Premiera w Genewie: Opel Astra 1.6 CDTI

Mający swój debiut w Zafirze Tourer, zupełnie nowy cichy diesel będzie teraz mocnym i ekologicznym źródłem napędu najpopularniejszego modelu w portfolio Opla. Jednostka 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, jest obecnie dostępna również w popularnych nadwoziach Astry: hatchback, sedan i Sports Tourer. Znakomitym osiągom silnika towarzyszą minimalny poziom hałasu i zużycie paliwa wynoszące średnio zaledwie 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów zgodnie z procedurą testu NEDC (New European Driving Cycle). Prezentacja jeszcze bardziej ekologicznej i ekonomicznej wersji tego cichego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM, odbędzie się podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie (6–16 marca). Tej odmianie silnika wystarcza średnio zaledwie 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy emisji CO2 na poziomie 97 g/km, a więc wyraźnie poniżej progu 100 gramów.

„Nasza popularna Astra i nowy cichy diesel 1.6 CDTI doskonale do siebie pasują. To idealna propozycja dla każdego, kto chciałby połączyć bardzo dobre osiągi z najwyższą kulturą pracy i niewielkim zużyciem paliwa” — mówi Michael Ableson, wiceprezes GME Engineering. „Nowy silnik benzynowy 1.6 ECOTEC turbo z bezpośrednim wtryskiem oraz silniki 1.6 CDTI stanowią podstawę naszej ofensywy w zakresie jednostek napędowych. Dowodzą one, że samochody marki Opel charakteryzują się nie tylko imponującą stylistyką, ale także oferują najwyższą jakość i ultranowoczesną technologię, która zapewnia pierwszorzędne wrażenia z jazdy we wszystkich aspektach”.

Elastyczny i cichy, zupełnie nowy diesel 1.6 CDTI: 3,9 l/100 km i 320 Nm. Opel Astra, uznany przez branżowe czasopismo auto motor und sport (nr 12/2013) za najbardziej niezawodny niemiecki samochód kompaktowy, może być wyposażony w najnowocześniejszy pokładowy system multimedialny IntelliLink. Jednostki napędowe stosowane w tym modelu reprezentują równie zaawansowany poziom techniczny. Do oferty silników wysokoprężnych w Astrze hatchback, sedan i Sports Tourer dołączyła właśnie najciekawsza jednostka tego typu: 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM. Ten najnowszej generacji, wykonany w całości z aluminium, turbodoładowany silnik w różnych wersjach, będzie stopniowo zastępował jednostki 1.7 l, wprowadzając portfolio silników wysokoprężnych Opla w nową erę.

Wyjątkowo efektywny cichy diesel Opla jest pierwszą jednostką pod maską Astry zgodną z przyszłą normą emisji spalin Euro 6, a tym samym — najbardziej ekologicznym silnikiem wysokoprężnym zbudowanym dotychczas przez firmę Opel. W swojej klasie wyróżnia się on najniższym poziomem hałasu i wibracji, co jest zasługą zoptymalizowanej konstrukcji komponentów, w tym w szczególności zastosowania układu wielokrotnego wtrysku podnoszącego efektywność procesu spalania oraz dodatkowych zabiegów poprawiających akustykę. Jak się okazało, zabiegi te przyniosły zamierzony efekt. Nowy 1.6 CDTI Opla jest najcichszym silnikiem wysokoprężnym wśród podobnych jednostek, czego odzwierciedleniem jest nadane mu określenie „szepczącego diesla”. Na moc i parametry ekologiczne silnika pozytywnie wpłynęły także wysokociśnieniowy układ common rail oraz katalizator tlenków azotu (NOx). Wraz z turbiną o zmiennej geometrii, która zapewnia elastyczność, rozwiązania te stanowią najważniejsze elementy techniczne silnika.

Jednostka rozwija imponujące 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego — o 7 procent więcej niż jej 130‑konny poprzednik o pojemności 1.7 l. Jednocześnie obniżono zużycie paliwa i emisję CO2. W tej odmianie silnik zużywa średnio wzorcowe 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów zgodnie z procedurą testu NEDC, emitując zaledwie 104 gramy CO2 na kilometr — o 8 procent mniej w porównaniu z silnikiem 1.7 l. Nie zaskakuje zatem fakt, że w Niemczech Astra 1.6 CDTI uzyskała najwyższą ocenę efektywności energetycznej A+. Oszczędnemu spalaniu towarzyszą znakomite osiągi i wysoki moment obrotowy już przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Turbodoładowana Astra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 s (sedan: 10,1 s), a elastyczność na piątym biegu mierzona czasem potrzebnym na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h wynosi zaledwie 9,2 s (sedan: 9,1 s; Sports Tourer: 9,9 s). Prędkość maksymalna samochodu to 200 km/h, a w przypadku sedana — nawet 205 km/h.

Astra hatchback 1.6 CDTI 100 kW/136 KM z systemem Start/Stop i sześciobiegową przekładnią manualną jest dostępna w Polsce w cenie katalogowej od 84 500 zł; ceny wersji sedan i Sports Tourer zaczynają się odpowiednio od 87 400 zł i 88 400 zł.

CO2 tylko 97 g/km: premiera Astry 1.6 CDTI 81 kW/110 KM w Genewie. Wraz z wprowadzeniem nowego silnika 1.6 CDTI, jeszcze bardziej spadnie apetyt na paliwo Astry hatchback, sedan i Sports Tourer. W Genewie Opel po raz pierwszy zaprezentuje swojego turbodiesla najnowszej generacji w wersji o mocy 81 kW/110 KM. Mimo 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (7 procent więcej w porównaniu z poprzednikiem, 1.7 l, o identycznej mocy), którego znaczna część jest dostępna już w niskim zakresie obrotów, spalanie mierzone zgodnie z procedurą testu NEDC, udało się zmniejszyć do 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy emisji CO2 poniżej progu 100 g/km. Bestseller klasy kompaktowej z tym silnikiem uwalnia do atmosfery CO2 w ilości zaledwie 97 g/km.

Dzięki tym wszystkim zaletom 110‑konna wersja ultranowoczesnego „szepczącego diesla” będzie silnikiem ekonomicznym, ale z całą pewnością nie ospałym. Ekologii, wysokiej kulturze pracy i niskiemu poziomowi hałasu towarzyszy solidny zapas mocy. Astra hatchback, sedan i Sports Tourer z takim turbodieslem nowej generacji przyspieszają od 0 do 100 km/h w 12 sekund i rozwijają prędkość maksymalną 186 km/h.

Doskonałe dopasowanie:ulepszona sześciobiegowa przekładnia manualna z bardziej efektywnym mechanizmem, zapewniająca wyższy komfort jazdy. Nowy silnik 1.6 CDTI w Astrze współpracuje z ulepszoną sześciobiegową przekładnią manualną. Firma Opel przeznaczyła ponad 50 milionów euro na optymalizację skrzyń 5- i 6‑biegowych, dzięki czemu gwarantują one najwyższy komfort zmiany przełożeń. Liczne udoskonalenia elementów przekładni i mechanizmu zmiany biegów, a także integracji całego podzespołu z pojazdem przyniosły zauważalną poprawę komfortu. Zmiana biegu w skrzyni o obniżonym tarciu wymaga minimalnego wysiłku, dzięki czemu przekładnia w Astrze 1.6 CDTI działa szybciej, precyzyjniej, a przede wszystkim bardziej płynnie.

 

źródło: General Motors

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3061

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *