Olej silnikowy – co warto wiedzieć?

Jeśli naprawdę chcesz utrzymać silnik w dobrej kondycji, Twoja decyzja o wyborze oleju powinna być przemyślana i oparta na zaleceniach producenta samochodu. Co powinieneś wiedzieć o oleju samochodowym? Na co zwrócić uwagę kupując olej?






Kiedy wymieniać olej silnikowy?

Zacznijmy od tego, że jeśli chcesz się dowiedzieć, kiedy trzeba wymienić olej, powinieneś zajrzeć do instrukcji użytkowania swojego samochodu. Każdy koncern samochodowy określa specyfikację oleju silnikowego dla konkretnego modelu pojazdu. Podaje również przybliżony termin wymiany oraz zalecaną ilość płynu, np. oleju silnikowego 5W30. Najczęściej spotyka się dwie częstotliwości wymiany oleju. Pierwsza – przy wydłużonych interwałach – określa, że wymiany oleju należy dokonać po 30 000 km lub co dwa lata (w zależności od tego, co wystąpi jako pierwsze). Druga – stała częstotliwość serwisu – to co 15 000 km lub co najmniej raz w roku (również w zależności od tego, co wystąpi jako pierwsze).

Na szybką degradację oleju silnikowego najbardziej narażeni są kierowcy eksploatujący samochód w trybie miejskim. Wynika to przede wszystkim z pokonywania krótkich odcinków tras, powtarzającego się przyspieszania i hamowania oraz częstych rozruchów zimnego silnika. Kierowca użytkujący auto w trybie miejskim powinien szczególnie zatroszczyć się o regularną wymianę oleju, ponieważ ryzyko uszkodzenia silnika jest większe niż w przypadku kierowców długodystansowych.

Jak wymieniać olej?

Poziom oleju silnikowego najlepiej jest sprawdzić przed uruchomieniem samochodu lub po zakończonej jeździe – po odczekaniu kilku minut od wyłączenia silnika. Zanim zaczniesz sprawdzać poziom oleju, musisz zadbać o to, by Twój samochód był zaparkowany na równym podłożu. Wyciągasz bagnet olejowy, wycierasz go szmatką i wsuwasz na miejsce. Ponownie wyciągasz bagnet i dopiero teraz określasz poziom oleju.

CZYTAJ DALEJ  Citroen DS5

Przy dolewaniu oleju pamiętaj, że zasadniczo mieszane mogą być tylko oleje przeznaczone do takich samych typów silników. Dolewany olej powinien spełniać wymogi takiej samej normy fabrycznej, co olej aktualnie znajdujący się w silniku, np. olej 5W40. Najlepiej jednak mieć zawsze w samochodzie 1-litrowe zapasowe opakowanie odpowiedniego oleju, np. oleju silnikowego 10W40.

Lepkość oleju silnikowego

Lepkość oleju silnikowego określa de facto jego właściwości fizyczne (przepływowe w danej temperaturze), co pomaga właściwie określić grubość filmu olejowego. Olej, który pasuje do Twojego silnika, np. olej 5W30 benzyna, musi mieć odpowiednią klasę lepkości w klasyfikacji SAE opracowanej przez stowarzyszenie inżynierów motoryzacji (ang. Society of Automotive Engineers). Informuje ona, w jakim przedziale znajduje się lepkość oleju w konkretnej temperaturze.

Jeśli kupiłeś olej silnikowy 5W30, to w praktyce oznacza, że jest to tzw. zimowa klasa lepkości oleju (W od ang. winter). Im jest ona niższa, tym łatwiejszy jest rozruch pojazdu w niskich temperaturach, niższe zużycie elementów silnika i niższe spalanie. Drugi człon nazwy oleju określa klasę lepkości w danej temperaturze pracy silnika. Im jest niższa klasa lepkości w temperaturze pracy, tym są niższe opory w ruchu elementów silnika i niższe spalanie.

Jakość oleju silnikowego

Odpowiedni olej ma kluczowe znaczenie w każdym pojeździe silnikowym. O jakości produktu świadczy posiadanie przez olej normy fabrycznej. Dostępne na europejskim rynku oleje podlegają klasyfikacjom jakościowym prowadzonym przez stowarzyszenie producentów samochodów ACEA (fr. Association des Constructeurs Européens d’Automobiles).

Rozpiętość cenowa między olejami może być na tyle duża, że produkty z najwyższej półki, np. dobrej jakości olej silnikowy 10W40, mogą być kilkakrotnie droższe od szeroko dostępnych produktów. Warto jednak sięgnąć do portfela, ponieważ słabej jakości olej nie tylko szybciej się starzeje i traci swoje właściwości, ale również negatywnie wpływa na płynność pracy silnika, a w ostateczności może nawet skrócić jego żywotność. Pamiętaj, że cena oleju silnikowego, np. oleju 5W30 w benzynowym silniku, często idzie w parze z jakością i niezawodnością.

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *