Ceramiczna ochrona lakieru – zalety i wady. Kiedy ceramika na auto to dobry wybór?

Wosk jest nietrwały, folia PPF zbyt droga jak na Twoje możliwości (i wartość pojazdu), a w przypadku powłoki ceramicznej… nie do końca wiesz, co to jest? Przygotowaliśmy zarówno korzyści z aplikacji ceramiki na auto, jak i wady z tym związane. Sprawdź, czy to dobry wybór dla Ciebie.

 

 

 

Czym jest i ile kosztuje ceramika na auto?

Ceramika na auto (powłoka ceramiczna, powłoka hydrofobowa) to produkt, który zaaplikowany na lakierze, stanowi cienką, lecz twardą warstwę ochronną. Za chwilę zdradzimy, przed czym właściwie chroni, bo to właśnie jedne z zalet tego rozwiązania.

Ceny aplikacji powłoki ceramicznej zaczynają się od 1 000 zł i dochodzą do 3 000 zł. Od czego to zależy? Od czasu ochrony – ceramika na lakierze może zachowywać swoje właściwości przez rok, dwa, trzy lub pięć lat (są również powłoki dziesięcioletnie, ale ze względu na to, że to nowość na rynku, trudno jest w praktyce zweryfikować tak długi czas ochrony). Tutaj ważne jest, aby zdecydować się na produkt od sprawdzonego producenta, który jest w stanie zagwarantować skuteczność swoich powłok. Ponadto ceramika na auto musi być aplikowana w profesjonalnym studiu car detailingu, w którym zachowane są warunki w zakresie temperatury i wilgotności powietrza.

Zalety ceramiki samochodowej

Zalety ceramiki samochodowej można podzielić na dwie grupy: jedna, ta bardziej widoczna, związana jest z efektem wizualnym, a druga z codzienną eksploatacją pojazdu.

Powłoka ceramiczna pogłębia kolor lakieru oraz zapewnia jego szklistość (bardziej się błyszczy, świeci, nawet jak auto nie jest w pełnym słońcu – lecz uważaj, bo w przypadku lakieru matowego może nie być to efekt, którego pożądasz i wtedy trzeba skonsultować to z detailerem). Jednak najbardziej efektownym działaniem ceramiki jest hydrofobowość, czyli zdolność do odpychania kropel wody. Efekt ten utrzymuje się przez ok. 12 miesięcy, ale potem można go odświeżać. Czy warto to robić? Tak, ponieważ ma to też praktyczne zastosowanie. Jakie? Krople nie osiadają, nie wysychają na lakierze, a co za tym idzie, zmniejsza się ryzyko powstawania water spotów, które są nieestetyczne i trudne w usunięciu.

A skoro o tym mowa, to przejdziemy do aspektów praktycznych. Brud nie przywiera tak mocno do ceramicznego zabezpieczenia, więc auto nie dość, że można rzadziej myć, to będzie to prostsze i szybsze. Powłoka hydrofobowa chroni lakier przed blaknięciem, a także przed niszczeniem pod wpływem agresywnej chemii, ptasich odchodów, czy soli drogowej. W pewnym stopniu zabezpiecza też przed mikrorysami, ale tylko tymi, które powstają na skutek bieżącego, niewłaściwego mycia.

Wady ceramiki na lakier

Jak się już pewnie domyślasz, ceramika na lakier nie jest pozbawiona wad, a właściwie to pewnych ograniczeń i niedogodności. Nie chroni przed płytkimi rysami, otarciami, jak folia PPF. Nie sprawia, że samochodu w ogóle nie trzeba myć (to niby oczywiste, ale wielu klientów myśli, że jest inaczej). Ponadto, w przypadku kilkuletniej ceramiki samochodowej, trzeba pamiętać o okresowych przeglądach i myciu detailingowym. Dlaczego? Ponieważ na powłoce, tak samo jak na lakierze, osadzają się zabrudzenia, które nie zawsze da się zmyć na myjni bezdotykowej, przez co właściwości ceramiki nie będą tak dobrze widoczne. Wtedy wystarczy dokładne, ręczne mycie specjalistycznymi środkami, aby przywrócić pełnię działania. Podczas takiej wizyty podbija się również hydrofobowość.

Czy wizyta na przeglądzie jest wadą? Tak, jeśli oczekujesz bezobsługowego rozwiązania i jednocześnie nie, jeśli regularnie dbasz w ten sposób o swoje auto.

Czy powłoka ceramiczna się opłaca?

Czy ceramika na auto się opłaca? To zależy, głównie od Ciebie i tego, jak podchodzisz do kwestii związanych z wyglądem i pielęgnacją pojazdu. Powłoka hydrofobowa sprawia, że lakier lepiej wygląda, nie niszczy się tak szybko i jest łatwiejszy w pielęgnacji. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie załatwi wszystkiego za Ciebie. Ponadto ze względu na to, że nie jest to najtańsze z dostępnych rozwiązań, sporo zależy od tego, jaką wartość finansową lub zabytkową, czy sentymentalną ma sam samochód. Mamy jednak nadzieję, że dzięki naszym podpowiedziom łatwiej będzie Ci podjąć decyzję.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3285

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *