Nowy Opel Astra GTC

rewolucyjną Amperę o napędzie elektrycznym i rozszerzonym zasięgu, mistrza elastyczności nowej generacji Zafirę Tourer oraz trzydrzwiową, kompaktową Astrę GTC o sportowym charakterze. Astra GTC będzie miała swoją światową premierę podczas 64 Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie nad Menem która odbędzie się w dniach 15 – 25 września 2011 roku.

Nowa Astra GTC wyróżnia się eleganckim wyglądem i możliwościami jazdy. Na zewnątrz rzeźbione kształty z precyzyjnymi akcentami dodają energii nienagannym, powalającym liniom coupé. Natomiast na drodze, wszystkie wersje Astry GTC korzystają z wydajnej osi przedniej HiPerStrut – wysokiej klasy kolumnami McPhersona, która idealnie łączy się z inteligentnym rozwiązaniem opatentowanym przez Opla – tylną osią z drążkiem Watta, aby zapewnić wyjątkową stabilność i najwyższą precyzję jazdy. Tylko kilka samochodów sportowych w segmencie oferuje taką zaawansowaną architekturę przedniej osi.

„Astra GTC to sportowy członek rodziny Opla” powiedział Karl-Friedrich Stracke, dyrektor generalny Opel/Vauxhall. „Astra GTC została zaprojektowana i skonstruowana w naszych zakładach w Rüsselsheim tak, aby stanowiła wysoce pożądany sportowy model coupé o inspirujących właściwościach jezdnych, pozostając przy tym dostępna cenowo, przestrzenna i elastyczna. Jesteśmy przekonani, że model ten wniesie powiew świeżości do segmentu kompaktowych samochodów sportowych”.

GTC to jedyny w swoim rodzaju model Astry pod względem konstrukcji i dynamiki jazdy. Stanowiąca od 15 do 20% sprzedaży wszystkich modeli Astry, GTC w dalszym ciągu będzie pobudzać odnoszącą sukces kompaktową rodzinę Opla, która zwiększyła swój udział w segmencie w Europie z 8, 3% w 2009 roku do 11, 4% w 2010 roku.

Muskularny projekt nadwozia tworzony przez wyraźne linie
Nowa Astra GTC jest w znacznym stopniu zainspirowana przez model Opla GTC Paris Concept, zaprezentowany zeszłej jesieni podczas Mondial de l’Automobile w Paryżu. Kompaktowa, sportowa, pięciomiejscowa Astra GTC, mająca wdzięk i dynamiczne proporcje coupé posiada niepowtarzalną konstrukcję: nie ma żadnego wspólnego z innymi członkami rodziny Astry elementu zewnętrznego, z wyjątkiem obudowy zewnętrznego lusterka wstecznego i anteny prętowej. Sześć z pośród siedmiu od 17 do 20-calowych projektów kół w ofercie to także cecha posiadana wyłącznie przez GTC.

„Chcieliśmy, aby Astra GTC była jedynym w swoim rodzaju wyrazem języka projektowego Opla, gdzie „rzeźbiarskie mistrzostwo spotyka się z niemiecką precyzją” i aby ucieleśniała naszą pasję dla samochodów” powiedział Mark Adams, wiceprezes Opel/Vauxhall Design. „Jednak nie chcieliśmy, aby emocje rzucały cień na funkcjonalność. Astra GTC to wymarzony samochód za przystępną cenę.”

Konstruktorzy maksymalnie zwiększyli dynamikę z profilu, ograniczając ilość linii: jedynie trzy linie stwarzają napięcie i rzeźbią kształt Astry GTC. Subtelna, świeża sunąca w dół od drzwi przednich do końca tylnego zderzaka, a dodający energii bocznej stronie karoserii motyw ostrza, został poprowadzony w tym samym kierunku, co w Insignii. Druga linia zamyka w sobie uchwyt drzwiowy i rozciąga się w tył, podkreślając sportową sylwetkę GTC i rozpościerając powierzchnie w precyzyjne wcięcie i wyraziste „ramię”. Trzecia linia biegnąca wzdłuż nienagannej, sportowej sylwetki dachu jest wykończona w chromie i akcentuje grafikę okna, która prowadzi wzrok ku wyraźnie zintegrowanemu spoilerowi.

Czysty w formie przód przedstawia typowe dla Opla przetłoczenie linii środkowej i jest zaakcentowany przez intensywne, smukłe reflektory w kształcie „orlego oka”, wyposażone w światła do jazdy dziennej o grafice „w kształcie skrzydła”. Pełnią one funkcję „nawiasu” zamykającego dystyngowany chromowany pasek z logo i oddzielną, trapezoidalną osłonę chłodnicy o mocnym charakterze, która została umieszczona niżej nadając jeszcze bardziej sportowego charakteru.

Część „ramienia” to najbardziej dynamiczna strefa Astry GTC. Jej muskularna konstrukcja nadaje samochodowi imponujących proporcji i osadza go mocno na drodze, podkreślając niską, przywierającą do drogi sylwetkę. Linia od słupka C schodzi do końca i owija wokół tylnego spoilera, który jest pomysłowo zintegrowany z ciągłą linią dachu. Opcjonalne diody LED podkreślają motyw świateł tylnych „w kształcie skrzydła”.

Wyjątkowa i nowoczesna konstrukcja przedniego zawieszenia podkreśla precyzję sterowania
Mechatroniczne podwozie Astry GTC jest wyposażone w wyjątkowe, najnowocześniejsze ustawienie przedniego zawieszenia podobne do Insignii OPC, która podnosi wydajność i zapewnia bardziej zdecydowane sterowanie, jakiego wymagający kierowcy oczekują od samochodu o sportowym charakterze.

W porównaniu z pięciodrzwiową Astrą, wysokość jazdy GTC została obniżona o 15 mm, podczas gdy podstawowe wymiary podwozia nieznacznie się zwiększyły. Z powodu rozszerzonych tylnych wahaczy, rozstaw osi zwiększył się o 10 mm, z 2 685 do 2 695 mm. Oba rozstawy kół są szersze, 1 584 mm (+ 40 mm) z przodu i 1 588 mm (+ 30 mm) z tyłu. To umożliwia pomieszczenie sportowych kół o zwiększonej średnicy opon, co poprawia zarówno stabilność, trzymanie się drogi i efekt wizualny.

Jednak najważniejsza zmiana jest niewidoczna gołym okiem. Wszystkie wersje Astry GTC bez względu na zespół mają dodatkową cechę, normalnie dostępną jedynie w samochodach sportowych high-end: przednie zawieszenie z wysokiej klasy kolumnami (HiPerStrut). W porównaniu ze standardowym zawieszeniem McPherson w modelu Astry, HiPerStrut ma zmniejszony kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i offset oraz krótszy promień zataczania. Poprawia to prowadzenie i przyczepność kół, zmniejsza moment reakcyjny sterowania przy jeździe na zakrętach, oferując kierowcom Astry GTC sportowe uczucie, którego oczekują wraz z ulepszoną precyzją i wynikami.

W dodatku HiPerStut redukuje znoszenie opon, co pozwala na umieszczenie w nadwoziu kół o większej średnicy. Ta rozwiązanie, które „przykleja” samochód do drogi gwarantuje ekscytującą jazdę wszystkim kierowcom GTC, jeszcze zanim będą dostępne wysoce sportowe wersje planowane na najbliższą przyszłość.

Układ tylnej belki z wahaczami w połączeniu z drążkiem Watta to inteligentna, wyłącznie Oplowska konstrukcja która już dowiodła swoich wielorakich korzyści w Astrze. Jest lżejsza i bardziej kompaktowa niż oś wielowahaczowa, zapewnia większy komfort, doskonałe tłumienie dźwięków i niezwykłą stabilność.

Podwozie Astry GTC zostało zaprojektowane tak, aby doskonale zintegrować inteligentny, w pełni adaptacyjny układ sterowania podwoziem Opla FlexRide. Poprawia on stabilność jazdy dzięki lepszemu działaniu podczas jazdy w zakrętach i reagowaniu sterowania, poprzez automatyczne dostosowanie do warunków drogowych, prędkości jazdy na zakrętach, ruchu pojazdu i indywidualnego stylu jazdy. Lepsza przyczepność do powierzchni i wyważenie pojazdu poprawiają bezpieczeństwo jazdy w sytuacjach zagrożenia. W dodatku FlexRide oferuje trzy różne ustawienia umożliwiające zmianę charakteru samochodu na żądanie poprzez wciśnięcie przycisku: można w dowolnej chwili wybrać spośród zrównoważonego trybu standardowego, nastawionego na komfort trybu „Tour” lub bardziej aktywnego trybu „Sport”.

Na początek cztery silniki – wkrótce pojawią się wersje sportowe
Astra GTC może zostać zamówiona natychmiast z możliwością wyboru czterech jednostek napędowych – jedną jednostką diesla i trzema jednostkami benzynowymi.

Unowocześniony silnik turbo diesla 2.0 CDTI common-rail o mocy zwiększonej do 121 kW/165 KM jest wyposażony w filtr cząsteczek stałych DPF i sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Nowa technologia Opla Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa w ruchu miejskim to standardowe wyposażenie. Silnik 2.0 CDTI łączy doskonałe osiągi z wysoką wydajnością. Dostarcza moment obrotowy nawet do 380 Nm dzięki funkcji overboost i pozwala Astrze GTC na osiągnięcie prędkości 100 km/h w 8,9s. Prędkość maksymalna to 210 km/h. Średnie zużycie paliwa nie przekracza 4,9l oleju napędowego na 100 km, a emisja CO2 wynosi 129 g/km. Dzięki swojemu 56-litrowemu zbiornikowi paliwa Astra GTC 2.0 CDTI może pokonać ponad 1 100 km.

Start/Stop to także standardowa opcja w dwóch turbosprężanych silnikach benzynowych 1.4 o mocy 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM. Oba silniki są wyposażone w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, dostarczają moment obrotowy 200 Nm i wymagają 5.9l paliwa na 100 km (139 g/km CO2). Oferta benzynowa jest obecnie powiększona o silnik 1.6 turbo, o mocy 132 kW/180 KM z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.

Więcej jednostek napędowych pojawi się w ofercie w okresie światowej premiery na Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie. Najbardziej sportowe wersje, w tym OPC, pojawią się w 2012 roku.

Innowacyjne technologie poprawiają przyjemność i bezpieczeństwo jazdy
Bez względu na rodzaj silnika prowadzenie Astry GTC to bezcenne doświadczenie dzięki doskonałemu podwoziu. Zabawa, ale także bezpieczeństwo mogą być ulepszone dzięki licznym innowacyjnym systemom.

Przedni system kamer Opel Eye drugiej generacji czerpie korzyści z udoskonalonej i rozszerzonej funkcjonalności. Funkcja rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition (TSR) może zidentyfikować więcej znaków niż uprzednio, a informacja, którą dostarcza jest uzupełniona o dane wejściowe z systemu nawigacji. W dodatku do znanego systemu ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu Lane Departure Warning (LDW), kamera teraz obsługuje także nową funkcję Following Distance Indication (FDI), która wizualnie informuje kierowcę o odległości od pojazdu jadącego z przodu.

W Astrze GTC debiutuje nowa funkcja bi-ksenonowego układu Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4) czwartej generacji. W dodatku do dziewięciu funkcji z AFL+ – które obejmują opcję High Beam Assist, która włącza i wyłącza światła drogowe w zależności od obecności innych samochodów – może być ulepszona dzięki systemowi Intelligent Light Ranging (ILR), który wykorzystuje przedni system kamer Opel Eye do pomiaru odległości od pojazdu jadącego z przodu i do regulacji świateł mijania. To umożliwia stałe optymalizowanie oświetlenia drogi bez efektu oślepiania. Dzięki tym funkcjom Astra GTC jest wyposażona w najlepszy pakiet oświetleniowy w segmencie.

Stylowa, zdecydowana konstrukcja
W porównaniu z konkurentami Astra GTC nie idzie na kompromis w sprawie funkcjonalności, pomimo konstrukcji w stylu coupé. Potrafi nie tylko pomieścić pięć osób, ale jej elastyczny bagażnik zapewnia także od 370 do 1 235l przestrzeni – o 200l więcej niż konkurencja. Pojemność przechowywania we wnętrz została polepszona o 50% w stosunku do poprzedniej generacji GTC, również dzięki elektrycznemu hamulcowi postojowemu, który zwalnia przestrzeń w środkowej konsoli – dokładnie tam, gdzie przechowywanie jest najbardziej dostępne.

Projekt wysokiej jakości wnętrza Astry GTC łączy rzeźbione kształty i dynamiczne linie, a jego wyróżniający się sportowy charakter jest atrakcyjny dzięki nowym materiałom, kolorom i wystrojowi zarówno w wersji Enjoy jak i Sport. Dostępne są nowe, najwyższej jakości tapicerki ze skóry łączące aplikacje Alcantara i Nappa. Standardowa sportowa kierownica z poprawionym uchwytem również podkreśla ekscytujący charakter GTC.

Aby dostosować się do każdego kierowcy przednie siedzenia Astry GTC oferują najszerszy zakres regulacji w segmencie. Przednie siedzenia poprawione pod względem ergonomii o ośmiu możliwościach regulacji, czterech zakresów regulacji na poziomie lędźwiowym i górnej części nóg, certyfikowane przez niezależnych ekspertów w dziedzinie zdrowia z organizacji AGR (Aktion Gesunder Rücken – Action for Healthy Backs) stanowią opcję dostępną za cenę już od 390 euro.

Astra GTC została zaprojektowana i opracowana w Międzynarodowym Centrum Rozwoju Technicznego Opla w Rüsselsheim a będzie wytwarzana w Gliwicach w Polsce.

Auto z jedną z czterech jednostek napędowych i oferowane w dwóch poziomach wyposażenia, będzie można zamówić począwszy od 7 czerwca 2011 roku. Obecny zakres cen to: od 21 750 Euro (Astra GTC Enjoy 1.4 Turbo 88 kW/120 KM) do 27 855 Euro (Astra GTC Sport 2.0 CDTI 121 kW/165 KM).

W Polsce ceny poznamy na przełomie czerwca i lipca i od momentu ich ogłoszenia będzie możliwość zamawiania Astry GTC na naszym rynku.

 

źródło: General Motors

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *