X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Rosnące ceny samochodów używanych i nowych

Rosnące ceny samochodów używanych i nowych

Wzrost cen aut nie jest nietypowym zjawiskiem - obserwujemy je bowiem już od dawna. W ciągu ostatnich dwóch lat jednak znacznie się ono zintensyfikowało.

Niektóre modele drożeją nawet dwa razy szybciej niż wcześniej. Jakie są główne przyczyny tego niespodziewanego wzrostu cen? W jakim tempie ów zjawisko postępuje? Jak bardzo już zdążyły wzrosnąć ceny najpopularniejszych aut w Polsce i które z nich mogą zdrożeć jeszcze bardziej?

 



Co powoduje podwyżkę cen samochodów?

Jest kilka głównych czynników, które mają wpływ na wzrost cen samochodów - nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy. Jednym z najważniejszych jest załamanie sprzedaży aut na rynku europejskim - największe od 2013 roku. Druga kwestia to po prostu postępująca inflacja. Produkcja, transport i praca stają się coraz droższe. Naturalnie więc rosną też ceny pojazdów.

W tym wszystkim nie pomagają również problemy z zaopatrzeniem fabryk w komponenty spowodowane pandemią Covid-19. Powodują one przestój w produkcji, w wyniku czego na rynku panuje deficyt - firmy motoryzacyjne zaś ograniczają straty poprzez stopniową podwyżkę cen.

Nowe normy emisji spalin i pandemia koronawirusa

Pandemia koronawirusa wywróciła światową gospodarkę do góry nogami - w tym również rynek motoryzacyjny. Praktycznie z dnia na dzień popyt na nowe i używany samochody mocno się zmniejszył, przez co nastąpił praktycznie zastój jakiejkolwiek sprzedaży. Im dłużej natomiast rynek jest zamrożony, tym bardziej potęguje to skok cen w chwili jego odmrożenia.

Ostatnią kwestią jest nowa norma emisji spalin, która od początku 2021 roku została ograniczona do 95g CO2/km. O ile jednak sama norma mogłaby nie być jeszcze tak dotkliwa, to restrykcje z nią związane już dają producentom “popalić”. Za każdy gram powyżej normy są oni bowiem zmuszeni zapłacić 95 Euro. Kara naliczana jest od każdego sprzedanego samochodu. W związku z tym, że średnia emisja dwutlenku węgla w samochodach zarejestrowanych dwa lata temu przekracza normę o niemal 30g, oznaczałoby to konieczność zapłaty ponad 2,5 tys. Euro za każdy samochód, który trafił do sprzedaży.

Dla producentów oznacza to wręcz gigantyczne koszty, które niestety będą zmuszeni ponieść klienci, kupujący nowe auta w salonie. Tak restrykcyjna norma wymaga również znacznie bardziej zaawansowanej technologii, co przekłada się na większe koszty produkcji. To zaś - po raz kolejny - przyczyni się do wzrostu cen samochodów w całej Europie.

Jak szybko drożeją nowe i używane samochody?

Ceny nowych aut z salonów w 2019 roku były średnio o ok. 4% wyższe, niż rok wcześniej. Z kolei na przełomie lat 2019/2020 średnie ceny skoczyły aż o ponad 10%. Daje to ponad dwukrotną intensyfikację wzrostu cen. Niestety - nie dotyczy to jedynie samochodów z klasy premium (chociaż ich przede wszystkim), ale wszystkich pozostałych segmentów.

Przykładowo - bardzo popularna swego czasu Skoda Octavia, której cena była osiągalna dla większości mieszkańców w Polsce. Dzisiaj za w miarę dobrze wyposażony model tego samochodu zapłacimy ponad 100 tys. Złotych.

Niestety nie lepiej to wygląda na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Po pierwsze - ilość ofert sprzedaży aut u dealerów i w komisach znacznie zmalała. W porównaniu z 2020 rokiem ten spadek sięgnął ponad 80 tysięcy. Z kolei ceny wzrosły (nieco mniej, niż w przypadku nowych aut) średnio o 3,4 tys. - co i tak w skali roku stanowi bardzo duży skok. Jego tempo jest ponad dwukrotnie większe niż w ciągu ubiegłej dekady.

O ile podrożały najpopularniejsze modele w Polsce?

Wzrosły również ceny najpopularniejszych aut w Polsce, co dla wielu osób może oznaczać konieczność zakupu samochodu niższej klasy lub “z drugiej ręki”. Wśród najpopularniejszych modeli znajdują się między innymi:

  • Skoda Octavia - średnia ważona ceny w 2020 r. to 104 tys. (wzrost o 4,7%)

  • Toyota Corolla - średnia ważona ceny w 2020 r. to 99 tys. (wzrost o 4,2%)

  • Toyota Yaris - średnia ważona ceny w 2020 r. to 62 tys. (wzrost o 2,9%)

Inne popularne modele samochodów, takie jak Dacia Duster, Skoda Fabia czy Renault Clio podrożały o ponad 5%. W 2021 roku średni wzrost cen jest jeszcze wyższy - oscyluje bowiem w przedziale 6-8%. W porównaniu z rokiem 2015 różnica w cenach najczęściej kupowanych aut wyniosła ponad 30%, co stanowi wręcz gigantyczny przeskok.

Ten trend jest bardzo niebezpieczny, ponieważ znacznie ogranicza dostępność aut dla osób gorzej zarabiających. Nawet jeśli uwzględnimy średnią pensję mieszkańca Polski (w 2021 roku przekraczającą 4 tys.) to zakup nowego samochodu ze średniej półki cenowej oznacza wydatek o równowartości 29. pensji. W praktyce oznacza to konieczność odkładania przez wiele lat, jeśli nie chcemy uciekać się do zaciągnięcia kredytu lub zakupu ratalnego.

Ceny aut 2021 - będzie jeszcze drożej?

Bardzo prawdopodobne, że tempo wzrostu cen aut na rynku europejskim w końcu znacznie zmaleje. Trudno jednak stwierdzić, czy nastąpi to w 2021 roku - najprawdopodobniej nie. Wynika to przede wszystkim z dość trudnego okresu dla branży motoryzacyjnej. Producenci muszą na nowo adaptować się do rynku, opracowywać nowe rozwiązania i szukać oszczędności. Dopiero, gdy to się skończy, będzie można mówić o normalizacji cen aut.


Chcesz szybko sprzedać auto? Skontaktuj się z firmą skupautpoznan.pl i uzyskaj darmową wycenę!

Komentarze