Mini Countryman – Zapowiedź

MINI Countryman łączy klasyczną koncepcję samochodu MINI z nowoczesnym pojazdem typu Sports Activity Vehicle. Nowy model cechuje się doskonałymi właściwościami jezdnymi w mieście i poza nim, a jednocześnie dostarcza wyjątkowych wrażeń z prowadzenia nowym klientom, którzy cenią dodatkową przestrzeń użytkową i wszechstronne rozwiązania konstruktorskie. MINI Countryman, będące pierwszym czterodrzwiowym modelem w gamie z szeroko otwieraną tylną klapą bagażnika, zapewnia użytkownikom więcej przestrzeni, którą można zagospodarować na wiele różnych sposobów, a także nieco wyższą pozycję siedzącą oraz zoptymalizowany komfort jazdy. Jednocześnie, MINI Countryman zachowuje charakterystyczne właściwości jezdne gokarta, które w tym przypadku osiągają zupełnie nowy poziom dzięki układowi napędu wszystkich kół MINI ALL4. W sumie, MINI Countryman odznacza się wszystkimi charakterystycznymi dla marki cechami w zakresie stylistyki, jakości premium, właściwości jezdnych, wydajności oraz indywidualności, a dodatkowo uzupełnia je nowym, absorbującym stylem.

MINI Countryman to manifestacja rozwoju języka stylistycznego marki. Nowy model łączy w sobie większe rozmiary nadwozia, większy prześwit oraz czworo drzwi z typowymi dla MINI liniami stylistycznymi. Charakterystyczne dla modeli marki proporcje odnaleźć można w krótkich zwisach z przodu i z tyłu, wysoko poprowadzonej linii okien, sylwetce mocno osadzonej na kołach oraz grafice okiennej otaczającej cały samochód. Jednocześnie MINI Countryman na nowo interpretuje znaki rozpoznawcze MINI, takie jak linia dachowa, sześciokątna osłona chłodnicy, duże reflektory zintegrowane z pokrywą silnika, obramowania bocznych kierunkowskazów, masywne nadkola i pionowe światła zintegrowane w tylnej części nadwozia.

Bazując na charakterystycznym dla MINI języku stylistycznym, MINI Countryman uwypukla cechy wyjątkowe dla tego modelu. Niemal pionowa przednia część nadwozia dodaje autu indywidualnych cech i pomaga zwiększyć bezpieczeństwo pieszych w razie wypadku. Z kolei duże szyby boczne, dwie pary drzwi i indywidualne linie dachu potęgują wrażenie przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Wyjątkowo szeroka listwa biegnąca wzdłuż dolnej części nadwozia w połączeniu z wydatnymi nadkolami podkreśla silny charakter samochodu i zwraca uwagę na napęd na wszystkie koła. Tym samym, poprzez przeniesienie cech typowych dla MINI do nowego segmentu, MINI Countryman już na starcie wyróżnia się jako zupełni nowy, innowacyjny model, który jednoznacznie nawiązuje do oryginalnych konstrukcji marki.

W charakterystycznym dla MINI wnętrzu modelu MINI Countryman dominuje innowacyjny design i funkcjonalność. Nieznacznie podwyższony układ foteli ułatwia dostęp do wnętrza i zajęcie komfortowej pozycji siedzącej, a także pozwala na poszerzenie pola widzenia kierowcy we wszystkie strony, co potęguje wyjątkowy charakter nowego modelu. Centralny wyświetlacz oraz kratki nawiewu zostały otoczone kolorowymi obwódkami. Unikalna środkowa listwa MINI Center Rail, rozciągająca się na całej długości wnętrza i zastępująca tradycyjną konsolę centralną, daje nowe, indywidualne możliwości integracji różnego rodzaju schowków, uchwytów na kubki, zewnętrznych urządzeń audio, telefonów komórkowych i innych elementów zwiększających komfort podróżowania. Odpowiednio rozmieszczone elementy umożliwiające wpięcie urządzeń pozwalają kierowcy i pasażerom na podzielenie przestrzeni w schowkach w zależności od indywidualnych potrzeb, a tym samym przechowywanie najpotrzebniejszych przedmiotów w zasięgu ręki. Jednocześnie, środkowa listwa Center Rail tworzy wizualnie niekonwencjonalne i niezwykle funkcjonalne połączenie pomiędzy przednimi siedzeniami, a tylnym przedziałem pasażerskim.

MINI Countryman jest standardowo wyposażone w cztery fotele, podczas gdy trzymiejscowa kanapa dostępna jest na zamówienie bez dopłaty. Wnętrze zapewnia wysoki komfort także podczas dłuższej podróży, oferując dużo miejsca na nogi, nad głowami i na wysokości ramion pasażerów. Tylne siedzenia mają możliwość indywidualnego przesuwania do przodu i do tyłu lub przesuwania w konfiguracji 60 : 40 (kanapa trzymiejscowa), natomiast kąt oparcia foteli może zostać ustawiony indywidualnie lub w konfiguracji 40 : 20 : 40 (kanapa trzymiejscowa). Taki układ pozwala zwiększyć pojemność bagażnika z 350 do 1 170 litrów.

MINI Countryman wchodzi na rynek z trzema jednostkami benzynowymi i dwiema wysokoprężnymi, przy czym wszystkie silniki nowej generacji zostały opracowane z wykorzystaniem know-how BMW Group i spełniają standardy emisji EU5 oraz ULEV II. Moc zawiera się w przedziale od 66 kW/90 KM w modelu MINI One D Countryman do 135 kW/184 KM w wersji MINI Cooper S Countryman. Czterocylindrowy silnik 1.6-litra montowany pod maską topowego modelu dostępny jest po raz pierwszy nie tylko z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll) i bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale także z w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów, oferującym najlepszy w klasie stosunek osiągów do zużycia paliwa. W ramach koncepcji MINIMALISM stworzonej w celu zoptymalizowania zużycia paliwa i obniżenia emisji spalin, MINI Countryman zostało standardowo wyposażone w elementy takie jak odzyskiwanie energii hamowania, funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika, wskaźnik zmiany biegów i układ sterowania agregatami pomocniczymi według zapotrzebowania. Elementy te oferowane są w różnych konfiguracjach w zależności od modelu. Alternatywą dla standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej jest sześciobiegowa przekładnia automatyczna Steptronic dostępna w modelach wyposażonych w silniki benzynowe.

Modele MINI Cooper S Countryman i MINI Cooper D Countryman dostępne są z opcjonalnym układem stałego napędu na wszystkie koła MINI ALL4 i elektrohydraulicznym mechanizmem różnicowym umieszczonym bezpośrednio na przekładni głównej, który nieustannie steruje rozkładem mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach jazdy do 50 procent mocy silnika wędruje do tylnych kół, podczas gdy w ekstremalnych warunkach eksploatacji układ przesyła na tylną oś do 100 procent mocy. Wszystko to odzwierciedla typową dla MINI przyczepność i zwrotność. Doskonała trakcja to także zasługa zaawansowanych technologii zastosowanych w zawieszeniu MINI, w którym umieszczono kolumny McPhersona i kute wahacze na przedniej osi, wielowahaczową oś tylną oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS). Co więcej, MINI Countryman zostało standardowo wyposażone w układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC). W opcji dostępny jest układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC) – standard w modelach MINI Cooper S Countryman i MINI Cooper D Countryman z układem ALL4 – oraz elektroniczną blokadę przedniego mechanizmu różnicowego.

Struktura nadwozia, stworzona dla optymalnego bezpieczeństwa w razie kolizji, zawiera precyzyjnie zaprojektowane elementy odprowadzające energię uderzenia i strefy kontrolowanego zgniotu, które zapewniają bezpieczeństwo pasywne na najwyższym poziomie. W wyposażeniu standardowym znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia z przodu oraz punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX z tyłu. Standardem jest także system sygnalizacji uszkodzenia opony (Tyre Defect Indicator), podczas gdy opony typu runflat (standard w modelu MINI Cooper S Countryman z układem ALL4) dostępne są opcjonalnie.

Szeroką gamę typowych dla MINI elementów dodatkowych pozwalających na indywidualizację nadwozia i wnętrza pojazdu uzupełniają opcje przeznaczone wyłącznie dla modelu MINI Countryman. Nowe połączenia kolorów wnętrza, obić tapicerskich i elementów wykończeniowych umożliwiają skonfigurowanie pojazdu o wyjątkowych charakterze. Na liście standardowego wyposażenia MINI Countryman znalazły się takie elementy jak klimatyzacja, środkowa listwa MINI Center Rail czy system audio z odtwarzaczem płyt CD. Pakiet wyposażenia opcjonalnego dostosowany do każdego modelu obejmuje system audio high-end, układ nawigacji satelitarnej oraz interfejs telefonów komórkowych z możliwością pełnej integracji urządzeń typu Apple iPhone i Smartphone. Z kolei system MINI Connect dbający o utrzymanie odpowiedniego poziomu rozrywki pokładowej, zawiera, m.in., radio internetowe i funkcje Mission Control. W opcji dostępne są także inne elementy takie jak panoramiczne okno dachowe, układ adaptacyjnych reflektorów w połączeniu z reflektorami ksenonowymi, podgrzewana przednia szyba, hak holowniczy, lekkie obręcze aluminiowe w rozmiarach od 16 do 19 cali, sportowe zawieszenie obniżające pojazd o 10 milimetrów oraz komponenty z gamy John Cooper Works Performance.

Warianty silnikowe:

MINI Cooper S Countryman: Czterocylindrowy silnik benzynowy z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll), bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz w pełni adaptacyjnym układem płynnej regulacji skoku zaworów stworzonym w oparciu o technologię VALVETRONIC opracowaną przez BMW Group.

Pojemność skokowa: 1 598 cm3,

moc maksymalna: 135 kW/184 KM przy 5 500 obr./min.,

maksymalny moment obrotowy: 240 Nm/177 lb-ft przy 1 600 obr./min.

(260 Nm/192 lb-ft z funkcją Overboost).

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 sekundy,

prędkość maksymalna: 215 km/h.

Średnie zużycie paliwa wg UE:

6,1 litra/100 km,

emisja CO2: 143 g/km.

CZYTAJ DALEJ  Nowa ŠKODA Octavia – silniki

 

źródło: BMW

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *