Muskularny crossover w ciągłym ruchu

Podobnie jak w modelu DeZir nie widać tu kantów ani linii, a jedynie ciepłe i zmysłowe bryły. Głównymi źródłami inspiracji Julia Lozana, stylisty, który zaprojektował nadwozie, były sporty ekstremalne i lekkoatleci. Rysując Renault CAPTUR wyszedłem od obrazu sprintera w bloku startowym, z widocznymi napiętymi mięśniami i mocą uwalnianą przy starcie – wyjaśnia stylista. Zainspirował go również sprzęt do sportów ekstremalnych, łączący technologię, zaawansowane rozwiązania i lekkość, jak kaski, rękawice, czy inne elementy ochronne.

Renault CAPTUR posiada nowy przód, który będzie typowy dla przyszłych samochodów marki, zaprezentowany uprzednio w modelu DeZir. Podobnie jak w DeZir, jego osią konstrukcyjną jest duże, pionowe logo, umieszczone na przyciemnionej powierzchni, dzięki czemu jest doskonale widoczne. Masywne, wykończone matowo błotniki wzmacniają wrażenie solidności. Diody LED na przedłużeniu kierunkowskazów tworzą efekt fali rozchodzącej się wzdłuż nadwozia.   

Renault CAPTUR nie tylko oddziaływuje na nasze emocje, to również praktyczny i wszechstronny samochód. Sztywny, zdejmowany dach, po zdjęciu odsłania konstrukcję z włókien węglowych. Renault CAPTUR może się dzięki temu zmienić z coupé w kabriolet i z miejskiego auta w terenowy samochód. Unoszone do góry drzwi i masywne 22-calowe opony na czarno-białych felgach podkreślają jego wybitnie sportowy charakter. Czarno-biały motyw pojawia się również na bokach nadwozia.
Czerwony kolor nadwozia DeZir został tu zastąpiony ciepłą pomarańczową tonacją. Pojawia się zresztą w różnych odcieniach i na różnych materiałach, zarówno na zewnątrz jak i w kabinie.

Wnętrze jest utrzymane w pomarańczowej tonacji z fluorescencyjnymi akcentami podkreślonymi rozproszonym, stale świecącym światłem. Zainspirowało mnie przede wszystkim ciało człowieka, sporty outdoorowe, ale również styl miejski – wyjaśnia Kana Watanabe, stylista odpowiedzialny za kolory i materiały. – Chciałem, żeby samochód tchnął ciepłem i dynamiką.

Wnętrze Renault CAPTUR ma być zarazem proste w obsłudze i przyjazne. Wrażenie lekkości, wywołane przez design zewnętrzny, dominuje również w kabinie. Widać to chociażby po przednich siedzeniach, które wydają się być podwieszone w powietrzu do konsoli centralnej. Wnętrze jest pozbawione wszelkich zbędnych elementów wyposażenia. Zastosowano w nim innowacyjne, pomysłowe materiały, tworzące grę świateł i efektów optycznych. Centralna konsola, płaty drzwi i deska rozdzielcza zostały wykonane z przezroczystego materiału kojarzącego się z drugą skórą. Z przodu można przez nią dojrzeć linki z włókien technicznych, miejscami luminescencyjnych, z których jest wykonana większość kabiny. Całe wnętrze jest zaprojektowane wokół sieci naprężonych elastycznych włókien, które kojarzą się z żaglami lub górami. Ich układ, wygląd i gra świateł nadaje rytm wnętrzu i podkreśla dynamikę auta, a jednocześnie zmniejsza masę nadwozia – wyjaśnia Magali Gouraud-Borgers, stylista, który zaprojektował wnętrze auta.

Pokryta szarą skórą kierownica, przednie fotele kubełkowe z włókien węglowych i aluminiowe pedały podkreślają sportowe zacięcie auta, zgodnie z pierwotnymi założeniami.

Tył samochodu z podłogą wyłożoną trzema warstwami lin jest niezwykle uniwersalny:
– Układ napiętych lin pozwala na mocowanie przedmiotów i tworzy schowki o zmiennej pojemności.
– Zachęca również do wypoczynku i skorzystania z elastycznej konstrukcji. Chodzi o zaoferowanie nowej formy komfortu, nowego sposobu odpoczywania − niczym w hamaku.
– Renault CAPTUR stawia również na możliwości zmiany konfiguracji wnętrza – składane oparcia umieszczone wzdłuż boków nadwozia umożliwiają uzyskanie z tyłu dwóch dodatkowych miejsc wyposażonych w pasy i zagłówki. Renault CAPTUR może wówczas pomieścić 4 pasażerów.  

Silnik. Renault CAPTUR jest wyposażone w koncepcyjny silnik wysokoprężny Energy dCi 160 twin-turbo, opracowany na bazie nowej jednostki Energy dCi 130 zaprezentowanej na ostatnim światowym salonie samochodowym. Aby zrealizować cel, zakładający zdobycie pozycji lidera pod względem niskiej emisji CO2, Renault wykorzystuje przede wszystkim rozwiązanie, jakim jest downsizing. Oprócz elektrycznych silników marka chce proponować również gamę jednostek spalinowych, łączących osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Silnik Energy dCi 160 twin-turbo idealnie wpisuje się w tę strategię. Dzięki zastosowaniu podwójnego doładowania rozwija on moc 118 kW (160 KM) z pojemności 1,6 litra, co daje moc jednostkową 100 KM/l. Maksymalny moment 380 Nm jest dostępny do 1 750 obr./min, co gwarantuje mocne przyspieszenie na niskich obrotach i dużą przyjemność jazdy w każdych okolicznościach.
W połączeniu ze skrzynią biegów o podwójnym sprzęgle EDC, silnik ten zapewnia prawdziwą przyjemność prowadzenia przy niskiej emisji CO2, wynoszącej zaledwie 99 g/km.

Renault CAPTUR dysponuje również innowacyjnym systemem RX2®, poprawiającym napęd przy niskiej prędkości, co pozwala dodatkowo zwiększyć osiągi. Kiedy jedno z dwóch kół pędnych traci przyczepność, nowy samoblokujący mechanizm różnicowy przenosi część lub całość momentu obrotowego silnika na koło, które ma najlepszą przyczepność. Pozwala to zapewnić płynną jazdę na śliskich drogach, zarówno utwardzonych jak i nieutwardzonych.

W Renault CAPTUR zaprezentowano również po raz pierwszy visio-system, innowacyjne rozwiązanie obejmujące kamerę czołową umieszczoną u góry przedniej szyby oraz system wspomagania prowadzenia. Nowa technologia nakłada grafikę komputerową na obraz drogi przekazywany z kamery na centralny ekran. Posłużono się tutaj zasadą rzeczywistości rozszerzonej, która do obrazu świata rzeczywistego wprowadza elementy wirtualne. System zapewnia dzięki temu większy komfort psychiczny podczas jazdy, a także większe bezpieczeństwo.

CZYTAJ DALEJ  Opel Meriva otrzymuje Złoty Certyfikat TUV

 

Wymiary (w mm):
Długość: 4223
Szerokość: 1950
Wysokość: 1586
Prześwit pojazdu obciążonego: 261
Rozstaw osi: 2624
Rozstaw kół przednich: 1684
Rozstaw kół tylnych: 1684

 

Dane techniczne:
Silnik: Energy dCi 160 Twin-Turbo
Moc w kW (KM): 118 kW (160 KM)
Pojemność skokowa: 1598 cm3
Emisja CO2: 99 g/km (w cyklu mieszanym NEDC)
Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Skrzynia biegów: Efficient Dual Clutch (z podwójnym sprzęgłem)
Opony: 250/40 R22
Cx: 0,31
Masa własna: 1300 kg
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 8 s
1000 m ze startu zatrzymanego: 29 s

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *