Nowe Audi A3 Sportback

Za sprawą ultralekkiej konstrukcji, ten kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód z przestronnym bagażnikiem, charakteryzuje się niewielkim ciężarem. Swą moc zawdzięcza wysoce efektywnym silnikom. Nowoczesne rozwiązania infotainment zastosowane w obsługiwanym intuicyjnie systemie Audi connect oraz w systemach wsparcia kierowcy, nadają segmentowi aut kompaktowych premium do którego należy Audi A3 Sportback, zupełnie nową jakość. Cały język stylistyki samochodu koncentruje się na tym co najważniejsze, a każdy element nowego Audi A3 Sportback ma swój niepowtarzalny wyraz estetyczny.

Naprawdę sportowe i efektowne może być tylko lekkie auto. Dzięki ultralekkiej konstrukcji, ciężar własny nowego Audi A3 Sportback zredukowano o prawie 90 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. Teraz pięciodrzwiowa wersja z silnikiem 1.4 TFSI waży jedynie 1205 kg. Do redukcji ciężaru przyczyniły się wysoce zaawansowane technologicznie hartowane stopy stali, zastosowane w przedziale pasażerskim pojazdu. Łącznie cała ta część pojazdu waży 37 kg mniej niż w przypadku „starszego brata”. Ciężar uległ znacznemu zmniejszeniu również dzięki innowacjom w konstrukcji wnętrza i silników. Audi, światowy pionier w dziedzinie lekkiej konstrukcji, po raz kolejny odwróciło panującą na rynku tendencję, polegającą na stałym zwiększaniu ciężaru samochodów, osiągając przy tym wspaniałe rezultaty.

Karoseria nowego Audi A3 Sportback została sportowo wydłużona. Jego wymiary: długość – 4310 mm, szerokość – 1780 mm i wysokość – 1425 mm są tylko nieznacznie większe od wymiarów poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się jednak o całe 58 mm i mierzy teraz 2636 mm.

Przednia część auta jest niska. Dach tworzy kopułę w kształcie łuku, na której delikatny spoiler rozciąga się nad mocno zarysowanym tyłem auta. Przebieg linii karoserii z trzema oknami bocznymi jest napięty. Każdy detal cechuje pełna precyzja i siła wyrazu. Sportowy charakter nowego Audi A3 Sportback podkreślają duże wnęki kół.

Charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe, z ukośnie ściętymi górnymi narożnikami, jest elementem dominującym z przodu pojazdu. Ma kolor szarego kamienia, a jej poziome pręty i ringi w logo Audi wymodelowano tak, że wyglądają niczym wyrzeźbione. Płaskie reflektory to małe dzieła sztuki. Nadają one nowemu Audi A3 Sportback zdecydowanego charakteru. W przyszłości, w tym modelu planuje się montaż reflektorów w całości wykonanych w technologii diodowej.

Wnętrze nowego Audi A3 Sportback jest eleganckie, lekkie i jasne. Stanowi konsekwentną kontynuację pełnej dynamiki zewnętrznej formy pojazdu. Tablica rozdzielcza z łukowatą częścią przednią jest smukła i niewysoka. Razem z konsolą środkową, wyprofilowaną lekko w kierunku kierowcy, wydaje się być zawieszona w przestrzeni.

CZYTAJ DALEJ  Alfa Romeo Giulietta - nowości

Stylowe akcenty stanowią duże, okrągłe wyloty powietrza wyglądające niczym dysze w samolocie odrzutowym, elegancki panel kontrolny klimatyzacji i trójwymiarowe listwy dekoracyjne. Staranne wykończenie tych elementów nadaje modelowi A3 Sportback jakości luksusowej limuzyny. Siedzenia i kierownica zostały zaprojektowane na nowo. Obsługa przyrządów, jak w każdym samochodzie marki Audi, jest łatwa i intuicyjna. Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy pojazd posiada przestronny bagażnik o pojemności od 380 do 1220 litrów.

Audi connect: połączenie sieciowe z otoczeniem. Pod pojęciem Audi connect kryją się zindywidualizowane usługi online, jakie Audi oferuje swoim klientom. Umożliwiają one kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej oraz w szybki i prosty sposób dostarczają mu ważnych informacji. Za pośrednictwem systemu Audi connect, stanowiącego rozszerzenie systemu nawigacji MMI Navigation plus, możliwy jest dostęp do Internetu. Korzystając ze zintegrowanego z Audi connect punktu dostępu hotspot (WLAN), pasażerowie mogą podłączyć do pojazdu aż do ośmiu mobilnych urządzeń, dzięki czemu mają możliwość surfowania w internecie czy wysyłania i odbierania e-maili.

System umożliwia również korzystanie w samochodzie ze indywidualizowanych usług online, począwszy od nawigacji przy pomocy grafik Google Earth i Google Maps Street View poprzez dostarczane przez Audi informacje o ruchu drogowym online, aż po portale społecznościowe Facebook i Twitter. Od niedawna, za pomocą Audi connect można uzyskać również informacje o ruchu lotniczym i kolejowym, a dzięki serwisowi City Events, o aktualnych wydarzeniach kulturalnych. Nowością natomiast jest funkcja systemu Audi connect, umożliwiająca kierowcy korzystanie z głosowego odczytywania e-maili i dyktowania wiadomości tekstowych (SMS).

Komfortową i zdecydowaną jazdę gwarantują oferowane przez Audi systemy wsparcia kierowcy, które do segmentu samochodów kompaktowych premium przeniesiono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Oferta różnych rozwiązań sięga od korzystającego z radaru tempomatu z automatyczną regulacją odległości między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu adaptive cruise control (ACC), poprzez asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist i aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, aż po prewencyjny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Elementem seryjnym wyposażenia linii Ambition i Ambiente jest system informacji kierowcy z funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy.

Na początek, Audi wyposaża nowy model A3 Sportback w dwa silniki TDI i dwa silniki TFSI. Każdy z nich jest nową konstrukcją. Pojemność jednostek to od 1.4 do 2.0 l, a moc od 77 kW (105 KM) do 132 kW (180 KM). Dzięki zastosowanej w nich technice Modułowego Systemu Efektywności, zużywają średnio o dziewięć procent mniej paliwa niż poprzednia wersja A3. Nieco później dostępne będą kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także jednostka napędowa TCNG wykorzystująca e-gaz oraz gaz ziemny.

CZYTAJ DALEJ  Nowy model Citroena

Również układ przeniesienia napędu wyraźnie wskazuje, że w nowym Audi A3 Sportback zastosowano wiodące rozwiązania techniczne. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI będzie początkowo dostępna na rynku z siedmiostopniową przekładnią automatyczną S tronic. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, przekładnia oferuje funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Wersje z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikiem 2.0 TDI sprzedawane są z sześciobiegową skrzynią manualną. Wkrótce Audi A3 Sportback wyposażane będzie w stały napęd na cztery koła quattro.

Podwozie i szeroki rozstaw osi (2636 mm) nowego Audi A3 Sportback gwarantują przyjemność sportowej jazdy, wysoki komfort i dużą stabilność. Czuły układ wspomagania kierownicy o bezpośrednim przełożeniu, posiada efektywny napęd elektromechaniczny. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC wyposażono w elektroniczną blokadę, która sprawia, że pokonywanie szybkich zakrętów przebiega jeszcze sprawniej i bezpieczniej.

Dostępny opcjonalnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element seryjnego wyposażenia linii Ambition), umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika, wspomagania kierownicy oraz przekładni automatycznej S tronic. Z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zintegrowane są inne systemy: elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC), funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i klimatyzacja. Rozmiar kół sięga od 16 do 18 cali, a sportowe podwozie dostępne jest w dwóch różnych wersjach.

Stylistyka i karoseria:

  • sportowa, progresywna stylistyka o napiętych liniach, duży rozstaw osi (2,63 m), długość: 4,31 m
  • inteligentny sposób wykorzystania wielu różnych materiałów. Przedział pasażerski w dużym stopniu wykonany z wysokiej jakości stopów stali, maska i błotniki z aluminium
  • redukcja ciężaru – zależnie od silnika – aż do 90 kg. Ciężar własny Audi A3 Sportback 1.4 TFSI to tylko 1205 kg.
  • na życzenie dostępne są reflektory ksenonowe Xenon plus i diodowe światła tylne
CZYTAJ DALEJ  Audi A4 ponownie "Najlepsze we wszystkich klasach"

Wnętrze:

  • przestrzenne wnętrze, bagażnik o pojemności od 380 do 1220 l.
  • elegancka stylistyka i wzorcowa ergonomia
  • trójwymiarowe elementy ozdobne i okrągłe wyloty nawiewu powietrza przypominające wyloty silników odrzutowca

Napęd:

  • na początek dwa silniki TDI i dwa silniki TFSI o mocy od 90 kW (122 KM) do 132 kW (180 KM). We wszystkich jednostkach napędowych zastosowano najnowocześniejsze technologie podwyższające ich efektywność
  • silnik 1.6 TDI zużywa jedynie 3,8 l oleju napędowego na 100 km (wartość emisji CO2: 99 g na km)
  • przeniesienie napędu za pomocą manualnej skrzyni biegów lub przekładni automatycznej S tronic. Na początek napęd na przednią oś, później w silniejszych wersjach montowany będzie stały napęd na cztery koła quattro
  • w nowym modelu A3 Sportback zadebiutuje silnik TCNG napędzany e-gazem,trwają prace rozwojowe nad dalszymi mocnymi, alternatywnymi wersjami

Podwozie:

  • wykonane z lekkich stopów metali koła o średnicy od 16 do 18 cali, niezawodne hamulce
  • system stabilizacji toru jazdy ESC z elektroniczną blokadą w wyposażeniu seryjnym
  • oś przednia wykonana częściowo z aluminium, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
  • na życzenie dostępny jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz automatycznie dostosowujące się amortyzatory

Wyposażenie:

  • bogate wyposażenie seryjne, komfortowe i sportowe dodatki
  • opcjonalnie dostępne efektywne systemy wsparcia kierowcy, w tym Audi adaptive cruise control, udoskonalony asystent parkowania i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic
  • szeroka paleta elementów składowych systemu infotainment, system Audi connect, system nagłaśniający Bang & Olufsen
  • system nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i siedmiocalowym monitorem

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *