Nowe Audi S8

Nowy silnik 4.0 TFSI dysponuje mocą aż 382 kW (520 KM) od 1.700 do 5.500 obr./min rozwija moment obrotowy 650 Nm. Osiągi są równie imponujące: na przyspieszenie do 100 km/h ta duża limuzyna potrzebuje zaledwie 4,2 sekundy. Prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Przy takich osiągach zużycie paliwa przez ten spokojnie pracujący silnik V8 biturbo o pełnym brzmieniu jest zadziwiająco niskie: na 100 km spala średnio zaledwie 10,2 litra – znacznie mniej, niż jego konkurenci. Bezsprężarkowy silnik 5,2 litra V10 w poprzednim modelu zadowalał się średnio 13,2 litrami na 100 km. Spalanie zmniejszyło się prawie o 23 procent, przy czym moc znacznie wzrosła – o 51 kW (70 KM).

Za tak doskonałymi wynikami Audi S8 stoją technologie z Modułowego Zespołu Efektywności Audi, w tym system rekuperacji i system Start-Stop. Wyjątkową rolę odgrywa nowa technologia „cylinder on demand”. Przy częściowym obciążeniu wyłącza ona cztery z ośmiu cylindrów. Znacznie poprawia to efektywność i jest odczuwalne głównie podczas jazdy z równą prędkością na autostradzie. Pakiet rozwiązań akustycznych, w tym Active Noise Cancellation System,  minimalizuje ewentualne niepożądane dźwięki i wibracje.
 
Także ośmiostopniowa przekładnia tiptronic wnosi znaczny wkład w sportowe możliwości i efektywność S8. Wykorzystuje, w miarę możliwości, wysokie biegi z niskimi prędkościami obrotowymi, jednak szybko i komfortowo zmienia przełożenie na niższe, jeżeli kierowca sobie tego życzy. Siły są przekazywane przez napęd quattro łączący samoblokujący centralny mechanizm różnicowy ze sportowym mechanizmem różnicowym na tylnej osi. Przy dynamicznej jeździe siły przekazywane są głównie na koło na zewnętrznej stronie łuku i dosłownie wciskają limuzynę w zakręt.

Zawieszenie
Również zawieszenie nowego Audi S8 nie ma sobie równych. Jednym z jego seryjnych elementów jest specjalnie dostrojone adaptive air suspension – pneumatyczne zawieszenie ze zmiennym tłumieniem, które pozwala ustawić trzy wysokości nadwozia. Wrażenie podczas jazdy jest niepowtarzalne. Zawieszenie to doskonale współpracuje z również seryjną dynamiczną przekładnią kierowniczą, która swoje przełożenie i wspomaganie dostosowuje do prędkości jazdy. W granicznym zakresie przy pokonywaniu zakrętów stabilizuje S8 niewielkimi, prawie niezauważalnymi ingerencjami w kąt skrętu kół.

System dynamiki jazdy Audi drive select łączy oba te systemy oraz system zarządzania silnikiem, ośmiostopniową przekładnią tiptronic i sportowy mechanizm różnicowy. Kierowca może określić, jak mają pracować te podzespoły. Do wyboru jest tryb comfort, auto, dynamic, individual i efficiency.

Seryjne, specjalne koła „S” mają format 9 J x 20. Nałożone są na nie opony 265/40. Na życzenie Audi oferuje pięć innych rodzajów obręczy kół, z tego cztery o średnicy 21 cali. Wentylowane tarcze hamulcowe mają z przodu średnicę 400 milimetrów, a z tyłu 365. Na przednich, matowo-czarnych zaciskach hamulców widnieje emblemat S8. Alternatywnie Audi montuje ceramiczne tarcze wzmocnione włóknem węglowym. Każda z nich waży o 5 kilogramów mniej, niż standardowe tarcze. W przypadku hamulców ceramicznych zaciski mają kolor antracytowy. System ESP dysponuje trybem sportowym, w którym o mocy silnika decyduje wyłącznie położenie pedału przyspieszenia.

Nadwozie i stylistyka
Audi S8 może pochwalić się stosunkowo niewielką masą: 1975 kilogramów. Nadwozie tej luksusowej limuzyny wykonane jest w technologii ASF (Audi Space Frame) prawie całkowicie z aluminium. Tylko środkowe słupki wykonano ze stali o ultrawysokiej wytrzymałości. Nadwozie waży zaledwie 231 kilogramów. Porównywalna karoseria stalowa ważyłaby o prawie 100 kilogramów więcej. Ultralekka technologia budowy nadwozia pozwoliła na redukcję masy także innych podzespołów, na przykład zawieszenia.

Wyjątkową pozycję tej mierzącej 5,15 metra limuzyny w rodzinie Audi „8” podkreśla kilka elementów stylistycznych. Osłona chłodnicy Singleframe ma kolor platynowo-szary a osiem podwójnych listew jest pokrytych chromem. Aluminiowy spojler typu „blade” sprawia, że przedni zderzak wygląda bardziej drapieżnie. Listwy w bocznych wlotach powietrza są czarne i błyszczące, a żebra pokryte aluminium.

Z boku w oczy rzucają się listwy na progach w kolorze nadwozia, klamki z elementami aluminiowymi i obudowy lusterek z polerowanego aluminium. W tylnym dyfuzorze umieszczona jest dwuwarstwowa listwa pokryta aluminium z elementem w kolorze platyny. Układ wydechowy kończy się dwoma owalnymi, chromowanymi podwójnymi rurami.

Z przodu, z tyłu i na bokach widnieją emblematy S8 lub V8 T. Dla S8 Audi oferuje 13 kolorów lakierów, w tym lakiery szary Daytona i srebrny Prisma zarezerwowane wyłącznie dla tego modelu.

Wnętrze
Wnętrze zachwyca jakością wykonania na poziomie spotykanym tylko w manufakturach oraz małymi, lecz niezwykle efektownymi akcentami. Komfortowe sportowe siedzenia zostały zaprojektowane specjalnie dla S8. Posiadają wielostopniową regulację elektryczną. Na życzenie mogą być pokryte ekskluzywną tapicerką w kolorze srebrnym Mond ze stebnowaniem w formie rombów. Szwy i obszycia mają kontrastowy, stalowo-szary kolor. Aplikacje dekoracyjne na tablicy rozdzielczej i dźwigni selekcyjnej tiptronic wykonane są z materiału Carbon Atlas.

Wielofunkcyjna skórzana kierownica sportowa ma kontrastowe szwy i emblemat S8, podobnie jak wskaźniki. Zegary posiadają typowe dla modeli „S” szare tarcze i białe wskazówki. Tą stylistykę znajdziemy także w klasycznym, analogowym zegarze. Wzrok przyciągają również podświetlane listwy progowe z logo S8. Wyświetlacz komputera pokładowego i monitor MMI wita kierowcę specjalnym ekranem S8. Dźwigienki zmiany przełożenia i pedały zdobią nakładki z aluminium, a czerwony pierścień okala przycisk Start.

Wybór kolorów wnętrza, aplikacji dekoracyjnych i tapicerek dla S8 jest bardzo szeroki. Sięga od miękkiej skóry Valonea aż do siedzeń z funkcją wentylacji i masażu. Pakiet skórzany, zmieniarka płyt DVD, komfortowy kluczyk z funkcją otwierania bagażnika na podstawie sygnałów z czujników oraz pakiet oświetlenia nastrojowego uzupełniają wyposażenie seryjne. Ponadto Audi S8 zjeżdża z taśmy montażowej z innowacyjnymi reflektorami w technologii LED i podwójnymi szybami.

Wyposażenie
Poza bogatym wyposażeniem seryjnym Audi oferuje dla nowego S8 wszystkie najwyższe opcje elementów wyposażenia. Szczególnie interesujące są systemy wspierające kierowcę, ściśle współpracujące między sobą oraz z systemem nawigacji.

Ich sercem jest adaptive cruise control z funkcją Stop & Go, do tego dochodzi Audi side assist, Audi lane assist, wskaźnik ograniczenia prędkości oraz asystent widoczności nocą zaznaczający na monitorze pieszych poruszających się drogą.

Nowoczesne technologie uzupełnia system bezpieczeństwa Audi pre sense, dostępny w różnych wariantach. Nowy system rozpoznawania zmęczenia na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów określa stopień zmęczenia kierowcy, ostrzega go i zaleca przerwanie jazdy.

Nowością w rodzinie A8 jest asystent parkowania z czterema małymi kamerami obserwującymi otoczenie. Obrazy z kamer łączone są przez komputer, a kierowca może wywołać na monitorze MMI różne widoki, w tym także wirtualny widok z lotu ptaka.

System ten zwiększa bezpieczeństwo przy manewrowaniu i wyjeżdżaniu z bram lub dróg podporządkowanych przy ograniczonej widoczności, pozwalając zobaczyć pojazdy nadjeżdżające z boku.

Należący do wyposażenia seryjnego system MMI Navigation plus reprezentuje najnowszy poziom techniki. Sposób wprowadzania poleceń przy użyciu MMI touch jest na wskroś innowacyjnym rozwiązaniem. System dysponuje dużym twardym dyskiem i ośmiocalowym monitorem o wysokiej rozdzielczości.

MMI Navigation plus wraz z również seryjnym telefonem samochodowym online z Bluetooth pozwalają na korzystanie w samochodzie z wielu usług internetowych i podłączenie przez WLAN przenośnych urządzeń końcowych. System nagłośnienia Bang & Olufsen advanced sound ze swoimi 1400-watowymi wzmacniaczami i 19 głośnikami zachwyca pięknym brzmieniem.

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *