Nowe modele Opla Astry

Nowe modele Opla Astry są gotowe na wspaniały debiut. Dzięki nowym elementom — nadwoziu typu sedan, ultranowoczesnym silnikom o dużej mocy i systemom wspomagania kierowcy — oraz odświeżonej stylistyce udoskonalono niezwykle popularny, wielokrotnie nagradzany bestseller segmentu samochodów kompaktowych, a nowej gamie modeli Astry nadano bardziej sportowy i zróżnicowany charakter. Ostrzejsze linie nadwozia i bardziej wyraziste wnętrze podkreślają sportowe ambicje i techniczne atuty nowej linii pojazdów. Po wprowadzeniu nowego sedana, wersji pięciodrzwiowej, kombi Sports Tourer oraz trzydrzwiowego coupe GTC, a także wyczynowej wersji OPC można uznać, że zróżnicowana oferta modeli Opla Astry stała się kompletna.

Efektem dążenia do tego, by za sprawą niemieckiej myśli technicznej rozbudzić emocje w niezwykle wymagającym segmencie samochodów kompaktowych, są ultranowoczesne silniki, które w ciągu najbliższych sześciu miesięcy rozszerzą już i tak imponujący zakres osiągów oferowanych przez jednostki napędowe Astry. Nowa Astra OPC, dostępna z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem, to gearancja niezapomnianych wrażeń za kierownicą. Moc 206 kW/280 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm sprawiają, że samochód ten to nie tylko najmocniejsza dotąd Astra (warto zauważyć, że 200 Nm na litr czyni pojazd prawdziwym mistrzem, jeśli chodzi o moment obrotowy w klasie kompaktowej). To również najszybsza Astra w historii – maksymalna prędkość tego niezwykle mocnego coupe to 250 km/h, a na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje ono zaledwie sześć sekund.

Najszybsza Astra z silnikiem diesla będzie dostępna już jesienią. Nową dwulitrową jednostkę 2.0 BiTurbo CDTI o mocy 143 kW/195 KM i imponującym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm wcześniej montowano już w Insignii. W gamie modeli Astry zaawansowana technologia sekwencyjnego doładowania BiTurbo (z podwójnym systemem chłodzenia) została jednak zastosowana po raz pierwszy. Wyposażony w dwie współpracujące turbosprężarki sinik — oferowany na różnych rynkach w wersji pięciodrzwiowej, Sports Tourer i GTC — zapewnia doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa. W Polsce silnik BiTurbo będzie dostępny w nadwoziu GTC. W połączeniu z zapewniającą doskonałe osiągi jednostką diesla te trzy wersje nadwozia tworzą unikalną ofertę w segmencie samochodów kompaktowych.

Opel może również pochwalić się ulepszeniami w już istniejącym turbodoładowanym silniku benzynowym o pojemności 1,4 litra i mocy 103 kW/140 KM. Jednostkę tę wzbogacono o funkcję Overboost, która pozwala tymczasowo zwiększyć moment obrotowy o 10% (z 200 do 220 Nm), co bardzo przydaje się chociażby podczas wyprzedzania.

Pełne spektrum — od ecoFLEX o emisji CO2 na poziomie 99 g/km do wyczynowej wersji OPC. Dzięki udoskonalonej jednostce napędowej nowa gama modeli Astra może zadowolić klientów o niezwykle zróżnicowanych oczekiwaniach. W ofercie znaleźć można zarówno najoszczędniejszą jak dotąd Astrę z silnikiem 1.7 CDTI ecoFLEX (81 kW/110 KM oraz 96 kW/130 KM) o wielkości emisji CO2 rzędu 99 g/km (3,7 l/100 km), niezwykle mocną Astrę wyposażoną w jednostkę diesla (BiTurbo CDTI o mocy 195 KM), jak i najmocniejszą Astrę w historii – wersję OPC z silnikiem o mocy 280 KM. Nie należy też zapominać o wprowadzonym do sprzedaży na początku tego roku modelu z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,4 litra z instalacją LPG (103 kW/140 KM). Tak wielki wybór oznacza, że oferta silników montowanych w Astrach należy do najbardziej zróżnicowanych w segmencie samochodów kompaktowych. Co więcej, na początku roku gama dostępnych opcji stanie się jeszcze bogatsza dzięki wprowadzeniu nowej generacji jednostek benzynowych SIDI (Spark Ignition Direct Injection) ECOTEC o pojemności skokowej 1,6 litra z turbodoładowaniem, zapewniających nie tylko niezwykle niskie zużycie paliwa, ale również wysoki komfort jazdy (w przypadku silników o mocy do 200 KM).

Nowe systemy wspomagania kierowcy rozszerzają bogatą ofertę innowacyjnych rozwiązań technicznych. Kolejne nowości wyznaczające nowe standardy technologiczne znaleźć można w systemach wspomagania kierowcy. Wiele najnowocześniejszych rozwiązań po raz pierwszy zastosowanych w modelach Insignia i Zafira Tourer wykorzystano w modelach Astry, jeszcze bardziej poprawiając bezpieczeństwo i komfort jazdy. Systemy te to między innymi: kamera przednia drugiej generacji Opel Eye z udoskonalonym systemem rozpoznawania znaków drogowych (TSA II), funkcja ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), wskaźnik odległości pojazdu poprzedzającego (FDI) oraz system ostrzegania przed kolizją (FCA). Rozwiązania te generują ostrzeżenia pomagające zapobiec niebezpieczeństwu w sytuacji, gdy kierowca stracił koncentrację.

Pozostałe systemy wspomagania kierowcy to między innymi: kamera tylna, identyfikujący wolne przestrzenie zaawansowany system wspomagający parkowanie, układ ostrzegający o przeszkodach w martwym polu oraz wyposażony w radar aktywny tempomat (ACC) z automatycznym systemem hamowania (CIB), który działa przy prędkościach w przedziale 50–180 km/h. Wyposażony w radar system ACC pomaga kierowcy utrzymać wybraną szybkość, automatycznie przyspieszając lub zwalniając przy zachowaniu ustawionej odległości od poprzedzającego pojazdu.

Nowe rozwiązania uzupełniają już istniejącą bogatą ofertę innowacyjnych technologii wykorzystywanych w modelach Astra — niektórych nie stosowano dotąd w segmencie samochodów kompaktowych, inne rzadko wykorzystuje się w pojazdach konkurencji. Należy do nich ostatnia generacja inteligentnego zaawansowanego systemu oświetlenia przedniego (AFL+) z reflektorami biksenonowymi i wieloma zaawansowanymi funkcjami oświetlenia, takimi jak: asystent świateł drogowych (High Beam Assist), dynamiczne oświetlenie zakrętu (Dynamic Curve Light ), oświetlenie zakrętów ostrych (Cornering Light) oraz zmienny rozkład wiązki światła, która automatycznie dostosowuje się do panujących warunków — także pogodowych.

System FlexRide zapewniający optimum komfortu jazdy i panowania nad samochodem oraz kolumny HiPerStruts we wszystkich modelach Astra GTC i OPC. Dynamiczne właściwości jezdne Astry można dodatkowo poprawić dzięki inteligentnemu mechatronicznemu systemowi FlexRide firmy Opel, który automatycznie dostosowuje się do panujących warunków. Rozwiązanie pracuje w trzech trybach: „Standard”, zwiększającym komfort jazdy „Tour” oraz bardziej aktywnym „Sport”.

Z myślą o amatorach jazdy sportowej modele Astra GTC oraz OPC wyposażono w HiPerStruts (wysokiej klasy kolumny) na zawieszeniu przedniego koła. HiPerStruts poprawiają przyczepność, ułatwiając pokonywanie zakrętów i znacząco zmniejszając efekt „torque steer” (wyrywania kierownicy przez moment obrotowy). Tym samym umożliwiają kierowcom maksymalne wykorzystanie wszystkich możliwości pojazdu.

W celu zwiększenia komfortu wszystkie wersje Astry posiadają ergonomiczne fotele, mające certyfikat „Akcji na rzecz zdrowych pleców” (Aktion Gesunder Rücken e.V — AGR). Powalają one kierowcy i pasażerowi jadącemu na przednim siedzeniu utrzymać plecy we właściwej pozycji.

System mocowania rowerów FlexFix, oferowany wyłącznie w samochodach Opel, jest w pełni zintegrowany z tylnym zderzakiem, w którym nieużywany uchwyt na rowery chowa się w całości niczym szuflada. W przypadku wersji Astra Sports Tourer ten pomysłowy system umożliwia jednoczesne przewożenie nawet czterech, a w wersji pięciodrzwiowej — dwóch rowerów.

Panoramiczna szyba przednia wynaleziona i opatentowana przez firmę Opel sięga do połowy długości dachu samochodu i w ten sposób pozwala kierowcy i wszystkim pasażerom Astry GTC oraz OPC czerpać więcej radości z jazdy oraz dostarcza nowe wrażenia wizualne i przestrzenne. W odróżnieniu od innych rozwiązań polegających na przeszkleniu dachu nie zastosowano poprzedniego wspornika, co pozwoliło uzyskać pełną, niczym nieograniczoną widoczność.

Odświeżona stylistyka Astry z większą liczbą ekskluzywnych i sportowych akcentów. Pięciodrzwiowa Astra oraz Sports Tourer zyskały nowe oblicze, które nadało im jeszcze bardziej sportowego i ekskluzywnego charakteru. Dotyczy to również nowej czterodrzwiowej Astry w wersji sedan. Zespół projektantów Opla skupił się na przedniej części pojazdu, nadając kracie wlotu powietrza większą wyrazistość. Inspirowano się stylistyką wprowadzonej niedawno na rynek Astry GTC z precyzyjnie zaprojektowaną siatką osłony. Górna krata wlotu w wersji pięciodrzwiowej, Sports Tourer oraz w czterodrzwiowym sedanie zyskała chromowany pas kształtem przypominający skrzydło i pozwalający uzyskać efekt głębi. Element dekoracyjny ma podwinięte w górę końcówki, ponadto umiejscowiony jest bardziej centralnie i wydaje się swobodnie unosić nad kratą. Dzięki czarnym akcentom przy przednich reflektorach Astra zarówno w wersji z wyposażeniem podstawowym „Essentia”, jak i w wersji „Enjoy” zyskała bardziej sportowy szlif. Wraz ze standardowymi lampami halogenowymi dostępne są również lampy LED działające w ciągu dnia.

W tylnej części pojazdu wnękę na tablicę rejestracyjną pięciodrzwiowej Astry na nowo wyprofilowano, co sprawiło, że stała się bardziej widoczna. W wersji pięciodrzwiowej i Sports Tourer tuż poniżej wnęki dodano nowy chromowany pas, który optycznie poszerza pojazd.

Nowe wersje Astry pięciodrzwiowej, Sports Tourer oraz GTC z zapewniającym doskonałe osiągi silnikiem diesla BiTurbo zyskały nadwozie o ostrzejszych liniach i bardziej sportowym wyglądzie, inne dla każdego modelu. Boczna osłona zderzaka wersji nadwozia Astry z silnikiem BiTurbo (GTC, Sports Tourer oraz wersja pięciodrzwiowa) podkreśla doskonałe osiągi samochodu i jego bardziej agresywny charakter. Górna krata wlotu powietrza ma kształt podobny do tego, który znajdziemy w Astrze GTC, ale jej przedni dekoracyjny pas zawsze jest w kolorze nadwozia. Wersje pięciodrzwiową oraz Sports Tourer z silnikiem BiTurbo wyposażono w nowy pasek (w kształcie skrzydła) umieszczony w poprzek kraty wlotu powietrza. Także dolny wlot powietrza zyskał bardziej sportowy szlif; miejsce, w którym środkowa krata łączy się z zewnętrzną, kształtem przypomina płetwę rekina, dzięki czemu samochód wydaje się bardziej drapieżny niż inne modele Astry. Obramowania okien bocznych wersji pięciodrzwiowej oraz Sports Tourer BiTurbo wykończono chromem, natomiast w przypadku wersji GTC Biturbo dolna krawędź okien jest czarna. W tylnej części dwie rury wydechowe oraz uwydatniony tylny zderzak nadają modelom BiTurbo bardziej „muskularny” wygląd.

Wnętrze pięciodrzwiowej Astry, modelu Sports Tourer oraz czterodrzwiowego sedana zyskało bardziej sportowy, żywy i różnorodny charakter za sprawą nowych materiałów obiciowych, barw i wykończonych nowym, błyszczącym lakierem profili dekoracyjnych. W modelach z silnikami BiTurbo tkaniny w kolorze JetBlack lub skórę połączono z krawędziami foteli w barwie Magic Red. Ponieważ ściegi i przeszycia w fotelach, obicia drzwi i osłonę dźwigni zmiany biegów wykonano w tym samym kolorze, we wnętrzu pojazdu panuje duch sportowej rywalizacji. Nowa, spłaszczona w dolnej części skórzana kierownica oraz specjalne dywaniki z czerwoną obwódką to dalsze sportowe akcenty BiTurbo.

Nabywcy Astry mogą także cieszyć się nową stylistyką kół. Siedemnastocalowe felgi z lekkich metali to standardowe wyposażenie wersji Sport. Dostępne są również stylowe, opcjonalne felgi 18- i 19-calowe — również wykonane z lekkich metali, ale posiadające pięć podwójnych ramion. Ponadto po raz pierwszy Astra dostępna jest z nowymi wieloramiennymi sportowymi kołpakami.

Astra kontynuuje sukcesy kompaktowych samochodów marki Opel. Znacznie bogatsza gama modeli nowej Astry oznacza, że Opel nie zamierza spocząć na laurach. Firma pragnie osiągać kolejne sukcesy dzięki swojemu najlepiej sprzedającemu się samochodowi kompaktowemu uhonorowanemu licznymi nagrodami, takimi choćby jak prestiżowa niemiecka Złota kierownica (2009). Także w niedawnym raporcie dotyczącym niezawodności samochodów używanych, DEKRA 2012, Astra otrzymała najwyższe noty.

Modele Astra, które można zamawiać od czerwca, mają dla marki kluczowe znaczenie. Około jedna trzecia wszystkich sprzedanych Opli to Astry. Na rynek trafia obecnie dziesiąta generacja kompaktowych pojazdów marki Opel i czwarta generacja Astry — modelu, który wybrało ponad 700 000 klientów w całej Europie. Tak imponujące wyniki sprzedaży to efekt wprowadzenia Astry pięciodrzwiowej, która trafiła na rynek jesienią 2009 roku, wersji Sports Tourer, która dołączyła rok później, oraz trzydrzwiowego GTC Coupé (trafiło do sprzedaży pod koniec roku 2011). Oznacza to, że Astra zajmuje trzecią pozycję w Europie (drugą w Niemczech) w rankingach sprzedaży największego segmentu pojazdów w Europie, stanowiącego około jedną czwartą całego rynku.

Prawie wszystkie wersje nadwoziowe Astry (oprócz Sports Tourera) produkowane są w zakładzie General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

Ceny modeli Opla Astry zaczynają się od 63 500 PLN za podstawową pięciodrzwiową wersję „Essentia” z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM. Nową czterodrzwiową Astrę w wersji sedan z jednostką benzynową o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM zamawiać można w cenie od 72 950 PLN.

 

źródło: General Motors

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *