Peugeot 208 HYbrid FE

Kontynuując wieloletnie starania o poprawę wydajności energetycznej, Peugeot we współpracy z firmą Total stworzył rewolucyjny projekt pod nazwą 208 HYbrid FE. Celem przedsięwzięcia było opracowanie pojazdu, który łączy wysokie osiągi (od 0 do 100km/h w zaledwie 8 sekund) z niezwykle niskim poziomem emisji CO2 (49 g/km). 208 HYbrid FE wykorzystuje najnowsze technologie obu firm – poprawiające aerodynamikę, pozwalające obniżyć masę własną oraz zwiększające wydajność układu napędowego. Co ważne, osiągi te zostały uzyskane na bazie seryjnego napędu, który już w wersji wyjściowej charakteryzuje się znaczną wydajnością.


49 g CO2 na kilometr, 8 sekund od 0 do 100km/h… Takie parametry oznaczają ograniczenie poziomu emisji CO2 średnio o połowę w przypadku najbardziej ekonomicznych jednostek benzynowych (Fuel Economy) oraz osiągi typowe dla niewielkiego modelu sportowego (Fun & Efficient).

Peugeot i Total – partnerstwo dla przyszłości. Współpracując od 1995 roku Peugeot i Total tworzą technologie pozwalające na znaczne obniżenie zużycia paliwa, poziomu emisji oraz całkowitego kosztu użytkowania pojazdu. Koncern Total wraz z kilkoma spółkami podległymi (Lubricants, Fuels, Hutchinson, CCP Composites, Total Global Polymers) aktywnie współpracuje z marką Peugeot przy licznych projektach rozwojowo-badawczych, których celem jest budowa samochodów coraz bardziej przyjaznych środowisku naturalnemu. Total dostarcza francuskiemu producentowi oraz jego globalnej sieci serwisowej środki smarne typu FE (Fuel Economy), ograniczające zużycie paliwa poprzez obniżenie tarcia w silniku. Można zatem powiedzieć, że w ciągu ostatnich 10 lat produkty firmy Total przyczyniły się do 5-procentowej redukcji emisji CO2 w silnikach grupy PSA.


We Francji nad tworzeniem paliw i środków smarnych przyszłości pracuje blisko 250 badaczy, a najlepsze produkty linii Total Excellium pozwalają znacznie obniżyć zużycie paliwa. Obecnie trwają prace nad nowymi biopaliwami, paliwami o niskiej zawartości siarki, środkami smarnymi typu Fuel-Eco pozwalającymi na oszczędność energii, specjalnymi dodatkami do paliwa zapewniającymi niższy poziom emisji, a także nad innowacyjnymi materiałami, które pozwolą obniżyć masę konstrukcyjną pojazdów i poprawić ich osiągi.


Głównym celem marki Peugeot pozostaje tworzenie pojazdów przyjaznych środowisku, które dawać będą przyjemność z jazdy niezależnie od swego przeznaczenia. Stąd też Peugeot pozostaje jedynym producentem w branży motoryzacyjnej, który oferuje tak szeroką gamę różnych środków transportu, od rowerów, przez skutery, samochody osobowe aż po lekkie pojazdu użytkowe.


Aby skutecznie realizować swój cel, marka inwestuje w nowe technologie, z których wiele dotyczy bezpośrednio jednostek napędowych. Trwają nieustanne prace nad poprawą wydajności silników spalinowych, ich downsizingiem, globalnym wykorzystaniem filtrów cząstek stałych, technologii Stop & Start, wysokoprężnych układów hybrydowych, napędów elektrycznych itd. Peugeot inwestuje również w badania nad lekkimi materiałami, które pozwalają obniżyć masę konstrukcyjną pojazdu, szerszym zastosowaniem materiałów ekologicznych oraz opracowaniem odpowiednich procedur serwisowych.
Działania te przynoszą wymierne rezultaty, Peugeot może się bowiem pochwalić najniższym poziomem emisji CO2 na Starym Kontynencie. W 2012 roku jej średni poziom ponownie zmniejszył się, tym razem o 7 g/km, do zaledwie 121,6 g/km, co oznacza, że 2 na 3 pojazdy marki Peugeot emitują poniżej 130 g CO2 na kilometr.

W 2011 roku Peugeot i Total przedłużyły umowę partnerską i dziś wspólnie prowadzą projekt, który ma w przyszłości umożliwić budowę jeszcze bardziej wydajnych paliwowo środków transportu dających wiele radości z jazdy.


Peugeot 208 HYbrid FE – nowa droga ku przyszłości. Aby sprostać temu wyzwaniu Total i Peugeot zacieśniają współpracę, dążąc do opracowania innowacyjnych technologii transportowych przyszłości.
Peugeot, Dział Rozwoju Nowych Technologii Grupy PSA, koncern Total oraz szereg podległych mu spółek (Total Lubricants, Hutchinson, CCP Composites, Total Global Polymers) pracują koordynowane przez Dział Peugeot Sport, doświadczony w stawianiu sobie ambitnych wyzwań, specjalizujący się w zaawansowanych technologiach i skomplikowanych układach hybrydowych stosowanych w sporcie motorowym.


Aby projekt miał solidne podstawy, zdecydowano się wykorzystać niezwykle wydajny model 208 1,0 l VTi (68 KM), który zostanie poddany znacznym modyfikacjom. Na pierwszy rzut oka będą one widoczne w stylistyce nadwozia oraz rozwiązaniach poprawiających jego właściwości aerodynamiczne. Przeprojektowany Peugeot 208 HYbrid FE ma być bardziej opływowy (zdecydowanie niższy współczynnik oporu powietrza Cx) niż model seryjny. Zachowa jednak przestronne wnętrze pierwowzoru. A dzięki specjalnym oponom oraz felgom zmniejszą się również opory toczenia.
Obniżenie masy własnej będzie miało decydujący wpływ na osiągi. Przewiduje się, że pojazd będzie o 200 kg lżejszy od wersji produkcyjnej. Dwie spółki koncernu Total – Hutchinson oraz CCP Composites – zajmą się produkcją materiałów kompozytowych i poliwęglanowych, które zostaną następnie wykorzystane do budowy paneli nadwozia, okien oraz wnętrza kabiny.


Peugeot 208 HYbrid FE będzie się również wyróżniał mocnym, niekonwencjonalnym, hybrydowym układem napędowym, składającym się z 3-cylindrowego silnika spalinowego wraz z przekładnią EGC, motoru elektrycznego oraz akumulatora, który poddano szeregowi testów wytrzymałościowych. Silnik spalinowy zostanie odpowiednio przygotowany do pracy w nowym układzie napędowym: modyfikacje układu chłodzenia oraz cyklu spalania, mniejsze tarcie wewnętrzne, obniżona masa własna tłoków i głowicy cylindra…

 

źródło: Peugeot

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *