Nowy Nissan Qashqai

właściwym pojazdom sportowo-użytkowym zawsze było jednym z głównych atutów crossoverów. Wyjątkowo oszczędne i wyróżniające się wysoką kulturą pracy silniki benzynowe i wysokoprężne nowego Nissana Qashqai spełnią oczekiwania każdego kierowcy, niezależnie od wybranej jednostki napędowej.

Samochód zostanie wprowadzony na rynek z czterema silnikami do wyboru, w tym dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie. W ofercie są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczne Xtronic.

1,2 DIG-T 115 KM (85 kW). Nissan wychodzi z założenia, że zaawansowana technologia powinna być dostępna dla szerokiego grona klientów. Silnik 1,2 DIG-T to wspólne dzieło konstruktorów sojuszu Nissana z Renault, opracowane specjalnie na potrzeby nowego modelu Qashqai.

Nowoczesny, turbodoładowany silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną rozwija moc 115 KM (85 kW) i wytwarza 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta jest bardzo dynamiczna i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossąca o pojemności 1,6 l, znana z poprzedniego modelu.

Mniejsza masa i niższe zużycie paliwa oznaczają, że podstawowa wersja benzynowego Nissana Qashqai będzie znacznie bardziej ekologiczna i oszczędna niż miało to miejsce u poprzednika. Silnik 1,2 DIG-T emituje CO2 na poziomie 129 g/km (15 g/km mniej niż wycofywana jednostka benzynowa 1,6), przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100km (o 0,6 l/100 mniej niż wspomniany silnik 1,6).

Podobnie jak wszystkie jednostki napędowe w nowym Nissanie, także 1,2 DIG‑T będzie standardowo wyposażona w system Stop/Start oraz wiele innych rozwiązań oszczędzających paliwo, takich jak alternator z funkcją odzyskiwania energii. Podobne zadanie spełniają zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów oraz specjalny olej o niskiej lepkości.

1,6 DIG-T 150 KM (110 kW). Najmocniejszym silnikiem benzynowym, który dołączy do oferty modelu Qashqai latem 2014 roku, będzie 1,6 DIG‑T, łączący dynamiczne osiągi z niską emisją dwutlenku węgla i umiarkowanym zużyciem paliwa. Jednostka ta wyposażona jest w turbosprężarkę oraz szereg dodatkowych rozwiązań poprawiających osiągi i ekonomikę eksploatacji.

240 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia imponującą dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz znakomitą elastyczność na poszczególnych biegach. Świetne osiągi flagowej jednostki benzynowej nie są jednak okupione nadmiernym zużyciem paliwa. Według norm europejskich, w cyklu mieszanym wyniesie ono 5,6 l/100 km, przy emisji CO2 na poziomie 132 g/km.

1,5 dCi 110 KM (81 kW). Najnowsza wersja uznanego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa to jednocześnie najoszczędniejsza jednostka napędowa oferowana w Nissanie Qashqai, emitująca CO2 na poziomie zaledwie 99 g/km. Szósta generacja silnika 1,5 dCi, stosowana również w pojazdach produkowanych przez partnera Nissana w sojuszu, Renault, charakteryzuje się jeszcze wyższą kulturą pracy i jest jeszcze oszczędniejsza od poprzednika. Dzięki gruntowym modyfikacjom silnik 1,5 dCi zyskał dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na lepszą elastyczność na poszczególnych biegach.

Duże zmiany dotyczące podzespołów silnika zaowocowały także cichszą pracą i redukcją drgań. Usunięcie górnego mocowania drążka stabilizacyjnego wyeliminowało przyczynę możliwego przenoszenia się hałasu silnika do kabiny, zaś zastosowanie lżejszych podzespołów przyczyniło się do obniżenia ogólnej masy jednostki.

Silnik 1,5 dCi został także wyposażony w sterowany komputerowo automatyczny system Stop/Start, który uruchamia jednostkę w ciągu zaledwie 0,5 sekundy od wciśnięcia pedału sprzęgła. Ograniczenie hałasu powstającego w procesie spalania również przyczyniło się do poprawy ogólnej kultury pracy silnika.

Pod względem zużycia paliwa jednostka 1,5 dCi wyznacza nowy standard w segmencie crossoverów: według norm europejskich w cyklu mieszanym wynosi ono zaledwie 3,8 l/100 km. W porównaniu z modelem Qashqai 1,5 dCi poprzedniej generacji (5,2 l/100), nowy model jest oszczędniejszy o 36 procent.

1,6 dCi 130 KM (96 kW). Qashqai z najmocniejszym dieslem dostępny jest z napędem na przednią lub obie osie. Silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM (96 kW), opracowany wspólnie z Renault jako partnerem w sojuszu, jest najbardziej zaawansowaną jednostką wysokoprężną w swoim segmencie. Zastosowano w niej szereg innowacji technicznych służących obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2.

Silnik 1,6 dCi, oferowany już w modelu pierwszej generacji, jest lekki, kompaktowy i zaskakuje doskonałym kompromisem między imponującymi osiągami a wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji. Jedną z wielu innowacji jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji chłodzonych spalin, co umożliwia ograniczenie emisji tlenków azotu i CO2.

Znacznie poprawiono także gospodarkę cieplną silnika 1,6 dCi. Skrócenie fazy rozgrzewania oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa.

W wersji z przekładnią manualną i napędem na przednią oś, Qashqai 1,6 dCi emituje CO2 w ilości 115 g/km, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym (pomiar wg norm europejskich) wynoszącym 4,4 l/100 km. Analogiczne wartości dla wersji ze skrzynią Xtronic wynoszą 119 g/km oraz 4,6 l/100 km, natomiast dla odmiany z napędem na cztery koła i przekładnią manualną emisja i zużycie oleju napędowego to odpowiednio 129 g/km oraz 4,9 l/100 km.

Nowa przekładnia Xtronic. Nowa przekładnia Xtronic została opracowana specjalnie na potrzeby Nissana Qashqai drugiej generacji i jest dostępna z silnikiem 1,6 dCi.

Xtronic to wysoce zaawansowana konstrukcja oparta na przekładni bezstopniowej, której mechanizm udoskonalono pod kątem zapewnienia wyższej kultury pracy i lepszych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych, skrzynia Xtronic w modelu Qashqai imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obydwu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Qashqai drugiej generacji wyznacza nowy standard w stylistyce crossoverów. W 2007 roku Nissan stworzył oryginalną koncepcję crossovera. Dziś japońska marka rozpoczyna nowy etap, prezentując pojazd wyróżniający się odważnym wzornictwem, zaawansowaną konstrukcją, inteligentnym technologiami i wyjątkową dbałością o szczegóły.

Qashqai drugiej generacji to model nowy pod każdym względem, a nie tylko unowocześniona wersja swego przełomowego poprzednika. Jest od niego o 20 mm szerszy, o 49 mm dłuższy i o 15 mm niższy. Mimo zmiany tego ostatniego wymiaru, ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm, a pozycja kierowcy nadal jest podwyższona w stosunku do aut kompaktowych.

Nowy Qashqai zwraca uwagę atrakcyjną stylistyką z wyraźnie zarysowanymi krzywiznami i krawędziami oraz intrygującymi detalami, takimi jak na przykład opcjonalne 19‑calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich. Wyrazisty i dynamiczny wizerunek samochodu podkreślają odważnie zaprojektowane elementy, w tym uniesiona linia maski silnika i muskularne nadkola.

W pełni diodowe reflektory przednie. W przedniej części Nissana Qashqai zastosowano rozwiązania należące do najbardziej zaawansowanych technologicznie w klasie crossoverów. Wszystkie wersje modelu są wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej, a w niektórych zastosowano nawet w pełni diodowe przednie oświetlenie, czyli reflektory z diodowymi światłami mijania i drogowymi. Nissan dokłada wszelkich starań, by technologie stosowane w samochodach tej marki były naprawdę użyteczne, więc zastąpienie świateł ksenonowych diodami było nie tylko kwestią stylu. Reflektory diodowe emitują bielsze i jaśniejsze światło, zużywając o połowę mniej energii niż ksenonowe. Ponadto kolor światła diodowego jest bardziej zbliżony do koloru światła słonecznego, co zapewnia lepszą widoczność w nocy. Diodowe oświetlenie tworzy także charakterystyczny kontur, który rozszerzając się od środkowej części przodu ku narożnikom pojazdu jest znakiem rozpoznawczym Nissana Qashqai.

Ukryta technologia. Wprowadzenie zaawansowanych technologii stanowi częsty problem dla projektantów, ale nie dotyczy to zespołu odpowiedzialnego za nowego Nissana Qashqai. Dzięki ścisłej współpracy projektantów z inżynierami zastosowanie nowych rozwiązań nie przyniosło uszczerbku na odważnej stylistyce pojazdu. Przykładem efektów tej współpracy jest umiejscowienie elementów systemu radarowego. Większość producentów godzi się na ich zamontowanie w mało estetycznych oprawach w zderzaku lub osłonie chłodnicy. W Nissanie są one ukryte za osłoną zderzaka i nie zakłócają estetyki nadwozia.

Zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne z aktywnymi elementami. Jak zwykle w przypadku samochodów Nissana, druga generacja modelu Qashqai powstała zgodnie z założeniem, że forma nie powinna istnieć w oderwaniu od funkcji. Zasada ta dotyczy między innymi profilu aerodynamicznego pojazdu. Sylwetka nowego Nissana Qashqai jest nie tylko dynamiczna i odważna, ale także bardzo opływowa, co wyraża się współczynnikiem oporu aerodynamicznego o wartości 0,32. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za nowy model dokładnie zbadali wszystkie powierzchnie i detale. Począwszy od widocznych elementów (takich jak spojler dachowy ze skrzydełkami aerodynamicznymi), aż po elementy ukryte (takie jak specjalnie zaprojektowana płaska podłoga) – w modelu Qashqai zastosowano najbardziej zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne w segmencie samochodów rodzinnych. Zaowocowało to obniżeniem oporu aerodynamicznego, niższą emisją CO2, mniejszym zużyciem paliwa i poprawą stabilności podczas jazdy z dużą prędkością.

Kolejną innowacją w Nissanie Qashqai jest aktywna osłona wlotu powietrza. Zadaniem tego inteligentnego rozwiązania jest optymalizacja parametrów aerodynamicznych pojazdu poprzez zamykanie przepływu powietrza przez chłodnicę, kiedy nie jest potrzebny. Żaluzja grilla zamyka się automatycznie po przekroczeniu prędkości 30 km/h i otwiera tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika. System ten będzie montowany standardowo w wersjach z silnikami wysokoprężnymi, wyposażonymi w przekładnie manualne.

Wnętrze – nowy sposób na rodzinną podróż. Komfort, komunikacja i kontrola to trzy podstawowe określenia opisujące stylistykę i rozwiązania zastosowane w kabinie nowego Nissana Qashqai. Jego wnętrze to połączenie innowacyjnych technologii z racjonalnymi rozwiązaniami ułatwiającymi codzienne korzystanie z pojazdu. Dysponując większym doświadczeniem w tym segmencie niż inne marki, Nissan ma wyjątkową możliwość wyznaczania nowych wzorców funkcjonalności dla crossoverów nowej generacji.

Projektując kabinę nowego modelu, styliści i inżynierowie Nissana wyszli z założenia, że najważniejsze jest miejsce kierowcy. Liczne rozwiązania w zakresie komfortu, wygody i bezpieczeństwa zostały przeanalizowane i zmodyfikowane tak, aby zapewnić kierowcy łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych przyrządów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi prowadzący może dostosować pojazd do swoich potrzeb – począwszy od włączenia funkcji potrójnego mignięcia kierunkowskazów aż po ustawianie czułości włączającego światła sensora zmierzchu. Poszczególne menu i informacje ułożone są w logiczny sposób i wyświetlane na nowym ekranie w zestawie wskaźników, ulokowanym między analogowym prędkościomierzem a obrotomierzem. Do nawigacji po menu służą przyciski na kierownicy.

Jeszcze więcej praktycznych rozwiązań. Wszechstronność to kolejna dziedzina, w której Qashqai osiąga celujące wyniki. Dążąc do poprawy elastyczności i funkcjonalności nie pominięto żadnego aspektu wnętrza pojazdu. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach pojemność bagażnika nowego Nissana wynosi 439 litrów, czyli o 29 więcej, niż w modelu pierwszej generacji. To także więcej niż oferują najpopularniejsze modele z segmentu C, jak Ford Focus czy Volkswagen Golf.

Więcej miejsca – na poziomie głowy i nóg – mają również pasażerowie. Poszerzenie nadwozia nowego modelu Qashqai pozwoliło zwiększyć ilość miejsca na wysokości ramion, zaś gruntowne przeprojektowanie otworów drzwiowych sprawiło, że wsiadanie i wysiadanie jest teraz jeszcze wygodniejsze.

W stosunku do poprzednika, w nowym Nissanie Qashqai poprawiono także funkcjonalność bagażnika. Tylna klapa otwiera się 150 mm wyżej niż w poprzednim modelu, a podwójna podłoga pozwala na bardziej uniwersalne zagospodarowanie przestrzeni bagażowej. Dwa dwustronne panele podłogowe można ustawić na różnych poziomach, co daje 16 możliwych konfiguracji – maksymalizujących pojemność bagażnika lub pozwalających uzyskać całkowicie płaską podłogę po złożeniu tylnych siedzeń. Tylną półkę można łatwo ustawić w pozycji pionowej, co przydaje się szczególnie przy przewożeniu większych zakupów. Przygotowując samochód do transportu dużych i nieporęcznych przedmiotów, roletę bagażnika można schować pod jego podłogą. Panele podłogi bagażnika są pokryte miękką wykładziną z jednej strony i łatwo zmywalnym tworzywem z drugiej. Dzięki temu na przykład zabłocone po wyprawie w teren buty można schować do samochodu bez obawy o zabrudzenie tekstylnych powierzchni.

Zupełnie nowe fotele – naukowo opracowana konstrukcja zmniejszająca uczucie zmęczenia. Wygodna kabina to przede wszystkim komfortowe fotele. Nissan zadbał o to, aby Qashqai nowej generacji był jeszcze bardziej przyjazny kierowcy i pasażerom. Konstruktorzy projektujący fotele korzystali z zaawansowanych technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób. Modyfikując poszczególne elementy i poprawiając wyprofilowanie w najważniejszych strefach, opracowali fotel zapewniający równomierne podparcie, między innymi dzięki dodatkowemu wyściełaniu na poziomie miednicy, kręgosłupa lędźwiowego i łopatek. Nawet daleka podróż w takim fotelu przebiega komfortowo.

Nowy, wyższy poziom dbałości o szczegóły. Podobnie jak każdy nowy Nissan, również Qashqai został wyposażony w rozwiązania, które sprawią, że pasażerowie będą się zastanawiać: „dlaczego nikt wcześniej o tym nie pomyślał?”. Tak będzie na przykład przy konsoli środkowej. Wejście USB w środkowym schowku to już nic nadzwyczajnego, ale w Nissanie jest w tym miejscu także specjalny kanał na przewód, aby pasażerowie mogli obsługiwać urządzenie poza schowkiem bez konieczności zamykania klapki na siłę i przygniatania kabla. Kolejnym przykładem racjonalnego podejścia do projektowania są uchwyty na kubki. Są one na tyle głębokie, aby umieszczone w nich butelki nie przeszkadzały kierowcy w obsłudze dźwigni zmiany biegów. W kabinie jest więcej cennego miejsca także dzięki zastosowaniu elektronicznego hamulca postojowego.

Subtelna pomarańczowa iluminacja okolic dźwigni zmiany biegów jest częścią nastrojowego oświetlenia przedziału pasażerskiego. Zaprojektowano je tak, aby nadawało subtelnej elegancji kabinie w czasie nocnych podróży. Jednocześnie jest w pełni sterowane przez kierowcę, który może zwiększać lub zmniejszać natężenie światła, bądź całkowicie je wyłączyć.

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3061

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *