Nissan NV200 nie do pobicia

Przez ostatnie dwa lata, od zdobycia tytułu Międzynarodowego Vana Roku, Nissan NV200 sprawdził się jako wzorcowy lekki van dla dużych i małych przedsiębiorców. Innowacyjna konstrukcja, doskonała jakość oraz liczne przemyślane rozwiązania sprawiają, że NV200 wymyka się definicjom wyznaczającym granice klasycznych segmentów.

W kompaktowym nadwoziu kryje się przestronne wnętrze z najdłuższą, jak na ten rozstaw osi przestrzenią ładunkową (2,04 m) o największej kubaturze (4,2 m3; VDA: 3,1 m3).

W podporządkowanym względom praktycznym wnętrzu, pomiędzy wnękami tylnych kół zmieszczą się dwie europalety. Ich załadunek ułatwi najniższy wśród konkurencyjnych modeli poziom podłogi. NV200 ma przy tym tylko 1695 mm szerokości, dzięki czemu łatwiej porusza się w ciasnych zaułkach wielkich miast niż pojazdy konkurencyjnych marek.

Bogata gama wersji, w tym odmiana towarowo-osobowa i kombi, a także konwencjonalny furgon oraz szeroki wybór konfiguracji drzwi – przesuwanych bocznych z jednej lub z obydwu stron nadwozia oraz tylnych, dwuskrzydłowych lub pojedynczych otwieranych do góry – składają się na wszechstronność oferty.

Oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne, spełniające normę Euro 5, zaspokoją potrzeby każdego użytkownika. Popularne wśród nabywców nadwozie-chłodnia ma pojemność 2,2 m3. Zabudowy dostosowane do zróżnicowanych potrzeb użytkowników produkuje hiszpańska firma Gruau SA.

NV200 obniósł tak ogromny sukces w Japonii, Europie i Chinach, że Nissan rozważa możliwość wprowadzenia tego vana także na innych rynkach – w tym w Indiach i Ameryce Północnej. Wszystkie modele na rynek europejski są produkowane w fabryce Nissana w Barcelonie.

NV200 jest ceniony nie tylko za praktyczne i funkcjonalne wnętrze, ale także za dynamikę. Pojazd zbudowany na zmodyfikowanej platformie „B” Sojuszu charakteryzuje się właściwościami jezdnymi i komfortem na poziomie samochodu osobowego przy korzystnej wyższej pozycji za kierownicą.

Gama silników NV200 została idealnie dobrana pod kątem zadań stawianych temu modelowi. Bazowy turbodiesel 1.5 dCi rozwija moc 66kW (90 KM) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przenoszony na koła przednie za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni.

Kolejną jednostką w ofercie jest mocniejsza i bardziej elastyczna odmiana ośmiozaworowego silnika z układem common-rail, rozwijająca moc 81 kW (110 KM) i moment obrotowy 240 Nm dostępny już przy 1750 obr./min.

Silnik jest wyposażony w nowy zawór zwrotny paliwa i układ sterowania wyregulowany pod kątem zmniejszenia zużycia oleju napędowego. Ciśnienie wtrysku zwiększono do 1650 bar, a udoskonalone świece ułatwiają rozruch zimnej jednostki. Silnik spełnia normę Euro V i napędza koła przednie przez sześciobiegową skrzynię manualną. Emisja CO2 wynosi zaledwie 139 g/km.

Silnik benzynowy 1.6 ma moc 81 kW (109 KM) i rozwija 153 Nm momentu obrotowego.

Do obniżenia kosztów eksploatacji przyczyniają się wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Olej należy wymieniać co 20 000 kilometrów lub co roku w wersjach wysokoprężnych i co 30 000 kilometrów lub co roku w wersjach benzynowych. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 8,8 l/100 km w przypadku silników benzynowych i od 5,7 l/100 km w przypadku diesli.

„Niezależnie od wybranego silnika, kierowca może liczyć na dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa, niską emisję i niewielkie koszty eksploatacji, bo takie są właśnie atuty NV200″ – powiedział Sebastien Danvel, Dyrektor Generalny ds. Marketingu Pojazdów Dostawczych i Ciężarowych w Nissan Europe.

NV200 – szczegóły
Oszczędne i funkcjonalne wzornictwo łączy elementy stylistyczne samochodów osobowych i pojazdów dostawczych marki Nissan, uzupełnione o unikatowe rozwiązania, takie jak mocno wznosząca się dolna krawędź szyby w drzwiach bocznych i szerokie okna boczne zapewniające dobrą widoczność.

Z przodu NV200 zwraca uwagę nowym wzorem grilla przechodzącego w smukłe reflektory. W zależności od wersji, zderzaki NV200 są czarne lub lakierowane w kolorze nadwozia. Przesuwane drzwi z jednego lub z obydwu boków zwiększając funkcjonalność. Standardem są dwuskrzydłowe drzwi z tyłu, zaś podnoszona klapa jest dostępna jako opcja.

Wnętrze
Dzięki przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, pod względem wielkości przestrzeni ładunkowej NV200 nie ustępuje znacznie dłuższym vanom. Jej podłoga ma w najwęższym miejscu (między wnękami kół) 1,22 m szerokości i aż 2,04 m długości.

Wymiar ten można jeszcze powiększyć. Po złożeniu fotela pasażera i zamontowaniu ruchomej przegrody samochodem można przewozić przedmioty o długości nawet 2,8 metra. NV200 ma także najniższą krawędź załadunku w swojej klasie, która przebiega na wysokości zaledwie 524 mm nad podłożem. Całkowita przestrzeń ładunkowa ma aż 4,2 m3 i jest o około 25 większa w porównaniu z najbliższymi rywalami. Maksymalna ładowność NV200 to 793 kilogramy.

Imponującą przestrzeń ładunkową udało się uzyskać dzięki wysokiej pozycji fotela kierowcy i odpowiedniej konstrukcji tylnego zawieszenia.

Zbiornik paliwa znajduje się pod fotelem pasażera z przodu, a wlew paliwa umieszczono w słupku B za drzwiami kierowcy. W kompaktowym tylnym zawieszeniu zastosowano pojedyncze resory piórowe, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością niezbędną w pojazdach dostawczych, ale nie zmniejszają komfortu jazdy przy zachowaniu dużej szerokości przestrzeni ładunkowej.

Wysoka pozycja za kierownicą w połączeniu ze zwrotnością pojazdu ułatwia poruszanie się po mieście, a ilość miejsca w kabinie na wysokości barków jest porównywalna z modelami konkurencyjnymi mimo węższego nadwozia. Swobody ruchów w kabinie nie ogranicza dźwignia zmiany biegów, którą z podłogi przeniesiono do deski rozdzielczej.

Jedyny klasyczny wskaźnik przed oczami kierowcy to prędkościomierz, zaś obroty silnika są podawane na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Kierowca może z niego odczytać także godzinę, informacje z komputera pokładowego, przebieg dzienny i całkowity oraz zalecenia programowalnego systemu podpowiadającego odpowiedni moment na zmianę przełożenia pod kątem ekonomiki jazdy.

Podwozie
NV200 ma kolumny MacPhersona z przodu i pojedyncze resory piórowe z tyłu. Rozstaw osi wynoszący 2725 mm to kompromis między koniecznością uzyskania dużej przestrzeni ładunkowej i zwrotności pojazdu.

Przednie zawieszenie jest oparte na ramie pomocniczej, do której przymocowane są wspomniane już kolumny MacPhersona i dolne wahacze. W ramie pomocniczej zastosowano elementy gumowe tłumiące hałas z drogi i wibracje platformy, co wpływa na poprawę właściwości jezdnych i komfortu jazdy. Przedni drążek stabilizujący jest przymocowany bezpośrednio do kolumn zawieszenia i zapewnia skuteczną stabilizację nadwozia w zakrętach. Komfort jazdy podnoszą też amortyzatory o konstrukcji skutecznie tłumiącej poprzeczne nierówności nawierzchni.

Półeliptyczne nadwozie tylnej osi zastosowano z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze resory piórowe skuteczniej pomagają rozłożyć ciężar ładunku, a po drugie zawieszenie z tymi elementami ma bardziej zwartą konstrukcję i umożliwia zamontowanie tradycyjnych amortyzatorów pod dużym kątem – tak, aby ich wnęki nie zmniejszały przestrzeni ładunkowej. Ponadto taki układ pozwala na maksymalne obniżenie poziomu podłogi. Nie bez znaczenia były też prostota, solidność i niewielki koszt konstrukcji.

Sztywne nadwozie zapewnia wysoki komfort jazdy i dobre właściwości jezdne. Podobną rolę spełniają solidne progi i słupki, a także cztery poprzeczne belki wzmacniające. Mimo podwyższonej sztywności nadwozia, zostało ono zaprojektowane pod kątem obniżenia masy i zwiększenia przestrzeni ładunkowej.

Kabina i wzmocnienia amortyzujące energie uderzenia w drzwiach chronią kierowcę i pasażerów, a elementy tłumiące w zderzaku, pokrywie silnika i podszybiu zapewniają maksimum bezpieczeństwa pieszym.

Manewrowanie w mieście ułatwia elektryczne wspomaganie kierownicy o sile działania zmieniającej się w zależności od prędkości pojazdu. System został dostosowany do wymagań europejskich kierowców, którzy oczekują zdecydowanego prostowania kierownicy przy niskiej prędkości w mieście i większej precyzji przy wyższych prędkościach.

Standardowy ABS współpracuje z układem wspomagania hamowania awaryjnego i układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD). Elektroniczny program stabilizujący (ESP) jest częścią opcjonalnego pakietu bezpieczeństwa.

Wyposażenie
NV200 to z założenia lekki pojazd dostawczy, ale jego kierowca i pasażerowie mogą korzystać z wyposażenia, komfortu i udogodnień typowych dla samochodów osobowych. W kabinie znajdują się liczne schowki na drobiazgi. W kieszeniach drzwi zmieszczą się dwa atlasy z mapami o formacie A4, a cenniejsze przedmioty można ukryć w zamaskowanej przegródce w schowku w desce rozdzielczej.

Inne elementy wyposażenia standardowego lub opcjonalnego to między innymi klimatyzacja, kamera cofania, nawigacja satelitarna Nissan Connect z modułem Bluetooth, zdalnie sterowany centralny zamek i elektrycznie opuszczane szyby boczne. W wersjach z Nissan Connect obraz z kamery cofania jest wyświetlany na centralnym ekranie. W pozostałych wersjach obraz można obserwować na wyświetlaczu zintegrowanym z zestawem wskaźników, tuż obok centralnego prędkościomierza. Oprócz wersji SE z bogatym standardowym wyposażeniem dostępna jest też wersja n-tec z systemem nawigacji i łączności Nissan Connect, tempomatem i ogranicznikiem prędkości programowanym przez kierowcę.

Rozrywkę w samochodzie zapewnia radio z RDS w formacie 2DIN z odtwarzaczem CD i gniazdem AUX-in do podłączenia odtwarzacza MP3. Wszystkie modele mają zamontowane 6,5-calowe głośniki w przednich drzwiach.

Combi
NV200 jest także oferowany w wersji Combi z pięcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi. Środkowa kanapa dzieli się w układzie 60/40, a po złożeniu można ją przesunąć do przodu, aby łatwiej zajmować miejsce w ostatnim rzędzie lub powiększyć przestrzeń ładunkową. Dwa fotele w ostatnim rzędzie można składać indywidualnie, odsuwając je na boki przestrzeni ładunkowej. Nie ma potrzeby demontowania żadnego z foteli w razie konieczności powiększenia przestrzeni bagażowej.

Jeżeli wszystkie siedzenia są rozłożone, za tylnym rzędem foteli zmieszczą się jeszcze dwie duże walizki. Po złożeniu ostatniego rzędu foteli do samochodu można załadować aż pięć sztuk takiego bagażu.

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *