Dla przypomnienia, w ubiegłym roku Škoda Fabia podczas prób zderzeniowych, określających pasywne bezpieczeństwo, uzyskała cztery gwiazdki, co zakwalifikowało ten samochód do grupy najbezpieczniejszych w swojej klasie.
W tym roku Škoda Octavia Ambiente 1.9 TDI/66 kW podczas identycznych prób otrzymała łącznie 25 punktów, co stanowi 74 procent z maksimum. Cztery gwiazdki dla Octavii są najwyższą oceną jaką może uzyskać auto wyposażone w jedną poduszkę powietrzną (Škoda Octavia na rynku polskim wyposażona jest już od wersji Classic w 2 poduszki dla kierowcy i pasażera). Model ten organizacja Euro NCAP wybrała celowo, jako jeden z najlepiej sprzedających się w Europie w swojej kategorii.
Z 25 punktów, za uderzenie czołowe przyznano 10, a za boczne aż 15. W ocenie zderzenia z przechodniem Octavia otrzymała dwie gwiazdki, co stanowi standardową ocenę porównywalnych samochodów. Wynik Octavii z całą pewnością może konkurować z samochodami wyższej klasy wyposażonymi standardowo w cztery poduszki powietrzne. Próby manekinów po przeprowadzonych testach Euro NCAP wykazały, iż pasażer i kierowca Octavii są dobrze zabezpieczeni podczas zderzenia czołowego. Jako dobre określono zabezpieczenie głowy, a średnie dolnych części ciała. W podobnej sytuacji głowa współpasażera zabezpieczona jest dobrze, równie jak dolne części ciała, a dostatecznie klatka piersiowa. Podczas bocznego zderzenia głowa kierowcy i dolne części ciała zabezpieczone są dobrze, a klatka piersiowa dostatecznie. Wszelkie próby zderzeniowe przeprowadzone zostały przy prędkości 64 km/h.
Octavia była testowana w grupie samochodów klasy wyższej od siebie. Porównywane były bowiem wyniki takich samochodów jak m.in. BMW 3, Citroen C5, Ford Mondeo, Hyundai Elantra, Opel Vectra, Peugeot 406 i Volvo S60. Tym bardziej wynik samochodu wyprodukowanego w Mlada Boleslav należy uznać za znakomity, zwiększający zaufanie do produktów ze znakiem firmowym Škoda Auto. Cztery gwiazdki dla samochodu z jedną poduszką dla kierowcy są wielkim zaskoczeniem. Tak wysoki współczynnik bezpieczeństwa uzyskany został dzięki wyjątkowo stabilnej i mocnej strukturze nadwozia.
Należy oczekiwać, iż już w kolejnych testach zderzeniowych Octavia wyposażona w cztery poduszki powietrzne uzyska jeszcze wyższą ocenę. Warto przypomnieć, że na polskim rynku Škoda Octavia już w podstawowej wersji Classic posiada w wyposażeniu standardowym m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, regulację wysokości fotela kierowcy oraz koło kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach. Wersja Ambiente wyposażona jest dodatkowo w światła przeciwmgielne, centralny zamek, komputer pokładowy, fotel pasażera z regulacją wysokości, regulację pod lędźwie foteli przednich, elektrycznie regulowane szyby boczne, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka zewnętrzne. Najbogatsza wersja Škody Octavia – wersja Elegance oprócz wyposażenia zawartego w wersji Ambiente, oferuje cztery poduszki powietrzne, klimatyzację oraz obręcze kół ze stopów lekkich.
źródło: Skoda
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.