Nowe BMW serii 5 Touring harmonijnie dostosowuje się do sytuacji na drodze, mimo że kierowca nie naciska pedału gazu ani hamulca. Jeszcze nigdy jazda w gęstym ruchu ani w kolumnie pojazdów przy zmieniającej się stale prędkości nie była tak łatwa. Tempomat aktywny nie zwalnia jednak kierowcy od odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu. Nie jest on w stanie gwałtownie zahamować i nie reaguje na stojące przeszkody, jak na przykład samochód, który uległ awarii. System ten jedynie odciąża człowieka, ale nie zastępuje go. Mimo to pośrednio przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, ponieważ zrelaksowany kierowca mniej się męczy i może lepiej skupić się na prowadzeniu.


Wyświetlacz Head-Up:
informacje dotyczące jazdy bez odrywania wzroku od drogi. Podobny efekt daje wyświetlacz Head-Up. Pozwala on kierowcy skupić się na ruchu drogowym, a jednocześnie bieżąco odczytywać najważniejsze informacje. Wirtualny obraz wyświetlany jest w sposób optymalny pod względem ergonomii nad przednią krawędzią maski silnika. Jest on równie czytelny w ostrym słońcu, co w nocy, ponieważ automatycznie dostosowuje jasność do warunków otoczenia. Obok aktualnej prędkości można wyświetlać wskazówki nawigacyjne, komunikaty układu Check Control oraz ustawienia tempomatu zwykłego lub aktywnego. Kierowca nie musi już odrywać wzroku od drogi, aby odczytać żądane informacje, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Odczytanie jednego ze wskaźników na tablicy rozdzielczej zajmuje kierowcy całe dwie sekundy. Nowy system wyświetlania minimalizuje ryzyko przeoczenia czegoś ważnego, na przykład nagle zapalających się świateł stop pojazdu poprzedzającego. Ponadto odczytywanie danych z wyświetlacza Head-Up jest przyjemniejsze i mniej męczące niż z tablicy rozdzielczej. Ponieważ obraz pojawia się w odległości ponad dwóch metrów, oczy nie muszą wciąż przestawiać się na różne odległości. Odpada również moment konieczny do przestawienia oczu z jasnej drogi na stosunkowo ciemne wskaźniki wewnątrz pojazdu. Zwiększa to komfort jazdy i ogranicza zmęczenie.


Reflektory adaptacyjne i dwustopniowe światła stop: nowatorskie, bezpieczne oświetlenie. Komfort i bezpieczeństwo jazdy zwiększają również dostępne w wyposażeniu dodatkowym reflektory adaptacyjne, obracające się zgodnie z przebiegiem zakrętu. Kierowca nie musi już skręcać w czarną otchłań. Ruchome reflektory zawsze kierują strumień światła na drogę. Biksenonowe reflektory poruszane są za pomocą dwóch elektrycznych silniczków nastawczych, które obracają reflektory o maksymalnie 15 stopni w lewo lub w prawo, zgodnie z kierunkiem jazdy. Systemem steruje komputer, który na bieżąco analizuje informacje przesyłane z czujników, dotyczące kąta skrętu kierownicy, prędkości oraz przyspieszenia bocznego, a następnie oblicza aktualny promień zakrętu i natychmiast płynnie dostosowuje pozycję reflektorów. W zależności od przebiegu zakrętu pozwala to niemal dwukrotnie zwiększyć widoczność. Przebieg zakrętu widoczny jest lepiej, przez co wcześniej można rozpoznać ewentualne przeszkody. Dzięki reflektorom adaptacyjnym jazda nocna jest nie tylko bezpieczniejsza, ale też znacznie przyjemniejsza i mniej męcząca.


Również z tyłu pojazdu najnowocześniejsza technologia oświetleniowa zwiększa bezpieczeństwo. Nowe BMW serii 5 Touring standardowo wyposażone jest w dwustopniowe światła stop, które są teraz dopuszczone do użycia nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w Europie. W przypadku nagłego hamowania lub zadziałania systemu ABS w światłach włączają się dodatkowe powierzchnie świecące. Pozwala to kierowcom jadącym z tyłu zareagować odpowiednio do sytuacji. Nagłe hamowanie z pełną siłą zostaje natychmiast rozpoznane, co zmniejsza ryzyko najechania na tył pojazdu.


Te innowacyjne systemy wspomagania oraz układ Dynamic Drive, aktywny układ kierowniczy, wyświetlacz Head-Up, inteligentna lekka konstrukcja i potężne silniki ze skrzyniami sześciobiegowymi sprawiają, że BMW serii 5 Touring to nie tylko najbardziej dynamiczny, ale również najwygodniejszy i najbezpieczniejszy touring serii 5 w historii. W fascynujący sposób daje nowe doświadczenie z nowoczesną motoryzacją i reprezentuje nieznany dotąd styl doskonałego prowadzenia. Bogata oferta wyposażenia dodatkowego odpowiada w znacznym stopniu odpowiednim modelom limuzyny serii 5.

 

źródło: BMW

Komentarze



E61 535d 272 konie 2006 r: mam, potwierdzam :-)
2015-02-03 |  21:51:32
Marcin: do: E61 535d 272 konie 2006 r Mam i bardzo udane auto E61 535d 10.2005r
2016-05-25 |  19:09:10