Czym różnią się one pomiędzy sobą? Na jakie ogrzewanie warto się zdecydować?
Kiedy warto zamontować webasto?
Systemy ogrzewania postojowego, określane potocznie także jako webasto od nazwy popularnego producenta, są obecnie montowane coraz częściej także w Polsce. Dzięki nim można zimą wsiąść do ciepłego samochodu, a także zapomnieć o skrobaniu szyb i zrzucaniu śniegu. Auto jest od razu nagrzane i przygotowane do jazdy.
Bardzo często systemy ogrzewania postojowego są montowane w samochodach ciężarowych, dostawczych, jednak obecnie można też często spotkać je w autach osobowych. Mają więc uniwersalne zastosowanie.
Rodzaje ogrzewania postojowego – elektryczne i spalinowe
Systemy ogrzewania postojowego dzielone są na dwie kategorie, czyli na ogrzewanie elektryczne oraz na ogrzewanie spalinowe. Każde z nich działa nieco inaczej, co przekłada się również na jego funkcjonalność, sposób montażu oraz na cenę.
Ogrzewanie postojowe elektryczne
To rodzaj ogrzewania, które wymaga podłączenia do gniazdka w garażu. Wykorzystuje specjalne grzałki oraz ogrzewacze, które podgrzewają silnik oraz wnętrze pojazdu tak, aby był on gotowy do jazdy.
Atutem ogrzewania postojowego elektrycznego jest jego niska cena i prosty montaż, natomiast minusem jest fakt, że będzie działało ono tylko w przypadku podłączenia do sieci. To powoduje, że nie sprawdzi się wtedy, gdy planuje się długą podróż z postojami.
Ogrzewanie postojowe spalinowe
Bardziej funkcjonalne od ogrzewania elektrycznego jest ogrzewanie postojowe spalinowe. Z tego względu jest ono także określane jako niezależne ogrzewanie webasto, ponieważ jest ono niezależne od zewnętrznych źródeł zasilania.
Spalinowe ogrzewanie postojowe wykorzystuje paliwo oraz akumulator, aby odpowiednio podgrzać pojazd i przygotować go do jazdy. Wyróżnia się dwa typy systemów spalinowych, czyli suche, które wykorzystuje gorące powietrze, a także mokre, które służy do podgrzewania płynu chłodniczego oraz włącza nawiewy w pojeździe.
Tego typu ogrzewanie postojowe jest bardzo często montowane w samochodach ciężarowych, dostawczych, gdy kierowca musi nocować poza domem, a pojazd wystawiony jest wtedy na działanie niskich temperatur oraz opadów.
Minusem ogrzewania spalinowego jest natomiast jego wysoki koszt oraz skomplikowany montaż. Powoduje ono również podwyższenie zużycia paliwa w pojeździe, ponieważ jest ono potrzebne do działania systemu.
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.