Nowy Nissan Note

będzie miał swoją światową premierę podczas targów Geneva Motor Show 5 marca 2013 roku.

Dążenie Nissana do tworzenia produktów innowacyjnych, o atrakcyjnym wyglądzie i zapewniających emocjonujące doznania doprowadziło do wprowadzenia na rynek w ostatnich latach modeli samochodów, o których najwięcej mówiono. Teraz, idąc w ślady przełomowych modeli Qashqai i Juke, Note wyznacza nowe standardy zaawansowanej i praktycznej technologii w niewielkim i przystępnym cenowo samochodzie.

Nowy Note będzie ważnym graczem w segmencie małych samochodów i zrewolucjonizuje oczekiwania klientów.

Wykorzystując w pełni innowacyjne podejście Nissana do projektowania i inżynierii, nowy model stanowi rozwinięcie mocnych stron i wartości swojego poprzednika

Technologia. Nowy Note wyposażony jest w zaawansowaną technologię, jakiej do tej pory nie widziano jeszcze w tym segmencie samochodów. Wiele technologii oferowanych z nowym Note ma swoją premierę w segmencie B, wyznaczając nowe standardy dostępności.

Wśród nowoczesnych rozwiązań technicznych znalazł się zaawansowany Around View Monitor (System kamer 360°) Nissana – innowacyjny system, który zapewnia bezstresowe cofanie i parkowanie równoległe.

Wykorzystując cztery oddzielne kamery i zamontowany w desce rozdzielczej ekran o przekątnej 5,8 cala, system ten wyświetla obraz nowego Note w ujęciu od góry. To pomaga kierowcy wzrokowo potwierdzić pozycję samochodu względem otaczającego go obszaru, czyniąc manewrowanie znacznie łatwiejszym i bezpieczniejszym.

System kamer 360°, z pewnością znany wielu kierowcom Qashqai, w nowym Note zyskał kolejną innowację za sprawą pionierskiego połączenia z pakietem Nissan Safety Shield, złożonym z trzech zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, współpracujących ze sobą w celu zapewnienia kierowcom wyjątkowych korzyści. Innowacje z zakresu inżynierii umożliwiły Nissanowi połączenie tych niegdyś kosztownych systemów w jeden przystępny cenowo pakiet. Konkurencyjne systemy do spełniania podobnych funkcji wykorzystują kosztowne układy czujników z przodu i z tyłu pojazdu, a nawet systemy radarów, natomiast rozwiązanie opracowane przez firmę Nissan do obsługi układu Safety Shield wykorzystuje jedynie obraz filmowany przez kamerę cofania systemu AVM.

Pakiet Nissan Safety Shield składa się z następujących trzech technologii:

Ostrzeganie o pojeździe w martwym polu. Funkcja zarezerwowana dotychczas dla samochodów klasy premium. System opracowany przez Nissana wykorzystuje tylną kamerę układu AVM, aby wykrywać pojazdy ukryte w martwym punkcie po obu stronach poruszającego się Note. W przypadku wykrycia pojazdu w którymkolwiek z martwych pól, w bocznym lusterku Nissana Note widoczne jest dyskretne światło ostrzegawcze. Jeśli kierowca zasygnalizuje zmianę pasa ruchu, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, emitowany jest sygnał świetlny i dźwiękowy.

Ostrzeganie o niechcianym przekraczaniu pasa ruchu. To kolejna funkcja dostępna w klasie premium, która ma swoją premierę w segmencie B. System ostrzegający o zmianie pasa ruchu ostrzega kierowcę w przypadku gdy samochód zacznie zjeżdżać z zadanego toru jazdy. Do obsługi tej funkcji zwykle potrzebna jest kamera zamontowana na szybie przedniej lub system radarów, jednakże Note wykorzystuje do tego celu kamerę wsteczną w ramach systemu AVM. Zaawansowany program komputerowy wykrywa nawet starte oznaczenia na drodze, co umożliwia mu ustalenie, czy samochód porusza się w granicach pasa ruchu, jeśli kierowca nie sygnalizuje jego zmiany.  W przypadku wykrycia, że samochód zjeżdża z prawidłowego toru jazdy, kierowca jest ostrzegany. System ten automatycznie dostosowuje wrażliwość działania w zależności od rodzaju dróg, dostosowując się do stylu jazdy narzucanego przez panujące warunki drogowe.

Wykrywanie poruszających się obiektów. Wykorzystując możliwości systemu Around View Monitor, funkcja ta pełni rolę cyfrowego pilota, który pomaga kierowcy dostrzec obiekty mogące pojawić się na drodze Nissana Note podczas cofania. Tradycyjne systemy wspomagające parkowanie ostrzegają kierowcę o nieruchomych obiektach znajdujących się za samochodem, tymczasem system wykrywania poruszających się obiektów w Nissanie Note emituje ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne w przypadku gdy ktoś lub coś porusza się z tyłu pojazdu, na przykład dziecko zbliża się do cofającego samochodu. Przymocowana do klapy bagażnika i wyposażona w wypukłą soczewkę kamera cofania systemu AVM obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając niezrównane pole widzenia tego, co znajduje się za samochodem. Obraz z kamery wyświetlany jest na ekranie systemu Nissan Connect o przekątnej 5,8 cala.

Trzy technologie tworzące system Safety Shield oraz widok z tyłu pojazdu w ramach systemu Around View Monitor są zależne od kamery przymocowanej do klapy tylnej, dlatego też wyraźny obraz jest kwestią priorytetową. Aby go zagwarantować, inżynierowie Nissana opracowali najwyższej jakości rozwiązanie – system zmywania i suszenia kamery. Skomplikowane algorytmy analizują obraz, wykrywając zabrudzenia mogące zakłócić przekaz. W razie potrzeby szkiełko obiektywu kamery spryskiwane jest niewielką ilością wody, a następnie osuszane sprężonym powietrzem, tak aby na jego powierzchni nie pozostały zaschnięte krople wody. Dzięki temu funkcje pakietu Safety Shield działają niezależnie od pogody, a obraz z tyłu pojazdu jest zawsze wyjątkowo wyraźny.

Zarówno system AVM, jak i pakiet Safety Shield współpracują z udoskonalonym systemem nawigacji satelitarnej Nissan Connect, łączem Bluetooth oraz systemem audio. Wyposażona w większy ekran dotykowy o przekątnej 5,8 cala, najnowsza wersja systemu obejmuje oprogramowanie Google® „Prześlij do samochodu”, umożliwiające bezpośrednie przesyłanie zaplanowanych tras do samochodu. Dodatkowe usługi to wyszukiwanie punktów POI przez Google®, pobieranie danych dotyczących cen paliw w okolicy, a także wyświetlanie informacji o lotach i pogodzie.

Etienne Henry, wiceprezes ds. strategii i planowania produktów Nissana w Europie, powiedział: „Tworzenie nowego Note było fascynującym wyzwaniem, ponieważ chcieliśmy, aby był on niezwykle bogaty w zaawansowane rozwiązania technologiczne, jednocześnie zachowując rozsądną cenę. Opracowując trzy elementy pakietu Safety Shield tak, aby wszystkie wykorzystywały jedną kamerę, osiągnęliśmy możliwy do zaakceptowania poziom kosztów, dzięki czemu tak zaawansowany pakiet mógł po raz pierwszy znaleźć się w ofercie modelu z segmentu B”.

Wygląd zewnętrzny. Nowy Note wnosi powiew świeżości i emocji do segmentu, w którym wygląd stał się kluczowym czynnikiem sukcesu. Aby sprostać stale rosnącym wymaganiom nabywców samochodów z segmentu B, Nissan stworzył samochód łączący w sobie elegancję i płynne linie z oryginalnymi i odważnymi szczegółami.

Inspirowany i nawiązujący stylem oraz kształtem do koncepcyjnego modelu Invitation, zaprezentowanego w 2012 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, nowy Note cechuje się energetycznym designem. Czyste linie sylwetki pojazdu przywodzą na myśl dynamikę nowego Note i stanowią o wiodącej w klasie aerodynamice tego modelu. W przeciwieństwie do wersji Note sprzedawanych na innych rynkach, modele europejskie otrzymały wyjątkowy wygląd przedniej części nadwozia, a także specjalnie wyprofilowane lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami.

Zbudowany na lekkiej płycie podłogowej V, nowy Note łączy w sobie szeroki rozstaw osi i krótki zwis przedni, co zapewnia mu sportowy, żywiołowy wygląd. Boczna część nadwozia wyróżnia się dzięki wyrazistej „linii squasha”, która potęguje wrażenie dynamiki, a swoją nazwę wzięła od szybko poruszającej się piłki po korcie do gry w squasha.

Z przodu widoczne są wyraziste powierzchnie oraz obudowy reflektorów połączone z wlotem powietrza. Poszerzane nadkola i wyjątkowa, lekko unosząca się ku tyłowi linia okien sprawiają, że wygląd nowego Note umacnia pozycję Nissana jako lidera w dziedzinie innowacyjnej stylistyki.

Wiedząc, że wielu nabywców samochodów z segmentu B poszukuje sportowego, dynamicznego wyglądu, firma Nissan opracowała nowy pakiet stylizacyjny Dynamic Styling, pozwalający uzyskać jeszcze bardziej wyrazisty wygląd samochodu. Pakiet obejmuje czarne obwódki wokół reflektorów przednich i wlotu powietrza oraz większe wloty powietrza w przednim i tylnym zderzaku.

Atsushi Maeda, główny projektant nowego Note, objaśnia: „Koncepcja stylistyczna tego samochodu zamyka się w dwóch wyrażeniach: „energetyczna wyrazistość” i „przestronny komfort”. Zaprojektowaliśmy zupełnie nowe nadwozie typu hatchback, charakteryzujące się dynamiką oraz energetycznym i sportowym wyglądem, zachowując walory praktyczne i wszechstronność znaną z poprzedniego modelu. Aerodynamiczna sylwetka jest również znakiem rozpoznawczym tej koncepcji stylistycznej”.

Stylistyka wnętrza. Pochwała wyrazistości widoczna jest również wewnątrz nowego Note. Nie zapomniano oczywiście o wszechstronności, tak cenionej przez użytkowników poprzedniego modelu. Teraz jednak połączono ją z wysokiej jakości materiałami, zaawansowaną technologią i wiodącymi w klasie walorami praktycznymi.

Najbardziej uderzająca innowacja widoczna jest przed oczami kierowcy podczas każdej podróży. Wyświetlacz wbudowany w deskę rozdzielczą pokazuje parametry istotne w europejskich warunkach drogowych, zapewniając maksymalną przejrzystość w każdej sytuacji i wyraźnie widoczne standardowe informacje dotyczące podróży. Kierowca ma również do dyspozycji dwa zegary wyświetlające informacje o wydajności jazdy. Zegar monitorujący pracę pedału przyspieszenia ocenia, czy jest on wykorzystywany w sposób ekonomiczny, natomiast drugi zegar informuje kierowcę w czasie rzeczywisty, na ile ekonomiczny jest jego styl jazdy.

Wnętrze nowego Note zostało zaprojektowane z myślą o komforcie, walorach praktycznych i elegancji. Niebieskie podświetlenie zegarów tworzy odprężającą atmosferę w kabinie, a jej inteligentny rozkład gwarantuje brak kompromisów w zakresie przestronności.

Zaprojektowana z myślą o walorach praktycznych tylna kanapa nowego Note jest równie wszechstronna, jak w przypadku poprzednika. Przesuwane siedzisko kanapy umożliwia powiększanie przestrzeni bagażowej lub zwiększanie ilości miejsca na nogi w zależności od sytuacji – a oba parametry są najlepsze w swojej klasie. Wystarczy dodać podwójną podłogę bagażnika, a konkurencja może się schować.

Układ napędowy. Jak przystało na pionierski w swojej klasie samochód pełen nowoczesnej technologii, silniki i skrzynie biegów do wyboru w nowym Note posiadają funkcje zwiększające wydajność i poprawiające właściwości jezdne.

W ofercie dostępne są cztery jednostki i warianty skrzyni biegów, pozwalające uzyskać poziom emisji CO2 nawet na poziomie 95 g/km. Inteligentny system zapłonu stop-start stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji, dodatkowo zwiększając wydajność pojazdu i zmniejszając emisję CO2 do atmosfery.

Oba silniki benzynowe oferowane z nowym Note mają pojemność 1198 cm3 i są to lekkie, kompaktowe i wysoko wydajne jednostki z trzema cylindrami i 12 zaworami. Nierówna praca, często zarzucana silnikom wyposażonym w trzy cylindry, została zniwelowana poprzez zastosowanie kilku innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich jest umieszczenie przeciwwagi na piaście wału korbowego, która wyeliminowała przekazywanie pionowych drgań wywołanych przez przemieszczanie się tłoka. Dzięki temu ten zaawansowany silnik charakteryzuje się kulturą pracy porównywalną do jednostek czterocylindrowych.

Podstawowy silnik o pojemności 1,2 litra posiada moc 80 KM osiąganą przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 110 Nm przy 4000 obr./min. Te parametry pozwalają na uzyskanie spalania w cyklu mieszanym na poziomie 4,7 l/100 km i poziomu emisji CO2 na poziomie 109 g/km.

Kolejnym silnikiem oferowanym z tym modelem jest innowacyjna jednostka DIG-S o pojemności 1,2 litra i mocy 98 KM osiąganej przy 5600 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 142 Nm przy 4400 obr./min. Ten zaawansowany silnik jest oszczędny jak standardowy silnik Diesla, jednakże zapewnia kulturę pracy porównywalną do czterocylindrowego silnika o średniej pojemności.  Wśród licznych wartych uwagi rozwiązań zastosowanych w tym silniku znajduje się turbosprężarka. Dzięki elektronicznemu układowi sprzęgła turbosprężarka może być wyłączana podczas jazdy z niską prędkością, czyniąc jazdę bardziej ekonomiczną i minimalizując tarcie w silniku.

Aby jeszcze skuteczniej zmniejszać straty energii podczas pracy silnika, zastosowano cykl Millera. Pozostawiając zawór dolotowy otwarty przez dłuższy czas i zwiększając stopień kompresji, uzyskano większą wydajność suwu sprężania.

Połączenie tych innowacyjnych rozwiązań czyni jednostkę 1,2 DIG-S jednym z najbardziej wydajnych i elastycznych silników w tym segmencie. Pomimo dobrych osiągów, poziom emisji CO2 do atmosfery wynosi zaledwie 99 g/km w przypadku ręcznej skrzyni biegów (119 g/km z przekładnią CVT). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (z ręczną skrzynią biegów) wynosi 4,3 l/100 km.

Gamę silników dostępnych z Nissanem Note uzupełnia nowy czterocylindrowy silnik TDI o pojemności 1,5 litra. Ta opracowana przez koncern Renault-Nissan jednostka emituje zaledwie 95 g/km CO2 do atmosfery i zapewnia spalanie na poziomie 3,6 l/100 km w cyklu mieszanym.

Dane dotyczące osiągów wszystkich silników zostaną podane w późniejszym terminie.

Dynamika. Nowy Note został zaprojektowany w Europie z myślą o zapewnieniu jak największej przyjemności z jazdy. W odróżnieniu od wersji na rynek japoński i amerykański, europejski Note posiada inaczej zestrojony układ kierowniczy, zawieszenie i podwozie, tak aby zapewnić użytkownikom doskonałe połączenie komfortu, przyczepności i właściwości jezdnych, w sam raz na europejskie drogi.

Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą podróżować komfortowo. Jednym z priorytetowych elementów na etapie projektowania nowego modelu była stabilność przy pokonywaniu zakrętów oraz dynamika jazdy.

Silnik DIG-S o pojemności 1,2 litra jest bardzo dynamiczny, zapewniając wciągające doznania podczas jazdy. Praca zawieszenia i układu kierowniczego oraz sztywność nadwozia zostały idealnie dopasowane do charakteru tego zaawansowanego, trzycylindrowego silnika, zapewniając osiągi godne prymusa segmentu B.

Gama. Nowy Note będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Visia, Acenta oraz Tekna. Poszczególne poziomy wyposażenia odzwierciedlają dążenie Nissana do zapewnienia wszystkim klientom dostępu do najbardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych. W wyniku tego dążenia wszystkie modele będą standardowo wyposażone w system stop-start, sześć poduszek powietrznych oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Średnia wersja Acenta dodatkowo wyposażona będzie w klimatyzację, łącze Bluetooth i elektrycznie sterowane szyby z tyłu, natomiast w najwyższej wersji Tekna znajdzie się pakiet Safety Shield, system Nissan Connect, Around View Monitor, tapicerka wykonana częściowo ze skóry oraz bezkluczykowy system i-key.

Paul Willcox, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Nissana w Europie, podsumowuje: „Nowy Note to nie tylko po prostu zastąpienie starego modelu nowym. To zupełnie nowy samochód, który zajmie inną pozycję na rynku. Pozycjonowany w samym sercu segmentu B, nowy Note zaskoczy konkurencję atrakcyjnym wyglądem i najwyższej jakości technologią dostępną w przystępnej cenie. Niezmiernie cieszymy się, że możemy poszerzyć naszą ofertę małych samochodów o tak atrakcyjny i zaawansowany model typu hatchback”.

Produkcja nowego Note rozpocznie się latem, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone jesienią 2013 roku, w zależności od rynku.

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3234

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *