Renault Grand Scenic – silniki

Koszty ich użytkowania są o 20 do 30% niższe w porównaniu do poprzednich generacji. Poddane gruntownym modyfikacjom silniki dCi i TCe stanowią udane połączenie niskiego zużycia paliwa i przyjemności prowadzenia. Dysponują wystarczającym zapasem momentu obrotowego i mocy w każdej sytuacji, w szerokim przedziale prędkości obrotowych i to już od najniższych obrotów.

Silniki dCi. Dzięki szerokiej gamie silników wysokoprężnych (w zależności od kraju): 1.5 dCi 105, 1.5 dCi 110 z filtrem cząstek stałych FAP, 1.9 dCi 130 z filtrem lub bez filtra FAP, 2.0 dCi 150 z filtrem FAP i automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 dCi 160 z filtrem FAP i mechaniczną skrzynią biegów, Nowy Grand Scenic może poszczycić się jednostkami napędowymi oferującymi najnowocześniejsze rozwiązania techniczne o najlepszym na rynku stosunku osiągów do zużycia paliwa.

Silnik 1.5 dCi 105 i 1.5 dCi 110  z filtrem cząstek stałych FAP: 136 g CO2/km (dostępny w zależności od kraju). Silnik wysokoprężny 1.5 l cieszy się powszechnym uznaniem z racji niskiego zużycia paliwa i dużej przyjemności prowadzenia. Ta jednostka o pojemności skokowej 1 461 cm3 dostępna jest w 2 różniących się mocą wersjach. Wersja o mocy 105 KM została uzupełniona o nową wersję 1.5 dCi 110 wyposażoną w filtr cząstek stałych. Obie jednostki wyróżniają się niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji CO2 oznaczonym znakiem Renault eco2


–    134 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 5-miejscowego  1.5 dCi 105;
–    135 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 7-miejscowego 1.5 dCi 105;
–    136 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 5-miejscowego 1.5 dCi 110 FAP;
–    138 g CO2/km w przypadku Grand Scenica 7-miejscowego 1.5 dCi 110 FAP.

 

Silnik 1.5 dCi 110, przewidziany do wprowadzenia do oferty już tego lata i dostosowany do zasilania biodieslem (B30), spełnia wymagania przyszłej normy Euro 5 dzięki wyposażeniu w filtr cząstek stałych. Zupełnie niewyczuwalna dla użytkownika regeneracja filtra odbywa się dzięki zainstalowanemu w układzie wydechowym dodatkowemu wtryskiwaczowi. Ta chroniona trzydziestoma patentami technologia, zwana „technologią piątego wtryskiwacza” przyczynia się do obniżenia kosztów przeglądów.


Ciesząca się dużym uznaniem z powodu swojej sprawności i cichej pracy jednostka wyróżnia się dużą dynamiką już od najniższych obrotów dzięki optymalizacji parametrów spalania (5 wtrysków na cykl) i odpowiednio dostosowanemu sterowaniu turbosprężarką. Silnik 1.5 dCi 110 FAP dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 240 Nm przy 1750 obr./min. Homologowane zużycie paliwa Nowego Grand Scenica w cyklu mieszanym wynosi 5,2 l/ 100 km, co odpowiada jednemu z najlepszych na rynku stosunkowi osiągów do zużycia paliwa. W połączeniu z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów, silnik ten zapewnia bardzo wysoki poziom przyjemności jazdy. Pod względem kosztów użytkowania i obsługi technicznej, silnik 1.5 dCi 110 FAP plasuje się na jednym z czołowych miejsc w swojej kategorii.

Długość przebiegów między kolejnymi wymianami oleju wynosi 30 000 km (lub co 2 lata) a żywotność filtra oleju napędowego jest obliczona na około 60 000 km. Wymiana paska rozrządu jest przewidziana co 100 000 km, a filtr cząstek stałych posiada gwarancję for life.

Silnik 1.9 dCi 130. W celu doprowadzenia do zgodności z wymaganiami normy Euro 5, silnik 1.9 dCi 130, montowany obecnie w gamie Megane, poddany został dogłębnym modyfikacjom. W połączeniu z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów, wyposażony w tę jednostkę Nowy Grand Scenic wyróżnia się niezwykle niskim zużyciem paliwa, wynoszącym 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym.

CZYTAJ DALEJ  Fabia Facelift - czas na zmiany


Ta jednostka o pojemności skokowej 1 870 cm3 rozwija maksymalną moc 130 KM (96 kW) przy
3 750 obr./min oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 300 Nm już przy 1750 obr./min. Nowe parametry uzyskano dzięki przeprojektowaniu turbiny o zmiennej geometrii. Modyfikacje te wpłynęły na poprawę czasu reakcji, co prowadzi bezpośrednio do uzyskania większej mocy w krótszym czasie. Końcówki wtryskiwaczy posiadają 7 otworów (zamiast 6, jak poprzednio) i umożliwiają drobniejsze i dokładniejsze rozpylenie cząsteczek paliwa.

 

I wreszcie obecność katalitycznego filtra cząstek stałych (z regeneracją w procesie spalania) oraz wprowadzenie nowego typu chłodzonego zaworu EGR pozwoliło spełnić wymagania przyszłej normy Euro 5.


Wprowadzone modyfikacje techniczne poprawiają właściwości dynamiczne i parametry akustyczne Nowego Grand Scenica przy równoczesnej optymalizacji zużycia paliwa. Zaskakująco mocny i cichy silnik 1.9 dCi 130 jest również przyjazny dla środowiska – emituje zaledwie 145 g CO2/km w przypadku wersji 5-miejscowej i 149 g CO2/ km w przypadku wersji 7-miejscowej.
Udoskonalenia te pozwoliły również obniżyć koszty użytkowania i obsługi technicznej. Długość przebiegów między kolejnymi wymianami oleju została zwiększona do 30 000 km (lub co 2 lata),
a wymiana paska rozrządu jest przewidziana co 160 000 km (zamiast co 120 000 km, jak poprzednio).

Silnik 2.0 dCi 160 z mechaniczną skrzynią biegów i silnik 2.0 dCi 150 z automatyczną skrzynią biegów (dostępny w zależności od kraju). Nowy Grand Scenic jest również oferowany ze świetnie znanym silnikiem 2.0 dCi opracowanym w ramach Aliansu Renault-Nissan. W połączeniu z automatyczną, 6-biegową – samoczynnie dostosowującą się do parametrów jazdy – skrzynią biegów lub z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów, silnik ten rozwija maksymalną moc odpowiednio 150 i 160 KM. Jest wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (z regeneracją w procesie spalania), którego zaletą jest brak konieczności stosowania jakichkolwiek dodatków.

 

Nowy Grand Scenic 2.0 dCi 150 z automatyczną skrzynią biegów (w zależności od kraju) zapewnia wyjątkową przyjemność prowadzenia dzięki wysokiemu komfortowi użytkowania, płynnej zmianie biegów i elastycznej pracy. Wyróżniające się wysokimi osiągami, ciche i przyjazne dla środowiska silniki 2.0 dCi 150 i 2.0 dCi 160 charakteryzują się również jednym z najwyższych stopni sprawności, osiągając odpowiednio moc 150 KM (110 kW) przy 4 000 obr./min w przypadku dCi 150 oraz 160 KM (118kW) przy 3 750 obr./min w przypadku dCi 160. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu, wynoszącemu 360 Nm w przypadku dCi 150 i 380 Nm w przypadku dCi 160, dostępnemu już przy 2 000 obr./min, silnik ten charakteryzuje się niezwykle szybkim i płynnym wchodzeniem na obroty aż do poziomu 5 000 obr./min.
Listwa wtrysku o ciśnieniu 1 600 barów, piezoelektryczne wtryskiwacze, technologicznie zaawansowany kształt tłoków oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewniają temu silnikowi wyjątkową sprawność.

Dzięki dwóm eliminującym drgania i obniżającym poziom hałasu wałkom wyrównoważającym silnik ten odznacza się wyjątkową kulturą pracy i zapewnia prawdziwą przyjemność jazdy. Błyskawicznie nagrzewające się świece żarowe pozwalają na ruszanie z miejsca natychmiast po uruchomieniu, nawet podczas dużych mrozów (-23°C).

Oferta silników benzynowych
W zależności od kraju, Nowy Grand Scenic może być wyposażony w 5 różnych silników benzynowych, w tym w nowy silnik 1.4 16V TCe 130 (Turbo Control efficiency).

Silniki 1.6 16V 110 i 2.0 16V 140. Dynamiczna i elastyczna praca już na najniższych obrotach, werwa na wysokich obrotach oraz cicha praca w całym użytecznym przedziale obrotów – silniki te oferują użytkownikom wyjątkową przyjemność prowadzenia. Wersja dostosowana do zasilania bioetanolem E85 będzie dostępna latem 2009 roku (w zależności od kraju) wraz z wprowadzeniem na rynek jednostki 1.6 16V o mocy 110 KM (w zależności od kraju). Pod koniec 2009 roku w ofercie znajdzie się również jednostka dostosowana do zasilania gazem LPG.
Nowy silnik benzynowy 2.0 16V rozwija moc 140 KM (103 kW) przy 6 000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 3 750 obr./min. Jest oferowany z bezstopniową skrzynią biegów CVT (Continuously Variable Transmission) opracowaną wspólnie w ramach Aliansu Renault-Nissan. Skrzynia ta, wprowadzona po raz pierwszy w Nowym Renault Megane (w zależności od kraju), odznacza się niespotykaną płynnością pracy wynikającą z braku konieczności zmiany biegów i towarzyszących tej zmianie przerw w przyspieszaniu. Ponadto dzięki szczególnym wysiłkom włożonym w jej opracowanie przez konstruktorów Aliansu, oferowana przez Renault skrzynia zalicza się do najlepszych w swojej kategorii pod względem przyspieszania  i wchodzenia na obroty, biorąc pod uwagę opinie kierowców.

Zasada działania bezstopniowej skrzyni biegów CVT. W przypadku klasycznej skrzyni biegów, możliwości dostosowania poziomu obrotów silnika do potrzeb pojazdu są ograniczone liczbą przełożeń (5 lub 6). Płynna zmiana przełożenia w skrzyni CVT pozwala zoptymalizować poziom obrotów silnika również w fazach przejściowych dzięki zaproponowaniu ciągłej zmiany między kilkoma biegami poprzez równoczesne dostosowanie średnicy dwóch kół pasowych, połączonych między sobą stalowym pasem. Nie ma już zmiany biegów jak w przypadku klasycznej skrzyni biegów. Oznacza to, że skrzynia CVT umożliwia ustawienie obrotów silnika dokładnie na optymalnym poziomie (w znaczeniu samych obrotów oraz obciążenia), zarówno pod względem zużycia paliwa, emisji spalin, jak również głośności pracy. Zużycie paliwa samochodu wyposażonego w ten rodzaj skrzyni jest mniejsze niż w przypadku konwencjonalnej skrzyni automatycznej.

Nowy silnik 1.4 16V TCe 130. Opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan nowy silnik 1.4 16V TCe 130 stanowi doskonałą ilustrację doświadczenia zdobytego w dziedzinie downsizingu i wyróżnia się wyjątkowo oszczędnym zużyciem paliwa i ekologicznym charakterem – w cyklu mieszanym zużywa 7,1 l/100 km w przypadku Grand Scenica w wersji 5-miejscowej (168 g CO2/km) i 7,3l/100 km w przypadku Grand Scenica w wersji 7-miejscowej (173 g CO2/km). Nowa jednostka o pojemności skokowej 1 397 cm3 charakteryzuje się mocą właściwą dla silnika o pojemności 1.8 l (130 KM – 96 kW) oraz momentem obrotowym silnika o pojemności 2.0 l (190 Nm) i jest oferowana z mechaniczną, 6-biegową skrzynią biegów.

Silnik 1.4 16V TCe 130 plasuje się również w czołówce swojej kategorii pod względem kosztów użytkowania i obsługi technicznej. Dzięki zastosowaniu łańcucha rozrządu zwiększono jego niezawodność i podwyższono poziom komfortu akustycznego. Długość przebiegów między kolejnymi wymianami oleju wynosi 30 000 km (lub co 2 lata). Filtr oleju należy wymieniać co 30 000 km (lub co 2 lata), filtr powietrza i świece – co 60 000 km (lub co 4 lata), a pasek napędu osprzętu –  co 150 000 km (lub co 6 lat).

1.4 16V TCe 130: nowy, wywodzący się z silników wolnossących HR15 i HR16, o pojemnościach. 1.5 l i 1.6 l, dostępnych w gamie modeli Nissana silnik 1.4 16V TCe 130 posiada aluminiową miskę olejową i jest wyposażony w turbosprężarkę typu single scroll. Kształt kanału dolotowego został zmodyfikowany w porównaniu do silnika wolnossącego. Dzięki zmienionemu kanałowi strumień mieszanki wytwarza wirowy przepływ przez komorę spalania, co poprawia jej jednorodność, a w konsekwencji także jakość spalania. Ten ruch powietrza, zwany tumbie, ułatwia rozprzestrzenianie się płomienia i pozwala zoptymalizować moment obrotowy przy niskich obrotach bez pogarszania osiągów w wyższych zakresach obrotów. Zmienny układ przestawny wałka rozrządu dla zaworów ssących poprawia osiągi silnika w całym zakresie obrotów i przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Tłoki są chłodzone przez system dysz oleju w celu odprowadzenia nadmiaru ciepła tworzącego się w następstwie obciążeń termodynamicznych związanych ze zwiększeniem osiągów i ciśnieniem spalania.

CZYTAJ DALEJ  Nowe Audi RS 7 Sportback

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *