Najmniejsze modele z gamy to idealna propozycja dla jednośladów w klasie do 125 cm3, gdzie liczy się każdy zaoszczędzony kilogram, a i miejsca na wyposażenie nie ma zbyt dużo…
Akumulator do skutera i motocykla – jak wybrać?
Z roku na rok wzrasta w Polsce zainteresowanie jednośladami w klasie do 125 cm3. Wynika to z trzech powodów. Po pierwsze – nasze przepisy zezwalają na eksploatację takich pojazdów na prawo jazdy B (pod warunkiem, że osoba posiada je minimum trzy lata, moc motocykla nie przekracza 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej to nie więcej niż 0,1 kW/kg). Po drugie – ze względu na korki, problemy z parkowaniem i drożejące paliwo coraz większa grupa osób przesiada się na bardzo oszczędne motocykle i skutery 125 cm3 dojeżdżając do pracy. Nie możemy także zapominać o coraz większej liczbie kurierów, którzy przez cały rok korzystają ze swoich skuterów zawodowo.
O ile jeszcze kilka lat temu oferta takich jednośladów była dość skromna, o tyle obecnie wybór jest naprawdę imponujący. Ale to nie wszystko. Popularne 125-tki stają się coraz lepiej wyposażone i coraz bardziej… prądożerne. Praktycznie każdy współczesny jednoślad w tej klasie ma elektryczny rozrusznik, cyfrowy zestaw wskaźników, a wybrane droższe modele wyposażone są nawet w alarm i bezkluczykowy dostęp (zapalanie guzikiem, bezkluczykowe odblokowywanie schowka pod kanapą i klapki zakrywającej wlew paliwa).
W takiej sytuacji mogą pojawić się problemy z akumulatorem. Pomysł zastąpienia fabrycznego – lepszym, akcesoryjnym jest jak najbardziej uzasadniony. Akumulatory NOCO wykonane w technologii LiFePO4 swoimi parametrami biją na głowę tradycyjne konstrukcje ołowiowo kwasowe. Ale to nie wszystko. Produkty NOCO są nieco mniejsze i lżejsze od swoich tradycyjnych odpowiedników. W pojazdach o najmniejszych pojemnościach ma to przecież niebagatelne znaczenie. Niezależnie od tego, czy motocyklista zamierza korzystać ze swojego jednośladu prawie przez cały rok (o ile tylko pogoda pozwala) czy też jesienią odstawia go do garażu, doceni trwałość akumulatorów NOCO, które są znacznie bardziej odporne na niskie temperatury i przestoje niż klasyczne, kwasowo-ołowiowe odpowiedniki.
Idealnie dla V2!
W klasie do 125 cm3 coraz częściej pojawiają się motocykle 2-cylindrowe (ten segment zwyczajowo był zdominowany przez 1-cylindrówki). Siniki R2 oraz V2 są swego rodzaju propozycją premium proponowaną głównie do modeli w stylu cruiser/chopper. Posiadacze wersji V2 zauważyli zapewne, że ich jednostka jest niemal na styk wpasowana do ramy, a miejsce na akumulator zostaje mocno ograniczone. W takiej sytuacji przy wymianie akumulatora na nowy warto wziąć pod uwagę propozycję NOCO NLP – niewielkie gabaryty i potężne możliwości będą idealnie pasować do tej nieco droższej grupy 125-ek.
NOCO NLP – najważniejsze fakty
Przypomnijmy raz jeszcze. Akumulatory NOCO NLP to konstrukcje bardzo zaawansowane, wykonane w technologii LiFePO4. Mają własne obwody autodiagnostyczne, pozwalające na precyzyjną kontrolę procesów zachodzących w ogniwach. Są znacznie lżejsze od klasycznych baterii, dysponują większym prądem rozruchu i wytrzymują ponad 2 tys. cykli ładowania z możliwością ponad 50 tys. cykli uruchomień. Dodatkową ich zaletą jest możliwość pracy praktycznie w dowolnym położeniu, a wyjątkowa konstrukcja kołków umożliwia przyłączenie klem motocykla w wielu pozycjach. Wyposażone w integralny elektroniczny system zarządzania BMS (Battery Management System) samodzielnie potrafią zabezpieczyć się przed takimi niekorzystnymi zjawiskami jak przeładowanie, głębokie rozładowanie, zwarcie, przetężenie, a nawet zbyt niska, lub zbyt wysoka temperatura. Ponadto, system automatycznie równoważy parametry poszczególnych ogniw baterii, tak aby utrzymać między nimi stałe napięcie, pozwalające na optymalną wydajność. Warto podkreślić, że NLP posiadają 5 lat gwarancji.
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.