MINI John Cooper Works Countryman

MINI John Cooper Works Countryman wyposażony jest standardowo w system napędu wszystkich kół ALL4, oraz nowo opracowany turbodoładowany czterocylindrowy silnik, co jest gwarancją ekstremalnej radości z jazdy w każdym terenie. Dzięki połączeniu układu napędowego i technologii podwozia sprawdzonego w sportach motorowych, z ogólną koncepcją pierwszego MINI z pięciodrzwiowym nadwoziem i czterema lub pięcioma siedzeniami udało się zrobić krok w stronę nowego segmentu rynku samochodowego, zachowując słynne cechy samochodów John Cooper Works.

Nowa generacja silników, niezrównane osiągi, automatyczna przekładnia w wyposażeniu opcjonalnym. W silniku z turbo sprężarką twin-scroll najnowszej generacji zastosowano nie tylko bezpośredni wtrysk benzyny, ale także rozrząd o zmiennych skokach zaworów oparty na technologii VALVETRONIC opracowanej przez BMW Group. Wersja z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra montowanym w modelu MINI John Cooper Works Countryman rozwija maksymalną moc wynoszącą 160 kW / 218 KM, a jego maksymalny moment obrotowy osiąga 280 Nm i może być zwiększony do nawet 300 Nm na krótki czas przy użyciu funkcji overboost. Sportowy układ wydechowy zapewnia, że imponującej mocy będzie towarzyszyła ścieżka dźwiękowa, na jaką taki silnik zasługuje.

Jako alternatywa dla standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej oferowana jest opcjonalna sześciobiegowa przekładnia automatyczna. MINI John Cooper Works Countryman potrzebuje zaledwie 7,0 sekundy – niezależnie od typu przekładni – na sprint od startu zatrzymanego do 100 km/h, a kontynuowanie rozpędzania prowadzi do osiągnięcia prędkości maksymalnej wynoszącej 225 km/h (przy przekładni automatycznej 223 km/h). Mimo takich wyników, zoptymalizowana sprawność silnika i cała paleta technologii określanych terminem MINIMALISM, zastosowanych w samochodzie, pozwala utrzymać zużycie paliwa i emisję spalin na imponująco niskim poziomie, zważywszy na towarzyszące temu osiągi. MINI John Cooper Works Countryman notuje średnie zużycie paliwa wynoszące 7,4 litra na 100 km (przy przekładni automatycznej 7,9 l/100 km) i emisję CO2 wynoszącą 172 g (184 g) na kilometr w europejskim cyklu pomiarowym.

Na pierwszy rzut oka. Pierwszy model John Cooper Works z napędem wszystkich kół. MINI John Cooper Works Countryman jest pierwszym członkiem ultra-sportowej rodziny, który ma możliwość przekazywania ekstremalnych wyników pracy swojego silnika na nawierzchnię przez wszystkie cztery koła. Jego system napędu ALL4 rozdziela napęd płynnie pomiędzy przednią i tylną oś za pomocą elektromagnetycznie sterowanego centralnego mechanizmu różnicowego. Oznacza to, że moc wysyłana jest zawsze do kół, które najefektywniej mogą zamienić ją w siłę pchającą samochód do przodu.

Standardowe wyposażenie obejmuje także 18-calowe koła z podwójnymi ramionami wykonane ze stopów metali lekkich, czerwone zaciski hamulcowe i zawieszenie sportowe z twardo zestrojonymi sprężynami i amortyzatorami, wzmocnione stabilizatory przechyłu oraz obniżony o 10 milimetrów prześwit nadwozia. System DSC (Dynamic Stability Control) zawiera dynamiczną kontrolę trakcji DTC (Dynamic Traction Control), natomiast standardowy przycisk Sport „podkręca” silnik i jego zdolności wokalne, a także dostosowuje do zmienionych oczekiwań kierowcy charakterystykę układu wspomagania kierownicy.

Nie do przeoczenia: czworo drzwi, wielki otwór bagażnika, standardowo montowany zestaw aerodynamiczny, a do tego atmosfera sportowego samochodu panująca we wnętrzu.

Przy długości 4,13 m, czterech drzwiach i dużych drzwiach przedziału bagażowego, MINI John Cooper Works Countryman jest przygotowany do radzenia sobie ze wszystkim, co może go spotkać w miejskiej dżungli, a także poza nią – i czyni to w sposób godny samochodu sportowego. Dla przykładu, standardowy zestaw aerodynamiczny dodaje nowemu modelowi John Cooper Works zadziorności przyciągającej spojrzenia i optymalizuje przepływ powietrza wokół nadwozia. Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów nadwozia, natomiast dach i lusterka zewnętrzne malowanie są w kontrastowym odcieniu czerwieni, dostępnym wyłącznie dla modeli John Cooper Works, a także na kolory biały i czarny.

Wewnątrz samochodu walory praktyczne MINI Countryman współegzystują ze sportową aurą. Z tyłu znajduje się trzyosobowa kanapa lub na życzenie, ale bez dopłaty, dwa indywidualne fotele. Siedzenia tylnej kanapy można przesuwać wzdłuż osi w proporcji 60:40 lub indywidualnie, a kąty ich oparć można regulować lub złożyć. Złożenie oparć zwiększa pojemność bagażnika z 350 litrów do maksymalnie 1170 litrów. Wyjątkowe sportowe fotele, sportowa kierownica, wykończenie wnętrza listwami w fortepianowej czerni, podsufitka w kolorze antracytu i ciemne tarcze prędkościomierza i obrotomierza – wszystko to tworzy specyficzną atmosferę wnętrza sportowego samochodu wysokiej klasy.

Opcje dostępne wyłącznie dla modelu MINI John Cooper Works Countryman, to 19-calowe obręcze kół wykonane z lekkiego stopu, sportowe siedzenia pokryte skórą Lounge Leather w kolorze Carbon Black Championship Red, a także wewnętrzne listwy i sportowe pasy nadwozia w kolorze Chili Red. Klimatyzacja i zestaw audio MINI Boost CD są elementami wyposażenia standardowego, ale niezależnie od tego klienci mogą zamówić swoje samochody z wszystkimi akcesoriami podwyższającymi komfort i podkreślającymi indywidualne preferencje, jakie są dostępne dla innych wersji MINI Countryman, a także z pełnym zestawem funkcji MINI Connected, nie mówiąc o niepowtarzalnych akcesoriach sygnowanych przez John Cooper Works.

Wprowadzenie najnowszego modelu, który będzie nosił oznaczenie John Cooper Works – marki należącej do MINI; MINI John Cooper Works Countryman jest samochodem o najlepszych osiągach z gamy modelowej i pierwszym, który otrzymał napęd na wszystkie koła systemu MINI ALL4; MINI John Cooper Works Countryman na asfalcie demonstruje pasję wyścigową, w trudnym terenie zapewnia wyjątkową radość z jazdy, jest naturalnym owocem tradycji i doświadczenia w sportach motorowych oraz współczesnych startów w rajdach i wyścigach; wprowadzenie charakterystycznego klimatu wyścigów samochodowych do kolejnego segmentu pojazdów jest otwarciem się firmy na nowych klientów marki John Cooper Works.


Nowo opracowany czterocylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra i o maksymalnej mocy 160 kW / 218 KM; maksymalny moment obrotowy: 280 Nm (z funkcją overboost: 300 Nm); najmocniejszy silnik w gamie modeli MINI, dla którego rozwiązania konstrukcyjne i materiały zapożyczono i zaadoptowano z samochodów przystosowanych do sportu wyczynowego; innowacyjne połączenie turbosprężarki twin-scroll, bezpośredniego wtrysku benzyny i bezstopniowo zmiennego sterowania zaworami opartego o układ VALVETRONIC opracowany przez BMW Group, atrakcyjne parametry – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,0 sekundy –  wyjątkowa w tej klasie mocy silników i sprawność energetyczna; szeroki zakres technologii określanych terminem MINIMALISM, w tym odzysk energii przy hamowaniu, wskaźnik zmiany biegów, funkcja Auto Start-Stop oraz elektrycznie wspomagany układ kierowniczy.


Sześciobiegowa przekładnia manualna w standardzie, sześciobiegowa przekładnia automatyczna z funkcją Steptronic i z łopatkami zmiany biegów przy kierownicy dostępna jako opcja; w wyposażeniu standardowym sportowy układ wydechowy o świetnym brzmieniu; w wyposażeniu standardowym przycisk Sport, który „podkręca” silnik i jego zdolności wokalne; elektryczne wspomaganie układu kierowniczego w standardzie; automatyczna przekładnia umożliwiająca dynamiczną zmianę biegów.

MINI ALL4 – stały napęd na wszystkie koła debiutuje w modelu John Cooper Works; zmienny rozdział momentu napędowego między osie przez elektromagnetycznie sterowany centralny mechanizm różnicowy umieszczony bezpośrednio na wyjściu przekładni; dynamiczna kontrola stabilności DSC zawierająca dynamiczną kontrolę trakcji DTC i elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego EDLC, połączone z napędem wszystkich kół ALL4 w standardzie; wspaniałe maniery drogowe MINI w maksymalnej dawce i z nowym charakterem podwozia zorientowanym na maksymalne wykorzystanie przyczepności kół.


Zaawansowana technologia podwozia z kolumnami MacPherson z przodu i wielowahaczowym zawieszeniem tylnym przystosowanym specjalnie dla MINI John Cooper Works Countryman; w wyposażeniu standardowym zawieszenie sportowe z szczególnie sztywno zestrojonymi sprężynami i amortyzatorami, wzmocnione stabilizatory, prześwit obniżony o 10 milimetrów; mocne hamulce z malowanymi na czerwono zaciskami; w wyposażeniu standardowym bardzo lekkie 18-calowe obręcze kół Twin Spoke ze stopu metali lekkich; ekskluzywne 19-calowe obręcze kół dostępne jako opcja.


Standardowy zestaw aerodynamiczny gwarantuje wyjątkowy wygląd i zoptymalizowany przepływ powietrza; logo John Cooper Works na wlocie powietrza i na pokrywie bagażnika, przednie lampy przeciwmgielne w wyposażeniu standardowym, wybór siedmiu kolorów lakieru nadwozia; opcjonalnie kontrastowo malowany dach i osłony lusterek zewnętrznych w kolorze białym, czarnym oraz czerwonym dostępnym wyłącznie dla modeli John Cooper Works; Opcjonalne sportowe pasy nadwozia w kolorze białym, czarnym lub czerwonym.


Specjalna wersja kokpitu John Cooper Works ze sportowymi fotelami, sportową kierownicą, wewnętrznymi listwami w kolorze Piano Black, z podsufitką w kolorze antracytu i ciemne tarcze prędkościomierza oraz obrotomierza; nakładki progowe John Cooper Works; opcjonalnie: sportowe fotele ze skóry Lounge Leather, tapicerka w kolorze Carbon Black Championship Red, wewnętrzne listwy w kolorze Chili Red.


Pierwszy czterodrzwiowy model John Cooper Works, z dużymi drzwiami bagażnika; z tyłu można zmówić trzymiejscową kanapę lub dwa osobne fotele; tylne siedzenia można przesuwać wzdłuż osi w proporcji 60:40 lub indywidualnie, a kąty ich oparć można regulować lub złożyć; pojemność bagażnika od 350 do 1170 litrów.


Wysokiej jakości wyposażenie standardowe obejmuje centralną szynę mocującą, klimatyzację i zestaw audio MINI Boost CD; różnorodność opcji indywidualizujących samochód i zwiększających komfort, jak ksenonowe reflektory adaptacyjne, zestaw komfortowego dostępu, automatycznie przyciemnianie lusterko wewnętrzne i lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane wychylno-przesuwne okno dachowe, układ Park Distance Control, system głośników hi-fi harman/kardon, system nawigacyjny MINI, różnorodne funkcje MINI Connected, w tym radio internetowe, możliwość korzystania w samochodzie z Facebooka i Twittera, a także aplikacje Dynamic Music, Driving Excitement, Mission Control oraz MINIMALISM Analyser.

Dane techniczne i osiągi:MINI John Cooper Works Countryman: czterocylindrowy silnik benzynowy z turbosprężarką twin-scroll, bezpośredni wtrysk paliwa i bezstopniowa regulacja skoków zaworów wywodząca się z technologii VALVETRONIC opracowanej przez BMW Group.

  • Pojemność skokowa: 1598 cm3, moc maksymalna: 160 kW / 218 KM przy 6000 obr/min
  • maksymalny moment obrotowy: 280 Nm w zakresie 1900 – 5000 obr/min (z funkcją overboost: 300 Nm przy 2100 – 4500 obr/min.
  • Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 7,0 s,
  • Prędkość maksymalna: 225 km/h (z przekładnią automatyczną: 223 km/h).
  • Średnie zużycie paliwa w europejskim cyklu pomiarowym: 7.4 l/100 km / (z przekładnią automatyczną: 7,9 l/100 km,
  • emisja CO2: 172 g/km (z przekładnią automatyczną: 184 g/km).

Wymiary zewnętrzne:

  • Długość: 4,133 mm
  • Szerokość: 1,789 mm
  • Wysokość: 1,549 mm
  • Rozstaw osi: 2,596 mm

Więcej mocy, więcej miejsca, więcej indywidualizmu. Koncepcja i projekt. Rodzina samochodów MINI wciąż się powiększa, co dotyczy także modeli sygnowanych przez John Cooper Works, do których właśnie dołączył kolejny samochód, dzięki czemu po raz pierwszy można będzie doświadczyć wyścigowych wrażeń w MINI przenoszącym moc silnika na wszystkie 4 koła. MINI John Cooper Works Countryman otrzymał najmocniejszy silnik w całej gamie samochodów MINI, a do tego wyposażony jest standardowo w system napędu wszystkich kół ALL4, co gwarantuje kierowcy ekstremalną zabawę w każdym terenie. Układ napędowy oraz podwozie opracowane przy wykorzystaniu bogatych doświadczeń w sportach motorowych połączono z koncepcją pierwszego samochodu MINI z czterodrzwiowym nadwoziem, dużymi drzwiami przestrzeni bagażowej i miejscem dla 4 lub 5 osób. Pozwoli to zaoferować niecodzienne własności drogowe i wspaniały wygląd samochodów John Cooper Works w zupełnie nowym segmencie rynkowym.

MINI Countryman pokazał już swój sportowy potencjał serią imponujących występów w rajdowych mistrzostwach świata (WRC) – dowodząc sceptykom, że pierwszy pięcioosobowy MINI ma te same wyścigowe geny, które określają charakter każdego innego samochodu marki MINI. Po wypolerowaniu drzemiących w samochodzie możliwości przez John Cooper Works, olśniewający efekt tej pracy możemy podziwiać w modelu produkcyjnym.

Unikalna kombinacja: uniwersalne wnętrze, wspaniała moc, opanowanie i pewność w każdych warunkach drogowych. W swojej klasie MINI John Cooper Works Countryman oferuje niezrównane połączenie wywodzącej się z wyścigów technologii silnika, napędu na wszystkie koła, wyjątkowego wyglądu i wszechstronności wnętrza. Niepowtarzalny styl samochodu waraża się także w wielu cechach konstrukcyjnych, ekskluzywnym doborze lakierów,  odpowiednich obręczy kół z lekkich stopów, a także w materiałach, którymi wykończono wnętrze samochodu. Wyposażenie standardowe szóstego modelu w palecie John Cooper Works obejmuje zestaw aerodynamiczny, który dodaje muskulatury przedniej i tylnej części samochodu, progi boczne, 18-calowe obręcze kół z lekkiego stopu oraz sportową atmosferę kokpitu, która stała się specjalnością modeli John Cooper Works.

MINI John Cooper Works Countryman pobudza wyobraźnię tradycyjnymi dla MINI właściwościami jezdnymi przypominającymi gokarta,  które w obecnym wydaniu są jeszcze bardziej imponujące. Szybkie i precyzyjne reakcje systemu napędu wszystkich czterech kół pozwalają samochodowi wykazać się wyjątkową równowagą i pewnością w trudnych warunkach drogowych i pogodowych, także po zjechaniu z utwardzonej drogi. Przy 4133 milimetrach długości, 1789 milimetrach szerokości i 1549 milimetrach wysokości, MINI John Cooper Works Countryman jest równie sprawny w jeździe miejskiej, a jego przestronne wnętrze i komfort podróży zachęcają kierowcę i pasażerów do podziwiania tego wszechstronnego samochodu ze sportowym temperamentem także podczas dłuższych podróży.

Cztery lub pięć miejsc, do 1170 litrów pojemności bagażnika. Z krótkimi zwisami wysokiego nadwozia i z wyrazistym profilem mocno osadzonym na kołach, MINI John Cooper Works Countryman czerpie inspiracje z wiecznie młodego wzorca samochodów MINI. Więzi rodzinne są podkreślone również przez akcenty stylistyczne, takie jak charakterystyczne kontury wlotu powietrza, duże reflektory wbudowane w maskę silnika, obszerne nadkola i pionowe światła tylne. Cechy szczególne tego modelu obejmują logo John Cooper Works umieszczone na wlocie powietrza i na drzwiach bagażnika oraz duże obudowy kierunkowskazów bocznych w kolorze antracytowym z czerwonymi akcentami, które sięgają od słupka „A” aż do przedniego nadkola. Klienci mają do wyboru siedem kolorów nadwozia. Dla dachu i lusterek zewnętrznych można zamówić kontrastowe malowanie na kolor czerwony przeznaczony wyłącznie dla modeli John Cooper Works, dostępne są też kolory biały i czarny. Opcją są też sportowe pasy w tych samych kolorach.

MINI John Cooper Works Countryman można otrzymać z trzyosobową tylną kanapą lub na życzenie, ale bez dopłaty, z dwoma osobnymi fotelami. Tylne siedzenia kanapy można przesuwać wzdłuż osi w proporcji 60:40 lub indywidualnie, a kąty ich oparć można regulować lub oparcia całkowicie składać w proporcji 40:20:40. Złożenie wszystkich oparć zwiększa pojemność bagażnika z 350 litrów do 1170 litrów. Centralna szyna mocująca biegnąca między siedzeniami jest częścią wyposażenia standardowego.

MINI John Cooper Works Countryman będzie produkowany w zakładach należących do partnera BMW Group, firmy Magna Steyr Fahrzeugtechnik w Grazu w Austrii. Produkcja będzie odbywać się obok innych wariantów MINI Countryman na osobnej linii montażowej skonfigurowanej i obsługiwanej zgodnie z wymaganiami standardów BMW Group. Tak jak w przypadku wszystkich modeli marki MINI, wysokowydajny silnik tego najostrzejszego ze wszystkich modeli MINI Countryman będzie pochodził z fabryki silników Hams Hall znajdującej się w jednym z narożników trójkąta produkcyjnego MINI na terenie Anglii.

Najnowsza technologia gwarantuje najwyższe osiągi. Silnik i układ kierowniczy. Sportowe korzenie John Cooper Works są widoczne w nieustannym poszukiwaniu granic, jakie jeszcze pozostały do przekroczenia w budowie samochodów. Właśnie takie ambicje zaowocowały większą mocą i większą sprawnością nowego 4-cylindrowego silnika umieszczonego pod maską MINI John Cooper Works Countryman. Silnik z najnowszej generacji turbosprężarką o podwójnym wlocie (Twin Scroll) wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa oraz system zmiennych faz rozrządu oparty o technologię BMW VALVETRONIC. System ten steruje mocą silnika bez użycia klasycznej przepustnicy, co znacząco przyspiesza reakcję silnika na zmiany warunków pracy oraz podwyższa jego sprawność. W silniku wzmocniono tłoki i zawory dolotowe, przeprowadzono dalszą optymalizację systemu chłodzenia, układu dolotowego oraz wylotowego, co w sumie pozwoliło na podniesienie maksymalnej mocy i maksymalnego momentu obrotowego. Turbosprężarka silnika o pojemności 1,6 litra otrzymała do pomocy wyjątkowo dużą chłodnicę ładunku.

Główne zasady zastosowane przy konstrukcji czterocylindrowego silnika i wiele drobniejszych szczegółów technicznych zdradza jego bezpośredni związek z rozwojem silników stosowanych w wyścigach. Blok silnika i gniazda łożysk wykonane są z aluminium i współpracują ze wzmocnionymi tłokami, bardzo wytrzymałą głowicą silnika i wałem korbowym o obniżonej masie. Cztery zawory każdego cylindra obsługiwane są przez dwa wałki rozrządu w głowicy, dźwigienki zaworowe pracujące przy niskich stratach tarcia i elementy hydraulicznego kasowania luzów zaworowych. Zawory wydechowe wypełniono sodem, co pomaga w zapewnieniu chłodzenia wymaganego w turbodoładowanym silniku o dużej mocy jednostkowej.

Wysoka moc, dodatkowy moment obrotowy dzięki funkcji overboost, szczególny dźwięk silnika i opcjonalna sześciobiegowa przekładnia automatyczna.

Silnik samochodu MINI John Cooper Works Countryman osiąga moc maksymalną 160 kW / 218 KM przy 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm wytwarza w zakresie prędkości obrotowych od 1900 do 5000 obr/min. Funkcja Overboost pozwala na chwilowy wzrost momentu obrotowego do 300 Nm w zakresie od 2100 do 4500 obr/min, potrzebny na przykład przy gwałtownym przyspieszaniu.

Sportowy układ wydechowy z rasowo podniesionymi końcówkami wydechu stanowi estetyczne uzupełnienie całej techniki pochodzącej od John Cooper Works, ale przede wszystkim gwarantuje dźwięk godny samochodu, w jakim został zamontowany.

Alternatywą dla standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej jest możliwość wyboru sześciobiegowej przekładni automatycznej będącej wyposażeniem opcjonalnym.

W związku ze wzrostem mocy silnika, bardzo starannie dopasowano do niego parametry obu przekładni, a także sprzęgła współpracującego z przekładnią manualną. Uzyskano w ten sposób nie tylko najlepsze osiągi samochodu, ale też zoptymalizowano sprawność przeniesienia napędu. Funkcja Steptronic pozwala kierowcy na ręczną zmianę biegów w przekładni automatycznej, przy wykorzystaniu dźwigni wyboru przełożenia lub też przy pomocy łopatek znajdujących się przy kierownicy. Naciśnięcie przycisku Sport znajdującego się przed dźwignią wyboru przełożenia na konsoli centralnej spowoduje, że w trybie automatycznej pracy przekładni zmiany biegów będą następowały szybciej, by umożliwić szczególnie gwałtowne przyspieszanie. W reakcji na wciśnięcie przycisku Sport silnik będzie reagował jeszcze dynamiczniej, zmieni się także jego dźwięk, zmieniona zostanie również charakterystyka układu wspomagania kierownicy, zarówno przy automatycznej, jak i przy ręcznej zmianie biegów.

Oszałamiające przyspieszenia, imponująca wydajność. MINI John Cooper Works Countryman, zarówno z przekładnią manualną, jak i automatyczną, przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,0 sekund. Wersja manualna osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 225 km/h, automatyczna przekładnia zapewnia osiągnięcie prędkości 223 km/h.

Zastosowany standardowo pakiet technologii określanych terminem MINIMALISM oraz oszczędna natura samego silnika pozwalają mu pracować z budzącą podziw efektywnością. MINI John Cooper Works Countryman może się pochwalić średnim zużyciem paliwa wynoszącym 7,2 l/100 km (z przekładnią automatyczną 7,9 l/100km) w europejskim cyklu pomiarowym oraz emisją CO2 wynoszącą 172 g/km (z przekładnią automatyczną 184 g/km).

Niskie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji spalin są wynikiem stałego wzbogacania technologii MINIMALISM o nowe rozwiązania. Dla przykładu, odzyskiwanie energii kinetycznej polega na zamienianiu jej w energię elektryczną służącą do zasilania instalacji elektrycznej samochodu i przeprowadzane jest, gdy samochód porusza się wybiegiem lub hamuje. Jeśli samochód jest wyposażony w przekładnię manualną, funkcja Auto Start-Stop powoduje automatyczne wyłączenie silnika, gdy samochód zatrzymuje się na skrzyżowaniu lub w ulicznym korku. Wskaźnik zmiany przełożenia podpowiada kierowcy, kiedy warto zmienić bieg na wyższy, by obniżyć spalanie. Wśród innych rozwiązań służących uzyskaniu wyjątkowej efektywności energetycznej, w samochodzie John Cooper Works Countryman zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, w którym silnik elektryczny pracuje tylko wtedy, gdy wspomaganie jest potrzebne, sterowanie pompą oleju z użyciem przestrzennej mapy parametrów, pompę cieczy chłodzącej o zmiennym wydatku zależnym od temperatury silnika, a także wiele elementów konstrukcyjnych wykonanych z lekkich materiałów, nie mówiąc już o optymalizacji własności aerodynamicznych nadwozia.

Równowaga i pewność na drodze i poza nią. Przeniesienie napędu i podwozie. MINI John Cooper Works Countryman dostarcza ekstremalnej radości z jazdy w każdym terenie dzięki połączeniu nieokiełznanej mocy silnika, wykorzystaniu przyczepności kół, dostępnej w danej sytuacji i pewnemu trzymaniu się drogi. Jego nowy silnik rozwija większą moc, niż jakiekolwiek wcześniejszy samochód MINI, system napędu wszystkich kół ALL4 przenosi tę moc na drogę z maksymalną skutecznością, a podwozie John Cooper Works gwarantuje dodającą skrzydeł precyzję reakcji na każdy ruch kierownicy.

Wyścigowe doświadczenia firmy John Cooper Works, gromadzone przez jej założyciela w ciągu wielu lat startów w różnych dziedzinach sportów motorowych znajdują również odzwierciedlenie w precyzyjnym wzajemnym dopasowaniu do siebie silnika, układu przeniesienia napędu i podwozia samochodu. Zapierające dech przyspieszenie, wymarzone prowadzenie się i zmienny rozdział momentu napędowego pomiędzy osie składają się na to, co oferuje kierowcy MINI John Cooper Works Countryman: współczesną reinkarnację klasycznego samochodu z prawdziwą wyścigową duszą.

MINI ALL4: Klucz do ekstremalnej radości z jazdy po asfalcie i po polnej drodze. MINI John Cooper Works Countryman jest pierwszym modelem ze stajni John Cooper Works, który potrafi przenieść moc swojego inspirowanego sportem silnika na wszystkie cztery koła. System ALL4 w tym nowym modelu używa elektromagnetycznie sterowanego centralnego mechanizmu różnicowego, by precyzyjnie rozdzielać moc na przednie i tylne koła. Takie rozwiązanie gwarantuje, że moc silnika zawsze trafi tam, gdzie może być potrzebna i gdzie może być najskuteczniej zamieniona na siłę napędową.

W czasie normalnej jazdy system ALL4 przydziela 50% mocy kołom tylnej osi, podnosząc ją stopniowo w specyficznych warunkach drogowych nawet do 100%. Oznacza to, że świetne własności drogowe, z których słyną samochody MINI będą do dyspozycji kierowcy niemal niezależnie od pogody i drogi, po której porusza się ten samochód.

Elektroniczne układy sterujące pracą systemu MINI ALL4 są zintegrowane z jednostką centralną systemu DSC (dynamicznej kontroli stabilności), co gwarantuje systemowi ALL4 czas reakcji wynoszący mniej niż jedna dziesiąta sekundy. System ALL4 śledzi dane napływające do jednostki centralnej DSC i wykorzystuje je do uprzedzającej zmiany obciążenia przedniej i tylnej osi. To z kolei oznacza, że kierowca może nawet w trudnych warunkach cieszyć się niezwykłą charakterystyką i zwinnością samochodu MINI, typową dla tej marki. Takie wczesne interwencje systemu MINI ALL4 pozwalają na optymalizowanie stabilności jazdy I przyczepności kół na dynamicznie pokonywanych zakrętach, kiedy to odpowiednia zmiana rozdziału momentu napędowego pomiędzy osiami pozwala opóźnić moment, w którym system DSC musi interweniować, zapobiegając dalszemu poślizgowi kół.

Sportowe zawieszenie, standardowo obniżony prześwit. Innym kluczowym elementem określającym elitarny, sportowy charakter MINI John Cooper Works Countryman jest technologia zastosowana w jego podwoziu. Składa się na nią zawieszenie przednich kół z użyciem kolumn MacPherson, kute poprzeczki, Wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi, elektryczne wspomaganie kierownicy z siłą wspomagania zależną od prędkości jazdy, a także bardzo skuteczne hamulce z zaciskami w kolorze czerwonym. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 307 milimetrów i grubość 24 mm, natomiast tylne tarcze o średnicy 296 mm mierzą 10 milimetrów grubości. Standardowe wyposażenie obejmuje sportowe zawieszenie z bardzo sportowo dostrojonymi sprężynami i amortyzatorami, wzmocnione stabilizatory przechyłu oraz obniżenie prześwitu o 10 milimetrów.

Obręcze z lekkich stopów Twin Spoke o średnicy 18 cali z polerowanymi czołami ramion i czarnymi bokami między ramionami są wyposażeniem standardowym i współpracują z oponami o rozmiarze 225/45 R18. 19-calowe obręcze z lekkich stopów przeznaczone wyłącznie dla MINI John Cooper Works Countryman dostępne są jako opcja.

Standardowo instalowany system dynamicznej kontroli stabilności DSC obejmuje również dynamiczną kontrolę trakcji DTC, która pozwala na pewien stopień uślizgu kół, by ułatwić ruszanie na luźnej nawierzchni, na przykład na piasku lub w śniegu. Po wyłączeniu dynamicznej kontroli stabilności DSC, do gry włącza się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi. W ciasnych zakrętach hamuje ona koła, które zaczyna się ślizgać, co pozwala poprawić kierowalność samochodu. System ten znany jako elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego (EDLC), zwiększa efektywną przyczepność kół do nawierzchni bez negatywnego wpływu na jego kierowalność.

Wzorowe maniery drogowe samochodu MINI John Cooper Works Countryman są wspomagane kompleksową gamą systemów bezpieczeństwa. Samochód posiada strukturę nadwozia o wysokiej wytrzymałości oraz standardowe funkcje bezpieczeństwa, do których zaliczają się przednie i boczne poduszki gazowe, gazowe kurtyny boczne dla pasażerów podróżujących z przodu i z tyłu, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia dla przednich foteli oraz system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX z tyłu, co w rezultacie zapewnienia doskonałą ochronę wszystkich pasażerów w najróżniejszych sytuacjach. Świadczy o tym fakt, że MINI Countryman otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Wyposażenie i akcesoria. Ekskluzywne elementy wyposażenia podkreślają zarówno przynależność samochodu MINI John Cooper Works Countryman do segmentu premium, jak i jego niepowtarzalny wyścigowy charakter. Samochód z napędem na wszystkie koła i dysponujący niebanalnymi osiągami wymagał dopasowania jego charakterystycznych szczegółów zewnętrznych i skrojonego na jego miarę wnętrza, którego klimat kojarzy się z pełnokrwistym samochodem sportowym. W standardowej specyfikacji znalazły się przednie lampy przeciwmgielne, klimatyzacja, wskaźnik utraty ciśnienia w ogumieniu, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, pilot centralnego zamka, centralna szyna mocująca oraz zestaw audio MINI Boost CD. Klienci mogą również zamówić swoje samochody wyposażone we wszystkie udogodnienia funkcjonalne i opcje indywidualizujące samochód, jakie są dostępne dla innych odmian modelu MINI Countryman, komplet funkcji systemu MINI Connected i akcesoria John Cooper Works.

Wyścigowa atmosfera w kokpicie. Tapicerka sportowych foteli wykonana z materiału nazwanego Diagonal Track John Cooper Works Carbon Black z kontrastowymi czerwonymi przeszyciami została zaprojektowana specjalnie dla MINI John Cooper Works Countryman. Podobnie ekskluzywnie wykonane zostały opcjonalne sportowe fotele ze skórzaną tapicerką (Lounge Leather) wykonaną w kolorystyce nazwanej Carbon Black Championship Red. Listwy biegnące przez deskę rozdzielczą, drzwi oraz konsolę centralną wykonano w standardzie w błyszczącej czerni (Piano Black). Opcjonalne wykończenie w kolorze czerwonym (Chili Red) jest zarezerwowane wyłącznie dla modelu MINI John Cooper Works Countryman i obejmuje także czerwone akcenty na desce rozdzielczej, na drzwiach oraz czerwone pasy na czarnych elementach konsoli centralnej.

Progi drzwi zaopatrzono w nakładki z oznaczeniami John Cooper Works. Atmosferę sportowego wnętrza uzupełnia sportowa kierownica z kontrastowym czerwonym ściegiem i logo John Cooper Works, ciemne tarcze obrotomierza i prędkościomierza wyskalowanego do 260 km/h, antracytowa podsufitka, dźwignia zmiany biegów z czerwonym oznaczeniem położenia biegów i czerwonym ściegiem na mieszku osłaniającym dźwignię, a także dywaniki z czerwonymi obszyciami.

Wysokiej jakości opcje służące komfortowi, funkcjonalności i indywidualnemu charakterowi samochodu; innowacyjne funkcje MINI Connected.

Model John Cooper Works można zamówić również ze wszystkimi opcjami oferowanymi dla jego rodzeństwa spod znaku MINI Countryman. Najważniejsze z nich, to ksenonowe adaptacyjne reflektory w czarnej obudowie, zestaw komfortowego dostępu, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, czujniki parkowania, przyciski wielofunkcyjne na kierownicy (w tym sterowania tempomatem), elektryczne uchylno-przesuwne okno dachowe, czujnik deszczu z automatyczną aktywacją reflektorów oraz automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne i lusterka zewnętrzne. Wśród elementów służących dalszej poprawie funkcjonalności samochodu znalazł się pakiet bagażowy, płaska podłoga załadunkowa ze zdejmowaną pokrywą i siatka dzieląca bagażnik.

Jako alternatywa dla standardowego zestawu audio MINI Boost CD, dostępne są opcje takie jak zestaw głośników hi-fi harman/kardon, zestaw MINI Visual Boost oraz system nawigacyjny MINI, które zadbają o rozrywkę i pomogą trafić do celu podróży. Na liście opcji towarzyszy im system sterowania głosem, system głośnomówiący i przygotowanie do integracji telefonu komórkowego oraz tuner DAB do odbioru cyfrowych programów radiowych.

Opcje MINI Connected są oczywiście także przeznaczone dla modelu John Cooper Works Countryman, dając dostęp do szerokiego zakresu informacji i rozrywki, komunikacji i usług przydatnych w czasie jazdy, oferowana jest także możliwość pełnej integracji smartfonów Apple iPhone. Specjalnie opracowane aplikacje umożliwiają realizowanie licznych funkcji, które mogą być dostępne w samochodzie, jak radio internetowe, korzystanie z serwisów Facebook i Twitter, Dynamic Music, Driving Excitement, Mission Control oraz MINIMALISM Analyser.

 

źródło: BMW Group

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *