Nowy Fiat Panda

Panda to także marka bogata w wartości racjonalne i emocjonalne oraz samochód, którego produkcja przekroczyła 6,4 miliona egzemplarzy i który zdobył serca  milionów miłośników motoryzacji, różniących się gustem, wiekiem, narodowością, czy pochodzeniem. Jest to wielki bestseller, który bez wątpienia przyczynił się do wiodącej pozycji firmy Fiat w tym segmencie pojazdów: od pierwszej „Sześćsetki” do „Pięćsetki”, od Fiata 126 do Pandy, od Cinquecento do Seicento i od Pandy drugiej generacji (rok 2003) do nowej „500” w roku 2007. Z racji doświadczenia zdobytego w warunkach europejskich metropolii, modele marki Fiat stanowiły zawsze „poziom odniesienia”  dla segmentu samochodów miejskich na Starym Kontynencie.


I to właśnie z tego dziedzictwa technicznego i społecznego wywodzi się Panda trzeciej generacji. Coraz bardziej dojrzewa i szlachetnieje w kategoriach przestrzeni wnętrza, komfortu i funkcjonalności oraz technologii i bezpieczeństwa − łącząc w sobie najlepsze elementy poprzedniczek pierwszej i drugiej generacji. Ten „inteligentny” pojazd jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które poszukują połączenia praktycznych cech samochodu typowo miejskiego z obszernością i komfortem pięciodrzwiowego auta klasy kompaktowej. Nowoczesna i harmonijna linia dodaje klasy znanemu i miłemu dla oko kształtowi  Pandy, która przez cały ten czas stała się częścią naszej zbiorowej pamięci tak, jak inne  przykłady włoskiej kreatywności, jak Fiat 500 czy Vespa Piaggio, ekspres do kawy Moka Bialetti i popielniczka Cubo Bruno Munari’ego. Są to produkty unikalne, nie poddające się prostej ocenie estetycznej, czy konstruktorskiej, lecz urzekające  magią, innowacyjnością designu i koncepcji − zmuszające do zredefiniowania powszechnie uznanych pojęć i punktów odniesienia. W ten sposób rodzą się arcydzieła historii  przemysłowej, a Fiat Panda jest jednym z nich.  

Po prostu Panda.
Panda to synonim materialnej wartości i praktycznej użyteczności. Lecz także dominująca w całym procesie projektowania koncepcja piękna, pozwalającego uwidocznić te cechy i odczuwać je każdego dnia. Pod względem funkcjonalnym i dbałości o szczegóły każdy z tych elementów został w trzeciej generacji Pandy udoskonalony. Ogólna harmonia to efekt wzajemnie spójnych zmian, podnoszących  funkcjonalność i urodę stylistyczną samochodu.


Wychodząc z założenia, iż każdy z nas ma inne oczekiwania, nowe modele samochodów zmierzają do jak największej obszerności wnętrza, racjonalizując wielkość nadwozia. Pozostając pojazdem sub-kompaktowym, Panda urosła o kilka centymetrów tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa i jeszcze powiększyć objętość przedziału pasażerskiego.


Przy długości 365, szerokości 164 i wysokości 155 centymetrów, pięciodrzwiowa Panda może wygodnie pomieścić pięć osób, dysponując ponadto należącym do największym w swej klasie bagażników o pojemności 225 litrów, rosnącym do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy do przodu oraz 870 litrów po złożeniu  oparć tylnych siedzeń.

CZYTAJ DALEJ  Zofia Klepacka ambasadorem marki

Ze względu na  modułowość przestrzeni, liczne schowki i półki oraz mnogość konfiguracji przednich i tylnych siedzeń, Fiat Panda odznacza się ogromną swobodą użytkowania.  Każdy z nas ma własny styl życia, własny stosunek do ulubionych przedmiotów i sposób ich układania wokół siebie. W tym sensie samochód jest miejscem osobistym, lecz także chętnie dzielonym z innymi, podobnie jak przytulny dom, pełen ciepła i gościnności. Na zewnątrz Panda wyróżnia się charakterystyczną włoską stylizacją, która dzięki płynności linii nadaje jej atrakcyjnego, solidnego i napawającego zaufaniem wyglądu.  

Jeszcze więcej o Pandzie.
Nowa Panda jest  „inteligentna” i przyjazna ponieważ wszystko to, co ułatwia i poprawia komfort wewnątrz, staje się w niej dostępne dla każdego. W dzisiejszych czasach ludzie decydujący się na samochód miejski, niechętnie rezygnują z technologii typowych dla pojazdów z wyższych segmentów.
Pod sympatycznym, lecz „pewnym siebie” wyglądem, Panda oferuje wyszukane, lecz łatwe w użytkowaniu rozwiązania techniczne, które ułatwiają codzienną eksploatację, z uwzględnieniem rosnącego w społeczeństwie zainteresowania ekologią i bezpieczeństwem. A więc obok nowych systemów – zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach jazdy (Low Speed Collision Mitigation) dostępny w późniejszym terminie, czy nawigacji „Blue&Me TomTom2 LIVE”, występujących z reguły w samochodach wyższych segmentów, użytkownik Pandy ma do dyspozycji rozwiązania typu Start&Stop, wskaźnik zmiany biegów GSI, program eco:Drive i oszczędnościowy tryb pracy ECO silnika TwinAir Turbo. Te nazwy i skróty są obecnie częścią standardowej terminologii, używanej w ramach „Air Technologies” − programu stworzonego przez firmę Fiat, by promować technologie o niskim oddziaływaniu na środowisko, lecz absolutnie nie przekreślające satysfakcji z jazdy samochodem.


Taka filozofia motywuje do tworzenia silników o „mistrzowskiej” charakterystyce w zakresie osiągów, spalania i niskiej emisji spalin. Wyróżniającym się przykładem tej tendencji jest nowy silnik TwinAir Turbo o pojemności 0,9 l i mocy 85 KM wyposażony w system Start&Stop (Światowy Silnik Roku  2011). Gamę jednostek napędowych uzupełnia wypróbowany silnik benzynowy Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM wyposażony standardowo w system Start&Stop.


W momencie premiery rynkowej nowa Panda dostępna jest z napędem na koła przednie (wkrótce pojawi się także nowa Panda 4×4). Dostępne są dwa wzory kołpaków na felgi stalowe oraz dwa wzory kół z lekkiego stopu o średnicy 14 i 15 cali. Nowością jest „Blue&Me TomTom LIVE”, który łączy zalety zintegrowanego systemu informacyjnego i przenośnej nawigacji oraz nieograniczonej niemal łączności ze światem. W najbliższym czasie dostępny będzie także system zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach  (współpracujący z układem hamulcowym) LSCM, który potrafi wykrywać przeszkody w pobliżu pojazdu i automatycznie uruchamia hamulce przy prędkościach nie przekraczających 30 km/h.

CZYTAJ DALEJ  Ceny Fiata Punto Evo na rynku polskim

Mówiąc w skrócie, wszystko jest dużo łatwiejsze w nowej Pandzie. Łatwiej jest parkować i łatwiej znaleźć odpowiednią konfigurację wnętrza pozwalającą „poczuć przestrzeń” wszystkim pasażerom. Wyrazem przyjętej filozofii życia są ułatwiające je rozwiązania. I tak Panda,  to nie tylko środek transportu pomiędzy punktami A i B, lecz w gruncie rzeczy idea dająca początek nowemu sposobowi korzystania z samochodu w poczuciu pełnej swobody. I to dlatego teraz, jak zawsze − każdy, kto wybiera Pandę deklaruje tym samym wolność od sztywnych konwenansów, tradycyjnej mody i klasyfikacji. W jakimś sensie jest to samochód nonkonformistyczny, który już od samego początku zaskakiwał prostymi i jakże oczywistymi rozwiązaniami. To właśnie dedykacja strukturalnej i konstrukcyjnej prostocie umożliwia dalszą ewolucję Pandy bez uszczerbku dla wizerunku „samochodu prawdziwie rewolucyjnego”. Wystarczy wspomnieć, iż Fiat Panda, jako pierwszy przedstawiciel swego segmentu rynkowego zdobył prestiżowy tytuł „Samochodu roku 2004”. Był to także pierwszy samochód segmentu miejskiego napędzany silnikiem wysokoprężnym (1986) oraz pierwszy samochód miejski z napędem 4×4 (1983), oferujący poza tym gamę paliwo-oszczędnych silników „eco-friendly” (Panda Elettra z roku 1990 to jeden z pionierów napędu czysto elektrycznego). Jako pierwszy w historii samochód miejski, Panda 4×4 dotarła na wysokość 5200 m n.p.m. obozu bazowego po drodze na szczyt Mount Everest (rok 2004).

Włoska w każdym calu.
Uznana za ikonę designu i know-how „Made in Italy”, nowa Panda stanowi ewolucję cieszącego się wielkim powodzeniem popularnego modelu i potwierdzenie pozycji firmy Fiat, jako niekwestionowanego lidera w kategorii samochodów miejskich. Z tego też powodu dla Fiat Group Automobiles najwyższy priorytet stanowiło zapewnienie najwyższej jakości w całym procesie inżynieryjno-rozwojowym produktu. Taki projekt mógł być powierzony fabryce ukierunkowanej na identyczne kryteria. Dlatego też nowa Panda produkowana jest w zakładzie Pomigliano d’Arco koło Neapolu, który został dogłębnie zmodernizowany, szczególnie wydział spawalni nadwozi i montażu finalnego − łącznie z uruchomieniem innowacyjnego Centrum Jakości. To nie tylko najnowocześniejszy zakład produkcyjny Fiata, ale i jeden z najbardziej zaawansowanych na świecie.
Dzięki nakładom inwestycyjnym w kwocie 800 milionów euro w park maszynowy i wyszkolenie załogi (200 tysięcy godzin szkoleń i treningu) − zakład imienia Giambattista Vico uzyskał odpowiedni poziom techniczny i organizacyjny w rekordowym czasie 12 miesięcy. Efektem tych działań jest samochód, który  symbolizuje pasję, design i zdolności inżynieryjne firmy, która powstała ponad sto lat temu.  To także historyczna spuścizna firmy Fiat oraz plon wieloletniego zaangażowania i profesjonalizmu tysięcy ludzi na wszystkich, bez wyjątku, stanowiskach pracy.

31-letnia historia sukcesu Pandy.
Panda weszła do historii motoryzacji w roku 1980, kiedy to Fiat zaprezentował ją na genewskim Salonie Samochodowym, jako projekt rozpoczęty jeszcze w roku 1976. Panda dała początek idei innego pojmowania samochodu: w sposób uproszczony,  egalitarny, entuzjastyczny i rewolucyjny w sensie rozwiązań intuicyjnych, lecz prawdziwie nowatorskich. Była to pierwsza generacja jednego z najbardziej cenionych europejskich samochodów miejskich, który mimo upływu czasu − wciąż nie przestaje zadziwiać swą oryginalnością. W ciągu kolejnych trzech lat, Panda zyskała opcję składanego, miękkiego dachu i napędu 4×4, a w lipcu 1984 roku z taśm produkcyjnych zjechał milionowy egzemplarz Pandy − po czterech zaledwie latach od premiery rynkowej.

CZYTAJ DALEJ  Sprzedaż Audi w pierwszym półroczu 2012

Druga seria Pandy pierwszej generacji odniosła ponowny sukces w roku 1986, a jednym z głównych czynników powodzenia były ulepszone  jednostki napędowe: nowe silniki Fire o pojemności skokowej 796 cm3 i mocy 34 KM oraz 999 cm3 i mocy 45 KM − zamiast poprzednich o pojemności 652 i 903 cm3. W ciągu kolejnych dwóch lat wielkość produkcji przekroczyła próg  2 milionów egzemplarzy, a w roku 1990 gama Pandy została poszerzona o futurystyczną wersję Elettra o nowatorskim napędzie elektrycznym. Panda pierwszej generacji pozostawała w produkcji aż do roku 2003, zajmując wiodące miejsca w rankingach najczęściej kupowanych samochodów codziennego użytku.


Czas drugiej generacji nadszedł we wrześniu 2003 roku wraz z premierą Pandy w nowej stylizacji. Nadwozie trzydrzwiowe zmieniło się w pięciodrzwiowe i „urosło” o 130 mm na długości oraz 120 mm na szerokości, aby Panda mogła stać się komfortowym, choć niewielkim MPV. Sukces był natychmiastowy i Panda II otrzymała prestiżowy tytuł „Car of The Year 2004”, jako pierwszy historycznie samochód w tym segmencie. Na jej bazie Fiat stworzył całą rodzinę aut o rozwiązaniach technicznych i standardzie wykonania godnych wyższych segmentów. W roku 2007 z linii produkcyjnych zjechała milionowa Panda II, a łączna liczba samochodów obu generacji sprzedanych na rynkach świata wynosi niemal sześć milionów.


Po 31 latach najwyższy zatem czas na podbój dróg świata przez Fiata Pandę III (trzeciej generacji).

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *