Opel Meriva z silnikami nowej generacji

i punktem odniesienia dla innych modeli. Druga generacja, obecna na rynku od 2010 r., podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej wraz z wprowadzeniem takich innowacyjnych rozwiązań, jak drzwi boczne FlexDoors z zawiasami przy tylnym słupku, znakomity i funkcjonalny układ foteli, zapewniających pozycję sprzyjającą wypoczynkowi zarówno z przodu, jak i z tyłu, czy liczne i pomysłowe schowki. Wszystko to czyni z aktualnej wersji Merivy mistrza ergonomii, co potwierdzają niezależni eksperci w dziedzinie zdrowia. Teraz Opel prezentuje Merivę – jeszcze bardziej wyrafinowaną, jeszcze efektywniejszą i bardziej funkcjonalną niż dotychczasowy model. Światowa premiera samochodu będzie miała miejsce podczas salonu motoryzacyjnego w Brukseli w połowie stycznia (16-26 stycznia 2014 r.).

Świeża stylistyka z modnymi dodatkami i eleganckimi chromowanymi detalami. Stylistyczna filozofia Opla – artystyczna wrażliwość skojarzona z niemiecką precyzją – doskonale pasuje do małego, ale bardzo funkcjonalnego minivana. Dzięki licznym udoskonaleniom nowa Meriva stała się jeszcze bardziej dopracowanym modelem. Przedni pas zwraca uwagę grillem z większą ilością chromu oraz chromowanymi akcentami wokół lamp przeciwmgielnych. Z grillem sąsiadują nowo zaprojektowane przednie reflektory z motywem orlego oka. Po raz pierwszy w modelu dostępne są diodowe światła do jazdy dziennej. Profil wzbogacono o elegancką chromowaną listwę podkreślającą falisty kształt dolnej krawędzi szyb. Wraz z centralnie ulokowanymi klamkami sygnalizuje on obecność innowacyjnego rozwiązania, jakim są drzwi FlexDoors z zawiasami przy tylnym słupku, ułatwiające wsiadanie do pojazdu.

Nowością, dodającą dynamiki i elegancji, w tylnej części nadwozia są diodowe lampy o niebanalnym kształcie elementów świecących. Klasę i prestiż pojazdu podkreślają również nowo zaprojektowane 17- i 18-calowe obręcze kół. Meriva jest jedynym małym minivanem z 18-calowymi kołami, dzięki którym samochód doskonale prezentuje się na drodze, pokonując swoich rywali także pod tym względem.

Nowa generacja ekologicznych silników Diesla zgodnych z normą Euro 6, z wyznaczającymi trendy rozwiązaniami technicznymi. Nowa Meriva jest dostępna ze średniolitrażowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym Opla 1.6 CDTI. Opracowana od podstaw jednostka napędowa zadebiutowała niedawno w modelu Zafira Tourer. W Merivie kilka jej odmian będzie stopniowo zastępować jednostki 1.3 i 1.7 CDTI. Atutami nowego silnika 1.6 CDTI są bardzo dobre osiągi, niskie zużycie paliwa i imponująco wysoka kultura pracy. To zalety ważne nie tylko dla pasażerów, ale także dla środowiska naturalnego. Już dziś silnik ten spełnia przyszłe normy emisji spalin Euro 6, które zaczną obowiązywać od września 2015 r.

Początkowo diesel nowej generacji będzie oferowany w Merivie tylko w wersji o mocy 100 kW/136 KM. Wykonana w całości z aluminium jednostka z wtryskiem bezpośrednim common rail i turbiną o zmiennej geometrii rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2000 obr./min. To o 6 KM i 20 Nm więcej w porównaniu z wycofywaną jednostką 1.7 CDTI. Znacznie poprawiło się także przyspieszenie: nowa Meriva osiąga prędkość 100 km/h nie po 9,9, ale po 9,1 sekundy. Silnik imponuje też niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji CO2, co jest zasługą najniższego tarcia wewnętrznego wśród silników tej klasy w przedziale od 1500 do 2500 obr./min. Zużycie paliwa i emisja powinny kształtować się na poziomie zaledwie 4,4 l/100 km i 116 g/km. To poprawa o 10% w stosunku do silnika 1.7 CDTI 96 kW/130 KM (w którym spalanie i emisja wynosiły odpowiednio: 4,9 l i 129 g). Kolejne, jeszcze oszczędniejsze i emitujące jeszcze mniej CO2, wersje silnika nowej generacji 1.6 CDTI pojawią się w pierwszej połowie 2014 r.

CZYTAJ DALEJ  SKODA AUTOLAB

Ponadto nowy silnik 1.6 CDTI charakteryzuje się najwyższą w swojej klasie kulturą pracy dzięki bezpośredniemu wtryskowi zapewniającemu efektywne spalanie, zoptymalizowanej konstrukcji podzespołów oraz zastosowaniu ekranów akustycznych. Niezależnie od prędkości obrotowej i obciążenia jednostki zaskakuje ona niskim poziomem hałasu.

Silniki benzynowe zgodne z normą Euro 6 i nowe przekładnie o obniżonym tarciu. Nowa wersja Merivy jest dostępna także z silnikami benzynowymi 1.4 w trzech różnych wersjach. Wolnossąca odmiana bazowa generuje 74 kW/100 KM mocy. Dwie odmiany turbodoładowane o mocy 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM mogą współpracować ze zmodernizowaną sześciobiegową przekładnią automatyczną o obniżonym tarciu, z funkcją ActiveSelect, umożliwiającą zmianę biegów w trybie sekwencyjnym za pomocą dźwigni sterującej skrzynią. Takie połączenie silnika benzynowego i przekładni automatycznej to nowość w stosunku do pierwotnej oferty. Oczekuje się, że będzie je wybierać od 15 do 20% klientów. Podobnie jak silnik 1.6 CDTI, wszystkie silniki benzynowe w nowej Merivie już teraz spełniają surowe wymagania normy emisji Euro 6.

Nie inaczej jest w przypadku nowej Merivy z silnikiem przystosowanym do spalania LPG. Silnik 1.4 Turbo LPG o mocy 88 kW/120 KM charakteryzuje się nie tylko emisją CO2 obniżoną do około 121 g/km, ale pozwala także zmniejszyć koszty paliwa prawie o połowę. Potencjalni użytkownicy nie powinni się też martwić o dostępność stacji z dystrybutorami gazu – w całej Europie działa ich prawie 30 000.

Niezależnie od wybranej wersji silnikowej, wszystkie Merivy oferują wyższy komfort zmiany przełożeń. To efekt optymalizacji dotychczasowych konstrukcji pięcio- i sześciobiegowych przekładni, przeprowadzonej przez firmę Opel nakładem 50 milionów euro. Liczne modyfikacje elementów skrzyń biegów i mechanizmów zmiany przełożeń, a także integracja tych podzespołów z pojazdem zaowocowały znaczną poprawą ich pracy.

Jest to szczególnie zauważalne w nowych Merivach ze skrzyniami manualnymi: zmiana przełożenia następuje szybciej, płynniej i bardziej precyzyjnie, a operowanie dźwignią wymaga minimalnego wysiłku.

Supernowoczesny system multimedialny IntelliLink z wbudowaną nawigacją. W nowej Merivie zastosowano także supernowoczesny system multimedialny IntelliLink umożliwiający płynne zintegrowanie smartfona z pojazdem. Na dużym siedmiocalowym kolorowym monitorze o wysokiej rozdzielczości wyświetlany jest nowy interfejs z czytelną i ułatwiającą obsługę grafiką IntelliLink. System jest wyposażony w moduł Bluetooth, umożliwiający obsługę telefonu bez użycia rąk, funkcję strumieniowej transmisji dźwięku oraz dodatkowe złącze USB.

Standardem w Merivie jest IntelliLink z radioodtwarzaczem CD, natomiast cyfrowe radio DAB – oferujące lepszą jakość odbioru i dźwięku – jest dostępne jako opcja. Nawigacja wchodzi w skład systemów IntelliLink Navi 650 i Navi 950. Działa ona wyjątkowo szybko i precyzyjnie, a punkty docelowe można wprowadzać poleceniami głosowymi. Podobnie jak w Insignii, w jednym zdaniu można podać adres i zażądać uruchomienia nawigacji. Zaktualizowane mapy wprowadza się do pamięci urządzenia przez złącze USB. IntelliLink w najbogatszej wersji Navi 950 zawiera mapy całej Europy. Kolejną funkcją systemu jest odczytywanie na głos wiadomości przychodzących. Oprócz własnego systemu sterowania głosem, IntelliLink w nowej Merivie obsługuje także systemy powiązane ze smartfonem – np. SIRI w przypadku iPhone’a.

CZYTAJ DALEJ  Chevrolet na Salonie w Genewie

Wnętrze Merivy – nadal niezrównanie ergonomiczne, praktyczne i funkcjonalne. To pierwszy i jedyny samochód na świecie nagrodzony za kompleksową koncepcję ergonomiczną. W 2010 r. niezależni eksperci ze stowarzyszenia AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – „Akcja na rzecz zdrowych pleców”) przyznali Merivie prestiżową odznakę jakości AGR jako gwarancję ochrony pleców i ergonomii w tym zakresie. Certyfikat wydano na podstawie oceny najważniejszych i unikatowych innowacji zastosowanych w Merivie: koncepcji foteli FlexSpace, systemu drzwi FlexDoors oraz ergonomicznej konstrukcji przednich foteli, a także wyjątkowego zintegrowanego bagażnika do przewozu rowerów FlexFix. Dzięki tym rozwiązaniom Meriva pozostaje liderem funkcjonalności i ergonomii.

W nowej Merivie zastosowano wielofunkcyjną konsolę centralną FlexRail o zmienionej konstrukcji zwiększającej funkcjonalność. Dzięki skróconym prowadnicom zapewnia ona także więcej przestrzeni na nogi pasażerom tylnych siedzeń. Oprócz miejsca na drobiazgi niezbędne w podróży, konsola FlexRail oferuje takie przydatne dodatki, jak podłokietniki, uchwyty na napoje i schowki.

Ważnym składnikiem doskonałej koncepcji ergonomicznej Merivy jest rewolucyjny i opatentowany system FlexDoors z tylnymi drzwiami na zawiasach przy tylnym słupku. Takie drzwi są lżejsze, bardziej estetyczne i zabierają mniej miejsca w przestrzeni, przeznaczonej dla pasażerów podróżujących z tyłu, niż drzwi przesuwane. Otwierają się one pod kątem 84 stopni („standardowy” kąt otwarcia wynosi 68 stopni) i w przeciwieństwie do tradycyjnie otwieranych drzwi zapewniają nadzwyczajny komfort przy zajmowaniu miejsc na tylnych siedzeniach. Ułatwiają one także, na przykład, montowanie fotelików dziecięcych po obu stronach tylnej kanapy.

Eksperci w dziedzinie zdrowych pleców z AGR chwalili także dodatkowe wyposażenie Merivy, dzięki któremu jest ona mistrzem komfortu w swojej klasie. System tylnych siedzeń FlexSpace umożliwia szybką zmianę konfiguracji kabiny na pięcio-, cztero-, trzy- lub dwuosobową. Unikatowym rozwiązaniem systemu jest konfiguracja klubowa (Lounge Seating), zapewniająca wyjątkowo dużo przestrzeni na poziomie ramion i nóg dla dwóch pasażerów tylnej kanapy. Funkcjonalność pojazdu zwiększa także system FlexFix, czyli bagażnik do przewozu rowerów zintegrowany z tylną częścią pojazdu. Nieużywany bagażnik można wsunąć pod tylny zderzak – przy czym, jak zwykle w przypadku samochodów marki Opel, czynność ta nie sprawia najmniejszych trudności.

Dzięki kamerze cofania kierowca może obserwować przestrzeń za pojazdem na siedmiocalowym kolorowym wyświetlaczu w kokpicie, co ułatwia manewrowanie na parkingu. Uzupełnieniem kompleksowej oferty opcji poprawiających nastrój i komfort są podgrzewana kierownica oraz duże okno dachowe zapewniające widok na rozgwieżdżone niebo w czasie nocnej podróży.

CZYTAJ DALEJ  Pierwszy właściciel Chevroleta Volta w Europie

 

źródło: General Motors

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *