Nowa Lancia Ypsilon – bezpieczeństwo

konstrukcyjnym struktura nadwozia w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa czynnego i biernego. Pod tym względem Lancia Ypsilon zajmuje wiodące miejsce w swej kategorii pojazdów.

Proces projektowania i walidacji rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa odbywał się niemal całkowicie w sposób wirtualny i pochłonął ponad dwadzieścia tysięcy godzin modelowania matematycznego. W fazie eksperymentalnej wykonano ponad 80 prób zderzeniowych, 100 testów typu HyGe Slide (wytrzymałości elementów i komponentów pojazdu na siły niszczące w trakcie kolizji) oraz prawie tyle samo prób na jakość  podsystemów. Jest to miara wysiłków producenta, aby nowa Lancia Ypsilon znalazła się w gronie najbezpieczniejszych samochodów swej kategorii.

Dzięki tzw. trzeciej ścieżce rozproszenia energii wzrasta zdolność pochłaniania energii zderzenia przez przód pojazdu bez względu na rodzaj napotkanej przeszkody, maleje więc zagrożenie penetracji przedziału pasażerskiego. Wchodzące w skład trzeciej ścieżki elementy pochłaniające energię (wykonane z tworzyw o dużym stopniu absorpcji udarowej) podnoszą odporność pojazdu na uszkodzenia przy nieznacznej prędkości, ograniczając także niebezpieczeństwo uszkodzenia kolan osób pieszych uczestniczących w wypadku.

Wyposażenie bezpieczeństwa nowej Lancii Ypsilon obejmuje 4 do 6 poduszek powietrznych (poduszki czołowe, kurtynowe i fotelowe boczne), napinacze wstępne i ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy dla siedzeń tylnych. Konstrukcja wszystkich siedzeń zapobiega „nurkowaniu” – tj. wysuwaniu się ciała kierowcy/pasażera spod pasów bezpieczeństwa, a fotele przednie wszystkich odmian modelowych posiadają aktywne zagłówki, chroniące przed uszkodzeniem kręgosłupa szyjnego w razie kolizji tylnej. Wyposażeniem seryjnym każdej Lancii Ypsilon są także zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.

Opracowaniem problematyki bezpieczeństwa nowej Lancii Ypsilon zajmowali się konstruktorzy Fiat Safety Centre w wyniku intensywnych badań wszelkich możliwych wypadków drogowych: kolizji czołowych, bocznych i tylnych, wywrócenia się samochodu, kolizji masowych oraz potrąceń osób pieszych. Pod uwagę brano także prędkość zdarzeń kolizyjnych, różnorodność występujących przeszkód oraz cechy fizyczne kierowców i pasażerów pojazdu.

CZYTAJ DALEJ  Rajd Japonii

 

źródło: Fiat

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *