Nowy Citroen C4 Picasso

i prezentuje oficjalne zdjęcia Nowego C4 Picasso, który dostępny będzie w sprzedaży we Francji od czerwca 2013 roku. Ten prawdziwy Technospace, będący dowodem Créative Technologie CITROËNA, otwiera nową epokę, dzięki:

  • mocnej i wyrazistej sylwetce o dynamicznych liniach z zaawansowanymi technologicznie reflektorami i światłami tylnymi LED z efektem 3D, przejętymi z najnowszych prototypów Marki,
  • wnętrzu utrzymanym w loftowym stylu, które wyróżnia się czystością linii i dobrym doświetleniem, jak również odpowiednim doborem materiałów, które znacząco wpływają na postrzegalną jakość. Nowy CITROËN C4 Picasso zapewnia podróż pierwszą klasą i proponuje fotel Relax z komfortowym przedłużeniem na nogi dla pasażera z przodu
  • technologiom poprawiającym komfort jazdy, a wśród nich w pełni dotykowy interfejs z ekranem 12’’ o wysokiej rozdzielczości. A także pozostałym innowacyjnym rozwiązaniom, które ułatwiają prowadzenie samochodu i sprzyjają odprężeniu za kierownicą, jak na przykład Kamera 360o, Park Assist czy aktywny regulator prędkości i aktywne pasy bezpieczeństwa.

Nowy CITROËN C4 Picasso, którego konstrukcja opiera się na nowej płycie podłogowej grupy PSA EMP2(Efficient Modular Platform 2), stanowi również prawdziwy przeskok pokoleniowy dzięki:

  • nowatorskim proporcjom bryły, która łączy kompaktowe gabaryty (dł.: 4,43 m / szer.: 1,83 m / wys.: 1,61 m), wzorcową przestronność wnętrza i rekordową pojemność bagażnika (537 litrów VDA),
  • masie zredukowanej o 140 kg w stosunku do poprzedniej generacji tego modelu, w połączeniu z doskonałą aerodynamiką (SCx 0,71) i gamą zoptymalizowanych silników o jeszcze większej wydajności, w szczególności w wersji o emisji 98 g CO2/km, co jest wynikiem rekordowym w tej kategorii. Nowy CITROËN C4 Picasso będzie również pierwszym modelem Marki wyposażonym w silnik BlueHDi* z wbudowanym modułem SCR (selective catalytic reduction) spełniający normy Euro 6.
  • kompromisowi między komfortem i trzymaniem się drogi uzyskanemu dzięki zastosowaniu układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem i zawieszeniu zapewniającemu optymalną zwrotność i reaktywność w każdej sytuacji na drodze.

Stylistyka, która kreśli nową epokę. Nowy CITROËN C4 PICASSO zaskakuje nowym designem. Eksploruje nowe kierunki w zakresie wyrazu stylistycznego, dzięki korzyściom wynikającym z zastosowania nowej płyty podłogowej EMP2. Krótsze zwisy (- 70 mm z przodu), obniżenie bloku silnika i podłogi (między – 40 mm i – 50 mm w przypadku silnika; – 20 mm w przypadku podłogi), poszerzony rozstaw kół (+ 82 mm z przodu; + 31 mm z tyłu), wszystkie te zabiegi nadały sylwetce dynamiczny i zarazem zwarty wygląd.


Chromowana listwa boczna w kształcie litery C, nakreślona pierwszym pociągnięciem ołówka przez projektanta Fréderica Soubirou, determinuje profil nowego CITROËNA C4 Picasso i podkreśla olbrzymią przestrzeń dla pasażerów z przodu i z tyłu. Dzięki przetłoczeniom bocznym sylwetka samochodu emanuje energią i płynnością linii.


Przód samochodu obrazuje nowy styl Citroëna z wyraźnie zaznaczonym blokiem silnika i nowym układem szewronów, których przedłużenie stanowi przykuwające uwagę spojrzenie reflektorów o „technologicznym” stylu. Subtelne światła do jazdy dziennej LED, wyprowadzone płynnie z krawędzi osłony chłodnicy, uzupełniają osadzone nieco niżej reflektory o wysmukłym kształcie. Światła przeciwmgłowe stanowią dopełnienie tego oryginalnego znaku świetlnego samochodu.
Futurystyczny efekt 3D świateł tylnych LED nawiązuje do prototypów Tubik, Survolt i Revolte. Ponadto, tył samochodu stał się bardziej dynamiczny dzięki solidnej klapie tylnej, która zapewnia łatwy i komfortowy dostęp do bagażnika. Dla wyeksponowania tych atutów stylistycznych, CITROËN C4 Picasso dysponuje paletą ośmiu lakierów karoserii, od wyrafinowanych szarości Gris Shark, Gris Aluminium, brązu Brun Hickory i czerni Noir Onyx po żywą czerwień Rouge Rubi, niebieski Bleu Teles i Bleu Kyanos. Ofertę uzupełniają trzy obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarach 16’’, 17’’ i 18’’ o oryginalnej stylistyce.

Wnętrze w loftowym stylu. Utrzymane w stylistyce loftu wnętrze nowego C4 Picasso wyróżnia się czystością form. To wrażenie potęguje montowana seryjnie panoramiczna szyba przednia i duży przeszklony dach, które wypełniają kabinę nowego C4 Picasso naturalnym światłem. Podobnie jak jego poprzednik, model ten dysponuje wzorcową powierzchnią przeszkloną (5,30 m2).
Jazda samochodem staje się chwilą odprężenia, dzięki ekskluzywnemu Pakietowi Lounge, który obejmuje fotele przednie z funkcją masażu, fotel Relax dla pasażera z przodu z przedłużeniem na nogi oraz zagłówki Relax, które zapewniają wygodne oparcie karku wszystkim podróżującym. W CITROËNIE C4 Picasso wszyscy podróżują pierwszą klasą!


Loftowy styl nowego CITROËNA C4 Picasso znajduje też wyraz w wysokiej jakości materiałach i uwadze poświęconej każdemu detalowi. Asymetryczna deska rozdzielcza łączy różnorodne kolory i materiały. Na stanowisku kierowcy dominuje technologiczna czerń, która po stronie pasażera przechodzi w nieco jaśniejszy odcień (Ardoise lub Champagne w zależności od wybranej tonacji wnętrza) z efektem połysku. Satynowe chromy i czarne błyszczące wstawki urozmaicają wygląd deski. Wiele uwagi poświęcono też panelom drzwiowym: wewnętrzna strona drzwi ozdobiona została oryginalnym, wygrawerowanym laserowo motywem. Dbałość i wyrafinowanie widać nawet w najdrobniejszych szczegółach. Kształt siedzisk i wzór tapicerki nadają fotelom z przodu wygląd dwuosobowej kanapy. Nowy CITROËN C4 Picasso dostępny jest również w wersji z tapicerką ze skóry Nappa w jasnej tonacji.

W pełni dotykowy interfejs funkcji kierowania. Nowy CITROËN C4 PICASSO wyposażony został w pełni cyfrowy interfejs ułatwiający jazdę, estetyczny i intuicyjny zarazem. W centralną część zorganizowanej w przejrzysty sposób deski rozdzielczej wbudowane zostały dwa ekrany: dotykowy tablet 7″ i panoramiczny ekran 12″ wysokiej rozdzielczości.
Dostępny w standardzie 7-calowy tablet dotykowy z 7 sensorycznymi przyciskami zapewnia obsługę wszystkich funkcji samochodu: dwustrefowej klimatyzacji, nawigacji, systemu audio, telefonu, innych systemów wspomagających prowadzenie, usług z zakresu łączności… Wszystkie przełączniki sterujące funkcjami znajdują się w zasięgu ręki. Duży panoramiczny ekran 12’’ HD wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy i może być konfigurowany przez kierowcę w dowolnym momencie. Kierowca ma możliwość, w zależności od potrzeb, wyboru informacji, które będą wyświetlane na ekranie, np. informacje na temat nawigacji lub dotyczące funkcji wspomagania prowadzenia. Może nawet w bardzo prosty sposób ustawić na ekranie tapetę, wybierając zdjęcie z własnej galerii zapisanej na podłączonej do systemu pamięci USB. Samochód staje się drugim domem.
Za pośrednictwem dotykowego 7-calowego tabletu kierowca ma dostęp do portalu CITROËN Multicity Connect, oferującego wiele przydatnych na pokładzie samochodu aplikacji, które ułatwiają życie kierowcy i pasażerom, wskazując m. in. najbliższą stację paliw, wyszukując hotel lub restaurację, podając komunikaty pogodowe czy alarmując o strefach o znacznym natężeniu ruchu.


Odprężenie i relaks za kierownicą. Oprócz funkcji użytecznych na co dzień, takich jak zdalny dostęp i uruchamianie bez kluczyka (ADML), elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika czy też kamera cofania, nowy CITROËN C4 Picasso proponuje innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają prowadzenie samochodu i sprzyjają odprężeniu za kierownicą, a wśród nich:

  • KAMERA 360o, rozwiązanie po raz pierwszy zastosowane w tym segmencie: dzięki czterem kamerom zewnętrznym system wyświetla widok samochodu „z lotu ptaka”, obraz strefy znajdującej się za samochodem lub praktyczny przy wyjeździe z garażu panoramiczny widok z kamery przedniej. W ten sposób kierowca kontroluje całe otoczenie samochodu. Poszerzone pole widzenia ułatwia manewry.
  • System PARK ASSIST: ten wspomagający parkowanie system pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe, a po zaakceptowaniu miejsca samochód wykonuje manewr parkowania, zarówno przy parkowaniu w kopertę jak i wjeździe prostopadle tyłem. Zadaniem kierowcy jest tylko kontrola prędkości i hamowanie. To prawdziwy sprzymierzeniec w miejskiej dżungli!

Technologie w służbie bezpieczeństwa. Nowy C4 Picasso korzysta z licznych technologii, których zadaniem jest przewidywanie niebezpiecznych sytuacji na drodze i wspomaganie kierowcy w ich pokonywaniu, w celu zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa i spokoju ducha:

  • Aktywny tempomat, korzystający z czujnika usytuowanego w przednim zderzaku, wykrywa i ostrzega kierowcę o zredukowaniu prędkości przez samochód jadący z przodu. Utrzymuje stały, uzależniony od prędkości odstęp od jadącego przed nim samochodu, oddziałując na przyśpieszenie i hamowanie silnikiem w zakresie różnicy prędkości ok. 25 km/h. Gdy pojazd zniknie z pola widzenia i pas jest wolny, samochód automatycznie wraca do zadanej wcześniej prędkości.
  • Aktywne pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu wyposażone są w mechanizm, który w przypadku niebezpieczeństwa automatycznie napina pas, zapewniając maksymalną ochronę. Ponadto, w modelach wyposażonych w alarm niezamierzonego przekroczenia linii AFIL drugiej generacji, kierowca ostrzegany jest o przekroczeniu linii na jezdni za pomocą wibracji pasa bezpieczeństwa.
  • Na podstawie obrazu zarejestrowanego przez miniaturową kamerę wbudowaną w wewnętrzne lusterko wsteczne, funkcja automatycznego przełączania świateł samoczynnie włącza i wyłącza światła drogowe w zależności od natężenia światła i warunków na drodze. Pozwala to również na zastosowanie nowej generacji alarmu niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL) o większej skuteczności.
  • System kontroli martwego pola ostrzega kierowcę o obecności innego pojazdu w martwym polu samochodu za pomocą pomarańczowych diod zlokalizowanych w lusterkach bocznych. Dzięki 4 ultradźwiękowym czujnikom usytuowanym w przednim i tylnym zderzaku, ten aktywny przy prędkości od 12 do 140 km/h system kontroluje strefę, która rozciąga się od lusterka bocznego z przodu do około 5 m za zderzakiem tylnym i 3,5 m na boki samochodu.
  • CITROËN eTouch to usługa, która dzięki wbudowanej karcie SIM, obejmuje między innymi funkcję wezwania pomocy i assistance z lokalizacją (w zależności od kraju), dwie usługi bezpłatne i dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, które gwarantują precyzyjną lokalizację samochodu i szybką interwencję odpowiednich służb w razie awarii lub wypadku.

Wszystkie te inteligentne technologie zwiększają bezpieczeństwo jazdy i sprawiają, że bardziej niż kiedykolwiek wcześniej prowadzenie samochodu staje się chwilą prawdziwej przyjemności i wytchnienia. Aby zagwarantować ten spokój za kierownicą, Nowy C4 Picasso będzie testowany do momentu wprowadzenia na rynek na dystansie 2,5 milionów kilometrów w różnych krajach i różnych sytuacjach na drodze, nawet tych najbardziej ekstremalnych.

Nowatorska konstrukcja łącząca zwartą sylwetkę i przestronne wnętrze. Nowy CITROËN C4 Picasso wytycza nowe wzorce w zakresie konstrukcji. Zastosowanie modułowej płyty podłogowej EMP2 umożliwiło zwiększenie rozstawu osi, co bezpośrednio przyczyniło się do zwiększenia przestronności wnętrza. W porównaniu z poprzednikiem, nowy C4 Picasso jest bardziej kompaktowy na zewnątrz, oferując jednocześnie więcej przestrzeni w kabinie:

  • o 40 mm krótszy dla bardziej kompaktowych gabarytów
  • o 55 mm większy rozstaw osi (2785 mm w nowym C4 Picasso) dla wzorcowej przestronności wnętrza
  • dodatkowe 40 litrów pojemności bagażnika, który z objętością 537 litrów VDA staje się największy w segmencie (nawet do 630 litrów po przesunięciu maksymalnie do przodu foteli 2. rzędu)

Zoptymalizowane wymiary (dł.: 4,43 m / szer.: 1,83 m / wys.: 1,61 m) w połączeniu z elektrycznym wspomaganiem kierownicy i promieniem skrętu wynoszącym 10,8 m czynią z Nowego C4 Picasso samochód reaktywny, który dostosuje się do każdej sytuacji na drodze. Ponadto, Nowy C4 Picasso pozostaje modelem wzorcowym w zakresie adaptacji wnętrza:

  • Po złożeniu oparcia fotela pasażera z przodu do pozycji stolika, wnętrze zwiększa objętość ładunkową (do ponad 2,5 m3)
  • Trzy indywidualne fotele tej samej szerokości w rzędzie 2 składane są na płasko, posiadają oparcia z regulacją kąta nachylenia i są regulowane wzdłużnie, zwiększając możliwości adaptacji kabiny. Przestrzeń na kolana plasuje się na poziomie najlepszych w segmencie.

Nowy CITROËN C4 Picasso posiada liczne schowki, pomysłowo zaprojektowane i praktyczne, rozmieszczone w całej kabinie. Oświetlony schowek w centralnej części deski rozdzielczej wyposażony w gniazdo jack, port USB i gniazdo 220V, jest idealne, aby podłączyć smartphone lub tablet. W konsoli usytuowanej pomiędzy fotelami pasażera i kierowcy, z możliwością demontażu w wersjach z manualną elektronicznie sterowaną skrzynią biegów, trzymać można w zasięgu ręki osobiste przedmioty. Ponadto, dostępne są też schowki pod fotelami z przodu i w panelach drzwi, siatki i stoliki w oparciach foteli 1. rzędu z lampkami LED i zamykane schowki w podłodze w 2. rzędzie, praktyczne w codziennym użytkowaniu.


Lider segmentu pod względem emisji CO2 i zużycia paliwa. Aby sprostać normom emisji CO2, ciężar nowego CITROËNA C4 PICASSO został zredukowany o 140 kg w stosunku do poprzedniej generacji tego modelu, dzięki:

  • nowej płycie podłogowej EMP2, lżejszej o 70 kg, do budowy której wykorzystano aluminium, wysokowytrzymałą stal w przypadku niektórych części. Tylna część podłogi powstała z materiałów kompozytowych,
  • pomniejszenie masy samochodu o dodatkowe 70 kg poprzez optymalizację wymiarów zewnętrznych i użycie najnowocześniejszych materiałów, jak np. aluminiowa osłona silnika i tylna klapa bagażnika z kompozytów.

Rezultat: Nowy CITROËN C4 Picasso przeszedł prawdziwą kurację odchudzającą i dorównał ciężarem C3 Picasso! Redukcja masy w połączeniu z optymalnymi parametrami aerodynamicznymi (SCx 0,71) i gamą udoskonalonych silników wpłynęła istotnie na obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa: średnio zyskano 30 gramów, tj. ponad 1 litr na 100 km w stosunku do poprzedniej wersji tego modelu. Ponadto, Nowy CITROËN C4 Picasso jest pierwszym kompaktowym minivanem z silnikiem spalinowym, który wykazuje emisję poniżej 100 g CO2/km. Silnik e-HDi 90 KM Airdream, montowany z najnowszej generacji 6-przełożeniową manualną elektronicznie sterowaną skrzynią biegów ETG6, emituje tylko 98 g CO2 /km, tzn. spala w cyklu mieszanym 3,8 l/100 km, co stanowi rekordowy w tej kategorii wynik!


Ponadto, gama silników Nowego C4 Picasso wyróżnia się istotnymi atutami:

  • Wszystkie silniki Diesla wyposażone zostały w technologię Stop&Start (z wyjątkiem HDi 90 KM z mechaniczną skrzynią biegów).
  • Najczęściej wybierany silnik z gamy czyli e-HDi 115 KM emituje 104 gramów CO2 w wersji ze skrzynią ETG6 (105 gramów CO2 w wersji ze skrzynią manualną) i spala w cyklu mieszanym 4 l /100 km.
  • Nowy C4 Picasso będzie pierwszym modelem CITROËNA korzystającym ze spełniającego normy Euro 6 silnika BlueHDi*: BlueHDi 150 KM, o emisji 110 g CO2/km, który wyposażony został w moduł SCR (selective catalytic reduction), czyli najbardziej skuteczną technologię redukcji emisji tlenków azotu (- 90 %) i CO2.

Oprócz 6-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów, dostępnej z silnikami Diesla (z wyjątkiem HDi 90 KM), w ofercie pojawia się nowa 6-przełożeniowa manualna elektronicznie sterowana przekładnia ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds) o udoskonalonych parametrach, montowana z silnikami e-HDi 90 KM i e-HDi 115 KM. Oferuje ona kierowcy możliwość przełączania trybu jazdy z manualnego na automatyczny i odwrotnie, w zależności od sytuacji. Skrzynia posiada funkcję pełzania (po włączeniu trybu jazdy samochód zaczyna bardzo powoli jechać do przodu, bez konieczności wciskania pedału gazu). Dzięki odpowiednio dobranym parametrom pracy pedału przyśpieszenia i optymalnemu dozowaniu mieszanki paliwowej osiągnięty został duży komfort przy ruszaniu i w czasie jazdy. Przekładnia wykorzystując płynną modulację obrotów przy zmianie przełożeń w trakcie przyspieszania, poprawia dynamikę i komfort jazdy. Odpowiednio dobrane przełożenia zwiększają także jej wydajność. Oferta skrzyń biegów uzupełniona zostanie o 6-przełożeniową przekładnię automatyczną, która dostępna będzie w pierwszym półroczu 2014 roku.

Udany kompromis pomiędzy komfortem jazdy i trzymaniem się drogi. Mocnym atutem nowego CITROËNA C4 Picasso jest przyjemność płynąca z jego prowadzenia. C4 Picasso, o uznanym już przez użytkowników komforcie jazdy, w nowej generacji zyska jeszcze bardziej na reaktywności, zwrotności i łatwości prowadzenia, dzięki czemu jazda nim stanie się jeszcze bardziej prosta i odprężająca. Redukcja masy i obniżenie środka ciężkości umożliwiły osiągnięcie kompromisu pomiędzy komfortem jazdy i trzymaniem się drogi, który zapewnia większą przyjemność prowadzenia, wyższy poziom bezpieczeństwa i ponadprzeciętny komfort zawieszenia, dzięki:

  • zmienionemu mocowaniu amortyzatorów,
  • zamocowaniu zawieszenia powyżej osi kół.

Uzyskano również godny uznania poziom komfortu akustycznego i wytłumienia wibracji, dzięki:

  • zastosowaniu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego dla lepszej filtracji nierówności drogi na kolumnie kierownicy,
  • wytłumieniu hałasów toczenia i filtracji przedniego zawieszenia,
  • użyciu nowych podkładek elastycznych w tylnej części zawieszenia, składających się z dwóch rodzajów materiałów.

Większość tych ulepszeń osiągnięto dzięki wykorzystaniu nowej płyty podłogowej EMP2. Ponadto, nowy C4 Picasso wyposażony jest w Inteligentny System Kontroli Trakcji, który zwiększa skuteczność przeniesienia napędu na terenach o obniżonej przyczepności. Zapewnia większy komfort i lepsze trzymanie się drogi we wszystkich sytuacjach.


* Dostępny w drugiej połowie 2013 roku

źródło: Citroen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *