Samochody koncepcyjne BMW Design

Od elektrycznych układów napędowych, przez drzwi otwierane do góry, po nowatorskie materiały nadwozia – koncepty zawsze wybiegają w przyszłość, prezentując wizjonerski potencjał ich twórców. Auta studyjne spełniają też szereg ważnych funkcji; niektóre prezentują potencjał stylistyczny marki, inne pomagają opracować i zaimplementować nowe technologie lub stworzyć ostateczny kształt przyszłego modelu produkcyjnego.

Samochody wizjonerskie.

BMW Vision ConnectedDrive (2011). Majestatyczny koncept nadaje formę najnowocześniejszym technologiom oraz nowatorskim pomysłom, natomiast jego głównym zadaniem jest inteligentne zintegrowanie kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w funkcjach wyświetlacza i sterowania, wyjątkowej koncepcji oświetleniowej oraz dynamicznej stylizacji. Studium koncepcyjne symbolizuje więź pomiędzy kierowcą i pojazdem, dialog pomiędzy kierowcą i pasażerem siedzącym z przodu oraz interakcję wszystkich podróżujących z otoczeniem. Rozbudowany system podzielony na trzy odrębne poziomy świetlne wizualizuje różne funkcjonalne aspekty BMW ConnectedDrive, czyli komfort, bezpieczeństwo oraz systemy informacyjno-rozrywkowe.

BMW 328 Hommage (2011). BMW 328 Hommage, zaprezentowane z okazji siedemdziesiątych piątych urodzin legendarnego samochodu wyścigowego BMW 328, jest nowoczesną interpretacją charakteru i stylu protoplasty. Koncept to przykład na to, jak dziś mogłoby wyglądać BMW 328, gdyby zostało zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii. Nadwozie i wnętrze BMW 328 Hommage zostało w dużej mierze wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP). Materiał ten oferuje najlepsze połączenie niskiej wagi i wysokiej sztywności – jest dużo lżejszy od aluminium i o wiele bardziej od niego wytrzymały. Ekskluzywne aluminiowe nadwozie, oferowane zarówno z matowym, jak i błyszczącym czarnym wykończeniem oraz elementami skórzanymi, łączy się z wnętrzem BMW 328 Hommage wykonanym z CFRP, co doskonale uwidacznia charakter prawdziwego sportowego roadstera sprzed lat.

BMW Vision EfficientDynamics (2009). BMW Vision EfficientDynamics łączy w sobie futurystyczny, aerodynamiczny design nadwozia z wysoką wydajnością paliwową i ekologiczną. We wnętrzu konceptu po raz pierwszy zastosowano technikę warstwową. Dzięki wykorzystaniu zasady „forma podąża za funkcją” w przypadku wszystkich detali wykończeniowych projekt tego modelu niesie ze sobą wyjątkowe wrażenia estetyczne i wywołuje silne emocje. Nadwozie BMW Vision EfficientDynamics ma typowo technologiczny charakter, który zwraca uwagę na lekką konstrukcję oraz aerodynamiczne kształty. Jednocześnie, charakterystyczne dla BMW elementy stylistyczne sygnalizują sportowy potencjał i dużą wydajność auta.

Model studyjny BMW Gina Light (2008). BMW Group Design przedstawiło model studyjny BMW Gina Light w odpowiedzi na debatę dotyczącą cech, które ukształtują motoryzacyjny krajobraz jutra. Pojazd zbudowany jako projekt doświadczalny prezentuje wizję przyszłości motoryzacyjnej powstałą w oparciu o niepowtarzalną filozofię, polegającą na wykorzystaniu dzisiejszych materiałów i procesów produkcyjnych i osadzeniu ich w realiach dalekiej przyszłości. Wszystkie innowacje zaprezentowane w tym modelu skupiają się wokół różnych formy i funkcji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb kierowcy wynikających z danej sytuacji czy podyktowanych bieżącymi warunkami drogowymi. Model Gina Light wyróżnia się poszyciem nadwozia uformowanym niemal bez widocznych połączeń, zawierającym giętkie materiały rozciągnięte na ruchomej strukturze podwozia. Co więcej, poszczególne funkcje pojazdu stają się aktywne tylko wtedy, gdy są potrzebne. Taka nowatorska interpretacja znanej koncepcji funkcjonalno-strukturalnej zmienia sposób, w jaki kierowca integruje się z samochodem. Pozostawienie tylko niezbędnych funkcji oraz możliwość dostosowania się do wymagań kierowcy potęguje emocjonalny charakter modelu, spełniając jednocześnie kluczowe założenie filozofii GINA.

BMW M1 Hommage (2008). Koncept zbudowany w celu uczczenia dwóch protoplastów: BMW M1 (1978) oraz BMW Turbo (1972). BMW M1 Hommage potwierdza zatem przywiązanie marki do historii i demonstruje sposób, w jaki dziedzictwo BMW może zostać przekształcone w nowatorskie pomysły. Pojazd harmonijnie łączy w sobie proporcje i kształty BMW M1 z powierzchniami typowymi dla nowego języka stylistycznego BMW, co tworzy sportowy i poruszający efekt końcowy.

BMW Concept Coupé Mille Miglia (2006). Design modelu BMW Concept Coupé Mille Miglia z 2006 roku to współczesna interpretacja stylu prezentowanego przez legendarne BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé z 1940 roku, łącząca tradycję z nowoczesnością. Samochód koncepcyjny powstał w celu uczczenia umiejętności, sukcesów i wizji pionierów wyścigów samochodowych, natomiast jego nowoczesne nadwozie odzwierciedla ducha dzisiejszych czasów. Stylistyka nadwozia płynnie scala poszczególne elementy konstrukcji – silnik, układ przeniesienia napędu i kabinę pasażerską – tworząc aerodynamiczną i elegancką formę. BMW Concept Coupé jawi się jako dynamiczny pojazd o niecodziennym wyglądzie, zdominowanym przez ostro poprowadzone linie i asymetryczne formy, które dodają temu dwuosobowemu autu specjalnego uroku.

BMW Turbo (1972). BMW Turbo to pierwszy samochód koncepcyjny zbudowany przez firmę BMW. Nowoczesny projekt pierwszego na świecie sportowego samochodu promującego bezpieczeństwo – który nie był tylko bazą testową dla nowych technologii, ale również studium stylistycznym – sygnalizował zupełnie nowe podejście do toczącej się w tym czasie debaty na temat ochrony podróżujących. W BMW Turbo pasażerowie stanowili centralną część konstrukcji pojazdu dzięki innowacyjnemu podejściu konstruktorów do fundamentalnej koncepcji nowoczesnego samochodu. Potwierdzeniem wysokich standardów bezpieczeństwa były takie atrybuty, jak dobra widoczność we wszystkich kierunkach – starano się uniknąć „martwych pól” – oraz rzucający się w oczy metaliczny lakier nadwozia Spectral Diamond Red. Elementy z zakresu bezpieczeństwa zaprezentowane w BMW Turbo z czasem pojawiły się w samochodach produkcyjnych BMW; wśród nich znalazł się kokpit zorientowany na kierowcę. Ten rewolucyjny samochód koncepcyjny zawierał wiele innowacji, które dziś są standardem, łącznie z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Jednakże pasy bezpieczeństwa zastosowane w BMW Turbo miały dodatkową funkcję – zamykały obwód stacyjki, przez co BMW Turbo można było uruchomić wyłącznie po zapięciu pasów.

Koncepty przedprodukcyjne.

BMW Concept serii 4 Coupé (2012). BMW Concept serii 4 Coupé niesie dodatkowe pokłady sportowego i ekskluzywnego charakteru, przez co wyraźnie odróżnia się od modeli serii 3. Dynamiczny pas przedni konceptu tworzą ostre kontury i złożone powierzchnie. Elementem wyróżniającym się w przedniej części nadwozia, oprócz typowej dla BMW osłony chłodnicy w kształcie nerki oraz podwójnych zaokrąglonych reflektorów, jest duży wlot powietrza w dolnym spoilerze. Atletyczna i elegancka boczna część pojazdu nawiązuje do proporcji i wydłużonej sylwetki klasycznych modeli BMW.

BMW Concept Active Tourer (2012). Koncepcyjne BMW Concept Active Tourer o harmonijnych proporcjach wyróżnia się sportową elegancją, potwierdzając jednocześnie, że kompaktowe rozmiary, funkcjonalność oraz wszechstronność mogą iść w parze z dynamiczną stylizacją. Model hybrydowy typu plug-in został wyposażony w typowy dla BMW, pełen wyrazu przedni pas nadwozia, natomiast tylna część pojazdu emanuje sportową elegancją. W widoku bocznym wzrok przyciąga przede wszystkim rozciągnięta sylwetka, natomiast jej kształt, nawiązujący do klina, dodaje BMW Concept Active Tourer dynamicznego wyglądu nawet wtedy, gdy samochód nie jest w ruchu. Takich proporcji próżno szukać w konkurencyjnych autach tej klasy.

BMW Zagato Coupé (2012). BMW Zagato Coupé to typowe BMW widziane oczami włoskiej firmy Zagato, specjalizującej się w budowie nadwozi samochodowych. Stylistyka Zagato scala cechy typowe dla konstrukcji obu firm, tworząc rasowe coupé naładowane emocjami. Graficzne przedstawienie rozkładu masy w pojeździe dodaje mu osobowości i przywodzi na myśl słynne konstrukcje Zagato. Z kolei powierzchnie nadwozia wykończono w stylu typowym dla BMW.

BMW Zagato Roadster (2012). BMW Zagato Roadster to eleganckie wcielenie BMW Zagato Coupé, Koncept jest niezwykle trójwymiarowy, szeroki i odznacza się masywnie wyprofilowanym przodem. Przednia sekcja została dynamicznie pochylona i osadzona blisko nawierzchni, co tworzy obraz zwinnego auta, gotowego do „skoku”. Wyraźnie zaznaczony podział nadwozia na poszczególne sekcje, wraz z przyciągającym wzrok tyłem BMW Zagato Roadster, stworzonym w duchu języka stylistycznego BMW, tworzy atmosferę dynamicznego atletyzmu wokół całego pojazdu.

BMW Concept Gran Coupé (2010). BMW Concept Gran Coupé to połączenie luksusu i elegancji z wyjątkową dynamiką. Pojazd studyjny łączy w sobie sportowy charakter sedana oraz komfort klasycznego Gran Turismo, tworząc mieszankę najlepszych cech estetycznych BMW.

BMW Concept serii 6 Coupé (2010). BMW Concept serii 6 Coupé to sportowy samochód dla koneserów piękna, którzy cenią luksus i przełomowe technologie. Koncept symbolizuje pasję zespołu projektantów BMW, znajdującą odzwierciedlenie w estetycznej stylizacji i dynamicznych osiągach. Nadwozie zawiera elementy nacechowane sportowo, jak i emanujące elegancją, natomiast muskularne proporcje i precyzyjnie poprowadzone linie dają wrażenie przyspieszania jeszcze przed wprawieniem kół w ruch.

BMW Concept serii 5 Gran Turismo (2009). BMW Concept serii 5 Gran Turismo łączy w sobie elegancję, przestronność i adaptacyjność. Atrybuty typowe dla prestiżowego sedana, nowoczesnego i wszechstronnego auta typu SAV (Sports Activity Vehicle) oraz klasycznego Gran Turismo posłużyły do stworzenia emocjonującej konstrukcji, która nie ma swojego odpowiednika w świecie motoryzacji. BMW Concept serii 5 Gran Turismo kusi luksusem i demonstruje kunszt projektantów wyrażony w detalach poruszających wszystkie zmysły.

BMW Concept X1 (2008). W przypadku BMW Concept X1 projektanci zawarli klasyczne cechy i język stylistyczny modeli BMW X w pojeździe nowej klasy. Wyrafinowanie, zwinność, wszechstronność i jakość premium – wszystko to zostało odzwierciedlone w charakterze konceptu. Jako innowacyjny pojazd kompaktowego segmentu premium, BMW Concept X1 na nowo definiuje standardy w zakresie elegancji, wyrafinowania i funkcjonalności.

BMW Concept CS (2007). BMW Concept CS to wizja czterodrzwiowego samochodu, który łączy w sobie prestiż luksusowego Gran Turismo z fascynującym urokiem sportowego samochodu o wysokich osiągach. Ekspresyjny design, wyselekcjonowane materiały i wysoka jakość wykonania świadczą o dążeniu do perfekcji. Wnętrze konceptu potęguje atmosferę luksusu uzupełnionego klasycznym stylem.

BMW Concept X6 (2007). Ten przedprodukcyjny samochód koncepcyjny jest pierwszym na świecie autem typu SAC (Sports Activity Coupé). Koncept prezentuje wizję BMW scalającą cechy modeli BMW X z atrybutami typowymi dla samochodów sportowych, przy zachowaniu eleganckiego charakteru, z którego słyną samochody BMW.

BMW Concept serii 1 tii (2007). Studium stylistyczne skupione wyłącznie na wyścigach motorowych. Samochód zbudowany w oparciu o BMW serii 1 Coupé wpisuje się w tradycję tworzenia kompaktowych, lekkich i sportowych aut coupé produkcji BMW i może być postrzegany jako nowoczesna interpretacja klasycznych cech wyznawanych przez niemiecką markę.

BMW Concept Z4 Coupé (2005). BMW Concept Z4 Coupé zostało stworzone z myślą o kierowcach ze sportowym „zacięciem”, którzy cenią wysokie osiągi, dlatego samochód zapewnia podróżującym uczucie przebywania tuż nad nawierzchnią, co potęguje radość z jazdy. Majestatyczne linie BMW Concept Z4 Coupé zostały podkreślone wklęsłymi i wypukłymi powierzchniami, które idealnie ze sobą współgrają. Taki projekt dodaje nadwoziu wyjątkowego charakteru oraz dynamiki widocznej nawet wtedy, gdy samochód nie jest w ruchu.

BMW xActivity (2003). Ten koncepcyjny SAV demonstruje połączenie w konstrukcji jednego pojazdu sportowej dynamiki jezdnej oraz przyjemności z podróżowania z otwartym dachem. BMW xActivity, zaprojektowane jako „kabriolet o konstrukcji ramowej”, odznacza się charakterystyczną strukturą dachu i zawiera wiele elementów zapewniających dużą przyjemność z jazdy, a także detale demonstrujące ponadprzeciętną funkcjonalność pojazdu.

BMW Concept Study CS1 (2002). Koncepcyjne BMW Concept Study CS1 przedstawia wizję przyszłego „niewielkiego” modelu BMW. Elementem determinującym styl tego czteromiejscowego studyjnego kabrioletu jest swoista więź tworzona przez eleganckie i lekkie nadwozie oraz dynamicznie narysowane linie. Z kolei szeroki pas boczny, wyprofilowane boczne progi świadczą o solidności konstrukcji i zapowiadają wysokie osiągi.

BMW X Coupé (2001). BMW X Coupé to źródło kreatywnej inspiracji oraz zapowiedź kierunku stylistycznego, który obierze BMW w XXI wieku. Poprzez scalenie elementów coupé oraz auta typu cross-country, koncept prezentuje nowatorską wizję designerską. Kreatywna energia drzemiąca w BMW X Coupé znajduje ujście w ekspresyjnie wyprofilowanych panelach nadwozia, których jakość spełnia wysokie standardy obowiązujące w BMW do dziś. Zastosowanie asymetrycznych detali w nadwoziu oraz śmiałych zabiegów projektanckich w ascetycznym wnętrzu ma na celu złamanie obowiązujących konwencji designerskich.

BMW Z9 Convertible (2000). Projekt BMW Z9 Convertible skupia się przede wszystkim wokół wnętrza, które ma ułatwiać podróżowanie i pozwolić kierowcy skoncentrować się na wykonywaniu podstawowych zadań poprzez wykorzystanie technologii iDrive. Z kolei w nadwoziu pojazdu dominują wydatne powierzchnie, tworzące obraz typowego BMW, a także proste stylistycznie formy, podkreślające przeznaczenie auta.

BMW Z9 Gran Turismo (1999).Koncept BMW Z9 Gran Turismo ma wyznaczać kierunek rozwoju wzornictwa motoryzacyjnego w XXI wieku. Przejrzystość, dynamika i technologia, która dzięki zastosowaniu BMW iDrive ponownie definiuje pojęcie ergonomiki w projektowaniu samochodów, znajduje wspólny mianownik w BMW Z9 Gran Turismo.

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *