która będzie miała miejsce na 65. Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie (12–22 września 2013). Flagowy model marki charakteryzować się będzie jeszcze bardziej atrakcyjną stylistyką nadwozia i wnętrza. To nowy poziom filozofii projektowania, gdzie „rzeźbiarski artyzm łączy się z niemiecką precyzją”. Ofertę silników wzbogacono o nowe, ultraefektywne jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, takie jak turbodiesel emitujący 99 g CO2 na kilometr oraz turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji. Liczne udoskonalenia konstrukcji podwozia podnoszą komfort jazdy. Ponadto Insignia zostanie wyposażona w system multimedialny nowej generacji. Oferuje on wiele funkcji typowych dla smartfona i zintegrowanych z układami samochodu, a panel dotykowy w centralnej konsoli umożliwia jego intuicyjną i prostą obsługę.
„O sukcesie Insignii świadczy liczba ponad 580 000 kierowców, którzy wybrali ten model. Nowa Insignia będzie jeszcze atrakcyjniejsza dzięki eleganckiemu kokpitowi wysokiej jakości, intuicyjnej obsłudze systemu multimedialnego, bezkonkurencyjnym silnikom i bardziej wyrazistej stylistyce” – tak najważniejsze zmiany w nowym modelu średniej klasy opisuje prezes firmy Opel dr Karl-Thomas Neumann. „Nasz flagowy model jest jeszcze bardziej wyrafinowany i mocniej przyciąga uwagę. Dbając o elegancję, nie zapomnieliśmy jednak, że dla kierowców i pasażerów liczą się przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo jazdy, jakie zapewniają najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, a także atrakcyjna cena.”
Elegancja: przejrzysta stylistyka kokpitu z systemem multimedialny nowej generacji. Modernizację kokpitu podporządkowano trzem kryteriom, takim jak przejrzysta, prosta i intuicyjna obsługa, możliwość indywidualnego dopasowania ustawień systemu multimedialnego i oczywiście komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, które zwiększono dzięki ograniczeniu do minimum sygnałów odwracających uwagę od sytuacji na drodze.
W konsoli centralnej o zupełnie nowej, subtelnej i wyrafinowanej estetyce umieszczono liczne nowoczesne rozwiązania i funkcje. Zdecydowanie uproszczono pokryte czarnym lakierem fortepianowym i chromowane detale deski rozdzielczej. Tylko kilka przycisków wystarcza do sprawnej, intuicyjnej obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji.
Panel sterowania nowego systemu multimedialnego to 8-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy. Z poziomu ekranu startowego kierowca ma dostęp do wszystkich funkcji i menu niższego rzędu, takich jak wybór stacji radiowych, utworów, połączenia ze smartfonami czy nawigacja 3D obsługiwana przyciskami, przez ekran dotykowy, poleceniami głosowymi lub za pomocą nowego panelu dotykowego. Funkcja personalizacji systemu multimedialnego umożliwia zapisanie do 60 ulubionych ustawień (w tym list odtwarzania, kontaktów z książki telefonicznej i adresów nawigacji).
Panel dotykowy jest ergonomicznie zintegrowany z konsolą centralną. To zupełnie nowy sposób szybkiego, intuicyjnego sterowania systemem multimedialnego. Podświetlana, wrażliwa na dotyk powierzchnia błyskawicznie reaguje na ruchy palca, potwierdzając przyjęcie poleceń wibracjami. Dzięki temu obsługa nowego systemu multimedialnego jest bardzo prosta i nie odciąga uwagi kierowcy od sytuacji na drodze. Za pomocą panelu można wprowadzać nawet poszczególne litery – na przykład przy wyszukiwaniu tytułu utworu w bazie danych lub miasta w systemie nawigacji.
Najnowszym systemem multimedialnym można także sterować za pomocą nowo zaprojektowanych przycisków na kierownicy o przejrzystym układzie, a także poleceniami głosowymi. Zaawansowaną funkcję rozpoznawania mowy włącza się przyciskiem na kierownicy. System może przetwarzać jednocześnie więcej niż jedno polecenie. Szeroki zakres dostępnych opcji sterowania to efekt udoskonaleń wprowadzonych wraz z nową generacją systemu multimedialnego.
Aby wzmocnić komunikację samochodu z kierowcą, zaprojektowano nowy zestaw wskaźników z 8-calowym kolorowym ekranem o wysokiej rozdzielczości. Oprócz tradycyjnych wskazań, takich jak prędkość, obroty silnika czy ilość paliwa w zbiorniku, bezpośrednio na linii wzroku kierowcy prezentowane są informacje nawigacyjne oraz ustawienia funkcji smartfona i systemu audio, którymi może on także sterować.
Najwyższe parametry: turbodiesel nowej generacji z emisją 99 g i turbodoładowany silnik benzynowy SIDI. W nowym Oplu Insignia na uwagę zasługują także zespoły napędowe i modyfikacje konstrukcji podwozia. Dotychczasowa generacja Opla średniej klasy była wielokrotnie wyróżniana za komfort jazdy, właściwości jezdne i stabilność prowadzenia – ale nowa edycja to jeszcze wyższa liga. Inżynierowie z firmy Opel opracowali szereg udoskonaleń podwozia, w tym amortyzatorów, stabilizatorów i układu kierowniczego, aby ograniczyć hałas oraz wibracje i podnieść komfort jazdy.
Jednostki napędowe z poszerzonej oferty zapewniają osiągi i komfort bez kompromisów. Opel Insignia jest dostępny z silnikami wysokoprężnymi oraz benzynowymi i przystosowanymi do spalania skroplonego gazu (LPG). Ich moc wynosi od 81 kW/110 KM do 239 kW/325 KM.
Nowa Insignia 2.0 CDTI to mistrz ekologii i ekonomii. Dwulitrowy turbodiesel o mocy 88 kW/120 KM lub 103 kW/140 KM emituje CO2 w ilości zaledwie 99 g/km (Sports Tourer: 104 g/km) (pomiar wg rozporządzenia WE nr 715/2007). Taki wynik oraz najniższe wśród modeli z tego segmentu zużycie paliwa wynoszące w cyklu mieszanym 3,7 l/100 km w wersjach cztero- i pięciodrzwiowej z 6-biegową przekładnią manualną i systemem Start/Stop (Sports Tourer: 3,9 l/100 km) sprawia, że samochód należy do klasy efektywności A+. Obie odmiany jednostki napędowej charakteryzują się także bardzo wysokim momentem obrotowym: 320 Nm w przypadku turbodiesla o mocy 88 kW/120 KM i nawet 370 Nm (dzięki automatycznej funkcji overboost) w wariancie 103 kW/140 KM.
Najmocniejszym dieslem w ofercie jest silnik 2.0 BiTurbo CDTI 143 kW/195 KM. Diesel o wyczynowych osiągach jest wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie sekwencyjnym i rozwija imponujące 400 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta wyróżnia się także elastycznością i bezkonkurencyjnym zapasem mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowej.
Wśród silników benzynowych na szczególną uwagę zasługują dwie turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem: 2.0 SIDI Turbo rozwijający 184 kW/250 KM mocy i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 1.6 SIDI Turbo, którego analogiczne parametry to 125 kW/170 KM i 260 Nm, a nawet 280 Nm (z overboost). Skrót SIDI (Spark Ignition Direct Injection) oznacza „zapłon iskrowy, bezpośredni wtrysk”. Oba silniki rozwijają dużą moc i wyróżniają się znakomitą elastycznością przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Mogą one współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną i systemem Start/Stop lub z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów o obniżonym tarciu wewnętrznym. Wersja z silnikiem 2.0 SIDI Turbo jest dostępna z napędem przednim lub na cztery koła.
Niezwykle oszczędną alternatywą jest Opel Insignia 1.4 103 kW/140 KM LPG rozwijający 200 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak wersja benzynowa tego silnika, spełnia on rygorystyczne wymagania przyszłej normy emisji Euro 6. Przy zużyciu paliwa wynoszącym 7,6 l/100 km (Sports Tourer: 7,9 l/100 km) w cyklu mieszanym MVEG oraz emisji CO2 na poziomie 124 g/km (Sports Tourer: 129 g/km) Insignia LPG jest bezkonkurencyjna w klasie efektywności A.
Niepowtarzalny styl: uznane wzornictwo Opla z atrybutami klasy premium. Nowa Insignia to kolejny etap rozwoju wielokrotnie nagradzanej estetyki Opla opartej na „rzeźbiarskim artyźmie połączonym z niemiecką precyzją”, stosowanej we wzornictwie samochodów klasy średniej tej marki. Aspiracje do klasy premium oraz dynamikę połaczono z charakterystycznym optycznym poszerzeniem i obniżeniem przodu. Błyszczący, chromowany grill jest szerszy i osadzony niżej niż obecnie. Pas z logo marki jest węższy, a jego końcówki wskazują na zaprojektowane od nowa klosze reflektorów. W zależności od wersji wykończenia mogą one osłaniać światła biksenonowe z podnoszącym bezpieczeństwo systemem adaptacyjnego oświetlenia AFL+. Wszystkie wersje reflektorów mają błyszczące czarne oprawy z chromowanymi detalami podkreślającymi zastosowane rozwiązania techniczne. W górnej części kloszy umieszczono nawiązujące kształtem do skrzydła energooszczędne diodowe światła do jazdy dziennej. Smukłe i szerokie detale w dolnej części pasa przedniego kontrastują z imponującym grillem. Lampy przeciwmgielne połączono z szerokimi czarnymi wstawkami i chromowanymi akcentami. Rozszerzając się w kierunku nadkoli, podkreślają one szerokość przodu Opla Insignii, którego stylistyka nawiązuje do samochodów wyższej klasy.
Różnice w profilu sedana i hatchbacka są teraz wyraźniej zarysowane dzięki unikalnej stylistyce tylnej klapy ze zintegrowanym spojlerem. Zakrzywiona linia słupka C w wersji pięciodrzwiowej zanika, zanim dotrze do linii spojlera, co podkreśla sylwetkę tradycyjnego coupe. W wersji czterodrzwiowej słupek dochodzi do krawędzi spojlera, optycznie wydłużając elegancką sylwetkę sedana.
Powtórzeniem tej koncepcji jest szerszy i niższy tył Insignii. Chromowana listwa na tylnej klapie zawierająca logo Opla została przesunięta w dół. Jej kontynuacją są wąskie światła cofania w tylnych lampach. Zarówno w sedanie, jak i w hatchbacku tylne światła pozycyjne i światła stop pod przedzielonymi na dwie części kloszami są wykonane w technologii diodowej. Charakterystyczną cechą obu wersji nadwozia jest kształt samych świateł z ostrym motywem „skrzydła”.
Nowy Opel Insignia jest wyposażony w liczne interesujące technologie oraz elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort. Supernowoczesne systemy oparte na radarach i kamerach, takie jak adaptacyjny tempomat czy system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, alarm przedkolizyjny i asystent parkowania drugiej generacji, wysokiej klasy fotele z certyfikatem AGR oraz bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania „Open & Start” to tylko niektóre rozwiązań dostępnych w tym modelu.
Ceny nowej Insignii w Polsce będą znane na początku lipca i wtedy też planowane jest rozpoczęcie przyjmowania zamówień. Samochody pojawią się w salonach sprzedaży w październiku.
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.